Celestion luidsprekers

Started by Lightspeed, September 20, 2012, 13:34:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lightspeed

Celestion luidsprekers waren in de jaren 70 t/m 90 goed vertegenwoordigd en boden uitstekende geluidskwaliteit.
Zo heb ik gelezen en is mij verteld. Heb zelf ooit bij iemand een paar keer van de mooie SL6 mogen genieten.
Ook vond ik de 3 of 5 wel interessant maar toendertijd (1992) ben ik gegaan voor de net wat goedkoper inde aanbieding zijnde Wharfedale 502.
De kasten waren van Celestion niet persé heel mooi ofzo maar het technische ontwerp bleek wel veel beter te zijn.

De Celestion units worden nu nogsteeds gebruikt in gitaar-versterkers e.d., wellicht ook wat zelfbouw luidsprekers.
Ik las ergens dat de Aziatische geldschieters van KEF ooit ook Celestion in hun pakket hadden maar het merk hebben laten doodbloeden zoals ze dat dan omschreven.

   
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Kingpin

Heb ooit eens een (vrij kostbaar, zelfs voor die tijd) luidsprekers ontworpen op basis van 4 Celestion units en 2 hoorns voor het hoog.
Geheel actief gefilterd waarbij de 2 actieve filters en de 6 eindversterkers apart werden gevoed.
Componenten allemaal met de nauwkeurigste toleranties gebruikt.
Klonk erg goed, maar waren te groot voor de huiskamer. 2 jaar geleden in onderdelen verkocht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

tompj

Mijn eerste set 'serieuze' luidsprekers was een set Ditton 1. Ik was een jaar of 16, had gespaard en met wat hulp van paps en mams kon ik een setje maken met een akai versterker en een sony cd speler. Misschien wel de set waar ik het meest van heb genoten...
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Rowdy

Deze luidspreker behoort bij de set van onze 2 jarige dochter, een Celestion 3.


Dit is haar set.

Jumping Jack

2 jaar en al een eigen set  :worship:.

Mijn schoonvader heeft volgens mij ook een set celestions staan bij zijn technics stereoketen van 30jaar oud. En dat klinkt eigenlijk best wel goed! Ik heb hem dan ook op het hart gedrukt zijn set nooit zomaar weg te doen... It's all mine!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Quote from: tompj on September 20, 2012, 18:05:58
Mijn eerste set 'serieuze' luidsprekers was een set Ditton 1. Ik was een jaar of 16, had gespaard en met wat hulp van paps en mams kon ik een setje maken met een akai versterker en een sony cd speler. Misschien wel de set waar ik het meest van heb genoten...
En dat laatste zegt dus eigenlijk alles over ons "High Fidelen" Eens de set op orde moet het grote genieten gaan beginnen, let the music play :pompom:

Vampire

Ik heb ook een setje 3's voor naast mijn 'echte' set.. Ze staan in de boekenkast en zo gericht dat ik er vanuit bed naar kan luisteren  :D Het klinkt erg lekker, vooral met vinyl. Open, sprankelend, helder. Mist imho iets in het laag, maar voor hun formaat en de prijs die ik ervoor betaald heb ( :sigh: ) puur genieten!  :pompom:
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Exxar

Ik heb een setje Ditton 33's in mijn motokot staan. Buiten afgeleefde kasten zijn ze nog steeds perfect.
Kostprijs? Gratis, want mijn vader heeft die 8jaar geleden gered van het containerpark.

koosnaampje-audiofiel

Toevallig topic, celestion DL8 gehad, net nog bij een vriend van mij geluisterd, die heeft ze op een luisterkamer staan, mijn oude luidsprekers.
Perfecte staat, beetje lomp om te zien, maar klinken...pffff   :inlove:
Klipsch, Denon.

Vampire

Even dit topic uit het stof halen...

Mijn setje Celestion 3 gebruik ik niet meer, en wilde deze aan mijn ouders doorspelen. Voordat ik spijt krijgt; wat doet zo'n setje nog, mocht ik ze toch verkopen?
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Markus2

Hallo,

Hier een tijd lang de Celestion 5000 en 7000 in de hut gehad. Dat zijn de types met een bandtweeter ter lengte van de luidspreker.

Zo af en toe gebruikt, ik was er niet onverdeeld enthousiast over eerlijk gezegd.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

velothrux

Ik heb een zwak voor Celestion. Ik heb de SL700, de SL6si, de SL12si en de 3 in huis gehad. De 3 staat met een klein versterkertje aan de computer aangesloten en dat klinkt echt erg fijn. De SL6si en de SL12si vond ik echt verrassend. Misschien wel prettiger om naar te luisteren dan de SL700.

boem

ik heb ook nog een paar SL6si's in de studeerkamer staan. Het mist wat detail, het mist wat bodem, maar het klinkt o zo lekker...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

w00Dy

Ik heb ooit van mijn vader een set Celestion Ditton 33 overgenomen. Die set is mee geweest op kamers en staat nu nog steeds mooi te spelen op de rest van mijn vintage set. De speakers kunnen ondertussen wel een nieuwe vernis laag gebruiken. Binnekort eens kijken hoe we dat gaan aanpakken.

Ik hou van engelse HiFi, onlangs een set Wharfedale Dentons op de kop kunnen tikken, volgende op het lijstje is een set Spendor

frits marantz

Leuk, vond net dit Celestion topic.

Mijn eerste "echte" HiFi speakers waren destijds de Celestion Ditton 15 XR. Heb ze sinds de 70-er jaren gehad en altijd met plezier naar geluisterd. Werden toen aangestuurd door een Marantz 3200 voor- en 140 eindversterker.  Heb ze na aanschaf van de Tannoy's een tijdje geleden verkocht aan een liefhebber.

Heb kort geleden een paartje Truvoxen 180 monitoren op de kop getikt voor in de achterkamer. Zelfde luidspreker bezetting als de XR. De huiskamer versie is de UL 6. Klinken prima, maar passen qua geluidsbeeld echter helaas niet zo goed bij de Tannoy's die in de voorkamer staan.

Cantodea

Momenteel staat er in mijn 2de set een paar Celestion 11, een niet zo vaak voorkomend drieweg model en ongeveer 60 cm hoog. Leuke speakers, niet echt fijnzinnig, maar goed genoeg voor het geluid van de tv samen met een Marantz PM 62, uit dezelfde periode, weer te geven.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

erik s.

Quote from: frits marantz on March 11, 2016, 23:30:24
Leuk, vond net dit Celestion topic.

Mijn eerste "echte" HiFi speakers waren destijds de Celestion Ditton 15 XR. Heb ze sinds de 70-er jaren gehad en altijd met plezier naar geluisterd. Werden toen aangestuurd door een Marantz 3200 voor- en 140 eindversterker.  Heb ze na aanschaf van de Tannoy's een tijdje geleden verkocht aan een liefhebber.

Heb kort geleden een paartje Truvoxen 180 monitoren op de kop getikt voor in de achterkamer. Zelfde luidspreker bezetting als de XR. De huiskamer versie is de UL 6. Klinken prima, maar passen qua geluidsbeeld echter helaas niet zo goed bij de Tannoy's die in de voorkamer staan.
Laat je die nou toevallig net te koop hebben staan...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

Later kwamen ze nog met dit.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frits marantz

#18
Tjonge, dat is een bijzondere speaker!