het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bessiboy

Hoi hifiman,

Ja het icoontje is effectief aanwezig in de systray.
Dankzij jouw uitgeschreven guide had ik het gevoel dat alles volledig correct ingesteld stond. Enige waar ik niet in geslaagd ben is de 3dlut calibratie ( heb een xrite i1 maar dat gaat me ook technisch vlak petje te boven).
Ander punt wat ik niet dadelijk terug kon vinden is de  target nits voor de vw590 maar heb daar de cijfers ingegeven die jij gebruikt voor de JVC.
Moet ook toegeven dat ik op de duur ook wel het bos niet meer door de bomen zie aangezien er zoveel settings zijn die met elkaar interageren en een invloed kunnen hebben, en bedoel dan eerder de basisinstellingen rond Colorspace, gamma etc.
Vandaar dat ik de vraag hier gesteld had aangezien ik denk dat de setup 90% correct is maar ik wellicht een kleine puntje over het hoofd zie.

Groeten
Kevin
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

williams

Met control j op je toetstenboard kun je kijken of madVR actief is .
Verder kwa upscaling van 1080p is de belangrijkste setting de luma probeer die als eerste zo hoog mogelijk te zetten zonder dat je drops krijgt en hierna pas de chroma .
Neem hiervoor anti alias , standaard of sharp naar voorkeur .
Voor 3D lut heb ik een klein stukje geschreven een aantal pagina's terug kwa settings en opstelling .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bessiboy

hoi Williams, Hifiman,

heb nog eens een volledige clean install uitgevoerd van win10, Kodi 17.7, LAV, Madvr,etc. denk dat ik nu op de goede weg zit, heb de tone map settings die hier opgegeven worden eens getest. op AVS hadden er ook nog aantal andere mensen in de HDR to SDR topic een iets andere approach rond peak luminance,highlight recovery, shadow recovery,etc.
moet zeggen dat ik nu een beeld heb wat zeker meer doortekening geeft in de donkere scenes (aquaman, greatest showman, ghostbusters 2 gebruik ik meestal om een beetje te vergelijken) en bvb bij Ghostbusters heeft de metro scene mbt de fluo stralen van het "spokengeweer" enorm veel pop, maar van de andere kant is het zwart ook niet meer echt zwart. 
Via de zappiti en de ISF calibratie van Frank zijn bij bvb de opening credits van greatest showman de zwarte stukken in het beeld echt zwart (alsof de lamp uitstaat) op de VW590, langs de andere kant helemaal in het begin van greatest showman zie je met de HTPC+Madvr veel meer detail in de tribune.
Is dat normaal, of beter de logische overweging van het feit dat het het één of het andere is? Denk wel dat ik er aan zou kunnen wennen maar dacht eerlijkheidshalve toch dat het voordeel van MADVR net was dat het zwart inky zwart bleeft maar dat je gewoon meer detail had in het donker?

wat is jullie ervaring of mis ik ergens nog iets anders?
alvast bedankt
kevin
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

reza

Dat is precies wat madVR doet.
Die zorgt er voor dat je detail in het zwart kan zien ipv dat het helemaal dicht slipt en je dus info gaat missen. Het is natuurlijk wel zo dat zwart gewoon zwart moet blijven en niet grijs. Als dit zo is kan je altijd spelen met de invoer waarde van je hoeveelheid nits. Dan zie je direct in het beeld dat het lichter of donkerder wordt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

Hoi Kevin  het feit dat je zwart niet zo donker meer is kan ook komen omdat de gamma in madVR niet goed staat of dat de videolevels ergens verkeerd staat .
Je kunt of moet dit op diversen punten instellen met dus diversen combinaties en dus verschillende uitkomsten .
Ok hier staat een stukje over in hifiman zijn tutorial .
Even een voorbeeld ,in je videokaart moet de instelling op full staan wat dus een PC level is van 0 tot 255 is ,maar als er in je Sony beamer de videolevels op auto staat gaat hij dus ook een verhoogd videolevel uitsturen met als gevolg dat zwart meer als grijs eruit ziet .
Dus mijn advies is en zet in de Sony de videolevels handmatig op  15 tot 235 en kijk is hoe het er dan uit ziet .
Mocht dit nog niet beter zijn dan kun je ook nog kijken bij properties in madVR en daar wisselen bij video en of levels .


JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bessiboy

Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

foopah

Iemand met een NX7 die even op Skype wil spreken ivm combo NX7/madVR ? Skype naam is jorisdriesen

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: foopah on September 18, 2021, 10:49:04
Iemand met een NX7 die even op Skype wil spreken ivm combo NX7/madVR ? Skype naam is jorisdriesen
Wat is er zo uniek aan de NX7 dat dat hier gewoon hier kan?

foopah

Quote from: hifiman on September 18, 2021, 13:15:32
Wat is er zo uniek aan de NX7 dat dat hier gewoon hier kan?

Niets, maar een echt gesprek voeren is veel makkelijker op Skype dan op een forum, vandaar.

hifiman

Quote from: foopah on September 19, 2021, 08:41:25
Niets, maar een echt gesprek voeren is veel makkelijker op Skype dan op een forum, vandaar.
Ok, dat is natuurlijk zo. Succes  :angel:

foopah

Quote from: reza on September 18, 2021, 12:22:11
Wat wil je weten?

Aantal zaken waar ik momenteel aan denk:

- Laat je madVR ook in SDR processen en in SDR outputten naar je NX7 ?
- Calibreer je de projector dan ook voor SDR, en dat profiel gebruik je altijd ?
- Calibreer je met Autocal & SpyderX Pro ?
- Ik zie in de guide van dit forum dat er met DisplayCal gewerkt wordt. Maakt die dan een inputfile aan voor madVR ?

hifiman

Quote from: foopah on September 19, 2021, 08:52:08
Aantal zaken waar ik momenteel aan denk:

- Laat je madVR ook in SDR processen en in SDR outputten naar je NX7 ?
Als je het hebt over tonemapping van HDR naar SDR: ja! Je kunt er dan voor kiezen dat met behoud van BT2020 colorspace doen.

Quote from: foopah on September 19, 2021, 08:52:08
- Calibreer je de projector dan ook voor SDR, en dat profiel gebruik je altijd ?
Ja tenzij je 3DLUT calibratie op de HTPC doet dan doe je alleen een basic instelling en geen volledige calibratie.

Quote from: foopah on September 19, 2021, 08:52:08
- Calibreer je met Autocal & SpyderX Pro ?
Wie is je? Je kunt elke meter gebruiken die ondersteund wordt door de software.

Quote from: foopah on September 19, 2021, 08:52:08
- Ik zie in de guide van dit forum dat er met DisplayCal gewerkt wordt. Maakt die dan een inputfile aan voor madVR ?
Bedoel je mijn guide? Displaycal gebruiken is geen must, het is optioneel.
En ja die maakt een 3DLUT file aan die je vervolgens in madvr gebruikt.

foopah


denoontje

Ik begreep dat je altijd een flinke pc nodig had om madvr te kunnen draaien. Zou het met de nieuwe macbook pro's ook mogelijk zijn?

riwi

Quote from: denoontje on October 22, 2021, 00:46:40
Ik begreep dat je altijd een flinke pc nodig had om madvr te kunnen draaien. Zou het met de nieuwe macbook pro's ook mogelijk zijn?

Nee. MadVr gebruikt DirectX om de hardware optimaal te gebruiken. Het draait alleen op windows, en heeft een stevige grafische kaart nodig. Niet vanwege de video weergave, maar MadVR (mis|ge)bruikt de grafische kaart om berekeningen voor het scaling en mapping proces te doen. En dat doet hij via DirectX wat onderdeel van windows is.

Je hebt ook geen flinke PC nodig voor MadVR. Een magere PC voeldoet met een (redelijk) dikke grafische kaart. Een i3-7100 met RTX2060 heb ik. Een GTX1070 kan ook. Beide zijn de onderkant maar wel voldoende voor 4k materiaal.

denoontje

Quote from: riwi on October 22, 2021, 01:18:11
Nee. MadVr gebruikt DirectX om de hardware optimaal te gebruiken. Het draait alleen op windows, en heeft een stevige grafische kaart nodig. Niet vanwege de video weergave, maar MadVR (mis|ge)bruikt de grafische kaart om berekeningen voor het scaling en mapping proces te doen. En dat doet hij via DirectX wat onderdeel van windows is.

Je hebt ook geen flinke PC nodig voor MadVR. Een magere PC voeldoet met een (redelijk) dikke grafische kaart. Een i3-7100 met RTX2060 heb ik. Een GTX1070 kan ook. Beide zijn de onderkant maar wel voldoende voor 4k materiaal.

Dus in een virtual windows box of parallels gaat het dus ook niet dan neem ik aan.

clicquot

Hey guys
Vorige week een MB en CPU upgrade gedaan (initeel omdat ik het op de heupen kreeg van de lange windows patches en trager cpu  - en ik naar win11 wou gaan om te zien wat dat zou geven)
Is iemand onder jullie onlangs nog aan de slag gegaan met de svp ?
Mav, alles naar 60fps ?
De combi die ik hier gebruik is vanuit Kodi, MPV-HC/madvr (rules van hifiman) en de AviSynth Filter.
Ik lees nog steeds vanalles over zgn soap opera effect, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet zien waar het probleem ligt. Kan gewoon aan mij liggen natuurlijk, mijn ogen of de manier hoe ik naar beeld kijk- dunnow.
't is te zeggen, als ik mijn trailers bekijk die ik staan heb bv (1080p/4K), dan vind ik die er veel scherper uitzien dan normaal .
Bij 4K content zelf (dus echte 1:1 rips) zie ik niet echt een verschil.
Bij full HD - ene keer lijkt het me beter, andere keer staar ik me blind weer -
Gelukkig kan je snel in/uitschakelen, maar vroeg me hoe jullie dit eventueel ervaren? Of misschien gebruiken jullie het totaal niet?

groeten!

hifiman

Ik heb het een tijdje terug nog geprobeerd. Werkt op zich prima, en wat anderen het soap opera effect noemen, noem ik een ware upgrade en vooruitgang. Maar... ik was er ook weer snel klaar mee want ik kan niet leven met de bewegings artefacten die het introduceert dus toch maar weer zonder.

clicquot

Quote from: hifiman on November  3, 2021, 20:42:54
Ik heb het een tijdje terug nog geprobeerd. Werkt op zich prima, en wat anderen het soap opera effect noemen, noem ik een ware upgrade en vooruitgang. Maar... ik was er ook weer snel klaar mee want ik kan niet leven met de bewegings artefacten die het introduceert dus toch maar weer zonder.

Thx! zal gewoon wat uitproberen, paar filmpjes kijken en zien of het wat is uiteindelijk.  ;)

hifiman

Quote from: clicquot on November  4, 2021, 10:59:02
Thx! zal gewoon wat uitproberen, paar filmpjes kijken en zien of het wat is uiteindelijk.  ;)
De een is ook gevoeliger voor artefacten dan de ander, net zoals de een zich meer stoort aan bewegings onscherpte vanwege 24p. Het is dus denk ik heel persoonlijk waar uiteindelijk je voorkeur naar uitgaat. Wellicht weegt de winst van de 60p voor jou zwaarder dan de extra artefacts.

clicquot

Quote from: hifiman on November  4, 2021, 13:12:36
De een is ook gevoeliger voor artefacten dan de ander, net zoals de een zich meer stoort aan bewegings onscherpte vanwege 24p. Het is dus denk ik heel persoonlijk waar uiteindelijk je voorkeur naar uitgaat. Wellicht weegt de winst van de 60p voor jou zwaarder dan de extra artefacts.

Voor ik dit eens wou proberen dacht ik terug aan de 60fps van Gemini Man op UHD - die heb ik uitgezet en nog steeds niet volledig bekeken omdat ik zoveel "last" had van het beeld.
Geen "film" ervaring, qua beeld vond ik. Dus dacht, dit gedoe zal wel eenzelfde effect geven, maar dat was niet het geval - maw, lijkt het me niet echt "hetzeflde" effect te geven - wellicht omdat het niet navtive in 60/120 werd geschoten ofzo zeker? Enfin, voor die 20 dollar kunnen we het gewoon toch es even uitproberen he  8)

riwi

Ik speel tegenwoordig toch weer regelmatig met de Kodi/MadVR PC.
Het viel me op dat sommige downloads met DV er heel vreemd uitzien. Compleet rose/paars beeld. Als ik die file dan met de Dune speel dan speelt die hem wel goed.
Ik begreep dat er binnen DV een boel profielen zijn, en dat bepaalde profielen zo'n rose beeld geven als de speler dat profiel niet kent.
Zou je de PC zover kunnen krijgen om dit DV profiel wel te begrijpen? Zou dat dan in de LAV filters zitten? Ofn in de nvidia driver?

hifiman

Quote from: riwi on December  9, 2021, 20:00:39
Ik speel tegenwoordig toch weer regelmatig met de Kodi/MadVR PC.
Het viel me op dat sommige downloads met DV er heel vreemd uitzien. Compleet rose/paars beeld. Als ik die file dan met de Dune speel dan speelt die hem wel goed.
Ik begreep dat er binnen DV een boel profielen zijn, en dat bepaalde profielen zo'n rose beeld geven als de speler dat profiel niet kent.
Zou je de PC zover kunnen krijgen om dit DV profiel wel te begrijpen? Zou dat dan in de LAV filters zitten? Ofn in de nvidia driver?
Herkenbaar, als je dan kijkt naar de video info dan zul je zien dat ze gemuxed zijn naar dolby vision (niet uitschakelbaar dus). Op een pc is dolby vision afspelen om licentie technische redenen niet mogelijk. Het is dus logisch dat deze downloads op de pc een paars/rose beeld geven en het op de dune (mits DV engine aan) wel goed gaat. Persoonlijk gooi ik dergelijke downloads gelijk weer weg en wacht even op een niet hard gecodeerde DV versie.

riwi

Voorheen zag je met DV dat er een losse 1080p video track in zat. Die kon je er dan uit muxen eventueel.
Maar bv Star Trek Discovery zijn van die DV dingen die er paars uit zien. En daar zit niet meer de losse 1080p track in.