(Hoe) koelen jullie je receivers/versterkers?

Started by edgnoj, September 20, 2012, 18:12:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edgnoj

Bij veel mensen staat de apparatuur in krappe kastjes met weinig ademruimte boven en rondom. Toch moet voorkomen worden dat de apparaten te warm worden. Ik vraag me dan ook af wat voor voorzieningen de forumgenoten hiervoor getroffen hebben. Of doe je er niets aan in de hoop dat je apparaten niet door de warmte beschadigd raken?

Ook vraag ik me af of er koelingsmaterialen aanwezig zijn die speciaal geschikt zijn om a/v apparatuur te koelen in krappe ruimtes. Zelf zit ik wel eens te denken aan 12cm computerfans, maar die werken op de verkeerde spanning en/of hebben ongeschikte aansluitingen. Bestaat er bijvoorbeeld koeling die automatisch aan en uit gaat als de versterker wordt in- of uitgeschakeld?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

frank2

Ik heb een zelf gemaakt meubel wat aan alle kanten open is. Dus geen probleem.

zie laatste foto:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.0

materiaal is van Ikea keukenbladen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Toni71

Ik heb 2 stille computerfans aan elkaar verbonden met een tai-rep.
Deze aangesloten op een ac adapter (draadjes verbonden).
Dit ligt boven op mijn Onkyo reciever, en blaast naar binnen.Op de videochip en printplaat.
(sommigen zullen zeggen , lucht eruit is beter)

Deze weer in een stekkerblok met een aan en uit schakelaar.
Als ik alles aanzet , gaan de fans ook draaien.

Mijn Onkyo word niet meer heet.






Kingpin

Quote from: tony71 on September 20, 2012, 20:39:14
Ik heb 2 stille computerfans aan elkaar verbonden met een tai-rep.
Deze aangesloten op een ac adapter (draadjes verbonden).
Dit ligt boven op mijn Onkyo reciever, en blaast naar binnen.Op de videochip en printplaat.
(sommigen zullen zeggen , lucht eruit is beter)

Deze weer in een stekkerblok met een aan en uit schakelaar.
Als ik alles aanzet , gaan de fans ook draaien.

Mijn Onkyo word niet meer heet.
In principe blaas je omgevingslucht 'in' terwijl het beter is om warme lucht af te voeren naar buiten.
Jouw geval werkt wel maar zou optimaler zijn door omgevingslucht aan de onderkant in te blazan en warme lucht aan de bovenkant (bovenachter) er weer uit te voeren.

Mijn buizenversterker kan sowieso niet in een kastje dus die staat op een dressoir: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118246.msg2073910
Mijn HT pre en 5 kanaals eindbak staan in een 'open' rack op zolder (nog in opbouw): http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126068.msg2251815
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

edgnoj

Quote from: tony71 on September 20, 2012, 20:39:14
Ik heb 2 stille computerfans aan elkaar verbonden met een tai-rep.
Deze aangesloten op een ac adapter (draadjes verbonden).
Dit ligt boven op mijn Onkyo reciever, en blaast naar binnen.Op de videochip en printplaat.
(sommigen zullen zeggen , lucht eruit is beter)

Deze weer in een stekkerblok met een aan en uit schakelaar.
Als ik alles aanzet , gaan de fans ook draaien.

Mijn Onkyo word niet meer heet.



Op technisch gebied ben ik een enorme kneus, maar hoe heb jij die draadjes aangesloten op de adapter? Heb je de plug er dan afgeknipt of zo?
Zijn er geen nettere, kant-en-klare oplossingen in de handel trouwens?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

W.Otter

Quote from: edgnoj on September 20, 2012, 18:12:11
Bij veel mensen staat de apparatuur in krappe kastjes met weinig ademruimte boven en rondom. Toch moet voorkomen worden dat de apparaten te warm worden. Ik vraag me dan ook af wat voor voorzieningen de forumgenoten hiervoor getroffen hebben. Of doe je er niets aan in de hoop dat je apparaten niet door de warmte beschadigd raken?

Ook vraag ik me af of er koelingsmaterialen aanwezig zijn die speciaal geschikt zijn om a/v apparatuur te koelen in krappe ruimtes. Zelf zit ik wel eens te denken aan 12cm computerfans, maar die werken op de verkeerde spanning en/of hebben ongeschikte aansluitingen. Bestaat er bijvoorbeeld koeling die automatisch aan en uit gaat als de versterker wordt in- of uitgeschakeld?

Je zou bijvoorbeeld een lege behuizing (uit dezelfde serie van je apparatuur) kunnen kopen en daar een warmte afvoer systeem in te maken. bijvoorbeeld door op Conrad.nl een aantal dingen aan te schaffen:

- computerfans (ultra silent)
- warmte regelaar (die aanspringt bij een bepaalde tempratuur)
- 230v->5v adapter


dit allemaal netjes verwerken in de behuizing, aanzetten en wachten tot het warm genoeg wordt!

Daarnaast heeft Rotel ook nog een warmteafvoersysteem in het assortiment (RKF-100) http://www.canuckaudiomart.com/image.php?image=2522287&is_user=0
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: edgnoj on September 21, 2012, 09:32:52
Op technisch gebied ben ik een enorme kneus, maar hoe heb jij die draadjes aangesloten op de adapter? Heb je de plug er dan afgeknipt of zo?
Zijn er geen nettere, kant-en-klare oplossingen in de handel trouwens?

dan zul je inderdaad de draadjes er af moeten knippen. (je kan ook een oude computer PSU gebruiken). Geel is 12 volt en rood is 5 volt ( en zoek de juiste amperes op voor je er een adapter aanhangt!)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Toni71

Yep , gewoon de draadjes afknippen.

En voor wat betreft de luchtstroom , misschien is het beter als ik de fans omdraai en de lucht eruit zuig.

Maar de lucht kan met inblazen ook aan alle kanten nog eruit, doordat er genoeg openingen zitten.
Vind dat de reciever met inblazen koeler blijft.

Hij blaast nu de warme lucht weg boven het videogedeelte, en dat scheelt echt aan warmte.

Tony


Mistermo

Ik heb 4 gaten in de achterwand waar pc fans voor zitten.
Deze zitten aangesloten op een fan controller die gepowered word door een IDE power adapter.

2fans blazen lucht naar binnen.
2fans blazen lucht naar buiten.

Zo ontstaat er een goede lucht circulatie.
Marantz SR7007 - Humax 5200C - Popcorn Hour C-200 - KEF Q900 - KEF IQ10 - SVS PC12Plus - Audio Agile powercord - W&M powercord

[email protected]

#9
Bij Grogo verkopen ze koelingen met minimaal/maximaal instelling, waarbij de ventilator bij een ingestelde hoge temperatuur aanslaat en bij een ingestelde lagere tempereratuur weer uitslaat.

post iets aangepast en directe link naar niet sponsor verwijderd

danielo

Hi,

Zelfs in een open last kon de denon avp+poa wel wat extra koeling gebruiken (gebruiken al 300watt in rust mode, veel warmte) de fans die erin zitten (5 in de amp en 3 in de pre/pro) gaan alleen aan als het nodig is EN als er geluid is (in de amp). Wilde toch wat extra en gebruik nu 4 echt super stille (8dB) fans die hangen achter het rack (via draadjes werkt top). Merk blacknoise 120mm s lijn gezamelijk zorgen ze voor een lichte zuiging over de 2 apperaten heen wat voldoende is om 24uur/dag de warmte weg te halen. Geheel neemt geloof ik 4watt dus staan altijd aan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

djoeri

Ik heb laatst een ikea kast gekopen die 2-2.5 keer zo hoog is las de normale kastjes en heb de achterplaat er niet in zitten, zodat het voldoende kan koelen.
Er zijn natuurlijk mooie water gekoelde systemen voor computers of hele stille fans. Je kunt natuurlijk ook een heatsink kopen en de warmte zodoende afvoeren.

Gr Djoeri

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kjelt

Quote from: edgnoj on September 20, 2012, 18:12:11
Ook vraag ik me af of er koelingsmaterialen aanwezig zijn die speciaal geschikt zijn om a/v apparatuur te koelen in krappe ruimtes. Zelf zit ik wel eens te denken aan 12cm computerfans, maar die werken op de verkeerde spanning en/of hebben ongeschikte aansluitingen. Bestaat er bijvoorbeeld koeling die automatisch aan en uit gaat als de versterker wordt in- of uitgeschakeld?
Als je niet hele zware computerfan gebruikt kan vaak de 12V trigger uitgang van de receiver een 12V PC fan voeden. Anders via een adapter, als je niet kunt solderen kun je bij de bouwmarkt kabelconnectors kopen (ook 2 polig) zoals hieronder. Ook Wago klemmen (grijs met oranje hefboom) voldoen prima maar ziet er wat minder uit.

Toni71

#14
Ergens een verloopje kopen van usb naar pc aansluiting ventilator. USB to 3 Fan 3-Pin.
Dan kan je elke 3 pin pc ventilator in je USB aansluiting van je receiver pluggen.




Kjelt

Quote from: Toni71 on October 20, 2015, 14:02:03
Ergens een verloopje kopen van usb naar pc aansluiting ventilator. USB to 3 Fan 3-Pin.
Dan kan je elke 3 pin pc ventilator in je USB aansluiting van je receiver pluggen.
Werkt alleen met een 5V ventilator en de meeste zijn 12Volt ,  starten vaak bij 5V niet eens meer op. 7 V begint het een beetje, 9V en hoger is goed, dus USB (tenzij een DC-DC upconverter er tussen) zou ik niet doen.

Toni71

#16
Bedankt voor de aanvulling. 5 Volt inderdaad. Maar dat werkt hier prima.
Wat Kjelt adviseert werkt wel beter. Dan heb je fans die harder draaien, en nog beter koelen.

Ik gebruikte hier eerder een 12v adapter voor.

cccp

Gewoon een kast met een open voor en achterkant moet toch voldoende zijn? Ik heb in ieder geval nog nooit problemen gehad met koeling of oververhitting enzovoort. Of draaien jullie allemaal zo op vol vermogen?

jaco

#18
Ik heb actieve aluminium luidsprekers gekocht. Voorversterker wordt niet zo warm.

Anders is wellicht een laptopkoeler een idee ?

Even zoeken naar een model wat dun genoeg is om in je kast te passen denk ik..

Er moet dan wel een usb power adapter bij, maar die zijn wel te vinden.

Ik heb ooit 19" 1u frames met koelers gekocht die over de versterker heen blazen en zo een luchtstroom forceren die voorkomt dat er stilstaande lucht zich opwarmt. Die werken prima, maar ik gebruik ze niet meer.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mao

Af en toe emmer water erover heen gooien. koelt goed.

Nee ff serieus, gebruik zeer zware versterkers staan soms de hele dag aan en als ik dan ff de versterkers voel hoe heet ze zijn is dat best wel veel. Maak mij daar niet zo druk over eerlijk gezegd maar hou wel ruimte boven de versterkers over (ca. 10 cm) 19" rackversterkers  zodat er genoeg lucht circulatie is. Achterkant van het meubel is redelijk open. Meeste zeker de moderne versterkers zijn beveiligd tegen oververhitting.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

road rebel


Mao

#21
Quote from: road rebel on October 22, 2015, 12:48:39
Zijn die crowns niet actief gekoeld dan?

De eerste Crown (Amcron) kwam ca. 1967 op de markt. In die tijd had je hooguit een 100 watt buizen versterker als Industriƫle versterker.
De DC300A leverde maar liefst 300 watt @ 4 ohm per kanaal of 600 in brug bij 8 ohm.

DC300A en de latere D-150 zijn destijds ontworpen voor grote Installaties zoals  theater bioscoop kerken en zeker niet te vergeten als P.A. versterker. Het was de eerste betrouwbare versterker in dit segment. Vanaf de jaren 70 toen grote bands met hun P.A. system en de grote festivals los begonnen te komen was er maar 1 versterker die na genoeg gebruikt werd .....Crown DC 300A. Pas vanaf midden 80 is daar verandering in gekomen en kwamen meerdere betrouwbare versterkers op de markt. En met meer vermogen. Tegenwoordig zijn versterkers van 2 x 2000 watt of meer geen uitzondering meer.

Het zijn allemaal 19" rack versterkers zonder eigen koeling. IK heb er in P.A. systemen letterlijk enige tientallen (hadden er zo 40 stuks) gebruikt in de late jaren 70. Voor dit doel zaten er meestal 2 versterkers in  flight case met in achterin 4 Torin ventilatoren voor de koeling. En dat was best wel nodig. Deze versterkers werden gedurende shows zwaar belast en werden echt zo heet dat je beter je vingers niet op de koelplaat kon leggen, als ie geen koeling had.

Helemaal ongevaarlijk waren die Crown DC 300 niet, als ie defect ging en dat gebeurde meestal bij langdurig zware overbelasting dan had je zomaar 60 Volt DC op je luidsprekers staan en dat vinden ze niet leuk. Crown DC 300 serie werden bijvoorbeeld ook gebruikt om in Labs gebruik om motoren te sturen immers dc in is dc uit bij de DC 300. de D 150 had daar overigens geen last van.

Voor thuis gebruik wil ik geen koeling gebruiken een fannetje maakt altijd wat geluid, en laten we eerlijk zijn 2x 300 Watt is best een bult vermogen en ik heb ook nog buren. Die ben niet bang voor oververhitting oid. er is genoeg ventilatie en dat is voldoende.  Heb deze 30 jaar oude versterkers nu zo een 10 jaar in gebruik in de huiskamer.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

broodro0ster

Quote from: Mao on October 23, 2015, 09:13:40
Voor thuis gebruik wil ik geen koeling gebruiken een fannetje maakt altijd wat geluid, en laten we eerlijk zijn 2x 300 Watt is best een bult vermogen en ik heb ook nog buren. Die ben niet bang voor oververhitting oid. er is genoeg ventilatie en dat is voldoende.  Heb deze 30 jaar oude versterkers nu zo een 10 jaar in gebruik in de huiskamer.

Dus heb geen problemen met overhitting?
Ik gebruik een Gemini XPM-600 voor m'n rear speakers omdat de AVR niet genoeg speaker posts heeft, dus dat zal amper stroom trekken denk ik. Heb al zitten twijfelen om de fans er uit te halen omdat het best veel lawaai maakt.
En anders zou ik ze willen vervangen met stille fans. Zolang het niet luider is als m'n beamer (die best stil is), maakt het me niet uit.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

danielo

Het gaat niet perse over hoeveel vermogen en/of koeling die er al is. De poa hier is 10x150watt (ab) waarbij in rust er al >300watt aan warmte afkomt. De avp erboven op is class-a en wordt dus ook lekker warm. Nu zijn ze gemaakt om dit aan te kunnen maar het is altijd beter als warmte wordt afgevoerd. Het probleem is vooral stilstaande lucht en je zal verbaasd zijn hoe weinig er nodig is om deze weg te voeren aan de bovenkant. De 4x120mm hier zie je niet echt en ze zijn echt 100% stil maar zorgen voor een licht flow van lucht die je amper voelt maar de warmte perfect weghaalt. Staan ze niet aan en doet je dat de bovenkant van de 2 units worden ze bijna te warm om lekker aan te raken met de fans aan blijven ze lauw.

Ook ik gebruik een simpel ac voeding alleen neem niet de moeite om ze ooit uit te doen ze nemen heel weinig stroom en hebben een verwachte levensduur van 160.000 uur (kleine 18 jaar).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

[email protected]

Ik kan extra koelingen maken met minimaal/ maximaal instelbare temperatuur instelling.
Bij de maximaal ingestelde temperatuur slaat ie aan. Bij de minimale ingestelde uit.