het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

En versie 142 is uit.
http://madshi.net/madVRhdrMeasure142.zip

backup linkje : http://riwi.noip.me/ht/htpc

https://www.avsforum.com/threads/improving-madvr-hdr-to-sdr-mapping-for-projector.2954506/post-61351881

en 143 nu ook :)
http://madshi.net/madVRhdrMeasure143.zip

Ik wacht even tot er wat stabiels is weer.
<edit> Ik ben ook benieuwd wat 141 gaat doen na februari. Ze hebben het over een "warning". Ik wil wel weten hoe irritant dat is.

en 145
http://madshi.net/madVRhdrMeasure145.zip

The Luggage

Ter info voor wie ook zou overkomen : om een of andere reden was mijn HTPC vast komen te zitten in een stand waarbij hij constant aangaf dat hij een BT2020 signaal uitstuurde (ook als ik Rec709 materiaal afspeelde). Vermoedelijk omdat er iets mis is gegaan nadat ik in de MadVR instellingen in de tab "calibration" de optie "Report BT2020 to Display" had aangevinkt in mijn BT2020 profiel (wat waarschijnlijk niet nodig was, die optie is blijkbaar vooral bedoeld voor bepaalde TV's).

Ik heb dit kunnen oplossen door mijn Nvidia drivers opnieuw te installeren en daarbij de kiezen voor een "clean install".

Wat natuurlijk een nieuw probleem gaf omdat ik alles opnieuw moest instellen in het Nvidia control panel. Ik had ineens last van gestotter/"microstutter" in het beeld. Dat heb ik opgelost door de V-sync instellingen aan te passen.

Voor wie ook last zou hebben van dit gestotter in het beeld: dit zijn blijkbaar de meest recente suggesties om dit op te lossen:

http://forum.doom9.net/showpost.php?p=1961204&postcount=62652

To fix stuttering:
* madvr settings > general settings > windowed mode / exclusive mode > frames presented in advance = 1
* NVIDIA settings > Power Management Mode = Adaptive / Normal
* NVIDIA settings > Vertical Sync = Adaptive
* NVIDIA settings > GSync = Disabled globally (use profiles for games)
* NVIDIA settings > disable Multiplane Overlay


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

The Luggage

;D

Ik weet het. Als er iets mis gaat, dan vraag ik mij ook telkens af waar ik mee bezig ben of ik niet beter stop met de HTPC. Zeker nu ik er zelf niet zo veel van ken en vaak vragen moet stellen.

Maar als ik dan enerzijds zie wat MadVR kan doen en anderzijds wat de prijs is van een Envy of een Lumagen Pro (beiden absoluut buiten mijn financieel bereik), dan wegen de voordelen voor mijn persoonlijke situatie nog steeds op tegen de nadelen.

Zeker nu er weer wat positieve evolutie is in de ontwikkelling van de tonemapping. Het heeft lang stil gelegen, maar Madshi heeft er nu weer even tijd voor en belangrijke testers als Manni en Javs op AVS zijn er weer mee bezig. Ik las al positieve dingen over versie 143 en de nieuwe Mercury curve, maar ik ga nog even afwachten tot degenen die er veel verstand van hebben nog wat meer hebben kunnen testen en hun voorkeurinstellingen bekend hebben gemaakt.

Ik kijk ook vooral naar mijn gedigitaliseerd UHD's en blu-ray's en nauwelijks naar streaming, dus een Envy of Lumagen heeft ook op dat punt niet zo veel meerwaarde voor mij.

En het probleem met de BT2020-stand was denk ik ook wel wat pech. Voordien heeft de HTPC heel lang zonder problemen gedraaid. Eens je de HTPC goed hebt ingesteld (o.a. met de hulp van de handleiding van Hifiman), dan overal van af blijft en zorgt dat er geen ongewilde updates komen (ik heb mijn HTPC losgekoppeld van het internet) dan gaat het normaal gezien wel vrij vlot.


riwi

Quote from: The Luggage on January 19, 2022, 17:04:22...Eens je de HTPC goed hebt ingesteld (o.a. met de hulp van de handleiding van Hifiman), dan overal van af blijft en zorgt dat er geen ongewilde updates komen (ik heb mijn HTPC losgekoppeld van het internet) dan gaat het normaal gezien wel vrij vlot.

Dat is ook mijn pad geweest. Ik merk bij mij dat als ik de HTPC afkoppel van het internet dat telkens als je een file (film of serie) start dat hij 10 seconden wacht met afspelen. Ik denk dat ie daar dan even naar internet wil gaan om wat op te zoeken. Maar dat mag dan niet van mijn firewall. Heb jij ook last van vertraagd starten net afspelen. Als hij de file speelt blijft ie het gewoon prima doen, maar telkens als je enter drukt op een file dus.

Ik heb nu de internet toegang weer ge-enabled maar krijg dan regelmatig windows update om de oren. Ik moet nog eens dat hoofdstuk over het uitzetten van windows updates doornemen :)

Dit was overigens ook mijn vraag aan Werner bij de Envy demo : Hoe werkt dat met de Envy? Die krijgt dus geen updates van windows. Alleen van MadVR zelf. En dat is dan incluis eventuele windows updates.

Van de judder probleempjes heb ik destijds de "frames presented in advance = 1" moeten zetten. Dat lostte het op.

papaleo

Quote from: The Luggage on January 19, 2022, 17:04:22
;D

Ik weet het. Als er iets mis gaat, dan vraag ik mij ook telkens af waar ik mee bezig ben of ik niet beter stop met de HTPC. Zeker nu ik er zelf niet zo veel van ken en vaak vragen moet stellen.

Maar als ik dan enerzijds zie wat MadVR kan doen en anderzijds wat de prijs is van een Envy of een Lumagen Pro (beiden absoluut buiten mijn financieel bereik), dan wegen de voordelen voor mijn persoonlijke situatie nog steeds op tegen de nadelen.

Zeker nu er weer wat positieve evolutie is in de ontwikkelling van de tonemapping. Het heeft lang stil gelegen, maar Madshi heeft er nu weer even tijd voor en belangrijke testers als Manni en Javs op AVS zijn er weer mee bezig. Ik las al positieve dingen over versie 143 en de nieuwe Mercury curve, maar ik ga nog even afwachten tot degenen die er veel verstand van hebben nog wat meer hebben kunnen testen en hun voorkeurinstellingen bekend hebben gemaakt.

Ik kijk ook vooral naar mijn gedigitaliseerd UHD's en blu-ray's en nauwelijks naar streaming, dus een Envy of Lumagen heeft ook op dat punt niet zo veel meerwaarde voor mij.

En het probleem met de BT2020-stand was denk ik ook wel wat pech. Voordien heeft de HTPC heel lang zonder problemen gedraaid. Eens je de HTPC goed hebt ingesteld (o.a. met de hulp van de handleiding van Hifiman), dan overal van af blijft en zorgt dat er geen ongewilde updates komen (ik heb mijn HTPC losgekoppeld van het internet) dan gaat het normaal gezien wel vrij vlot.

Heel begrijpelijk...,het was dan ook meer bedoeld om 'n beetje te jennen  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

The Luggage

Quote from: riwi on January 19, 2022, 17:16:19
Ik merk bij mij dat als ik de HTPC afkoppel van het internet dat telkens als je een file (film of serie) start dat hij 10 seconden wacht met afspelen. Ik denk dat ie daar dan even naar internet wil gaan om wat op te zoeken. Maar dat mag dan niet van mijn firewall. Heb jij ook last van vertraagd starten net afspelen. Als hij de file speelt blijft ie het gewoon prima doen, maar telkens als je enter drukt op een file dus.

Bij mij duurt het eventjes voor de film begint te spelen, maar ik geen 10 seconden. Ik denk dat het eerder te maken heeft het laden van de file op mijn externe hd. In ieder geval is duurt het niet zo lang dat het mij stoort. De htpc was niet verbonden met internet toen ik Kodi DS player installeerde, ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft.

Het zou ook kunnen dat ik in de instellingen van Kodi DS player ergens iets heb uitgeschakeld i.v.m. opzoeken van informatie over de films, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik gebruik ook de iets oudere versie van Kodi DS player dan degene vermeld in de laatste versie van de handleiding van Hifiman. Die oude versie werkt bij mij dan blijf ik er liever van af (if it ain't broke, don't fix it).

williams

Quote.  Ter info voor wie ook zou overkomen : om een of andere reden was mijn HTPC vast komen te zitten in een stand waarbij hij constant aangaf dat hij een BT2020 signaal uitstuurde (ook als ik Rec709 materiaal afspeelde). Vermoedelijk omdat er iets mis is gegaan nadat ik in de MadVR instellingen in de tab "calibration" de optie "Report BT2020 to Display" had aangevinkt in mijn BT2020 profiel (wat waarschijnlijk niet nodig was, die optie is blijkbaar vooral bedoeld voor bepaalde TV's).

Ik heb dit kunnen oplossen door mijn Nvidia drivers opnieuw te installeren en daarbij de kiezen voor een "clean install".

Wat natuurlijk een nieuw probleem gaf omdat ik alles opnieuw moest instellen in het Nvidia control panel. Ik had ineens last van gestotter/"microstutter" in het beeld. Dat heb ik opgelost door de V-sync instellingen aan te passen.

Voor wie ook last zou hebben van dit gestotter in het beeld: dit zijn blijkbaar de meest recente suggesties om dit op te lossen:

http://forum.doom9.net/showpost.php?p=1961204&postcount=62652

To fix stuttering:
* madvr settings > general settings > windowed mode / exclusive mode > frames presented in advance = 1
* NVIDIA settings > Power Management Mode = Adaptive / Normal
* NVIDIA settings > Vertical Sync = Adaptive
* NVIDIA settings > GSync = Disabled globally (use profiles for games)
* NVIDIA settings > disable Multiplane Overlay   

Ik had je vraag hierover al op het avs of het doom9 forum voorbijzien komen en bovenstaande settings zijn best handig om dit erbij te houden bij eventuele problemen .

Ik heb zelf al de laatste versie van madVR (143) erop staan en dit speelt ook erg mooi maar of dit nou beter is als de laatste versie zie ik niet zo snel

Hier had ik ook recentelijk problemen met madVR nadat ik naar 1 van de laatste versie had ge-update .
Bij mij draaide madVR wel maar de tonemapping was niet actief en alle HDR bestanden werd HLG van gemaakt om 1 of andere reden .
Ik besloot toen om is een schone Windows erop te zetten maar dat gaf geen oplossing .
Achteraf bleek het te gaan om de LAV filters die ge-update moesten worden en hiermee draaide alles weer als een zonnetje.

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

Quote from: williams on January 19, 2022, 19:08:12
Achteraf bleek het te gaan om de LAV filters die ge-update moesten worden en hiermee draaide alles weer als een zonnetje.

OK, goed om te weten! Ik draai nu nog met versie 136, mogelijk zal ik dan de Lav filters ook nog eens moeten updaten.

Ik weet dat Papaleo het plagend bedoelde, maar i.v.m. de updates heeft hij zeker een punt. Op het moment dat je MadVR en/of de Nvidia Drivers en/of de Lav Filters moet updaten (of allemaal tegelijk) dan is het voor mij toch altijd even spannend afwachten of het niet in de soep draait.

williams

Quote.  Ik weet dat Papaleo het plagend bedoelde, maar i.v.m. de updates heeft hij zeker een punt. Op het moment dat je MadVR en/of de Nvidia Drivers en/of de Lav Filters moet updaten (of allemaal tegelijk) dan is het voor mij toch altijd even spannend afwachten of het niet in de soep draait.


Denk dat er ondertussen genoeg kennis is hier in dit topic om de meeste problemen samen op te lossen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Quote from: williams on January 19, 2022, 19:08:12
Bij mij draaide madVR wel maar de tonemapping was niet actief en alle HDR bestanden werd HLG van gemaakt om 1 of andere reden .

Ik las een tip van Madshi om in de filenaam een soort tag (hdr=on) te zetten dan forceer je MadVR om de file als HDR te behandelen.

Dus filmnaam.(HDR=ON).mkv

Heb het zelf niet getest :)

williams

Afgelopen Vrijdagavond waren Riwi en ikzelf bij Hifiman over de vloer en het viel ons op dat de setting contrast recovery  niet werkte bij de laatste madVR versie en hoe dit kwam was dan ook een raadsel en ik meende dat het bij mijzelf werkte .
Nadat ik er zelf thuis was zag ik dat het bij mij wel werkte dus er was iets verschillend t.o.v. de settings van hifiman .
Ik zag ook dat Ronald ( hifiman ) in Windows mode draaide en ik in exclusief mode en dit zou dus het verschil kunnen zijn .
En toen ik in Kodi DS player deze setting veranderde was bij ook de contrast recovery setting in actief .
Daar ik eerst deze setting erg hoog had staan ( insane 😊) ben ik daar toch weer op terug gekomen omdat je wel meer detail ziet in de donkere scene's maar dan krijgt het contrast en diepte in het beeld een knauw.
Voor nu staat het op low .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

For the record, het betreft hier shadow recovery, niet contrast recovery,, die heeft namelijk helemaal geen insane setting. Ik heb shadow recovery nu oom op low staan, dank voor de tip!

En inderdaad bleek per abuis de boel bij mij in windowed mode te staan, dus nu weer teruggezet op exclusive mode.

hifiman

Nieuwe versie van mijn HTPC documentje:
http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc.pdf

De enige wijziging is nieuwe madvr HDR tonemapping screenshots en configuratie, nu op basis van beta 145 ipv 128 in de vorige versie. En ja dit is een significantie verbetering in HDR beleving!  :pompom:

riwi

Bedankt voor de update.

In 8.3.2 pagina 56 heb je lum3/4 mod gekozen. Dat heb ik ook.

Volgens mij is het vakje ernaast een soort analoge slider tussen lum3 en lum4
Als je er 678 invult heb je lum3, als je er 500 invult heb je lum4

In jouw screenshot heb je er 0 ingevuld. Ik weet niet wat voor lum algo je dan hebt. Ik heb er 678 ingevuld zodat het lum3 is (volgens mij). Ik las dat ze die wel goed vonden. Ik heb de laatste week niet echt meer gelet op hun settings.

Ondertussen zag ik al versie 154 langs komen. Ik zit nog op 145.

hifiman

Dank voor de info Richard, dat was mij niet bekend. Ik ga er naar kijken!  :notify:

hifiman

Gecorrigeerd in het documentje, de link is dezelfde gebleven als hierboven.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi


reza

Ging... :D

Ik had gisteren bijna alle spullen gekocht.
Maar ik merk dat ik er ook weer onrustig van wordt.
Ook heb ik veels te weinig kennis van het bouwen van een pc en installeren enz.
Ik wilde het jou/Will/Ronald besparen :D

Dus alles afgezegd en mijn centen weer in mijn portefeuille gestopt ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

PC bouwen wil ik best voor je doen hoor. Dagelijkse support is een ander verhaal, maar volgens mij kon je er op een gegeven moment prima mee redden toch?

reza

Dat weet ik Ronald :wub:
En als het draait dan kan ik er zeker mee uit de voeten, maar de materialen zijn nu ook gewoon een stuk duurder geworden en het budget wat ik er nu voor over had/heb is gewoon niet toereikend genoeg..
Dus voor nu gewoon goed  :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: reza on February  7, 2022, 13:30:59
Dat weet ik Ronald :wub:
En als het draait dan kan ik er zeker mee uit de voeten, maar de materialen zijn nu ook gewoon een stuk duurder geworden en het budget wat ik er nu voor over had/heb is gewoon niet toereikend genoeg..
Dus voor nu gewoon goed  :thumbs-up:
Helder!

Robbo

Een tijdje geleden las ik ergens dat er een Italiaan bezig was met een MadVR HTPC icm een HDMI input card. Ik kan er verder niks meer over vinden, maar ik neem aan dat dat nog niemand gelukt is?

papaleo

Quote from: reza on February  7, 2022, 10:11:02
Ging... :D


Dus alles afgezegd en mijn centen weer in mijn portefeuille gestopt ^^

En een sterke vent die het er nu nog uit gaat krijgen... :tongue2:


Quote from: reza on February  7, 2022, 13:30:59
Dus voor nu gewoon goed  :thumbs-up:
Maaarrr zo heb je 'goed' , 'beter' en 'best'...


Maw...,Jouw kenende is het nog lang niet: i rest my case  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels