het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angelo41

Quote from: jeroen_v on October 19, 2020, 09:20:59
Alleerst onwijs bedankt iedereen voor alle goede info in dit topic. De HTPC-pdf is natuurlijk helemaal perfect  ;D

Het duurde even, maar ik heb MAdVR werkend op m'n pc.

Paar vraagjes:
- Sturen jullie HDR uit vanuit MAdVR? Ik bedoel de optie: "output video in HDR format". Als ik dat doe, dan moet ik nog even sleutelen aan de instellingen, want m'n JVC X5500 geeft dan paars beeld. Maar goed, als HDR output niet nodig/gewenst is, dan ga ik hier verder niet naar kijken uiteraard  ;)
- Ik gebruik als test voor nu m'n normale pc (dus grote lompe kast met extra PCI-X kaarten etc). Ik hoor over alle speakers de "pc geluiden". Een HTPC is een stuk simpeler qua inhoud gelukkig, maar hoe is dat bij jullie dedicated HTPCs? Hoor je de HTPC activiteit over je speakers?


Thanks!
hier zeker geen lomp ding[emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


riwi

Quote from: jeroen_v on October 19, 2020, 13:37:26
Ik heb ook goede hoop dat een dedicated HTPC hier geen of amper last van heeft.

Dat is het gekke, de JVC staat op BT2020. Maar wat je zegt, het is verder ook niet interessant.

Hoe zetten jullie de lamp mode? Gewoon in Low neem ik aan?

Maar een HTPC dedicated of niet heeft geen andere hardware dan een normale PC. Gewoon mobo, cpu, geheugen voeding en een kast, met natuurlijk een dikke grafische kaart. Misschien mist alleen het PC scherm en de speakers.
Verandert het geruis dan als je een andere bron selecteert op de versterker?
Je zou voor de dedicated HTPC misschien naar een betere voeding kunnen kijken.

HDR en BT2020 zijn verschillende dingen die meestal wel tesamen geleverd worden. Dus SDR Gamma 2.x en kleuren Rec709 of HDR met Gamma ST.2084 met Rec2020/P3. Met MadVR breek je dat los door SDR/Gamma 2.x en rec2020 te sturen naar de projector. Maar dan moet je dus handmatig de projector in de juiste stand zetten.
En paars beeld duidt dan eerder op dat de PC RGB stuurt en de projector YCrCb verwacht of andersom.

Ik speel alles in Low Lamp mode. Ik zet hem alleen in Hi lamp als Reza hier is ;) Maargoed met de N5 kan ik HDR mappen en met MadVR kan dat ook. Dus in principe is het dan vrij goed afgesteld op de lage lichtopbrengst van een projector.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jeroen_v

Quote from: riwi on October 20, 2020, 21:01:53
Maar een HTPC dedicated of niet heeft geen andere hardware dan een normale PC. Gewoon mobo, cpu, geheugen voeding en een kast, met natuurlijk een dikke grafische kaart. Misschien mist alleen het PC scherm en de speakers.
Verandert het geruis dan als je een andere bron selecteert op de versterker?
Je zou voor de dedicated HTPC misschien naar een betere voeding kunnen kijken.

HDR en BT2020 zijn verschillende dingen die meestal wel tesamen geleverd worden. Dus SDR Gamma 2.x en kleuren Rec709 of HDR met Gamma ST.2084 met Rec2020/P3. Met MadVR breek je dat los door SDR/Gamma 2.x en rec2020 te sturen naar de projector. Maar dan moet je dus handmatig de projector in de juiste stand zetten.
En paars beeld duidt dan eerder op dat de PC RGB stuurt en de projector YCrCb verwacht of andersom.

Ik speel alles in Low Lamp mode. Ik zet hem alleen in Hi lamp als Reza hier is ;) Maargoed met de N5 kan ik HDR mappen en met MadVR kan dat ook. Dus in principe is het dan vrij goed afgesteld op de lage lichtopbrengst van een projector.


Het is gewoon een pc inderdaad. Je hebt wel een punt over de voeding. Dat zou nog wel es een dingetje kunnen zijn. Ga ik naar kijken, ook naar die bronselectie.

Ook bedankt voor die uitleg m.b.t. HDR etc. Mijn kennis is nog niet zover dat ik 100% hier kan meepraten in die termen, maar ik leer graag bij.  ;D
Het klopt inderdaad dat ik een SDR2020 stand aangemaakt heb in de projector. Die staat dan op profile BT2020 en gamma 2.4 (bij mij dan). Ik heb de schermafdrukken even toegevoegd. Dit is correct zo?

Dat paarse beeld las ik inderdaad dat het een setting in het NVidia control panel die op RGB staat. Maar omdat HDR niet aanstaat in MadVr is deze verder voor nu niet van toepassing. Dus die laat ik even voor wat het is.

Nog wel een vraagje. Jij hebt een N5. Vind je het de moeite waard MadVR te gebruiken i.c.m. je N5 of zou je ook zonder MadVR afkunnen i.c.m. je N5?

reza

Ik heb geen N5 maar ken deze wel heel goed.
Als ik een N serie zou hebben zou ik GEEN HTPC met madVR gebruiken.
De DTM van JVC doet het erg goed en ziet er wat helderder, dynamischer uit. Met madVR heb je iets meer details in het plaatje en meer mogelijkheden om te tweaken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jeroen_v

Quote from: reza on October 20, 2020, 21:50:56
Ik heb geen N5 maar ken deze wel heel goed.
Als ik een N serie zou hebben zou ik GEEN HTPC met madVR gebruiken.
De DTM van JVC doet het erg goed en ziet er wat helderder, dynamischer uit. Met madVR heb je iets meer details in het plaatje en meer mogelijkheden om te tweaken.

Dank je! Hier heb ik zeker wat aan.


riwi

Quote from: jeroen_v on October 20, 2020, 21:43:59
Nog wel een vraagje. Jij hebt een N5. Vind je het de moeite waard MadVR te gebruiken i.c.m. je N5 of zou je ook zonder MadVR afkunnen i.c.m. je N5?

Voor mij is een HTPC meer een last dan een genoegen. Alleen het beeld is erg goed. Ik heb de PC al gemaakt toen de N5 nog geen HDR mapping kon. Dus voor de firmware upgrade vorig jaar. Ik denk dat ik het dan niet zou doen (een PC daarvoor inzetten).

Maar aan de andere kant wil ook mee in de vaart der volkeren, en je moet ook wat te hobby'en hebben  ;D

riwi

Die calibratie settigns is wat Werner (of waar je hem hebt gekocht) heeft ingeregeld neem ik aan? Dat kan je niet zo vergelijken tussen 2 projectoren, maar ziet er prima uit.

papaleo

Quote from: reza on October 20, 2020, 21:50:56
Ik heb geen N5 maar ken deze wel heel goed.
Als ik een N serie zou hebben zou ik GEEN HTPC met madVR gebruiken.
De DTM van JVC doet het erg goed en ziet er wat helderder, dynamischer uit. Met madVR heb je iets meer details in het plaatje en meer mogelijkheden om te tweaken.
Nou breek mijn klomp... :crazy:
Enuhhh Reza..., ik ben vanmiddag wezen meten...en (gelukkig) kan ik geen htpc kwijt... :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Haha.  :D
Jij vind het nu toch leuk om met metertjes aan de slag te gaan, dan is een HTPC de kers op de taart ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jeroen_v

Quote from: riwi on October 20, 2020, 22:01:14
Die calibratie settigns is wat Werner (of waar je hem hebt gekocht) heeft ingeregeld neem ik aan? Dat kan je niet zo vergelijken tussen 2 projectoren, maar ziet er prima uit.

Ow het ging me niet om de echte calibratie settings hoor, die zij idd niet over te nemen, maar meer om de settings qua bt2020 etc dat ik die goed ingesteld heb.
Ik ben een beetje zoekende wat lekker werkt, zonder al te veel "gedoe". Dus de oppo 203 laten tone mappen of toch aan een htpc...

Edit: en dan ook de ub424 niet te vergeten. De hdr optimiser werkt best okay.
Alleen jammer dat de netwerk support niet zo lekker werkt als met de oppo. Hoewel een 4k diskje tegenwoordig zo gemaakt is natuurlijk  ;)

De jvc komt trouwens bij mediasluis vandaan.


TornadoGo

Ik loop nu al twee avonden te prutsen met Kodi en MadVR en ik krijg 't niet voor elkaar.

Ik heb alles tot pagina 38 van de 'manual' gedaan en als ik dan een film wil starten om de filters in te stellen gebeurt er niets. Het is net of de filters er niet zijn.. Iemand een idee?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

hifiman

Quote from: TornadoGo on October 28, 2020, 20:54:21
Ik loop nu al twee avonden te prutsen met Kodi en MadVR en ik krijg 't niet voor elkaar.

Ik heb alles tot pagina 38 van de 'manual' gedaan en als ik dan een film wil starten om de filters in te stellen gebeurt er niets. Het is net of de filters er niet zijn.. Iemand een idee?
Wat staat er in de kodi log file?

TornadoGo

Daar staat Kodi Succesfully started.  ;D

edit: Soms zie ik na het starten van een film heel even het 'media rules' scherm voorbij komen met het overzicht van de filters onderaan het scherm. Als ik hem bij filters management op internal filters zet dan gaat de film wel draaien.

edit 2: Ik zie dat er een uitgebreidere logfile is en zal die uitlezen nu.



Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

TornadoGo

Ik kan alleen de internal filters benaderen en instellen en dan ook nog alleen vanuit Kodi. Als ik ze in een windows venster open dan zie ik alleen de linker bovenhoek van het venster met instellingen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

reza

Als je Kodi zelf opent met ... Skin
Kan je dan niet naar de instellingen?
Net zoals op pagina 40 van Hifiman zijn handleiding?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman


riwi

En heb je de externe filters wel geregistreerd in DirectX?

Er was een batch file bij die je kan runnen om ze te registreren. In je logfile lijkt ie het externe splitter filter niet te kunnen vinden. Heb je de folder naam hernoemd of verplaatst naderhand?

TornadoGo

Ik gebruik de laatste versie met DSPlayer erin en heb de filters toegevoegd door het batchbestand te runnen. Ik zal dat vanavond nog eens opnieuw doen. Hoe kan ik zien of het gelukt is om de filters te registreren?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

williams

Draai hier ook met kodi dsplayer maar ik maak gewoon gebruik van de interne lavfilters , dit werkt dan ook erg goed en ik snap dat niet waarom je nog externe filters nodig hebt die nagenoeg hetzelde zijn .
Ook in de interne filters zitten alle bestaande codes die je nodig hebt deze dagen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Je hebt de externe filters ook niet echt nodig inderdaad, dus anders lekker met interne filters spelen! Heb je wel de 64 bit versie van de filters? Kodi 17.7 (die heb je als je de laatste hebt) is namelijk een 64 bit build!

riwi

Quote from: TornadoGo on October 29, 2020, 15:00:04
Ik gebruik de laatste versie met DSPlayer erin en heb de filters toegevoegd door het batchbestand te runnen. Ik zal dat vanavond nog eens opnieuw doen. Hoe kan ik zien of het gelukt is om de filters te registreren?

Er was ooit een microsoft tooltje Graphedit dat dit grafisch liet zien. Maar dat werkt niet meer. Ik heb graph studio en graph studio next geprobeerd, maar ook die lijken het niet meer te doen met directX11. Of ik doe iets fout.
Er was ook een bat file met het clearen. Misschien die eerst eens runnen.

Vroeger ging het kiezen van een filter op basis van merits. Het filter met de beste merits werd gekozen. Maar in deze Kodi/dsplayer 17.7 kan je dus in Kodi zelf de externe filters kiezen per extensie. Dus je zou dan zeggen dat als het filter geregistreerd is dat Kodi er aan kan.
Geen rare folder naam? (spaties etc.)

Ik zag in je logfile dat clsid in je foute regel. Die zou je in het register eens kunnen opzoeken.

TornadoGo

Gisteren de LAV filters opnieuw geïnstalleerd, dit keer niet vanuit een batch-bestand maar met een executable. Toen werkte het nog niet meteen dus ook de subtitle flter opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het! :pompom:

Ik kan de lav filters nu ook aanpassen zonder dat ik Kodi heb draaien, wel handig.

Dit weekend nog zorgen dat het beeld wat vloeiender gaat lopen. 4k + HDR gaat nu redelijk, ik keek gisteren een film en bij drukke actie scenes gaat hij dan toch weer hevig haperen. Het overklokken van m'n videokaart heeft daarin iets geholpen dus ik denk dat daar de bottleneck zit (GTX960).
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

reza

Ik denk dat je alle instellingen in madvr op low moet zetten en bij : trade quality for performance wat zaken moet aanvinken.

Waarom je de filters zonder kodi aan zou willen spreken is mij een raadsel maar jij zal wel een goede reden hebben.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"