is dit wat als extra subje?

Started by minicoopers, August 19, 2013, 13:30:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

#25
Hoi Jan

In veel films zit full range materiaal (vanaf 3!hz, en dit zijn soms echt zware pieken). Als je pech hebt en geen filter op z'n plaats hebt om je sub te beschermen indien nodig kan het wel eens mislopen. Apparatuur heeft natuurlijk idd afval, maar dit is meestal niet voldoende op zo'n relatief hoge tuning (18hz) veilig te zitten. Zelfs bv. de captivators filterde ik op 10hz om op zeker te spelen.

Hier bv. een LFE kanaal overzicht van de film Immortals, rood is het gemiddeld SPL niveau, groen de pieken... Als je pech hebt dat je net zo'n filmpje aan 't kijken bent zonder filter is je sub gaar ;)


Janbo

Is dit de in-room respons of direct aan de elektrische kant gemeten?

morca

Ik ga die film ook maar eens kijken Tim.
Ik zie net dat Star trek into darkness verkrijgbaar is :-) die ga ik eerst kijken.
Deel 2009 was ook al een goeie workout voor de sub,s  :headbanging:

Timvg

Dat is de rechtstreekse feed van de blu-ray (LFE kanaal).

Janbo

Ok, maar dat zegt dan dus niets over of dat door de versterker ook daadwerkelijk aan de speakers in die verhouding wordt afgegeven. Laat staan dat de subs dit zo weergeven. Ben het volstrekt met je eens dat een subsonic beter en veiliger is, maar tegelijkertijd is de totale akoestiek voor het overgrote deel verantwoordelijk voor de al dan niet weergave.

On topic: de 18sound speaker is in eerste instantie bedoeld voor PA, frequenties beneden de 40 hz zijn daar snel minder interessant. Beneden de 30 hz is de efficiency van deze driver niet heel erg hoog meer en doet een HT-driver het eigenlijk net zo goed. Groot voordeel is het konusoppervlakte (dat compenseert de voor HT lage Xmax) en het vermogen (!) om langdurig veel vermogen te verwerken bij een lage powercompressie. Dat kan een gemiddelde HT-driver dan weer niet.

Bij elkaar genomen lijkt het erop dat 4 shiva's zeker niet minder doen dan deze 18sound. En zoals ik betoog, niet de driver maar vooral de in-room respons is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk laag weergeven. Zie boven, zelfs met HP op 20 hz wordt daaronder nog weergegeven.

Timvg

Quote from: Janbo on August 27, 2013, 22:44:30
Ok, maar dat zegt dan dus niets over of dat door de versterker ook daadwerkelijk aan de speakers in die verhouding wordt afgegeven. Laat staan dat de subs dit zo weergeven. Ben het volstrekt met je eens dat een subsonic beter en veiliger is, maar tegelijkertijd is de totale akoestiek voor het overgrote deel verantwoordelijk voor de al dan niet weergave.

On topic: de 18sound speaker is in eerste instantie bedoeld voor PA, frequenties beneden de 40 hz zijn daar snel minder interessant. Beneden de 30 hz is de efficiency van deze driver niet heel erg hoog meer en doet een HT-driver het eigenlijk net zo goed. Groot voordeel is het konusoppervlakte (dat compenseert de voor HT lage Xmax) en het vermogen (!) om langdurig veel vermogen te verwerken bij een lage powercompressie. Dat kan een gemiddelde HT-driver dan weer niet.

Bij elkaar genomen lijkt het erop dat 4 shiva's zeker niet minder doen dan deze 18sound. En zoals ik betoog, niet de driver maar vooral de in-room respons is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk laag weergeven. Zie boven, zelfs met HP op 20 hz wordt daaronder nog weergegeven.

Nee dat klopt Jan, bij mij valt dit gelukkig goed mee  ;)



Al is er wel wat afval onder de 10hz. Ik heb er persoonlijk wel wat aan, aan die infrasound.. Daarom ook dat ik mijn systeem deels heb gebouwd t.v.v. de captivators.