Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Ik ben voorzichtig aan het uitkijken voor de bouw van een nieuwe subwoofer. Ik speel momenteel met een zelfgebouwde kloon van een monolith+, welke mij erg goed bevalt. Het kriebelt echter om aan iets nieuws te beginnen.

Mijn wensen:

Budget: <1000 €
Grootte: +- 250liter max
99% films, 1% concerten
Subwoofer die gemakkelijk en diep speelt. Huidige subwoofer haalt 17hz in room. Nieuwe moet dus zeker beter kunnen  ;)
Liefst geen subwoofer die een bak vermogen nodig heeft

Welke driver

Ik heb al veel rondgekeken voor de driver. De wereld voor goede HT drivers lijkt echter mij eerder klein. Gezien het beoogde doel, zoek ik een driver van 18". Indien het beter blijkt, kan ik ook wel met 15" of 21" leven  :P.

- TC sounds => te duur
- Dayton audio => te weinig Xmax, zit snel aan zijn limiet
- Mach5audio => lijken goede drivers, maar verzending loopt al snel op
- FI audio => Leuke drivers, maar niet echt geschikt voor gepoorte ontwerpen

De driver die mij momenteel (in simulaties) het meest bevredigende resultaat geeft, is de stereo integrity 18". Deze is echter nog niet beschikbaar en heeft dus ook nog geen reviews m.b.t. bouwkwaliteit e.d. Wanneer deze driver leverbaar wordt, is ook nog de vraag.


Vragen

- Suggesties qua drivers?
- Momenteel speelt mijn subwoofer DF. Ik heb hem als FF getest, maar dit gaf nergens een bevredigend resultaat. Mag ik ervan uitgaan dat de nieuwe subwoofer best ook DF is?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Dat word een mooi project :)

Kan je helaas niet helpen, daar ik er zelf (nog) weinig verstand van heb :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Heb je 1500w en een DSP beschikbaar?  :angel:

nielvm

Dsp is zeker aanwezig in de vorm van een behringer.

1500 watt versterker niet. Gaat trouwens in tegen mijn wensen  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

TC-sounds LMS R-15 in een 250l kist getuned op 14hz

Met 500w haal je gemakkelijk 107db tot aan tuning frequentie (twee keer zoveel als de monolith, en gaat dieper)

In room spreken we waarschijnlijk extensie tot 10-12hz, aan min 110db over gans de lijn (maar waarschijnlijk nog wat meer)

Beter een optimale afgestemde 15" voor jouw wensen in mijn mening.

AndrewM


nielvm

Die TC sounds 15" woofer geeft inderdaad wel een leuke simulatie, bedankt voor de tip!

De woofer gaat inderdaad heel diep zonder te veel vermogen, cone excursion en air velocity blijven mooi onder controle.


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Iemand een idee hoe je zulke drivers aan een redelijk tarief in Europa kan verkrijgen?

Via parts express komt er al gemakkelijk 150€ aan verzending bij... Dan nog maar te zwijgen over eventuele douanekosten etc.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

De SI 15" driver geeft een zeer vergelijkbaar resultaat in dezelfde kist, met dezelfde versterking, als ik voorstelde. Met de 18" behaal je geen beter resultaat in zo'n kist, daarvoor zal je een pak groter moeten gaan. De Xmech van deze drivers is ook zeer hoog (40mm) btw, dus daar zit het ook al goed. Prijs/kwaliteit gezien zou ik voor de SI gaan, pre order begint denk ik vandaag (of gisteren, er staat een thread op hometheaterschack)

nielvm

Inderdaad erg vergelijkbaar, die 2 drivers. Aangezien het toch niet voor meteen is, misschien even de eerste ervaringen afwachten.

Vrees dat ik hoge transportkosten en douanekosten niet kan ontlopen. Meeste goede driverfabrikanten zitten in America en worden in Europa niet verdeeld.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

AndrewM

Hey Niels,

Ik heb ook voor tc sound gekeken.
Heb het zelf niet gedaan vanwege jouw genoemde reden.

Douane kosten btw etc etc.

Ik ben nu op zoek naar een driver die mee kan komen met de tc sound.

nielvm

Toch wel vreemd dat die grote merken niet verkrijgbaar zijn in Europa  :(
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

AndrewM

Denk dat die tc sound een van de betere drivers maakt.

Heb je wat vergelijkbaars op het oog?

nielvm

Stereo integrity s15d2 heeft een vergelijkbare curve bij een simulatie.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

AndrewM

Maar ook alleen vanuit The USA verkrijgbaar.

nielvm

Klopt, in europa zie ik niet meteen een geschikte driver.  :(

Voor de prijs van de stereo integrity wil ik eventueel nog het transport en eventuele douanekosten op mij nemen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Mocht de xmax bruikbaar blijven tot 30mm (wat goed mogelijk is) kan je em ook nog in een 350l kist stoppen op een 11hz tuning, zelfde output, maar nog een stapje dieper op dezelfde versterking  :)

Mario D

Wel geen zelfbouw maar wel een stap hoger als wat je nu hebt staan, puur voor film een topper.
Deze heeft een TC-sounds Driver trouwens.  8)


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126529.0

nielvm

Quote from: Timvg on September 28, 2012, 15:26:57
Mocht de xmax bruikbaar blijven tot 30mm (wat goed mogelijk is) kan je em ook nog in een 350l kist stoppen op een 11hz tuning, zelfde output, maar nog een stapje dieper op dezelfde versterking  :)

Interessant, maar ik denk dat 14hz al laag genoeg is  :P Overigens wordt 350 liter toch wel ERG groot.

Quote from: kalimero on September 28, 2012, 15:32:21
Wel geen zelfbouw maar wel een stap hoger als wat je nu hebt staan, puur voor film een topper.
Deze heeft een TC-sounds Driver trouwens.  8)

Bedankt, maar ik ga toch liever voor zelfbouw. Bij een kant-en-klaar model mis ik de helft van de fun


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126529.0
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Niel

Kan je anders hier ook meedelen wat de verzendkosten naar europa zijn wanneer je iets te horen krijgt van SI? (zag je vraag op HTS  ;))

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Former member 78

Ik heb nog 2x 18'' Beyma 18G550 liggen.
Mogen voor een leuk prijsje weg :)

nielvm

Bedankt voor het aanbod, maar dit lijkt mij niet echt een geschikte driver voor een ht subwoofer.

FS van 36hz?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Former member 78

Heb er zelf niet al teveel verstand van :)

Heb ze gekocht van Keyser, en hij zei dat het een meer dan geschikte woofer is
voor HT gebruik.

nielvm

Nog geen antwoord van SI, maar las in een ander topic dat zij versturen met Fedex. Op hun site heb ik een berekening gemaakt van de verzendkosten. Ik kom voor de 15" woofer op zo'n 400 dollar  :-\

Zijn er in Europa echt geen goede 15"-18" subwoofers te vinden?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X