Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Het begin. Met dank aan mijn ouders!
"Hallo allemaal,

Al een lange tijd wil ik een mooie stereoset. Na wikken en wegen ga ik deze uiteindelijk een mooie plaats in de woonkamer geven."



Zo begon ruim een jaar geleden mijn introductie op dit forum waarin ik mijn wens naar een mooie set uitte. Inmiddels is die er en hoe! Maar laat ik beginnen bij het begin.

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Op zoek naar synergie
Een uitgebreid verslag van mijn zoektocht kun je hier vinden, zeker de moeite waard om door te lezen omdat het allerlei overwegingen beschrijft die ik heb gehad tijdens het zoeken naar een mooie set.

Ik begon eigenlijk vrij blanco aan de zoektocht. Misschien is blanco niet het goede woord, want ook ik heb mijn voorkeuren. Maar ik wist én nog niet zo goed wat ik mooi vond én wat al die verschillende luidsprekers, versterkers, kabels, cd-spelers nou eigenlijk met het geluid deden.
Langzamerhand werd me dat duidelijk en ook dat ik behoorlijk kritisch ben op hoe sets mijn manier van muziek verwoorden. Samenvattend kwam ik tot het volgende:

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Kill your darlings
Omdat ik alles opschreef over mijn belevenissen tijdens de luistersessies, kreeg ik ook veel opmerkingen en suggesties. Over het algemeen heel nuttig en ik vind het leuk dat mensen zo begaan zijn. Soms ook verwarrend, omdat mijn keuzes zo anders waren dan vele anderen dingen hoorden. In apparatuur is misschien veel verschil, maar dat is nog niets vergeleken met de meningen van anderen.
Beetje bij beetje kwam ik richting de set die ik voor ogen had. Helaas betekende dat ook keuzes en moest ik dingen laten vallen. Een tweetal apparaten wil ik graag uitlichten die een diepe indruk op me hebben achtergelaten, maar die het niet zijn geworden.

1.   Magnepan 1.7. Een dijk van een luidspreker, ondanks al zijn eigenaardigheden. Niet zozeer technisch als wel in de versterkeuze die heel kritisch ligt, maar ook in zijn formaat. Maar mocht je in de markt zijn voor nieuwe luidsprekers en wil je er moeite voor doen om ze te laten zingen én je hebt er ruimte en goodwill voor, dan is dit simpelweg een koopje. Zo groot als ze zijn, zo makkelijk verdwijnen ze in het geluidsbeeld. Prachtig!
2.   Spectral DMC-15. Deze voorversterker is bloedmooi. Niet eens wat uiterlijk betreft, maar wel het beeld dat hij weet voor te schotelen. Volgens sommigen is de voorversterker op de luidsprekers na de belangrijkste schakel in een set. Door de Spectral begrijp ik wel waarom! Wat een echte, plastische, vloeiende, gedetailleerde weergave gaf deze versterker. Ik had tijdens het beluisteren meermaals de neiging om van mijn luisterplek te komen en de artiesten, instrumenten en geluidjes aan te raken. Maar ook een eerlijke voorversterker die genadeloos afrekent met mindere opnames. En dat was voor mij een te groot struikelblok met een platenkast vol met mindere opnames. Muziek gaat voor de apparatuur wat mij betreft.

De uiteindelijke keuze. Met dank aan mijn oren en mijn vrouw
Ok, helder wat er niet is gekomen, wat dan wel? Hieronder geef ik een overzicht van de twee sets waar ik een keuze uit heb gemaakt.

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Uiteindelijk is het de set met Resolution Audio die er nu zo prachtig in mijn woonkamer staat (te spelen). De Anniversary Edition van de Harbeth Monitor 30.1 is het uiteindelijk geworden en is een nog opener en gedetailleerder luidspreker dan Monitor 30. De Linn-streamer heb ik uit budgetoverwegingen nog niet. Maar er komt zeker een streamer in de toekomst.

Ik weet het een enorm inleidend verhaal. Maar ik vind het wel belangrijk te vertellen. En vooral ook leuk om de afgelopen zoektocht met jullie te delen! Mocht je nog wat te lezen willen hebben? Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van de luistersessies.

Verslagen van de zoektocht. Met dank aan de winkeliers en jullie allemaal!

15 juni 2011           Verslag van luistersessie bij Multifoon en Hifi-Studio Zwaard
23 juni 2011           Verslag van luistersessie bij Hifi-Studio Zwaard en Snijders Hifi
30 juni 2011
           Verslag van luistersessie bij Beter Beeld en Geluid
10 juli 2011            Topic aangemaakt voor mogelijke akoestiekaanpassingen
15 juli 2011            Verslag van luistersessie bij PLS Audio
31 juli 2011            Verslag van luistersessie bij Rik Stoet
09 augustus 2011   Verslag van luistersessie bij De Jong&Warnaars
12 augustus 2011   Verslag van luistersessie bij forumlid Audiofiel
14 augustus 2011   Apart topic aangemaakt voor adviezen en tips voor het HT-gedeelte
25 augustus 2011   Verslag van luistersessie bij Sense Of Music
3 september 2011   Verslag van luistersessie bij Hifi Studio Wilbert
17 november 2011  Verslag van luistersessie bij Studio Alkmaar
28 maart 2012         Verslag van 2e luistersessie bij Hifi Studio Wilbert
30 maart 2012         Verslag van 2e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
4 april 2012              Verslag van 2e luistersessie bij Hifi Studio Zwaard
10 en 16 mei 2012  Verslag van 2e en 3e luistersessie bij Studio Alkmaar
18 mei 2012             Verslag van 3e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
31 mei 2012             Verslag van 4e luistersessie bij Studio Alkmaar
5 juli 2012                Verslag van 4e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
26 juli 2012              De set thuis op proef...

De foto's. Met dank aan forumlid skyfox!




                                             



                                                




Wensenlijst cd's:

- Cobalt Blue | Michael Brook
- Why Try Harder (Greatest Hits) | Fatboy Slim
- Eingya | Helios
- Silence | Monolake
- Ghosts | Monolake
- Undark em-t 3396 | Undark
- Heinrich Schütz (1585-1672) – "prima pars Aspice pater piissimum filium" uit de Cantiones sacrae. | Capella Augustana o.l.v. Matteo Messori
- Johannes Brahms (1833-1897) – Allegro non troppo uit de 4e symfonie in e mineur Op. 98 | Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado
- Anthony Rother | Vom Urknall Zur Machine
- dEUS | Following Sea
- How To Dress Well | Total Loss
- Michael Kiwanuka | Home Again
- Nits | Malpensa
- Nits | Wool
- Peter Gabriel | Live Blood
- Alphex Twin | Drukqs
- Girl Names | The New Life
- Gazpacho | March Of Ghosts
- Tinariwen | Tassili
- Wilco | The Whole Love
- Oscar's Motet Choir | Cantate Domino
- Buddy Guy | Blues Singer
- Pete Namlook - Labyrinth (hele serie)

Akoestiek, dat is pas muziek!

Akoestiek is vaak een sluitpost, als er al echt aandacht aan is besteed. Ik ben van mening dat een redelijke set prachtig kan klinken in een goed aangepaste akoestische ruimte, een goede set kan hemels klinken. Nu wil ik van mijn woonkamer geen "akoestisch hol" maken, maar waar mogelijk wil ik akoestische aanpassingen maken die tegelijkertijd onopvallend of zelfs mooi zijn én de set zo volledig mogelijk tot bloei laten komen.

Hieronder heb ik een planning gemaakt en wat uitleg en metingen van forumleden toegevoegd.

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

tompj

Mooi gedaan Bas zo alles bij elkaar. Bijzonder leesbare verhalen ook; complimenten voor de manier waarop je alles beschreven hebt.

En natuurlijk veel plezier morgen en alle dagen daarna!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Marino

#3
Dat is nog eens prettig lezen, heel veel plezier met de set!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Bas Akkerman

Ik ga nog wel een inleidend verhaaltje maken hoor met geschiedenis en foto's. Maar ik vond dit wel een mooie opening, zo ben ik immers tot de set gekomen. De set die morgen gewoon van ons is. Heel bijzonder...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Dutch & Dutch

R


twani

#7
Mooi gedaan "Crea Bea" ;D. En je niet weer verschuilen als je set er is straks, we willen meekijken ;)

tompj

En Bas....die signature van je moet nu eindelijk, eindelijk vernieuwd worden hoor.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Deleted Member 2

Slaap je al? :turn: :sleep:

Veel plezier en succes voor morgen en ver daarna Bas.

Heb je al een intekenlijst voor een luistersessie? ;D

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Quote from: tompj on September 24, 2012, 22:03:32
En Bas....die signature van je moet nu eindelijk, eindelijk vernieuwd worden hoor.
Done! :bigsmile:

Quote from: Onder013 on September 24, 2012, 22:19:21
Slaap je al? :turn: :sleep:

Veel plezier en succes voor morgen en ver daarna Bas.

Heb je al een intekenlijst voor een luistersessie? ;D

Groet,

Henk
Haha, nog niet. Heel misschien deze week nog wat mensen. Dan is Linda twee weken vrij en daarna wil ik wel wat gaan plannen inderdaad!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani


Eddye

Vandaag is eindelijk de dag!
Vanavond foto's en natuurlijk een luisterverslag.  :pompom:

Veel plezier vandaag, Bas.
:headbanging:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

#13
Welkom op dit live-blog. Ondergetekende zal jullie vandaag op de hoogte houden van de ontwikkelingen in huize Akkerman. Daar zal vandaag het één en ander aan mooie muziekapparatuur worden afgeleverd.

8:20u Start van de dag Bas ligt op dit moment op de bank met een bak yoghurt en cruesli te luisteren met zijn koptelefoon. Hij laat weten "toch iets nerveus te zijn" voor de komst van Garmt die hem vandaag zijn stereo-set komt brengen.

9:02u Het gaat nu echt gebeuren Vermoedelijk binnen het half uur staat Garmt voor de deur. De magere yoghurt met cruesli heeft prima gesmaakt en wordt op dit moment weggespoeld met een kop thee. Helaas verder nog geen hifi-nieuws te melden, of het moet het "heerlijke 'Boy In A Tree' van Nits zijn", aldus Bas.

9:20u Het gaat nu echt bijna gebeuren... Bas maakt een steeds meer nerveuze indruk. Waar het leek alsof het ging regenen, lijkt het nu weer wat zonniger te worden. Rondkijkend in het huis van de familie Akkerman valt het mooie licht op dat de iets andere inrichting in een zonnige gloed zet. Ook het huis is klaar voor muziek.

9:29u De deurbel gaat en het is nog Garmt ook! Daar is hij dan. Even de deur open doen en alle spullen naar binnen. Hoe zullen de Anniversary Editions klinken?

9:41u Alle spullen staan in de woonkamer Ze springen haast door de dozen heen van geluk. Zo voelt Bas zich althans.

9:29u De deurbel gaat nog een keer, deze keer de postbode Dat zijn de harddisks die Bas tweedehands had gekocht. Voor de pc en de nog aan te schaffen NAS. Bas wil immers gaan streamen en dan is alvast rippen geen slecht idee

10:15u Dat kost toch nog wel even wat tijd, dat installeren. De luidsprekerkabel ligt nog niet zoals het moet, maar dat is een kwestie van tijd. Tijd voor wat muziek!

10:18u De deurbel gaat nogmaals en daar is Bas zijn vader. Die kijkt wel even op van de opstelling, maar staat stil als hij 'Dead Can Dance' hoort. Haast dromend luistert hij naar de muziek. Wederom een mooi voorbeeld van wat deze set doet, de muzikale boodschap zo overtuigend vertolken dat je er nauwelijks aan kan ontsnappen. Het zijn de woorden van Bas, maar ondergetekende is het daar zeer mee eens.

10:20u Oeps, daar was dus de cd van Nits. 'Giant Little Dwarf' (Giant Normal Dwarf, red. onder leiding van Audiofiel) zat nog in de cd-lade van de Opus 21 CD. Bas: "Ja, dat is wel typisch iets voor mij, zit mijn verstand er misschien ook bij?" (in de cd-lade, red.)

10:50u De subwoofer doet het prima Nu de subwoofer voor de luidsprekers staat, lijkt het grootste probleem verholpen met het laag. Garmt is bezig met de sweeps om de Velodyne nog beter in te regelen.

11:20u De subwoofer doet het prima, maar nog niet goed genoeg"Dat wordt nog wat meer inregelen", aldus Garmt. Gezien hij en Bas om 12.00u weer andere afspraken hebben, zal dat een andere keer moeten. De huidige witte stands moeten ook nog geruild worden door de zwarte, dus dan zal in huize Akkerman nog eens uitgebreid ingesteld worden.

14:30u We gaan onverwacht verder met dit live-blog Garmt heeft toch nog wat tijd en komt weer langs. Nu om op Bas' verzoek te kijken of de linker luidspreker meer naar links te zetten. Dat is net wat praktischer, maar volgens Bas "moet dat niet leiden tot een minder geluidsbeeld". Na flink wat heen en weer schuiven, blijkt dat toch wel het geval en de luidsprekers lijken het beste te staan op hun oude plek.

16.30u Einde van de web-log[/b] Garmt is, na een wederom gezellige ontmoeting, weer op weg naar huis. Bas is naar training en als hij op de training aan het zingen is, dan heeft dat een duidelijke oorzaak.

Dank u voor jullie aandacht!
Bas de Blije
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

rexp

#14
...
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

mikekiwi

ik zoek het blog van Garmt om te lezen of hij ook ietwat nerveus is...

Former member 78

Spannend :D

Have fun kerel.

MVG

 :popcorn:

Proficiat Bas, en onwijs veel plezier toegewenst vandaag! Lekker geslapen vanacht?  ;D

Mooi topic opgezet ook!

Geniet ervan!  :pompom:

Audiofiel

Leuk overzicht zo, Bas. En een mooie ontknoping van de lange zoektocht! 8)


Quote from: Bas Akkerman on September 25, 2012, 08:32:50
10:20u Oeps, daar was dus de cd van Nits. 'Giant Little Dwarf' zat nog in de cd-lade van de Opus 21 CD. Bas: "Ja, dat is wel typisch iets voor mij, zit mijn verstand er misschien ook bij?" (in de cd-lade, red.)

De CD heet trouwens 'Giant Normal Dwarf'. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bas Akkerman

De web-log afgesloten na weer een mooie, interessante dag! Nu op weg naar de training. Binnenkort zal ik het starttopic nog wat meer vullen en mijn bevindingen natuurlijk weer neerpennen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Quote:
9:29u De deurbel gaat nog een keer, deze keer de postbode Dat zijn de harddisks die Bas tweedehands had gekocht. Voor de pc en de nog aan te schaffen NAS. Bas wil immers gaan streamen en dan is alvast rippen geen slecht idee

Bas wellicht weet je het, maar wellicht niet: de harddisk voor een Nas heeft over het algemeen een andere formattering dan die in een PC! Hang je deze disks in een Nas worden ze door de Nas geformatteerd en ben je dus alles wat er op staat kwijt.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Quote from: Onder013 on September 25, 2012, 17:12:38
Quote:
9:29u De deurbel gaat nog een keer, deze keer de postbode Dat zijn de harddisks die Bas tweedehands had gekocht. Voor de pc en de nog aan te schaffen NAS. Bas wil immers gaan streamen en dan is alvast rippen geen slecht idee

Bas wellicht weet je het, maar wellicht niet: de harddisk voor een Nas heeft over het algemeen een andere formattering dan die in een PC! Hang je deze disks in een Nas worden ze door de Nas geformatteerd en ben je dus alles wat er op staat kwijt.

Groet,

Henk
Bedankt en dat wist ik. Ga het ook overzetten, tegen die tijd nog even kijken hoe. Wil het sowieso nog op een externe schijf die ik weg berg bij iemand anders.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Quote from: Bas Akkerman on September 25, 2012, 08:32:50

14:30u We gaan onverwacht verder met dit live-blog Garmt heeft toch nog wat tijd en komt weer langs. Nu om op Bas' verzoek te kijken of de linker luidspreker meer naar links te zetten. Dat is net wat praktischer, maar volgens Bas "moet dat niet leiden tot een minder geluidsbeeld". Na flink wat heen en weer schuiven, blijkt dat toch wel het geval en de luidsprekers lijken het beste te staan op hun oude plek.

Ik zeg muziek vóór gemak & woongenot, weg met de praktische wooninrichting!  :pompom:

Mooi verslag Bas, veel plezier met je aanwinst.  :headbanging:
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

#23
Quote from: evilniek on September 25, 2012, 18:25:04
Ik zeg muziek vóór gemak & woongenot, weg met de praktische wooninrichting!  :pompom:

Mooi verslag Bas, veel plezier met je aanwinst.  :headbanging:
Absoluut, de difussiepanelen die tot het plafond reiken en de manshoge bass traps zijn al besteld net als de 1 meter dikke steenwol dat ik aan het plafond ga bevestigen. Over de lengte van het kamerbrede vloerkleed twijfel ik nog; of de polen 80 cm of 82 cm hoog worden. Dat luistert nogal nauw hè?

En een uitgebreider verslag komt nog natuurlijk! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Quote from: Bas Akkerman on September 25, 2012, 19:35:05
En een uitgebreider verslag komt nog natuurlijk! :thumbs-up:

In spanning wachten wij rustig af.........................
mainly British stuff