Het Classe Audio Topic

Started by WickedGame, September 27, 2012, 10:55:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rickw

Ik heb de weerstanden op de printplaten van de kanalen gevonden en de bijbehorende potmeters afgesteld op 5mV. Op de centrale printplaat zit ook een potmeter. Daarvan kom ik echter geen vergelijkbare weerstand als op de andere printplaten tegen. Wel een heel kleintje, in vergelijking met de andere weerstanden, met het zelfde nummer (R112). Deze geeft echter geen weergave op mijn multimeter. Iemand nog een idee?

jossie

Quote from: rickw on July  6, 2023, 21:11:26Ik heb de weerstanden op de printplaten van de kanalen gevonden en de bijbehorende potmeters afgesteld op 5mV. Op de centrale printplaat zit ook een potmeter. Daarvan kom ik echter geen vergelijkbare weerstand als op de andere printplaten tegen. Wel een heel kleintje, in vergelijking met de andere weerstanden, met het zelfde nummer (R112). Deze geeft echter geen weergave op mijn multimeter. Iemand nog een idee?

Die heeft ws niks te maken met de warmte ontwikkeling. Heeft het geholpen / wijkten de instellingen erg af?
Omni !

rickw

Ik had zelf bedacht dat het wellicht een centrale was die de rest van de printplaten aanstuurt.

Het verschil is dag en nacht qua warmteontwikkeling. Tot vandaag deed het een beetje pijn als ik mijn had op de versterker legde, zo warm werd ie.

Drie kanalen stonden op 20mV en twee daar net boven, 21 en 21,4 of zo. Volgens de service manual zou ik de potmeter tegen de klok moeten draaien totdat ik een klik hoorde. Ik heb de schroef tien halve slagen gedraaid maar niets gehoord. Toen maar weer tien slagen teruggedraaid om zo naar de oude positie van 20mV te gaan. Uiteindelijk was het maar iets van twee halve slagen om op 5mv uit te komen.

Tevens staat in de service manual dat ik hem 24 uur aan moet laten staan en daarna kijken of de waardes zijn veranderd.

jossie

Quote from: rickw on July  6, 2023, 23:34:54Ik had zelf bedacht dat het wellicht een centrale was die de rest van de printplaten aanstuurt.

Drie kanalen stonden op 20mV en twee daar net boven, 21 en 21,4 of zo. Volgens de service manual zou ik de potmeter tegen de klok moeten draaien totdat ik een klik hoorde. Ik heb de schroef tien halve slagen gedraaid maar niets gehoord. Toen maar weer tien slagen teruggedraaid om zo naar de oude positie van 20mV te gaan. Uiteindelijk was het maar iets van twee halve slagen om op 5mv uit te komen.

Tevens staat in de service manual dat ik hem 24 uur aan moet laten staan en daarna kijken of de waardes zijn veranderd.

Flink verlopen dan, of er heeft een Audiofiel de zaak op scherp gezet.

Even goed zoeken in de service manual dan vind je die pot wel, RAIL_REF 2,25V lijkt mij die pot te zijn. Er staat verder geen afregel waarde en/of procedure bij, als het in de buurt is zou ik er af blijven, mogelijk een referentie voor DC beveiliging of zoiets.
Omni !

rickw

Inderdaad flink verlopen. Gebeurt het verlopen door de jaren heen vanzelf? Of denk je dat het handmatig is gedaan. Ik doel daarmee op deze regel of er heeft een Audiofiel de zaak op scherp gezet. Waarom zou iemand dat doen?

Quote from: jossie on July  7, 2023, 13:55:15als het in de buurt is zou ik er af blijven
Ik weet niet of het in de buurt is. Het is me niet duidelijk waar ik deze potmeter kan uitlezen. In tegenstelling tot de andere potmeters vind ik geen weerstand die ik uit kan lezen.

Maar goed. Als je denkt dat ik er beter van af kan blijven, dan volg ik dat advies op.

Kjelt

Dat verloopt vanzelf, achterop zal een productie code staan.
Een CAV500 5 kanaals kl A/B eindversterker die worden vrij warm dus vond ik een verloop na twintig plus jaar niet zo vreemd.
Ik denk dat dit bij mijn delta drie kanaals eindversterker niet veel anders is. Alleen heb ik daar geen service manual van dus geen idee hoe ik dat zou moeten meten / corrigeren. Ik denk dat ik hem eerder eens langs een service centrum stuur dan zelf gaan draaien.