Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LS2

Volgens mij is dat zo niet te zeggen... Over het algemeen kun je tegenwoordig wel uitgaan van de prijs die je ervoor verwacht.... maal 2  :wacko:
Belangrijk is ook het verwarmingsverhaal en ventilatie. Ik zat al snel boven 20k voor een offerte van een aparte ruimte in de garage maken en dat zonder akoestische aanpassingen...
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Bas Akkerman

Klimaatcontrole is zeker belangrijk, zowel voor je eigen welzijn als voor de klanktechnische eigenschappen. Dus dat is absoluut een aandachtspunt.

The sky is the limit en ik kan echt niet alles betalen. Toch heb ik wat aan grove schattingen. Waar een ander geld vrijmaakt voor een nieuwe keuken, zie ik een aparte ruimte als investering.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

LS2

 Oké. Er zijn vast een aantal mensen die je die grove schattingen kunnen geven uit ervaring met hun eigen project. Ik heb het uiteindelijk niet door laten gaan dus weet niet hoe reëel die 20k was. Maar ga maar uit van 15-20k ruwbouw als een ruimte aangepast moet worden en voor afwerking geldt inderdaad vaak dat je het zo gek kan maken als je zelf wil...
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Bas Akkerman

Vorige week maandag naar de ING geweest voor een oriënterend hypotheekgesprek. Afhankelijk van de verkoopwaarde van onze huidige woning kunnen we meer lenen dan gedacht.

Na een eerste informatieronde lijkt een kavel met zelfbouw net niet mogelijk of teveel concessies met zich mee te brengen. Second best thing zou dan of een kavel gezamenlijk kopen (2-onder-1-kap) of een kluswoning zijn. Dat laatste lijkt nu de voorkeur te hebben.

Belangrijkste is dat we de woning zo vrij mogelijk in kunnen delen. Beneden een loftachtige ruimte met woonkamer, keuken en veranda en op de eerste verdieping de slaapkamer, badkamer, HT/stereoruimte en een extra logeerkamer/wasruimte. Alternatief zou een kelder zijn waar de HT dan zou komen en op de 1e etage alleen een stereoruimte.

Omdat ik toch wel voor de combinatie van stereo en HT lijk te gaan kiezen, wordt de akoestiek een uitdaging. Eerste gedachte is om met wegklapbare of inschuifbare panelen te werken die de nagalmtijd verkorten.
Andere uitdaging in een gecombineerde ruimte is de luidsprekerplaatsing. Een uitgekiende stereo-opstelling hoeft nog geen ideale HT-opstelling te zijn. Al denk ik dat ik met een 7.1 (in plaats van de huidige 5.1) wel wat flexibeler kan zijn voor toch een goede surroundweergave.

Eerste stap wordt een taxatie van het huidige huis, verdere oriëntering op kluswoningen en wellicht een tijdelijk onderkomen. We willen namelijk liever het huis verkocht hebben voordat we een nieuw huis kopen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

myself

Quote from: Bas Akkerman on June 24, 2019, 20:37:22
We willen namelijk liever het huis verkocht hebben voordat we een nieuw huis kopen.
Dat slaapt wel net zo rustig idd


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Xander32

Mooie vooruitzichten Bas 👍🏻. Maar ook wel een spannende periode.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

#4131
Quote from: myself on June 24, 2019, 21:32:37
Dat slaapt wel net zo rustig idd


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Precies. In de tussentijd zullen we dan huren. Zit je wel met een overbruggingshypotheek en huur, maar levert meer hypotheek op en geeft vooral een rustiger gevoel.

Quote from: Xander32 on June 24, 2019, 22:20:54
Mooie vooruitzichten Bas 👍🏻. Maar ook wel een spannende periode.
Wel spannend, want vind je een geschikte woning? Als in, kan je je wensen bijstellen als je droomhuis niet voorbij komt?

Tegelijkertijd hebben we dit huis gekocht zonder eerst andere huizen te bezoeken. Het voelde gewoon juist. Dat doet het nog steeds, alleen zijn onze woonwensen veranderd en is de buurt achteruit gegaan. Niet criminaliteit of zo, maar veel individualistischer en meer lager opgeleiden. Niks mis met die groep, maar aansluiting vinden is wel lastig daardoor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 08:13:10
Precies. In de tussentijd zullen we dan huren. Zit je wel met een overbruggingshypotheek en huur, maar levert meer hypotheek op en geeft vooral een rustiger gevoel.
Wel spannend, want vind je een geschikte woning? Als in, kan je je wensen bijstellen als je droomhuis niet voorbij komt?

Tegelijkertijd hebben we dit huis gekocht zonder eerst andere huizen te bezoeken. Het voelde gewoon juist. Dat doet het nog steeds, alleen zijn onze woonwensen veranderd en is de buurt achteruit gegaan. Niet criminaliteit of zo, maar veel individualistischer en meer lager opgeleiden. Niks mis met die groep, maar aansluiting vinden is wel lastig daardoor.

Overbruggen met huren, persoonlijk vind ik dat echt weggegooid geld en erg veel moeite voor weinig, je blijft verhuizen en dat is altijd duurder dan je initieel dacht. Ik zou je huis te koop zetten, goede afspraken maken met de koper en er zo lang mogelijk in blijven wonen, gaat je erg veel geld besparen.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Quote from: Mitch-- on June 25, 2019, 08:40:02
Overbruggen met huren, persoonlijk vind ik dat echt weggegooid geld en erg veel moeite voor weinig, je blijft verhuizen en dat is altijd duurder dan je initieel dacht. Ik zou je huis te koop zetten, goede afspraken maken met de koper en er zo lang mogelijk in blijven wonen, gaat je erg veel geld besparen.
Goed punt. Het is ook wel lastig te voorspellen. Want hoe lang duurt de bouw of verbouwing van je nieuwe huis? Dat zal toch de "wachttijd" bepalen voor de nieuwe kopers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 09:44:28
Goed punt. Het is ook wel lastig te voorspellen. Want hoe lang duurt de bouw of verbouwing van je nieuwe huis? Dat zal toch de "wachttijd" bepalen voor de nieuwe kopers.

Uiteraard, maar dat hangt natuurlijk af van hoe gek je het gaat maken. Als ik je plannen lees ben ik wel bang dat dat dit zeer in de papieren gaat lopen, in de huidige markt plus de plek die belangrijk is, je bent dan by far niet de enige, kennis is een makelaar en zelfs klushuizen, en vooral 'bijzondere' klushuizen zoals jij al beschrijft, gaan al per opbod weg in de leuke buurten van DH ..... de markt is verre van gezellig helaas

Vriend van mij heeft nog 13 maanden in zijn reeds verkochte huis gewoond alvorens ie zn nieuwe woning heeft betrokken, dus met goede afspraken maken is veel mogelijk...
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Gelukkig zijn we niet gebonden aan Den Haag, dat scheelt wel. Maar de markt is wel een beetje raar ja.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

myself

Maar om op je vraag terug te komen: akoestiek van een ht of stereo ruimte is wel iets anders ja. Vooral op galm/delay tijd zit een verschil. Maar er is uiteraard een hoop overeenkomsten bij het oplossen van reflecties/bulten etc.

Ga eens vrijblijvend met wat akoestiek bedrijven praten. Bijv bbg of rivasono (hadden een goed verhaal en veel ervaring)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 11:06:47
Gelukkig zijn we niet gebonden aan Den Haag, dat scheelt wel. Maar de markt is wel een beetje raar ja.

ook nog een puntje trouwens, weet niet hoe lang je wil huren, maar toen ik terug kwam uit China wilde ik ook huren voor <1 jaar en dat is nog niet zo makkelijk.... veel huurcontracten zijn voor minimaal 1 jaar, wil je korter betaal je echt serieus meer, ook nog eens zonde van het geld...
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

PuNkEnStEiN

#4138

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 11:06:47Gelukkig zijn we niet gebonden aan Den Haag
Gelukkig?!?!?  >:(

Foei, je trapt mij als ras-Hagenees genadeloos op m'n ziel met deze opmerking, Bas!  :blink: 
Nee hoor, geintje... Ik hoop dat je wat moois vindt.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Bas Akkerman

Quote from: myself on June 25, 2019, 15:00:06
Maar om op je vraag terug te komen: akoestiek van een ht of stereo ruimte is wel iets anders ja. Vooral op galm/delay tijd zit een verschil. Maar er is uiteraard een hoop overeenkomsten bij het oplossen van reflecties/bulten etc.

Ga eens vrijblijvend met wat akoestiek bedrijven praten. Bijv bbg of rivasono (hadden een goed verhaal en veel ervaring)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ga ik ook zeker doen. Vooral ook als we meer weten. Dan kunnen we ook bepalen of we echt een aparte ruimte van onderaf aan gaan bouwen of met bestaande ruimtes moeten werken. Dat scheelt alles in aanpak en budget.

Quote from: Mitch-- on June 25, 2019, 15:06:56
ook nog een puntje trouwens, weet niet hoe lang je wil huren, maar toen ik terug kwam uit China wilde ik ook huren voor <1 jaar en dat is nog niet zo makkelijk.... veel huurcontracten zijn voor minimaal 1 jaar, wil je korter betaal je echt serieus meer, ook nog eens zonde van het geld...
Ook goed punt. Hoe heb jij dat gedaan met je terugkomst naar Nederland?

Quote from: PuNkEnStEiN on June 25, 2019, 16:58:21
Gelukkig?!?!?  >:(

Foei, je trapt mij als ras-Hagenees genadeloos op m'n ziel met deze opmerking, Bas!  :blink: 
Nee hoor, geintje... Ik hoop dat je wat moois vindt.
Ik ben ook een Hagenees en hoef echt niet weg. Maar je krijgt voor buiten Den Haag zo veel meer ruimte voor je geld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

PuNkEnStEiN

#4140

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 17:08:25Ik ben ook een Hagenees en hoef echt niet weg. Maar je krijgt voor buiten Den Haag zo veel meer ruimte voor je geld.

Daar heb je absoluut gelijk in. De prijzen in de Randstad zijn voor de gemiddelde inwoner amper nog op te brengen.
Waar is de tijd dat je in Moerwijk/Morgenstond nog voor 300 euro een gezellig portiekflatje kon huren...
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Bas Akkerman

Quote from: PuNkEnStEiN on June 25, 2019, 17:16:09
Daar heb je absoluut gelijk in. De prijzen in de Randstad zijn voor de gemiddelde inwoner amper nog op te brengen.
Waar is de tijd dat je in Moerwijk/Morgenstond nog voor 300 euro een gezellig portiekflatje kon huren...
Zijn we zeker 15 jaar terug.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

PuNkEnStEiN

#4142

Goed ingeschat! Toen woonde ik nog op de Cannenburglaan voor die prijs.
*zucht* Opa vertelt... Ik word ook een daggie ouwer...
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Bama

Quote from: Bas Akkerman on June 24, 2019, 20:37:22
Vorige week maandag naar de ING geweest voor een oriënterend hypotheekgesprek. Afhankelijk van de verkoopwaarde van onze huidige woning kunnen we meer lenen dan gedacht.

Na een eerste informatieronde lijkt een kavel met zelfbouw net niet mogelijk of teveel concessies met zich mee te brengen. Second best thing zou dan of een kavel gezamenlijk kopen (2-onder-1-kap) of een kluswoning zijn. Dat laatste lijkt nu de voorkeur te hebben.

Belangrijkste is dat we de woning zo vrij mogelijk in kunnen delen. Beneden een loftachtige ruimte met woonkamer, keuken en veranda en op de eerste verdieping de slaapkamer, badkamer, HT/stereoruimte en een extra logeerkamer/wasruimte. Alternatief zou een kelder zijn waar de HT dan zou komen en op de 1e etage alleen een stereoruimte.

Omdat ik toch wel voor de combinatie van stereo en HT lijk te gaan kiezen, wordt de akoestiek een uitdaging. Eerste gedachte is om met wegklapbare of inschuifbare panelen te werken die de nagalmtijd verkorten.
Andere uitdaging in een gecombineerde ruimte is de luidsprekerplaatsing. Een uitgekiende stereo-opstelling hoeft nog geen ideale HT-opstelling te zijn. Al denk ik dat ik met een 7.1 (in plaats van de huidige 5.1) wel wat flexibeler kan zijn voor toch een goede surroundweergave.

Eerste stap wordt een taxatie van het huidige huis, verdere oriëntering op kluswoningen en wellicht een tijdelijk onderkomen. We willen namelijk liever het huis verkocht hebben voordat we een nieuw huis kopen.

Bij mij kwam een makelaar en die gaf als advies als je een leuk huis ziet gewoon kopen, ik ben jouw huis binnen een week kwijt.

We kijken nu een jaar maar wat we willen lukt helaas niet. Of ik moet in een regio gaan wonen waar ik de mensen niet kan verstaan en daar heb ik geen trek in maar wat een verschillen in prijzen per provincie.

Bas Akkerman

Quote from: PuNkEnStEiN on June 25, 2019, 17:32:39
Goed ingeschat! Toen woonde ik nog op de Cannenburglaan voor die prijs.
*zucht* Opa vertelt... Ik word ook een daggie ouwer...
Haha, ik ben inmiddels 41 dus ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt.

Quote from: Bama on June 25, 2019, 17:35:20
Bij mij kwam een makelaar en die gaf als advies als je een leuk huis ziet gewoon kopen, ik ben jouw huis binnen een week kwijt.

We kijken nu een jaar maar wat we willen lukt helaas niet. Of ik moet in een regio gaan wonen waar ik de mensen niet kan verstaan en daar heb ik geen trek in maar wat een verschillen in prijzen per provincie.
"Probleem" is dat we meer aan hypotheek kunnen krijgen als we eerst verkopen. Logisch, dan heeft de bank een zekerheidje.

Belangrijkste is dat we ons huidige woning eerst laten taxeren door een makelaar en naar waarde opknappen en opruimen. Dan zijn we al weer een stap verder.

Dan de vraag hoe een makelaar te vinden die op de hoogte is van kluswoningen of ex-bedrijfsruimten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Goed zoeken, de juiste vragen stellen. Eerste stap: Makelaar bellen...

Succes....mooie plannen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 25, 2019, 17:08:25

Ook goed punt. Hoe heb jij dat gedaan met je terugkomst naar Nederland?


Toch besloten tijdelijk bij familie te gaan wonen, nu hebben mijn schoonouders gelukkig een vrij ruime blokhut/zomerhuis in de tuin staan dus daar konden wij prima verblijven. Tevens liepen we heel snel tegen ons huidige huis aan, de plek, het huis de afwerking ed was allemaal wat wij zochten dus snel de knoop door gehakt.... wij waren de eerste in lijn van 26 geïnteresseerden..... geen euro bijgelegd en binnen 5 dagen de koop afgerond. Je hebt in de huidige markt geen tijd om te wachten, te wikken en te wegen, dat werkt helaas niet want dan is het huis weg.....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Quote from: chansig on June 25, 2019, 20:51:49
Goed zoeken, de juiste vragen stellen. Eerste stap: Makelaar bellen...

Succes....mooie plannen.

Gr. Hans
Wat zijn de juiste vragen?

Quote from: Mitch-- on June 25, 2019, 22:29:54
Toch besloten tijdelijk bij familie te gaan wonen, nu hebben mijn schoonouders gelukkig een vrij ruime blokhut/zomerhuis in de tuin staan dus daar konden wij prima verblijven. Tevens liepen we heel snel tegen ons huidige huis aan, de plek, het huis de afwerking ed was allemaal wat wij zochten dus snel de knoop door gehakt.... wij waren de eerste in lijn van 26 geïnteresseerden..... geen euro bijgelegd en binnen 5 dagen de koop afgerond. Je hebt in de huidige markt geen tijd om te wachten, te wikken en te wegen, dat werkt helaas niet want dan is het huis weg.....

Laat dat wikken en wegen nou net iets zijn dat ik goed kan. >:D Ik denk dat vooral de voorbereiding, dus weten wat je precies wil, heel belangrijk is. Als er dan iets op je pad komt, kun je veel sneller beslissen.

Tijdelijk bij iemand wonen is wellicht ook een optie. Eerst maar eens met Linda overleggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 26, 2019, 14:17:24
Laat dat wikken en wegen nou net iets zijn dat ik goed kan. >:D Ik denk dat vooral de voorbereiding, dus weten wat je precies wil, heel belangrijk is. Als er dan iets op je pad komt, kun je veel sneller beslissen.

Tijdelijk bij iemand wonen is wellicht ook een optie. Eerst maar eens met Linda overleggen.

Vat dit vooral niet verkeerd op, maar ik weet inderdaad dat je inderdaad een wikker/weger bent, en dat moet je nu echt overboord zetten als je serieus wil gaan verhuizen. Een wensenpakket is handig om te hebben, maar ik denk als je op dit moment iets wilt je zeker consessies zal moeten doen, anders word het een zoektocht die geen einde kent en waarschijnlijk heel veel teleurstellingen, helaas bestaat het perfect huis bij aankoop niet meer, er is altijd wel iets, en je daar te lang overna dan kaapt iemand anders het weg... ik heb mijn huidige huis gekocht met ook een aantal kanttekingen wat ik zelf anders had gewild, maja dat is mijn smaak, ik heb er nu een paar jaar voor uitgetrokken dit stukje bij beetje te realiseren, en sommige dingen waarvan ik initieel dacht te gaan veranderen vind ik nu meer dan prima en verander ik niet eens meer :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

chansig

Quote from: Bas Akkerman on June 26, 2019, 14:17:24
Wat zijn de juiste vragen?


Euhhhhhhhhh....verkopen jullie regelmatig ex bedrijfsruimten en/of kluswoningen ? Daar zou ik mee beginnen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.