"Dream Theater"

Started by kuiperik, October 3, 2012, 20:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Mooie ruimte weer...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kuiperik

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Ben ook nog aan het testen geweest met het plaatsen van de projector. Heb hier nog een Panasonic AE900 voor staan, die afgelopen jaren dus niet gebruikt is geweest. De bedoeling is om deze achter de luisterplek in het plafond te verwerken.

Om te kijken hoe de plaatsing kan worden, heb ik een mdf plaat gemaakt waarop de projector geplaatst kan worden. Nu kom ik er echter achter dat door het hoge plafond het hoogteverschil tussen de projector en het projectiescherm vrij groot is. Dit kan in ieder geval niet opgevangen worden middels de lensshift van de projector.

Nu zie ik met de huidige projector 3 mogelijkheden:

1. Projector schuin voorover plaatsen en middels keystone de schuine zijkanten rechttrekken. Heb geen idee wat dit doet met de beeldkwaliteit en of dan de beeldverhouding nog klopt?

2. Projector uit het plafond laten zakken tot op een hoogte waarop de lensshift het beeld wel goed kan projecteren. Boven de plank waarop de projector staat is 25cm ruimte, wordt een uitdaging om dan de projector dan 50cm te laten zakken.

3. Scherm hoger plaatsen. Echter is geen optie, aangezien we dan waarschijnlijk nekklachten gaan krijgen ;-)

Voordat ik het projectiescherm ga ophangen, wil ik liefst eerst wel een oplossing hebben voor de projector. Iemand die iets kan zeggen over de invloed van keystone op het te projecteren beeld?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Inmiddels weer iets verder. We hadden reeds een scherm gekocht van 212 cm breed, echter toen we dit formaat op de muur projecteerden, viel dat eigenlijk een beetje tegen qua formaat. Na contact gehad te hebben met de leverancier, hebben we tegen een schappelijke bijbetaling kunnen upgraden naar een scherm van 240cm breed. Dit is toch best een stuk groter en gaat goed passen in de ruimte. Verder komt hiermee het scherm weer ietsjes hoger.

Met de projector gaan we in eerste instantie kijken in hoeverre de keystone een goede oplossing biedt. Mede door het iets hogere scherm is er nu maar minimale keystone correctie benodigd. Mocht dit tegenvallen kijken we dan wel verder, maar dan zal het waarschijnlijk een andere projector gaan worden.

Verder van de week een nieuwe subversterker binnen gekregen, namelijk de Crown XTI1002. Deze heeft ingebouwde EQ, waarmee dus de subs wat beter afgestemd kunnen gaan worden op de luisterruimte.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

evilniek

Quote from: kuiperik on October 14, 2012, 13:43:29
Ben ook nog aan het testen geweest met het plaatsen van de projector. Heb hier nog een Panasonic AE900 voor staan, die afgelopen jaren dus niet gebruikt is geweest. De bedoeling is om deze achter de luisterplek in het plafond te verwerken.

Om te kijken hoe de plaatsing kan worden, heb ik een mdf plaat gemaakt waarop de projector geplaatst kan worden. Nu kom ik er echter achter dat door het hoge plafond het hoogteverschil tussen de projector en het projectiescherm vrij groot is. Dit kan in ieder geval niet opgevangen worden middels de lensshift van de projector.

Nu zie ik met de huidige projector 3 mogelijkheden:

1. Projector schuin voorover plaatsen en middels keystone de schuine zijkanten rechttrekken. Heb geen idee wat dit doet met de beeldkwaliteit en of dan de beeldverhouding nog klopt?

2. Projector uit het plafond laten zakken tot op een hoogte waarop de lensshift het beeld wel goed kan projecteren. Boven de plank waarop de projector staat is 25cm ruimte, wordt een uitdaging om dan de projector dan 50cm te laten zakken.

3. Scherm hoger plaatsen. Echter is geen optie, aangezien we dan waarschijnlijk nekklachten gaan krijgen ;-)

Voordat ik het projectiescherm ga ophangen, wil ik liefst eerst wel een oplossing hebben voor de projector. Iemand die iets kan zeggen over de invloed van keystone op het te projecteren beeld?

Mooie ruimte, met keystone lever je erg veel beeldkwaliteit in, ik zou toch iets anders verzinnen, imho.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

kuiperik

Quote from: evilniek on November  1, 2012, 21:17:42
Mooie ruimte, met keystone lever je erg veel beeldkwaliteit in, ik zou toch iets anders verzinnen, imho.

Ik ga eerst eens met deze opstelling kijken hoe het bevalt. Mocht het niets zijn lijkt mij de volgende optie om een andere projecter te gaan zoeken. zijn toch al veel projectoren met een lensshift van rond de 100%. Dit zou afdoende zijn. Maar eerst maar eens kijken wat voor resultaat we zo krijgen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt. Het nieuwe scherm is inmiddels ontvangen en heb al een constructie gemaakt waar deze in komt te hangen. Indien het geheel is aangesloten en afgesteld dan kan de constructie afgetimmerd worden en geschilderd.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

flakkees

ik zie iets moois ontstaan .
ik ga dit draatje volgen , goed bezig  ;D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


Dirk

Quote from: flakkees on November 17, 2012, 09:12:29
...
ik ga dit draatje volgen , goed bezig  ;D
je hebt spellingsfoutjes, en dan heb je dit   ??? 
brrr
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Clifdon

volg het graag om te kijken of hier boeiende zaken voorbij komen :). Belooft veel goeds :)

kuiperik

De kabel van het scherm is naar de achterliggende meterkast gehaald. Daar heb ik dan ook de schakelaar gemonteerd om het scherm naar beneden en boven te doen. Op termijn nog eens kijken of we hier iets kunnen vinden om het via een afstandbediening aan te sturen. Maar in eerste instantie gaat het zo ook prima.

Scherm heeft een drophoogte van 40cm. Aangezien dat het meubel wat er onder komt iets hoger is moet dit wat worden bijgesteld.

Eerste test om te kijken of het scherm functioneert.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

flakkees

Quote from: kuiperik on November 18, 2012, 11:36:34
De kabel van het scherm is naar de achterliggende meterkast gehaald. Daar heb ik dan ook de schakelaar gemonteerd om het scherm naar beneden en boven te doen. Op termijn nog eens kijken of we hier iets kunnen vinden om het via een afstandbediening aan te sturen. Maar in eerste instantie gaat het zo ook prima.

Scherm heeft een drophoogte van 40cm. Aangezien dat het meubel wat er onder komt iets hoger is moet dit wat worden bijgesteld.

Eerste test om te kijken of het scherm functioneert.

op ab is geen probleem , ik heb een zonwering bedrijfje en help je graag daarbij .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

kuiperik

Quote from: flakkees on November 18, 2012, 11:49:14
op ab is geen probleem , ik heb een zonwering bedrijfje en help je graag daarbij .

Dank je voor het aanbod. Ik houd het even in het achterhoofd en kom hier nog bij je op terug. Eerst even denken hoe ik e.e.a. aan elkaar gekoppeld wil hebben en liefst ook nog bedienbaar via mijn pronto.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Aan de hand van de hoogte van de tv kast en centerspeaker is de hoogte van het scherm ingesteld. Naar mijn eigen idee is dit momenteel te hoog, maar ga hier middels een nieuwe kast wat verbetering in brengen. Heb de crown onder de tv gezet, aangezien er in de kast niet meer ruimte beschikbaar is. Hoogte van de onderkant van het scherm (projectiegedeelte) zit nu op 74cm en wil dit graag terug brengen naar een 60 cm.

Inmiddels de rest van het interieur ook weer terug op zijn plek geschoven. Staat nog allemaal een beetje rommelig, zeker met de htpc nog naast het meubel. Ook daar moet nog een oplossing voor gezocht worden.

Met het ophangen van het scherm heb ik deze 15 cm van de muur gehangen, hierdoor valt het scherm voor de tv . Heb hier voor de zekerheid wat extra ruimte aangehouden, mocht de tv nog eens vervangen worden.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

LittleNinja

Wat een apart scherm. Welk merk is dat?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

kuiperik

Quote from: LittleNinja on November 18, 2012, 15:21:45
Wat een apart scherm. Welk merk is dat?

Het betreft een adeo elegance tensio van 240cm breed.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

high-q

#44
Hi Kuiperik,

Mooi project waar je mee bezig bent. Veel dingen zijn voor mij erg herkenbaar. Zelf zat ik ook met de uitdaging om de ruimte, die toch een soort van HT-functie zou krijgen, enigszins huiselijk te houden. Ook heel mooi dat je de landelijke stijl van je woning door trekt naar de HT.

Twee belangrijke verschillen die ik zie zijn: De aandacht die je vanaf het begin besteed aan de akoestiek en het symmetrisch maken van je ruimte. Voornamelijk dat laatste geeft mij nu wat problemen in het geluidsbeeld, voornamelijk met surround. 

Leuk om te lezen dat je besloten hebt om een balkenplafond te plaatsen voor de stijl en alleen de tussendelen te verlagen en op te vullen met steenwol. Verstandig ook om de daarbij een meting te laten doen. Ik heb het zelf puur op de gok gedaan, met de gedachte dat het naar boven toe niet te gehorig zou worden.

In mijn eigen ruimte is de ruimte door de kleur nog steeds wat te donker, maar voor het kijken van film is het echt ideaal. Ben erg benieuwd hoe het totaalplaatje er uit gaan zien en wat je nog toe gaat passen voor de akoestiek. Ben zelf ook van plan om daar (absorbtie in het hoog en diffusie) wat me te gaan doen.

Ook herkenbaar wat je schrijft over het verschil na het toevoegen van de steenwol platen. In mijn ruimte klonk het heel vreemd toen de wanden en het plafond nog niet geplaatst waren, maar de steenwol platen al wel op hun plek zaten. Totaal geen galm. Ben ook wel benieuwd wat er uit een meting zou komen in mijn ruimte.

Erg mooie entree heb je ook voor je HT. Heel mooi gedaan die en-suite deuren met de kast erbij! Ik heb ze zelf tussen de keuken en de woonkamer, maar dan met glas.

Succes nog met het afronden van je project!

:thumbs-up:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

LittleNinja

De kleurstelling vind ik ook wel erg mooi. 8)

Die TV valt helemaal weg tussen al die stevige apparatuur! :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

kuiperik

@high-q

Ik heb me voorheen aardig verdiept in de site van toine (soundscapes). Hieruit heb ik een aantal punten genomen en die proberen door te voeren in mijn eigen ruimte. Heb gedeeltelijk zelf en gedeeltelijk met hem in overleg gedaan. Moet zeggen dat Toine wat dat betreft erg netjes en behulpzaam is.

De metingen heb ik overigens zelf gedaan. Ik was afhankelijk van de plafondplaten die beschikbaar waren en goed pasten in het interieur. Aan hand van de metingen heb ik wel het verschil in kaart kunnen brengen. Mochten de platen in het hoog dadelijk te veel dempen, zouden we altijd nog kunnen kijken om de demping wat te verminderen door de platen aan te passen. Maar tot op heden zie ik daar nog niet meteen aanleiding voor.

Heb jou ruimte bekeken en deze ziet er ook wel erg netjes uit. Denk dat jij zelfs een stuk verder bent gegaan als wat wij hier willen gaan, qua inrichting naar een film ruimte. De ruimte en opstelling komt erg mooi over, comlimenten daarvoor. Wil (lees moet) het hier waarschijnlijk iets meer woonkamer laten ;-) maar desondanks erg tevreden over hoe het er nu uit ziet.

Tevens nog wat ideeen opgedaan aan hand van jou meubel, ben hier ook iets dergelijks van plan. Zie dat je een vrij breed meubel hebt geplaatst, wat ook zeer mooi oogt in het geheel. Ik ga dat hier eens in de groep gooien....
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Quote from: LittleNinja on November 20, 2012, 13:11:02
De kleurstelling vind ik ook wel erg mooi. 8)

Die TV valt helemaal weg tussen al die stevige apparatuur! :D

Dank je, trouwens de tv lijkt niet klein, maar die is ook klein ;-) Is maar 26 inch model, dat hebben we proberen te compenseren via het projectiescherm.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


kuiperik

Als er de laatste maand al iets is gedaan aan de ruimte, is er eigenlijk alleen getest met positionering van de subs. Had het voornemen om nog wat zaken af te werken tussen kerst en nieuw, echter vanwege het redelijk goede weer, is er alleen maar in de tuin gewerkt geweest. Hier lag namelijk ook nog wat werk wat gedaan moest worden.

Wel redelijk wat getest met de plaatsing en integratie van de 2 subs. Wil eigenlijk eerst goed weten wat de plaats van de subs wordt, voordat ik een definitieve behuizing ga bouwen. In de huidige opstelling staan de subs in de linker en rechter hoek voor in de ruimte. Middels dsp is eea goed vlak te krijgen, echter ik had graag nog wat meer diepgang willen bereiken, dan momenteel wordt behaald. Aangezien de pieken vanwege de plaatsing nu vrij hoog liggen, moet deze erg veel gedempt worden met de eq.

Daarnaast nog wel de htpc van xbmc voorzien, zodat we ook alvast wat films kunnen kijken, daar is het in ieder geval om begonnen ;)

Hieronder nog de resultaten van de metingen van afgelopen weekend.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.