OPPO BDP 103EU

Started by J.A.F._Doorhof, October 8, 2012, 09:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat veel mensen hier met spanning op zaten te wachten, dus ik heb mijn best gedaan de review zo snel mogelijk voor jullie beschikbaar te maken.

OPPO heeft me een paar jaar geleden absoluut verrast met hun BluRay speler.
De speler die ik toen gebruikte was de Dune en de PS3, de Dune als BD speler was ik nooit weg van maar het werkte op zich goed, de PS3 als BD speler is een verhaal apart en het blijft verbazingwekkend wat Sony uit in principe zo een oud apparaat weet te halen met firmware updates, maar goed het gaat over OPPO.

Op dat moment was ik niet van plan een aparte BD speler aan te schaffen omdat ik tevreden was met de kwaliteit van de Sony PS3, en voor mijn DVD-A en SACD had ik aparte spelers staan. Toch heb ik het review sample nooit terug gestuurd om de simpele reden dat de kwaliteit van de BD een stuk beter was dan de PS3 en vooral de snelheid van de OPPO was op dat moment mijlen ver voor op de concurrentie. Maar ook op DVD-A en SACD was de speler een zeer goede performer, wat er toe leidde dat ik dus mijn SACD en DVD-A speler verkocht en de Dune eigenlijk degradeerde tot mediaspeler only en de OPPO een vaste plek kreeg in ons home theater.

Met de komst van 3D kwam er ook een nieuwe OPPO natuurlijk en ook deze beviel ons enorm goed, op dit moment draaien we nog steeds met de BDP-93 en een speciaal door JVB ingebouwde kaart die ons op de Meridian digitale MHR inputs geeft (waanzinnig).


En nu is er dan de nieuwe OPPO.
Laten we eerst even op een rijtje zetten wat hij doet :

* Blu-Ray en Blu-Ray 3D
* 2D naar 3D conversie
* SACD zowel stereo als MC, DSD of PCM
* DVD-A zowel stereo als MC
* Netflix instant streaming
* VUDU HD streaming
* Pandora internet radio
* Meerdere internet streaming services zoals YouTube, Film fresh, Picasa etc.
* BD-Live & BonusView (1.1), BD Live (2.0)
* Verder DVD, AudioCD, HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, AVI, lossless WAV en FLAC

De video specs  :
* Qdeo van Marvell : de Kyoto G2H CPU met de laatste generatie Qdeo technologie. Dit zorgt voor verschillende user mogelijkheden zoals noise reductie, kleuraanpassingen etc.
* 4K upscaling
* DVD up converse
* True 24P output
* Source direct mode
* Multiple zoom opties : waaronder een up conversie voor mensen met een panamorph lens


De audio specs :
* Dolby True HD
* DTS-HD master Audio
* 7.1 analoge uitgang (decoding aan boord)
* Optical EN coax uitgang voor digitaal

Verdere specs :
2x HDMI out (1.4a)
2x HDMI input (gebruik de OPPO als een "processor" voor mediaspelers)
MHL input : Mobile High def input voor smartphones, tablets etc.
Wireless en bedraad netwerk
3x USB
PAL/NTSC conversie
Backlit remote
Universele power supply
External IR
RS232 control
Remote control apps voor Android en binnenkort iPhone/iPad
HDMI CEC : single remote voor bediening van het gehele HT
DMP en DMR : Digital Media Player en Digital Media Receiver opties
Gracenote : informatie van films/bestanden via internet
SMB/CIFS : file sharing via het netwerk


pfffff
Normaal sla ik dit soort specs over maar ik ben bang iets te vergeten dus vandaar een opsomming.
Zoals je ziet doet de OPPO enorm veel, en het is dan ook moeilijk om precies een review te maken die ALLES omvat, dus laat ik beginnen bij het begin, of wel waar de speler voor gemaakt is.

BD playback
Het is altijd een genot om een speler te hebben die snel inleest, en gelukkig doet ook de BPD-103 dit.
De beeld en geluidskwaliteit is weer erg goed, in direct vergelijk met de BDP-93 is er in mijn optiek nog steeds sprake van een absolute referentie speler, en gezien zijn bescheiden prijs geeft mij dit een ENORME big smile op mijn gezicht, het is en blijft een genot om naar een OPPO te kijken. De 3 dimensionaliteit in het beeld en de rust zorgen ervoor dat de beelden letterlijk de kijker in de film zuigen.

Qua geluidskwaliteit ben ik aangewezen op de COAX aansluiting aangezien de BDP-93 een ingebouwde omzetter heeft van digitaal naar 3x SPDIF (http://www.jvbdigital.nl/jvb.asp?cur=1&level=sdi&page=browse&searchtype=brand&searchstring=SPDIF), op COAX kan ik de BDP-93 en BPD-103 niet van elkaar onderscheiden op een manier dat ik een waarde oordeel kan geven om eerlijk te zijn, maar mijn Meridian doet natuurlijk ook veel met het geluid, ik heb geen opties om de HDMI te testen aangezien ik geen "high-end" unit heb staan met HDMI audio, maar ik ga er eigenlijk bijna blind vanuit dat dit gewoon goed zal zijn. Via Coax klinkt in ieder geval lekker los en er zit ook in het geluid een mooie diepte, instrumenten zijn goed los te horen en bij films helpt dit wederom enorm mee om je in het verhaal te trekken.

De instellingen van de OPPO zijn bij mij altijd allemaal in de standaard settings, ik ben iemand die er erg in geloofd om de instellingen gewoon op de spelers op 0 (of standaard) te houden en de calibratie in de processor of projector/display te doen, alleen als er dan problemen optreden zal ik de speler wat veranderen (vaak het contrast iets terug).

Wil je toch spelen met de instellingen.... wel je kunt je lol op, de OPPO heeft er genoeg.

Mediaspeler
Hier zijn ook wat leuke (en minder leuke) dingen te noemen.
Ten eerste kun je EINDELIJK stoppen met het hoogst irritante Twonky Media (of aanverwante), de OPPO vind gewoon netjes onze ITC Home Theater Streaming Server en maakt verbinding en je kunt rechtstreeks vanaf de mappen browsen en afspelen.

Het afspelen is een "dream come true".
Files worden netjes op 24P afgespeeld en de beeld kwaliteit en audio kwaliteit blazen de Dune echt VOLLEDIG weg.
Ook de bediening is duidelijk volwassen.
Via de afstandsbediening kun je niet alleen de informatie opvragen maar kun je ook kiezen om te springen in de files naar elke willekeurige minuut, seconde of uur van de file. Tevens kun je via Gracenote informatie opvragen over de file, bijvoorbeeld een korte film omschrijving, lengte en een foto van de poster.... jammer genoeg werkte dit op veel files niet, of gaf hij bijvoorbeeld wel de juiste filmposter en filmnaam maar een andere omschrijving. Dit is echter niet de fout van de OPPO maar van de service en ik neem aan dat dit wel aangepast word (een beetje het Apple maps idee :D)

De files die de OPPO afspeelt doet hij ook enorm goed.
Ik vind het vooral handig dat je bij veel files voor je gaat spelen even de lengte van de film ziet, vaak bepaald dit namelijk voor ons of we een film wel of niet gaan kijken op dat moment.

Maar er zijn hier ook minpunten.
DVD folders worden via het netwerk niet ondersteund, wel kun je gewoon op de eerste file drukken en daarna draait de DVD gewoon door.
ISO files worden niet weergegeven, zowel DVD als BD.
Geluid kan soms een probleem zijn, bij de meeste films geen enkel probleem maar bij bepaalde concerten en clips was er gewoon niets te horen, je zal dan even het setup menu in moeten en de audio omzetten van bitstream naar PCM (op zich geen groot probleem maar je moet het even weten).

Ik gebruik de media functionaliteit van de BDP-93 eigenlijk niet zo heel erg vaak, de kwaliteit is enorm veel beter dan de Dune maar Twonky is zo onbetrouwbaar dat ik vaak toch terug schakel naar de Dune omdat daar gewoon alles werkt, met de BDP-103 weet ik zeker dat ik gewoon 90% via de OPPO zou kijken en alleen de files die niet ondersteund worden nog via de Dune.

Internet streaming diensten
Heel leuk dat OPPO dit soort dingen meelevert, voor Nederland is het echter vaak nog niet zo heel interessant. Wat dat betreft hebben we hier nog een lange weg te gaan. YouTube etc. werken natuurlijk wel maar als ik heel eerlijk ben gebruik ik daar toch liever de AppleTV voor die ik net wat handiger vind qua bediening en "flow".


Conclusie
OPPO is een merk waar ik door de jaren heen helemaal verliefd op ben geworden. Ze zetten voor zeer redelijke (lees zeer laag) prijzen producten neer waarvan de concurrentie toch wel HEEL erg zenuwachtig moet worden.

De BDP-103 is een perfecte BD speler, een perfecte vervanger van de DVD-A en SACD speler.
Met die laatste opmerkingen zullen sommige audiofielen misschien hun tenen krommen, maar die moeten zich realiseren dat 99% van de mensen geen 1000,00 uit willen geven voor een losse SACD speler EN een losse DVD-A speler EN een BD speler. Ik kan me indenken dat als je een hele collectie SACD's hebt liggen en een zeer goede set je misschien 1000,00 extra wilt uitgeven voor een dedicated SACD speler, maar laten we eerlijk zijn....... de kwaliteit die de OPPO neerzet met zowel SACD als DVD-A hebben mij beide spelers doen verkopen, en ik ben best kritisch :D

Als mediaspeler vind ik de BDP-103 er nog net niet.
Ik weet niet in hoeverre OPPO al tegen de grenzen van het toelaatbare aanzit binnen een BD speler, maar ik zou dit heel graag verbeterd willen zien in de ondersteuning van ISO DVD en BD of op zijn minst VIDEO_TS folders.

ECHTER......
Ik moet de OPPO natuurlijk beoordelen als totaal product, en hij word neergezet als een BD speler, en ik kan eigenlijk niet anders beoordelen dan dat ik niet zou weten welk product de OPPO zou moeten verslaan in dit segment, en ik denk zelfs tot een FLINK eind daarboven, vandaar ook dat ik de OPPO BDP-103 als eerste speler de HTforum GOLD status wil toekennen, met als notitie dat het mediaspeler gedeelte daar buiten gelaten word, het is een fantastische toevoeging en ik zal gok ik voor 90% gebruik gaan maken van de BDP-103 als mediaspeler, maar ik hou er nog wel een Dune (of andere speler) naast omdat de OPPO nog niet alles afspeelt. Maar nogmaals als BD speler PLUS alle andere mogelijkheden INCLUSIEF een voor 90% perfecte kwaliteit mediaspeler kan ik gewoon alleen maar vol lof zijn over deze fantastische speler.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

boekhour

#1
Duidelijk review. EDIT: nog een aanvulling rechtstreekse link naar OPPO:
http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-103/blu-ray-BDP-103-Features.aspx

DLNA support zit erop!!!


Even nog wat aanvullende media-speler gerelateerde vragen
Ik kan dus concluderen dat een standaard MKV x264 1080p bestand, geen probleem is voor deze speler om af te spelen.

Maakt de oppo gebruik van DLNA media client/server protocol, met voordelen dat de films netjes worden ingedeeld naar jaar/artiest genre etc.

En mbt de user-interactie, met name het scrollen door mkv-bestanden/ lijsten, gaat dat lekker snel?

Naar ik mag aannemen wordt qua beeld en geluidskwaliteit mijn HTPC die xbmc heeft hierdoor ook "WEGGEBLAZEN" ;-)
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

J.A.F._Doorhof

MKV etc. is geen probleem.
Zelfs een obscure 3GPP file werd goed weergegeven.
Grootste probleem zijn DVD ISO en BD ISO.

DLNA heb ik geen informatie over, wel kun je via Twonky natuurlijk zoiets opzetten.

Scrollen gaat 3-4x sneller dan met de Dune.

Ik denk dat hij een stuk beter klinkt dan je HTPC :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Maro

#3
Doet ie wel BDMV mappen? 

Ben benieuwd naar de 105 die vanwege zijn Dac functie een stukje interesanter is voor mij.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

J.A.F._Doorhof

Ik zal even zoeken naar een BDMV map en dat morgen testen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Maro

Zou mooi zijn..heb alles in die structuur.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Spollie

#6
Quote from: Maro on October  8, 2012, 15:55:14
Zou mooi zijn..heb alles in die structuur.

Wat ik erover heb gelezen is dat BDMV wel werkt, maar BD ISO niet. Zie ook http://watershade.net/wmcclain/BDP-103-faq.html#are-iso-files-or-blu-ray-or-dvd-directory-structures-supported-on-external-media.

Ik vraag me trouwens af hoe dat nu zit met Cinevia? Worden MKV-bestanden gewoon zonder gezeur afgespeeld?

LocoJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  8, 2012, 09:24:49
De OPPO is te krijgen bij oa :
ITC Home Theater    www.hometheater.nl (en steun daarmee het forum)
JVB   http://oppo-bluray.nl/

Kan het kloppen dat deze nog niet op de site staat! Ben benieuwd wat de 103 gaat kosten.

Enige kans dat de iso files in de toekomst met een firmware update wel ondersteund gaat worden?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

master30

Zou ik deze oppo kunnen gebruiken om op de input mijn hddvd speler aan te sluiten en dan de vertical stretch mode van de oppo kunnen gebruiken om het beeld aan te passen?
maw kan hij een beeldbewerking doen op een hdmi input?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

turtlespeed

Heeft deze speler de mogelijkheid om de audio te vertragen bij een lipsyncprobleem?
MARILLION, The best-kept secret in the music industry !

evilniek

#10
Quote from: LocoJ on October  8, 2012, 16:23:16
Kan het kloppen dat deze nog niet op de site staat! Ben benieuwd wat de 103 gaat kosten.

Enige kans dat de iso files in de toekomst met een firmware update wel ondersteund gaat worden?

De kans dat dit ooit gaat gebeuren is nihil, en ik ben er ook niet gerust op dat andere container-formaten er in de toekomst alsnog niet uit worden gesloopt.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

alexander2


boekhour

OW ja, vergeten te vragen. is er *.srt support, ofwel subtitel support lezen via een extern bestand.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

J.A.F._Doorhof

#13
Interne subs werken perfect. Srt zal ik moeten testen, bij de 93 werkte dit wel als ze in dezelfde map stonden met gelijke naam. Ik zal testen of het met normaal netwerk ook werkt morgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Former member 78

Mooie Review Frank! Dank daarvoor.

Dat ding kan dus bijna alles.
Vooral dat het ding wifi heeft, vind ik persoonlijk belangrijk.

Ik ga met interesse de ervaringen volgen van andere gebruikers :)

muzikant

mooie review Frank,zijn er verbeteringen qua beeld en klank tegenover de BDP93? voor 3D heb ik nog geen interesse

J.A.F._Doorhof

Lees even de review zou ik zeggen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Madhouse

#17
Frank, is hij qua prijs gelijk aan die van JVB?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

J.A.F._Doorhof

Als het goed is hanteren we gelijke prijzen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

BD folder : geen probleem
Srt files : zover ik kan zien worden die ook gewoon bij MKVs meegenomen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alexander2


5061

Zelf heb ik de 93. Bij het afspelen van bv n BD krijg ik bij het overstappen naar het volgende bestand steeds n kleine pauze van enkele seconden. Is dit normaal en ook van toepassing bij de nieuwe Oppo,s?
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Mario D

Misschien een domme vraag maar heeft de Blu-Ray 4K upscaling zin op een Full-HD 1080P scherm. ?

Of Gaat de oppo dan upscalen en je panel terug downscalen. ?


LocoJ

Nog even een Noob vraag tussendoor.
Ik heb een processor (Arcam AV8) die ik lekker vind klinken maar hij heeft uiteraard geen ondersteuning voor de nieuwste audio formaten en qua digitaal uit alleen coax en geen HDMI.
Zou ik er op vooruit gaan als ik de Oppo de nieuwste audio formaten laat coderen en deze analoog naar de Arcam doorstuur?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LittleNinja

#24
Geen domme vraag. Het lijkt mij zelfs zo dat je TV het signaal niet eens accepteert! Hetzelfde gaat op voor een full HD projector. Ik zie daarom die upscale naar 4K niet echt als een heel interessante optie voor de meeste mensen op dit ogenblik. 4K weergevers zijn matigjes beschikbaar en vooral erg aan de prijs. De goedkoopste 4K TV is volgens mij de Toshiba 55ZL2 met een prijskaartje van € 9.000,-.

Sowieso zie ik nergens staan dat hij weer enorme stappen maakt t.o.v. de 83 (SE), 93 of 95, dus voor mij is het nog geen tijd voor de overstap. De nieuwe features zijn wel nice maar niet dusdanig belangrijk ( voor mij ) om de overstap te willen maken.

Verder ben ik "bang" geworden voor het vervallen van features bij firmware updates. Stel dat je de machine om een specifieke feature koopt die later weer "afgenomen" wordt vanwege ontwikkelingen, rechten of regels. Het zal niet de eerste keer zijn. ;)

Quote from: kalimero on October  9, 2012, 15:46:55
Misschien een domme vraag maar heeft de Blu-Ray 4K upscaling zin op een Full-HD 1080P scherm. ?

Of Gaat de oppo dan upscalen en je panel terug downscalen. ?



Die kun je inderdaad gewoon analoog aansluiten. De 105 zal analoog echter de baas zijn t.o.v. de 103. Als ik jou was zou ik eens kijken of je dat kan testen voordat je de keuze maakt.

Ik heb een AVR350 met hetzelfde "ëuvel". Daar was de toevoeging van HD audio via analoog vanuit mijn BDP83 SE wel duidelijk een verbetering.

Quote from: LocoJ on October  9, 2012, 16:58:16
Nog even een Noob vraag tussendoor.
Ik heb een processor (Arcam AV8) die ik lekker vind klinken maar hij heeft uiteraard geen ondersteuning voor de nieuwste audio formaten en qua digitaal uit alleen coax en geen HDMI.
Zou ik er op vooruit gaan als ik de Oppo de nieuwste audio formaten laat coderen en deze analoog naar de Arcam doorstuur?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"