Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik zou ook graag de metingen willen zien... Mijn metingen lieten een piek op 100 Hz zien van ongeveer +4 dB t.o.v. 1 kHz. Dat is zeker geen extreme boost en ik denk dat de lineariteit of non-lineariteit ook niet het probleem is. Het is de lange NAGALM in het laag die subjectief een bepaalde versmering geeft, die ongewenst is. Als je de baspoort sluit, dan zou het laag meer lineair kunnen worden, maar de langere nagalm blijft. In plaats van de speaker aan te pakken, zou je dus beter de ruimte aan kunnen pakken. Maargoed, het zou kunnen werken als een tijdelijke oplossing...

Heb ook een watervalgrafiek gemaakt bij Bas en heb hier toen de volgende probleemfrequenties kunnen detecteren:

28 Hz
50 Hz
68 Hz
87 Hz

garmtz

En nogmaals de grafiek van de M30 (Soundstage.com, oude model, zie hier voor methode: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/test_loudspeakers.htm) en daaronder mijn eigen meting (in-room, op de luisterplek). Als het zo zou zijn dat de kamer het midlaag een boost geeft, zou dat in de anechoische meting niet naar voren moeten komen, wat wel het geval is. Het is dus een karakteristiek van de speaker (om deze natuurlijk te laten klinken). Ik vind dit persoonlijk nog steeds een behoorlijk rechte karakteristiek. Alle speakers die helemaal recht zijn in het laag, vind ik over het algemeen zonder subwoofer dun klinken.

twani

Quote from: frank2 on November  6, 2012, 08:39:12
Een sub is inderdaad een vreemd ding, ik heb hier thuis met mijn oude set een sub gehad. Probleem is dat hij bij sommige muziek te hard stond en bij andere weer te zacht.

Dit is precies wat ik ook altijd ervoer, ligt ongetwijfeld aan mijzelf :P

garmtz

Ik heb ook een sub en aangezien deze fatsoenlijk staat afgesteld (in 9,5 van de 10 gevallen niet), heb ik niet eens door dat ik een sub HEB, behalve als ik hem uitzet. Een cliché, maar helaas wordt dit cliché maar weinig bewaarheid...


Bas Akkerman

Quote from: twani on November  6, 2012, 10:52:33
Dit is precies wat ik ook altijd ervoer, ligt ongetwijfeld aan mijzelf :P
Denk het niet, eerder aan de afgestelde subwoofer.

Quote from: garmtz on November  6, 2012, 11:05:46
Ik heb ook een sub en aangezien deze fatsoenlijk staat afgesteld (in 9,5 van de 10 gevallen niet), heb ik niet eens door dat ik een sub HEB, behalve als ik hem uitzet. Een cliché, maar helaas wordt dit cliché maar weinig bewaarheid...
Absoluut 1000% volledig mee eens!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Bas, heb je inmiddels al een "passende voeding" voor de SBT?
mainly British stuff

Martijn M

In de anechoïsche metingen van Soundstage ligt het niveau op 100 hz ongeveer 3 dB hoger dan dat bij 1 khz. Bij HuubF heb ik aan de M30 gemeten en op basis van mijn metingen lijkt het er op dat de M30 iets meer energie rond 100 hz heeft dan de M30.1 die ik bij Bas heb gemeten (al zijn de metingen die ik gedaan heb niet afdoend - daarvoor zou ik bijv. buiten moeten meten). Al met al zou ik op basis van de metingen zeggen dat de M30.1 de betere, neutralere luidspreker is.

In de metingen die ik heb gedaan op en rondom de luisterplek bij Bas is een duidelijke benadrukking van het midlaag te zien. De Schroederfrequentie lijkt rond 250 te liggen. Daarboven zie je duidelijk de karakteristiek van de luidspreker terug: een mooie gelijkmatige curve met een dip in het presence-gebied. Je ziet ook dat de ruimtelijke variantie onder ongeveer 250 hz groter is dan daarboven.

Onder de Schroederfreqentie is de kamer dominant, zowel met betrekking tot wat je meet als tot wat je hoort. Als een luidsprekerontwerper er voor kiest om het laag rond 100 hz 3 dB te luid te maken, heeft dat feitelijk een relatief beperkt effect; de invloed van de ruimte is over het algemeen een stuk groter. In het gemiddelde van de metingen zie je dat het de response onder 250 oploopt. De luidspreker zal daar zeker een rol in spelen, (een dB'tje of 2, afgaande op de metingen in de dode kamer), maar de rest zal toch echt door de akoestiek veroorzaakt worden. Het is wat ongelukkig dat de piek van de luidspreker en ruimte een beetje samen lijken te vallen.

Wat hier klankmatig storend is, zijn zowel de amplitude als het na-ijlen in het tijddomein. Aan het tijddomein-aspect doe je niet veel op deze manier (wel iets, het na-ijlende geluid ligt eerder onder de gehoorgrens en zal makkelijk gemaskeerd worden), maar het amplitude-aspect kun je waarschijnlijk significant verbeteren. De piek rond 100 hz die de luidspreker nu genereert zal verdwijnen, waardoor resulterende piek wat minder groot zal zijn.

Quote from: garmtz on November  6, 2012, 11:05:46
Ik heb ook een sub en aangezien deze fatsoenlijk staat afgesteld (in 9,5 van de 10 gevallen niet), heb ik niet eens door dat ik een sub HEB, behalve als ik hem uitzet. Een cliché, maar helaas wordt dit cliché maar weinig bewaarheid...

Helemaal mee eens.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Quote from: Martin!!! on November  6, 2012, 12:20:48
Bas, heb je inmiddels al een "passende voeding" voor de SBT?
Nou, de voeding van de SBT die ik van Dynky had geleend was dus doorgebrand. Dus het heeft nu niet zoveel zin om die voeding te kopen. Los van het feit dat het financieel even huilen met de pet is en ik dus ook niet de voeding zou kunnen kopen.

Bedankt voor de metingen keyser! Ik had het nooit gedacht dit te zeggen, maar ik denk dat het met de metingen in de hand, nu wat makkelijker te discussiëren is over de manier waarop ik de akoestiek kan aanpassen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

De voeding was niet kapot, de SBT zelf doordat de voeding niet de juiste was.
Anders had ik mijn originele voeding van mijn SBT nog wel voor je.

De SBT is waarschijnlijk wel te repareren.
Weerstand doorgefikt waarschijnlijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Quote from: weust on November  6, 2012, 12:43:31
De voeding was niet kapot, de SBT zelf doordat de voeding niet de juiste was.
Anders had ik mijn originele voeding van mijn SBT nog wel voor je.

De SBT is waarschijnlijk wel te repareren.
Weerstand doorgefikt waarschijnlijk.
Yep, ik vergis me! ::) Ik pas het even aan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on November  6, 2012, 12:52:49
Yep, ik vergis me! ::) Ik pas het even aan.
als ik weer bij je in de buurt ben gooi ik nog wel eens wat binnen...een SBT (met juiste adapter en nog werkend :D) of een Roomplayer2, wat je wil  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on November  6, 2012, 13:56:58
als ik weer bij je in de buurt ben gooi ik nog wel eens wat binnen...een SBT (met juiste adapter en nog werkend :D) of een Roomplayer2, wat je wil  ;)
Nou, doe mij maar... ;)
Ja, als ik dan echt mag kiezen, dan het liefst de SBT vanwege de integratie met Spotify. Maar ik voel me nu wel de prinses op de erwt hoor! :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Quote from: Dynky on November  6, 2012, 13:56:58
als ik weer bij je in de buurt ben gooi ik nog wel eens wat binnen...een SBT (met juiste adapter en nog werkend :D) of een Roomplayer2, wat je wil  ;)

Wowwwww  :headbanging:
mainly British stuff

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on November  6, 2012, 13:56:58
als ik weer bij je in de buurt ben gooi ik nog wel eens wat binnen...een SBT (met juiste adapter en nog werkend :D) of een Roomplayer2, wat je wil  ;)
Iemand die dichtbij Den Haag woont iets aan te bieden aan Dynky? ;D
Dynky, overigens heb ik zeer binnenkort wel degelijk Massive Attack in huis!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: twani on November  6, 2012, 08:07:13
Ik heb het! Ik heb moeite met variabelen :P

Gr.
Theo.

Ik kan verschillende forummers hiero, die dol zijn op variabelen,
gezien het feit, dat ze sneller van component zijn gewisseld dan van hun van onderbroek  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

Quote from: VANZOMERENG on November  6, 2012, 19:31:44
Ik kan verschillende forummers hiero, die dol zijn op variabelen,
gezien het feit, dat ze sneller van component zijn gewisseld dan van hun van onderbroek  :D
Zeg, moet jij niet eens terug naar school? Jij anafalbeet :D 


Dirk

Quote from: Bas Akkerman on November  6, 2012, 13:59:31
Nou, doe mij maar... ;)
Ja, als ik dan echt mag kiezen, dan het liefst de SBT vanwege de integratie met Spotify.
kans is reëel dat ik volgend weekend met de SBT kan halthouden bij je, I'll keep u posted  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on November 10, 2012, 12:22:18
kans is reëel dat ik volgend weekend met de SBT kan halthouden bij je, I'll keep u posted  ;)
Cool! Alleen zit ik aankomende week in Servië voor het WK sledgehockey voor B-landen. Ik ben dan pas zondagmiddag thuis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alex Groningen

Een beetje laat, maar gefeliciteerd met je prachtige set. Het heeft een tijd mogen duren alvorens je tot deze keuze kwam, maar het resultaat mag er zijn. Je openingspost is trouwens ook erg leuk om te lezen.

Wens je heel veel muziek plezier.

Bas Akkerman

Quote from: Alex Groningen on November 18, 2012, 09:14:20
Een beetje laat, maar gefeliciteerd met je prachtige set. Het heeft een tijd mogen duren alvorens je tot deze keuze kwam, maar het resultaat mag er zijn. Je openingspost is trouwens ook erg leuk om te lezen.

Wens je heel veel muziek plezier.
Dank je wel. Als mijn vrouw het niet erg vindt, ga ik vandaag nog zeker even luisteren.

Ik kom net terug uit Servië. Goed gespeeld tegen Duitsland, toernooiwinnaar Rusland speelde ons weg en met een doelpunt tegen Oostenrijk droeg ik bij aan de overwinning op die laatste tegenstander. Zijn jullie ook weer op de hoogte!  :happy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Quote from: Bas Akkerman on November 18, 2012, 13:56:40
Dank je wel. Als mijn vrouw het niet erg vindt, ga ik vandaag nog zeker even luisteren.

Ik kom net terug uit Servië. Goed gespeeld tegen Duitsland, toernooiwinnaar Rusland speelde ons weg en met een doelpunt tegen Oostenrijk droeg ik bij aan de overwinning op die laatste tegenstander. Zijn jullie ook weer op de hoogte!  :happy:

Ha die Bas welkom terug...............
mainly British stuff

Deleted Member 2

Quote from: Bas Akkerman on November 18, 2012, 13:56:40
Dank je wel. Als mijn vrouw het niet erg vindt, ga ik vandaag nog zeker even luisteren.

Ik kom net terug uit Servië. Goed gespeeld tegen Duitsland, toernooiwinnaar Rusland speelde ons weg en met een doelpunt tegen Oostenrijk droeg ik bij aan de overwinning op die laatste tegenstander. Zijn jullie ook weer op de hoogte!  :happy:

Ik moet bekennen dat ik nog nooit had gehoord van sledgehockey. Even op YouTube wat filmpjes bekeken van het canadese team tijdens de winterspelen in Turijn.
Wat een beleving bij de spelers en de toeschouwers. Leuk om te zien.

En Bas......Op naar de A-landen ;D

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Quote from: Onder013 on November 18, 2012, 15:11:01
Ik moet bekennen dat ik nog nooit had gehoord van sledgehockey. Even op YouTube wat filmpjes bekeken van het canadese team tijdens de winterspelen in Turijn.
Wat een beleving bij de spelers en de toeschouwers. Leuk om te zien.

En Bas......Op naar de A-landen ;D

Groet,

Henk
Ik tot een paar jaar geleden ook niet hoor. Maar het is een erg gave sport. We hebben alleen te weinig spelers en ijstijd om ons net zo snel te ontwikkelen als veel landen om ons heen. Een A-land zullen we dus ook niet snel worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Wat is het toch heerlijk luisteren op je eigen set! Wel weer even wennen, omdat ik simpelweg meer hoor dan de afgelopen week. Nou ja, misschien ook wat minder omdat ik het idee heb dat mijn linkeroor nog wat dicht zit (vliegtuig).

Weer eens een vraagje van mijn kant. Ik ben van plan om een HTforum-zender via Spotify samen te stellen. Daar wil ik de muziek in zetten die mensen in het het beste topic van dit forum noemen. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan delen met forumleden. Zelf zat ik te denken om de Spotify URI te kopiëren en neer te zetten. Of is het handiger als ik mijn gebruikersnaam post?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten