het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Ik zie dat je gamma op 2.4 hebt staan, klopt dat?
Ik zou hem persoonlijk op 2.2 zetten om te kalibreren. Ben je ook begonnen met meten toen je hem in het groene had staan?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Ik heb alle settings van mijn calibratie user mode gekopieerd naar een vrije user mode om daarin met de 3Dlut te experimenteren.

De calibratie was met gamma 2.4, vandaar ook dat het inderdaad op gamma 2.4 stond.

Ik veronderstel dat je met "in het groene" bedoelt een groen vinkje/groene letters in het scherm waarvan ik eerder een screenshot postte?

Ik kreeg inderdaad een groen vinkje nadat ik de RGB heb bijgeregeld. Vooral blauw stond niet helemal goed. Ik vond het vreemd dat blauw wat verkeerd stond (omdat ik de calibratie als uitgangspunt nam, ik zou denken dat dit al vrij goed moest staan), maar mogelijk heeft het ene niets met het andere te maken.

reza

Ik zou hem kalibreren op 2.2.
Daarna kijken wat je rapport zegt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: The Luggage on May  1, 2020, 23:16:04
Ik heb alle settings van mijn calibratie user mode gekopieerd naar een vrije user mode om daarin met de 3Dlut te experimenteren.

De calibratie was met gamma 2.4, vandaar ook dat het inderdaad op gamma 2.4 stond.

Ik veronderstel dat je met "in het groene" bedoelt een groen vinkje/groene letters in het scherm waarvan ik eerder een screenshot postte?

Ik kreeg inderdaad een groen vinkje nadat ik de RGB heb bijgeregeld. Vooral blauw stond niet helemal goed. Ik vond het vreemd dat blauw wat verkeerd stond (omdat ik de calibratie als uitgangspunt nam, ik zou denken dat dit al vrij goed moest staan), maar mogelijk heeft het ene niets met het andere te maken.
Neem juist niet de calibratie als uitgangspunt maar zet alle gain settings op max. Daarna bijregelen tijdens de 3DLUT calibratie, anders heb je straks een calibratie op calibratie en dat is nooit optimaal, in elk geval niet qua licht output.

The Luggage

Quote from: hifiman on May  2, 2020, 09:15:02
Neem juist niet de calibratie als uitgangspunt maar zet alle gain settings op max. Daarna bijregelen tijdens de 3DLUT calibratie, anders heb je straks een calibratie op calibratie en dat is nooit optimaal, in elk geval niet qua licht output.

OK. Dan lijkt ik een verkeerd idee te hebben over de 3DLUT.

Ik ging er van uit dat je met de calibratie (alle aspecten: gamma, CMS, ...) alles zo veel mogelijk "juist" afstelt en dat je dit met de 3DLUT nog verfijnt omdat de 3DLUT nog nauwkeuriger kan bijsturen dan met de calibratie. Dus bijvoorbeeld met de calibratie zet je het al voor 95% juist en de laatste 5% doe je dan nog met de 3D LUT.

Ik denk dat ik het nog niet helemaal goed begrepen heb. Als ik me niet vergis, dan doen jullie toch eerst een autocal en pas dan een 3DLUT. Dus je calibreert bepaalde aspecten tot al eerst met de autocal? Ik veronderstel dat je van die instellingen toch "af blijft" tijdens de 3DLUT omdat je ze al hebt afgeregeld tijdens de autocal? In die zin is er toch wel een "calibratie op een calibratie"? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Mijn idee was dat ik de autocal niet nodig had omdat ik de projector al heb laten calibreren door Werner. Ik dacht daarom dus zo veel mogelijk van de calibratie te behouden en dan de 3D LUT te laten uitvoeren.

Zijn er bepaalde aspecten (gamma?) van mijn calibratie die ik wel mag behouden (degene die jullie al hebben afgeregeld via autocal)? Bijvoorbeeld alles behouden behalve de RGB gain settings (en die laatste terug om max)? Zet ik de RGB offset dan terug ook op nul of laat ik die staan zoals ze gecalibreerd stonden?

Wat ik zou willen vermijden is dat ik door alles (niet alleen RGB gain instellingen) terug "op nul te zetten" bepaalde goede instellingen van Werners calibratie verlies en dat de 3DLUT dat "verlies" niet kan goedmaken, zodat ik netto geen echte verbetering heb.

Ik zou me best eerst eens goed inlezen in de basics van een calibratie, dat zou waarschijnlijk al veel van mijn vragen beantwoorden. Maar daar ik heb daar momenteel niet de tijd voor.

hifiman

Er is geen goed of fout in deze, maar calibratie op calibratie levert in mijn ervaring altijd mindere resultaten op. En de enige reden dat ik een autocal doe is om de gamma van de JVC eerst recht te krijgen. Ik laat dus met autocal dan ook ALLEEN de gamma corrigeren.

Daarna doe ik een calibratie van de projector voor andere bronnen dan mijn HTPC
En op de HTPC een 3DLUT calibratie met een ongecalibreerde user setting in mijn  JVC projector.


The Luggage

Quote from: hifiman on May  2, 2020, 12:16:55
Er is geen goed of fout in deze, maar calibratie op calibratie levert in mijn ervaring altijd mindere resultaten op. En de enige reden dat ik een autocal doe is om de gamma van de JVC eerst recht te krijgen. Ik laat dus met autocal dan ook ALLEEN de gamma corrigeren.

Daarna doe ik een calibratie van de projector voor andere bronnen dan mijn HTPC
En op de HTPC een 3DLUT calibratie met een ongecalibreerde user setting in mijn  JVC projector.

OK, bedankt!

Is het dan een zinvolle optie dat ik enkel de instellingen van mijn calibratie behoud die de gamma hebben gecorrigeerd (en ik zo de autocal van de gamma vervang)?

En zo ja, welke instellingen zijn dat dan precies? Werner heeft een custom gamma aangemaakt. Blijf ik deze dan (inclusief alle "onderdelen") behouden? En zet ik voor de rest alles "op nul"?

Of om het nog anders te vragen: Welke instellingen/parameters van je HTPC-user setting zijn via de Autocal aangepast om de gamma recht te trekken (en pas jij vervolgens niet meer aan tijdens de 3DLUT)?

williams

QuoteOK, bedankt!

Is het dan een zinvolle optie dat ik enkel de instellingen van mijn calibratie behoud die de gamma hebben gecorrigeerd (en ik zo de autocal van de gamma vervang)?

En zo ja, welke instellingen zijn dat dan precies? Werner heeft een custom gamma aangemaakt. Blijf ik deze dan (inclusief alle "onderdelen") behouden? En zet ik voor de rest alles "op nul"?

Of om het nog anders te vragen: Welke instellingen/parameters van je HTPC-user setting zijn via de Autocal aangepast om de gamma recht te trekken (en pas jij vervolgens niet meer aan tijdens de 3DLUT)?
 


Als je met autocal een gamma calibratie gaat doen dan worden alle gamma's in je jvc (behalve de geimporteerde)  aangepast naar weer een basis lijn zoals deze weer was toen hij nieuw was ,dus ook de gamma die  Werner heeft gemaakt wordt beïnvloed maar dat kan een goed iets zijn daar Werner je jvc heeft gekalibreerd toen deze nieuw was met een rechte gamma waarde.
Voor jouw zou ik het volgende  stappenplan doen.

-Autocal alleen Gamma kalibratie
-Dan een lege user pakken op je JVC  b.v. user 5
-Lens Aperture op manual en op 0 zetten (dit heeft anders invloed op je kalibratie )
-Gamma op 2,2 of 2,3 zetten (afhankelijk wat je in madVR kiest  ,beiden moeten het zelfde zijn )
-Bij Color Temp een lege user pakken en alles op default zetten (0) en een Correction Value van 6500K kiezen .
-Contrast ,Brightness ,Color en tint op default zetten (0)
-Bij Color Profile Color Management uit zetten
-Nu aan de gang met 3Dlut zoals ik hier beschreven hebt .
-laat een measurement report lopen
-Begin gewoon met een verkorte meting en kijk wat de resultaten zijn ,langer hoeft niet perse beter te zijn daar er misschien een paar waardes boven de Delta E vallen en om dit weg te krijgen je veel licht moet weggooien.

Dus geen kalibratie over kalibratie om in de basis mee te beginnen ,dit kost te veel licht en geeft denk ik niet het beste resultaat ,dus gewoon 3Dlut laten doen waar het goed in is.

Verder heeft autocal geen invloed op je htpc ALEEN op je JVC.



JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

Bedankt Williams voor je alweer heldere uitleg en hulp.

Ik begrijp dus dat het best is om "van nul" te beginnen, maar dan ga ik daar waarschijnlijk toch nog mee wachten.

Mijn projector was tweedehands en ik heb hem pas vrij recent door Werner laten calibreren. Sindsdien heb ik nog maar weinig lampuren. Ik deins er dus wat voor terug om die calibratie (of toch de gamma) nu al te gaan aanpassen. Werner heeft er oneindig meer verstand van dan ik en heeft een professionele meter en bijhorende software, dus ik ga er van uit dat ik het via de autocal niet meteen beter zal doen dan hem.

Als ik wat meer uren gekeken heb, dan zal zie ik het al wat meer zitten om zelf aan de slag te gaan.

In afwachting daarvan nog maar eens een vraag: ik zie dat jij de lens aperture op nul zet (dus vol open?). Is dat niet veel licht voor een SDR-709 calibratie? Ik kijk SDR709 met de lens volledig dicht op -15 en dat is voor mij ruim voldoende licht voor SDR. Maar ik heb een relatief klein scherm van 80 inch, een zeer korte projectieafstand en een vrij nieuwe lamp, dus ik heb wel wat marge.

Stel dat ik toch aan de slag ga, dan veronderstel ik dat ik de aparture voor de autocal in de stand zet die ik ook wil gebruiken om effectief te kijken? (want zoals je zegt: het achteraf wijzigen van de aparture heeft effect op de calibratie)? 

williams

QuoteBedankt Williams voor je alweer heldere uitleg en hulp.

Ik begrijp dus dat het best is om "van nul" te beginnen, maar dan ga ik daar waarschijnlijk toch nog mee wachten.

Mijn projector was tweedehands en ik heb hem pas vrij recent door Werner laten calibreren. Sindsdien heb ik nog maar weinig lampuren. Ik deins er dus wat voor terug om die calibratie (of toch de gamma) nu al te gaan aanpassen. Werner heeft er oneindig meer verstand van dan ik en heeft een professionele meter en bijhorende software, dus ik ga er van uit dat ik het via de autocal niet meteen beter zal doen dan hem.

Als ik wat meer uren gekeken heb, dan zal zie ik het al wat meer zitten om zelf aan de slag te gaan.

In afwachting daarvan nog maar eens een vraag: ik zie dat jij de lens aperture op nul zet (dus vol open?). Is dat niet veel licht voor een SDR-709 calibratie? Ik kijk SDR709 met de lens volledig dicht op -15 en dat is voor mij ruim voldoende licht voor SDR. Maar ik heb een relatief klein scherm van 80 inch, een zeer korte projectieafstand en een vrij nieuwe lamp, dus ik heb wel wat marge.

Stel dat ik toch aan de slag ga, dan veronderstel ik dat ik de aparture voor de autocal in de stand zet die ik ook wil gebruiken om effectief te kijken? (want zoals je zegt: het achteraf wijzigen van de aparture heeft effect op de calibratie)?
 

Klopt het achteraf wijzigen heeft inderdaad invloed op je kalibratie dus mocht je een kalibratie gaan doen en je draait altijd met de iris op min15 dan zou ik hiermee ook de kalibratie laten lopen er wel vanuit gaande dat de iris op manual staat.

Zelf heb ik een aardig groot scherm(270 breed 235/1 ) dus vandaar ook dat mijn iris op 0 staat en ik houd wel van wat licht op het doek en ook ben ik van mening dat mijn x7900 native al een aardig wat contrast weergeeft  ;)

Voor HDR of Tonemaping gebruik ik zelfs de highlamp mode daar ik dan het meeste licht ter beschikking wilt hebben .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

Even nog een vraag mbt displaycal en madvr.

Ik maak een 3dlut bestand aan voor bt2020 kleurenbereik. Tijdens de calibratie zie ik dat er sdr bt2020 toekomt aan de projector. Dat lijkt mij juist.

Bij het afspelen van films, moet ik "report bt2020 to display" aanvinken omdat er anders rec709 naar de projector gestuurd wordt (nvidia kaart). Ook dan zie ik sdr bt2020 bij de info staan.

Ik heb op deze manier echter onnatuurlijke kleuren. Het lijkt juister om net geen bt2020 naar de projector te sturen, maar dat lijkt mij helemaal niet logisch?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Hoi,

De meeste kalibreren  in P3 omdat dit wat minder "vlekken" en betere kleuren in gezichten geeft. Dit komt omdat er geen projector is die BT2020 kan doen.

Je stuurt ook geen BT2020 naar de projector ( als het goed is) je stuurt rec709 met behoud van de P3/BT2020 kleuren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Kalibreren in p3 geeft hetzelfde resultaat, ik mag het echt niet aanvinken om bt2020 uit te sturen.
Ik denk dat ik nog onvoldoende van displaycal ken om er echt alles uit te halen...

Het beste resultaat heb ik nog steeds als ik aangeef dat de projector rec709 gekalibreerd is en ik mijn settings gebruik die ik mbv colorhcfr heb aangemaakt.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Kan je een screenshot maken van je overzicht in madVR. Dit kan je zien als de film speelt met contrlJ

Heb je wel je juiste kleuren profiel in je projector gekozen ( waarschijnlijk stomme vraag, jouw kennende).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Intussen ook eens een dci/p3 kalibratie gedaan mbv colorhcfr. Door een gewone gamma curve van 2.4 te kiezen, is dit best eenvoudig te doen en madvr doet de rest. Met de cinemafilter blijft er op mijn 2,8 meter breed scherm maar zo'n 9ftl over na kalibratie, maar wat madvr daarmee op het scherm weet te toveren is indrukwekkend.

De komende periode eens beoordelen of de hogere lichtopbrengst (natural) of breder kleurenspectrum (cinema) het wint.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Hoi Niels,

Ik heb zo een zelfde dilemma.
De 3dlut kalibratie geeft meer contrast/diepte in het beeld maar ik verlies 10a20% licht. Hierdoor ben ik genoodzaakt om dit dus in highlamp modes te kijken (zo dus ook gekalibreerd).

Maar als ik madVR zijn ding laat doen heb ik meer licht (wat wel weer fijn is) maar iets minder diepte.
Het is een luxe keuze en dus nooit fout.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Ben ik mee eens dat er geen foute keuze is. Uiteindelijk zal 50% minder licht waarschijnlijk wel verliezen van 20% meer kleur, maar in beide gevallen klopt het plaatje wel...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Toch apart hoor mannen, ik verlies namelijk helemaal geen licht met mijn DCI/P3 3DLUT calibratie t.o.v. mijn direkte projector calibratie.

reza

Quote from: hifiman on May 27, 2020, 09:20:18
Toch apart hoor mannen, ik verlies namelijk helemaal geen licht met mijn DCI/P3 3DLUT calibratie t.o.v. mijn direkte projector calibratie.

Hoef je niet veel te trekken aan je kleuren?

Ook heb jij geen filter, misschien dat dat het is?
De 9300 van Niels en zoals je weet mijn projector hebben een filter ( daar verlies je ook licht door )
Ik kan ook zonder filter kijken maar dan worden de kleuren mijn inziens te ''plat''.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman


nielvm

Klopt, ik heb een kleurenfilter die gebruikt wordt op p3 te halen, maar daardoor gaat er ongeveer 50% licht verloren.

De peak target nits moet bij mij overigens wel een stuk hoger dan de gemeten waarde. Ik haal maar zo'n 70 nits in natural mode op mijn 280cm breed scherm, maar met die instelling is mijn beeld toch veel te licht hoor...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

50% licht verlies :blink:
Dat is flink.

Met 70 nits wordt het nog steeds een mooi plaatje.
Ik heb ongeveer 100 nits op de gehele breedte van mijn scherm. Mijn vorige JVC 5900 die gaf gewoon 145 nits, dat was echt een licht kanon. Om eerlijk te zijn mis ik dat wel een beetje maar we gaan binnenkort een andere lamp proberen.
Ik heb ook gekeken naar de TW9400 van Epson, maar ik ben een beetje bang dat ik mijn contrast ga missen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Op vlak van ansicontrast zou je er een stuk op vooruit gaan  ::)

70 nits is idd nog ruim voldoende, maar in madvr stel ik 120 in. 70 nits in madvr geeft gewoonweg
te veel licht...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Quote from: nielvm on May 27, 2020, 18:11:35
Op vlak van ansicontrast zou je er een stuk op vooruit gaan  ::)

70 nits is idd nog ruim voldoende, maar in madvr stel ik 120 in. 70 nits in madvr geeft gewoonweg
te veel licht...

Dan klopt er iets niet? madVR kan nooit teveel licht op je scherm geven.
Als je 70 nits hebt moet je 70 nits invoeren, als je hiervan afwijkt doe je het allerbelangrijkste "fout"
Als ik jou was zou ik met dynamic target nits en de no compression limit aan de slag gaan. Met deze laatst genoemde kan je het beeld ook donkerder maken ( als je daar behoefte aan hebt ).
Welke build gebruik je nu trouwens?
Bij de laatste builds is echt alles helemaal geregeld dus het allerbelangrijkste zijn de echte nits en de rest wordt je geregeld. Met de oudere builds moest je meer tweaken om tot het "juiste" plaatje te komen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"