op zoek naar een "goede" video camera (niet voor mezelf)

Started by Tube-freak, September 30, 2012, 11:29:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Hallo hier op de kungfu school zijn we niet tevreden met de filmpjes die er gemaakt worden met de amcorder.  Veel CA problemen en slechte kleuren.

We hebben al mijn Nikon D7000 gebruikt om te testen maar autofocus is een drama,manual focus gaat goed.
Het gaat erom dat we filmpjes kunnen maken van kungfu demos en dat vliegt meestal alle kanten op dus een wide angle is wel gewenst (en zelfs dan moet je heen en weer bewegen).

Dus bestaat er iets op video gebied wat mooie filmpjes kan maken.  Moet dat perse DSLR zijn?  Of bestaat er wat anders wat ingezet kan worden?  Hij had al een camera man gesproken die het over een Canon 5D MKII had.  Is natuurlijk erg mooi maar mijn shifu weet denk ik niet wat dat kost....

Het liefst dus wel iets dat door "niet fotografen"gewone mensen bedient kan worden zonder eerst 200 paginas aan handleiding door te lezen .
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Nahpets

Al geprobeerd of een iPhone voldoende kwaliteit heeft?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

[volledig off-topic]
Overigens mijn welgemeende respect dat je daar nog steeds zit en het vol houdt.  :worship:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

BarcoCRT

Wat dacht je van een handycam? Laatst ook zoiets gekocht, de Sony HDR-CX250E, 288 euro incl cashback actie van Sony.
Belachelijk hoe goed zo'n ding is! 1080p50 ziet er zeer goed uit. Met veel (buiten-)licht ziet het er helemaal fantastisch uit. Onder moeilijke lichtomstandigheden zie je wel ruis in het beeld verschijnen. De lens heeft werkelijk een idioot groot zoombereik
Grootste pre is dat iedereen het kan bedienen via het touch-screen (in wel 1000 talen). En de Optical steadyshot is werkelijk bizar goed, compenseert loopbewegingen bijna volledig! Voordeel van een goedkopere variant is dat de standaard meegeleverde accu, de kleinst leverbare, het al meer dan 2u volhoudt bij continue filmen. Ik heb er enorm veel plezier van, en heb me verbaasd over hoe ze zo veel in zo'n klein kastje krijgen voor zo weinig geld met zulke prestaties. De lijst met features is lang, lach-herkenning en maakt dan automatisch een foto tijdens het filmen, focussen op het onderwerp dat je op het touch-screen aanwijst en de camera blijft dat onderwerp tracken als het zich door het beeld verplaatst, enz. Er gaat gewoon een SD-kaartje in, hoeft niet eens een supersnelle te zijn. 32GB is meer dan 2u filmen op de hoogste resolutie. Folderstructuur lijkt heel veel op Blu-ray en de Dune speelt het gewoon af.

http://www.sony.nl/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-cx250e
Op deze pagina staat 30x zoom, maar moet gewoon 55x zijn.

Voor de pro's zal het niks zijn, maar voor als je even iets wil vastleggen in hoge kwaliteit een no-brainer. En is er over 2 of 3 jaar een betere, dan koop je die gewoon weer. Met zo'n prijs maakt dat niet uit.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Tube-freak

Ja nu hebben ze dus al een handycam ik weet niet van welk merk maar het ziet er echt niet uit die videos.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

BarcoCRT

Quote from: Tube-freak on September 30, 2012, 15:17:37
Ja nu hebben ze dus al een handycam ik weet niet van welk merk maar het ziet er echt niet uit die videos.
De problemen die jij beschrijft herken ik helemaal niet. Reden dat ik het noem is omdat ik zo enorm verrast was door de kwaliteit.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jantje112

Quote from: Tube-freak on September 30, 2012, 15:17:37
Ja nu hebben ze dus al een handycam ik weet niet van welk merk maar het ziet er echt niet uit die videos.

je hebt uiteraard ook handycams uit de tijd dat ze nog webcamsensors in die dingen plakten en sd comprimeerden voor je 512mb sd kaartje. Allicht is een typenummer makkelijk?

Tube-freak

ik zal vandaag eens vragen.
maar gewoon een goede handycam zou dat beter zijn dan bijvoorbeeld een canon eos instap model met 18-55 kitlens?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VTEC_genieter

Hoi,

Ik raad aan:

- instap model Canon EOS 600D body (een DSLR met full HD video opname en met uitklapbare LCD scherm)
- Sigma 17-50mm F2.8 Canon lens (groothoek lens met goede lichtsterkte, betaalbaarder dan een Canon versie)
- een statief met video-kop/pan-hoofd (je wilt nooit instabiele beelden bij video, tenzij je Blair Witch Project Kung Fu gaat maken)

Totaal schatting prijs = EURO 1250 (exclusief een groot en snel schrijvend geheugenkaart)

Tips bij gebruik:

- het simpelste is: camera en lens op het statief zetten/voorbereiden (stabiel beeld oogt mooier/professioneel)
- de lens op manual focus zetten (voordat je de opname start, wel de compositie bepalen en het gebied uitzoomen en scherpstellen met de hand)
- opnameknop drukken voor starten en bij stoppen moet je deze knop weer drukken

Let op: Als de opname is gestart, moet je niet meer aan de camera komen om trillingen/out of focus te voorkomen.
Maar als je toch je eigen gang wil gaan, de volgende level dus, bijvoorbeeld je wil zoomen tijdens de opname, zul je moeten concentreren op je eigen handenwerk/stabiliteit/voetenwerk. Echte professionals of zelfs hobbyisten die geen trillingen willen hebben in hun video opnames, nemen stabiliteit heel erg serieus.


Een video rig. Hiermee kan je jezelf verplaatsen tijdens de filmopname.

Print dit uit  ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Tube-freak

Een statief hebben ze al.  Maar zelfs met groothoek lens moet je toch nog met de camera bewegen omdat somige kungfu vormen gewoon veel meters in beslag nemen.  Zeg 10 meter of misschien nog meer van links naar rechts.  Een te grote groothoek is ook weer niet gewenst want dan staat iedereen er heel klein op tenzij je graag met je giegel op het onderwerp zit wat nogal gevaarlijk is, zeker met wapens enzo.  Als je ineens zo een 8 immortal staff in je nek hebt wil je ook niet echt meemaken.

Als canon geen autofocus kan kunnen we ook net zo goed een sony of nikon nemen (met 18-105mm kitlens ofzo), als het toch handmatig moet bij alle merken dan maakt het niet uit welke je neemt.

Wat ik zelf altijd doe, groothoek lens op F8 diafragma zetten, lens laten autofocussen op het onderwerp.  Daarna als de lens is gefocust zet ik het autofocus knopje uit en begin ik met filmen.

Is voor dit doel wel goed maar getuigt niet echt van veel creativiteit met filmen.  Maar goed ik heb ook geen verstand van filmpjes maken.

Hoe simpeler het is hoe beter want ik weet al weer hoe het gaat hier.  Klop klop klop op de deur.  hallo 3 minuten geleden hadden we bedacht dat we een camera nodig hebben en over een minuut gaan we weg naar een tournooi kan je ff uitleggen hoe die camera werkt (en de handleiding is dan 300 bladzijden ofzo....).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Dru

Wij hebben net een nieuwe camcorder gekocht.
Na veel speurwerk is het de Sony HDR-CX730 geworden.
Wat ons heel erg bevalt is met name de perfect stabilisatie. De lens zit namelijk "los" in de behuizing. Het resultaat is echt verbluffend. Geen statief meer nodig.
Ook erg goed zijn de avond opnames. Nagenoeg geen ruis bij donkere omgeving.

Tube-freak

De camcorders/handycams of hoe je het ook mag noemen hebben echter niet echt wide angle lensen.  Met mijn lens erop zaten we in elk geval het meesten van de tijd onder de 20mm, omdat we toch redelijk dicht op het onderwerp zitten en het vliegt ook nog eens alle kanten op met een behoorlijke snelheid.

Dus een DSLR met 18-105mm lens zou beter zijn (helemaal met full frame bodies).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VTEC_genieter

Weet je wel wat een fullframe camera doet?
En wat 18mm op de lens betekent?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Neem twee of drie goedkopere camera's. Is er budget? Voor professionelere ergonomie, controls en externe recording opties binnen een beperkt budget de Panasonic AG-AF100 (US versie is veel goedkoper dan de EU 101, adviesprijs was gezakt naar $2K, weet niet wat ze nu kosten). Maar goedkope(re) compactcamera al dan niet met verwisselbare lens en camcorders schijnen dus ook heel goed geworden zijn, dus als er genoeg Chinezen zijn, neem je er drie, voor een wide en twee closer shots.

Tube-freak

Ja ik weet wat full frame doet. 18mm op full frame is ook echt 18mm. op DX is het eerder 27mm equivalent door de crop factor.
Ik weet ook wat 18mm doet want ik heb 12mm op Mijn DX lens.  Ik zeg niet dat ik 18mm nodig heb maar het moet in elk geval lager dan 24-26mm zijn op dx.  Ik wil gewoon veilig spelen op bereik.  Ik zal nog eens wat meer met de video spelen morgen. en kijken wat ik echt nodig heb.

18mm op full frame is te wijd dat weet ik ook wel maar het gaat erom dat het benodigde bereik op de lens zit.



Quote from: VTEC_genieter on October  1, 2012, 15:56:59
Weet je wel wat een fullframe camera doet?
En wat 18mm op de lens betekent?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Danny1981

Ik heb recent een Panasonic HC-X900 Full-HD (16 Mp) camcorder gekocht met een optionele groothoek lens.
Ben er echt super tevreden mee ;D prachtig beeld... zelfs bij weinig licht. Heeft een manuele ring voor de focus en nog een (ouderwetse :eh:) zoeker voor bij teveel omgevingslicht.
Kan 'm van harte aanbevelen.
WOON Pioneer KRP-600M :: Marantz sr-7007 :: NAD stereo verst. :: Inakustik :: Monitor Audio RX8 >> GX300 on hold :: Humax IRHD-5200 :: Dune mediasp. :: PS3 500Gb :: Kordz EVX + LUX :: PS Audio Dectet & Quintet :: PS Audio & Furutech kabels :: Furutech rhodium wcd SLAAP Samsung UE46ES6800 :: Marantz sr-6006 :: :: Dune mediasp. :: Kordz EVX :: Inakustik :: Kef Q900 EN 15" Macbook pro retina 2,7-GHz :: iPad 3 64GB :: iPhone 4S :: Synology DS1511+ :: Panasonic Full HD hc-x900...

Tube-freak

#16
Heeft zo een extra groothoek lens erop nog enige nadelen.  Want die exra groothoek lens hebben we nu ook op de camera en er is zoveel CA aanwezig dat het bijna een 3D film lijkt die je zoder bril kijkt (dus overal rode en groene waas op randen).

Dus zou graag willen weten of het dan ook "wel" goed werkt bij andere cameras.  Wat ik me verder afvraag hoe snel de autofocus werkt, want met mijn Nikon D7000 DSLR is het te traag om fatsoenlijk mee te filmen.  Maar wat ik meestal doe is 1 x scherpstellen op F8 diafragma rond de 18mm en dan filmen en dat gaat altijd goed tenzij je wil uit of inzoomen....   Ik zou persoonlijk de D7000 niet echt aanraden voor filmen tenzij je echt handig ben met handmatig focussen.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk

Panasonic GH2 schijnt nog steeds heel goed te zijn, zeker met alternatieve firmware.

Tube-freak

Ik had ergens gelezen dat de Sony SLT cameras ook wel een supersnelle autofous schijnen te hebben tijdens filmen
heeft iemand daar ervaring mee?  Bijvoorbeeld Sony A65.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik heb nog even verder gezocht op internet en de algemene opinie is volgens mij dat Phase-Detection autofocus toch wel het beste is in video mode.  Is deze conclusie correct?  Mijn D7000 heeft wel hase detectie geloof ik aleen in video mode doet ie aleen contrast detectie  :crazy:

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VTEC_genieter

Meestal wordt de manual focus gebruikt in de praktijk bij filmen. Zeker bij het gebruik met spiegelreflexen.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Tube-freak

Ja ik zal mijn shifu inderdaad adviseren om gewoon een camcorder te kopen van een hogere klasse zoals die al hier genoemt zijn in het topic.  En als hij graag DSLR wil dan zal ik hem vertellen dat hij eraan moet wennen alles handmatig scherp te stellen.

Ik heb filmpjes van Die Sony A65 gezien en dat ging werkelijk helemaal nergens over.
Ik zal mijn kungfu vrien in Brazilie nog even mailen hij doet veel video werk met een Nikon D800 en had eerder de D7000.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk

Nadeel van de meeste DSLRs en Micro 4/3 camera's is de beperkte diepte van het scherpteveld, dus als je twee monnikken achter elkaar langs laat radslaan, dan is er altijd een onscherp. Brede beeldhoek is dan weer mooi meegenomen.

Tube-freak

Volgens mij is dat geen probleem met het juiste diafragma.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai