Hulp gevraagd bij schema opamp. (modificatie Transporter)

Started by BORA, October 5, 2012, 16:11:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BORA

Wil de opamp stage van mijn transporter upgraden.

Even wat info :
de gebruikte DAC : AK4396
de huidige opamp's : NE5534

De opamp's die ik ga gebruiken : OPA627

Nu wil ik alleen gebalanceerd toepassen en heb het volgende schema gevonden.

Zou ik dit schema 1 op 1 kunnen gebruiken ?

Alvast bedankt voor het meedenken.




hifiman

1. Heb je de gain al berekend van deze stage
2. Hoe hoog wil je je output signaal hebben? 
3. Heb je al gekeken naar de max. load van de output van de dac?
4. Om de opamp stabiel te houden zou je een 100R weerstand in de output kunnen opnemen
5. Aangezien je toch de dc ontkoppel c'jes na de DAC laat zitten: waarom geen dc coupled output, de opa627 heeft een trim mogelijkheid hiervoor
6. Als je versterker ook input c'tjes heeft dan zou ik punt 5 zeker doen, de best klinkende condensator blijft toch geen condensator ;-)

Zee

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Audiofiel

Quote from: Zee on October  6, 2012, 07:30:20
Lees voordat je de opamps gaat 'upgraden' eerst deze twee artikelen eens:

http://nwavguy.blogspot.nl/2011/08/op-amps-myths-facts.html

http://nwavguy.blogspot.nl/2011/08/op-amp-measurements.html

Beetje Breem-achtige onzin. Er wordt gesproken over een mythe, die vervolgens op geen enkele manier wordt onderzocht. Mythbusting is een serieuze zaak, dit is enkel ongeloof en aannames.

Er is wel degelijk een hoop verschil in klank tussen opamps. Daarom doen ook de grote merken uitgebreid onderzoek naar welke opamp het beste klinkt in welk ontwerp. Zelf opamps vervangen kan een hoop veranderen aan het klankkarakter, sommige circuits (Beresford DAC's bijvoorbeeld) zijn hier al op voorbereid door handige sockets waar je ze in kunt prikken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Zee

mmm....   als er volgens mij een site is die zaken met objectieve meetresultaten onderbouwt dan is het NwAvGuy wel.
En ja, soms zullen er klankverschillen zijn.  Maar worden die dan misschien veroorzaakt doordat de debetreffende opamp totaal niet thuis hoort in de desbetreffende schakeling?  Het zou niet de eerste keer zijn dat zelfbenoemde gouden oortjes een heftig vervormende schakeling prachtig vinden klinken en spreken over een enorme 'verbetering'...
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Ik heb destijds ook mijn transporter gemodificeerd (in meerdere stappen) en tussendoor een aantal malen AB vergeleken met een originele transporter van een vriend. De verschillen waren steeds evident.

Ik had het volgende aan te merken op het geluid van de transporter in originele staat:
- het klonk wat vlak
- slissende s-tonen
- geluid komt niet los van de speakers

Ik begon met het verwijderen van wat filtering, direkt viel de afwezigheid van de slissende s-tonen op.
Later de complete filtering verwijderd een en burson audio opamps gebruikt: weg vlakheid en het geluid begon los te komen van de speakers
De burson audio opamps uiteindelijk vervangen door een OPA627 schakeling met dc coupled in en uitgang: geluid komt nu volledig los

Zo tevreden met het resultaat dat ik het laatste afgelopen anderhalf jaar hier niets meer aan gewijzigd heb en dat ook niet van plan ben.

Dit alles zonder te meten en zoals ik (en een aantal anderen die zijn komen luisteren) het ervaar , maar opamps klinken absoluut allemaal anders (ook in dezelfde schakeling).

Groetjes,

Ronald

hifiman

Foto van transporter: alle smd componenten van de analoge output stage netjes verwijderd (met dank aan Anton)

hifiman

Tussenfase: schakeling met Burson Audio opamps

hifiman

Schema, volgens mij heb ik daar niks aan gewijzigd nu ik met opa627 draai maar dat weet ik niet meer zeker.. Overigens is dit dus een unbalanced uitgang only, de TS wenst een gebalanceerde uitgang.

Edit: toch wel, de 4 weerstanden rond de opamp (dus niet de 8k6) zijn allen 1K2 geworden, daarmee dus een gain van 1. De 100R weerstand aan de output ehb ik dus uiteindelijk weggelaten, opamps blijven stabiel en het klonk beter.

hifiman

De huidige stage met de OPA627 opamps.

Voedingscondensatoren zitten aan de onderkant van de print.

hifiman

En toen bleef het stil, of zit je al druk te solderen Jurgen?  ;)

BORA

Nee we zijn nog niet aan 't solderen Ronald.
We hebben even wat informatie gewonnen bij iemand met meer kennis van zaken.

(heeft een link naar deze topic)

Dit heeft mij weer aan het denken gezet, misschien dat mijn eerste gedachtegang toch wat te simpel was en dat filtering eigenlijk noodzaak is.

to be continued

hifiman

#12
Quote from: BORA on October 10, 2012, 18:58:22
Dit heeft mij weer aan het denken gezet, misschien dat mijn eerste gedachtegang toch wat te simpel was en dat filtering eigenlijk noodzaak is.
Theoretisch is filtering inderdaad noodzaak om volledig aan het theorema van Nyquist te voldoen, echter het ideale filter bestaat in de praktijks helaas niet.
In de praktijk vaak ook omdat je anders je tweeters (en misschien wel vesterker) kunt slopen

Echter, in dit geval: de AK4396 heeft al flinke filtering onboard, meer dan andere DAC chips (voor zover mij bekend). Daarmee vervalt het praktische bezwaar.

Mijn ervaring: het klinkt een stuk beter zonder, zonder hoorbare nadelen.

Uiteraard is het je eigen keuze wat je doet, ik draai in elk geval al 2 jaar dagelijks filterloos ;-)