het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Heb ook wat meer zitten spelen met 3dlut...

Ik heb een calibratie gedaan voor DCI P3 en uiteraard ingeladen in madvr.
Moet hier dan ook niet het vakje aangevinkt worden "report BT2020 to display" (heb een GTX1070). Op basis van het beeld zou ik denken van wel.

Voor 4k hdr begint het resultaat zeer aardig te worden. Upscaling van 1080p is nog werk aan...

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

angelo41

Quote from: nielvm on April 28, 2020, 20:47:54
Heb ook wat meer zitten spelen met 3dlut...

Ik heb een calibratie gedaan voor DCI P3 en uiteraard ingeladen in madvr.
Moet hier dan ook niet het vakje aangevinkt worden "report BT2020 to display" (heb een GTX1070). Op basis van het beeld zou ik denken van wel.

Voor 4k hdr begint het resultaat zeer aardig te worden. Upscaling van 1080p is nog werk aan...
ik heb dit ook aangevinkt staan. [emoji106][emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

QuoteHeb ook wat meer zitten spelen met 3dlut...

Ik heb een calibratie gedaan voor DCI P3 en uiteraard ingeladen in madvr.
Moet hier dan ook niet het vakje aangevinkt worden "report BT2020 to display" (heb een GTX1070). Op basis van het beeld zou ik denken van wel.

Voor 4k hdr begint het resultaat zeer aardig te worden. Upscaling van 1080p is nog werk aan...
   

Report BT2020 to display doet niets met het beeld het is alleen een vlaggetje wat meegestuurd wordt zodat je beamer/Tv  weet dat het moet omschakelen naar een user die geschikt is voor BT2020 of HDR.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

In mijn geval is het nodig om aan te vinken. Anders krijgt de projector bt709 sdr beeld door en zijn de kleuren niet correct.
Een apart profieltje gemaakt zodat madvr geen bt2020 doorstuurt bij sdr materiaal. Werkt prima nu.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Quote from: nielvm on April 29, 2020, 21:03:06
In mijn geval is het nodig om aan te vinken. Anders krijgt de projector bt709 sdr beeld door en zijn de kleuren niet correct.
Een apart profieltje gemaakt zodat madvr geen bt2020 doorstuurt bij sdr materiaal. Werkt prima nu.

Bij JVC werkt dit niet volgens mij bij jullie Epsons wel.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

Quote from: reza on April 29, 2020, 21:06:55
Bij JVC werkt dit niet volgens mij bij jullie Epsons wel.
klopt[emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


hifiman

Quote from: reza on April 29, 2020, 21:06:55
Bij JVC werkt dit niet volgens mij bij jullie Epsons wel.
Sterker nog, ik krijg paars beeld op mijn JVC X5000 als ik die optie aan zet...

The Luggage

Ik heb eindelijk even kunnen testen met de 3DLUT, maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik mee bezig ben en lijk al vastgelopen te zijn.

Ik ben normaal alles ingesteld zoals in de handleiding van hifiman en de eerste post in het AVS topic. Als ik op 'Calibrate & profile' klik dan begint een testpatroon maar al heel snel krijg ik het scherm waarvan ik een afbeelding voeg.

Iemand een idee wat er verkeerd gaat?

Hou er rekening mee dat ik geen enkele ervaring heb met een meter.

Ik heb displaycal en ArgyllCMS ook geïnstalleerd op de HTPC zelf. Dit is toch de bedoeling?

Williams: zou je voor de zekerheid een link kunnen posten naar de kleine handleiding die je bedoelde? Ik lijkt die niet meteen terug te vinden, mogelijk staat het antwoord op mijn vraag daar al.

Alvast weer bedankt.

nielvm

Gewoon ervoor zorgen dat de meter in het testpatroon staat (zonder zijn eigen schaduw te meten) en op ok klikken...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Ok. Dus als ik het goed begrijp is dit gaan standaard stap en effectief een foutmelding. Ik veronderstel dat als alles meteen goed gaat de testpatronen gewoon in full screen blijven komen zonder onderbreking tot alles klaar is?

De software herkende de meter op zich, dus ik veronderstel dat er met de usb verbinding niets mis is. Blijkbaar ontvangt de software geen meetresultaat. Ik had de meter nochtans op verschillende posities gezet maar kreeg steeds dezelfde melding. De eigen software van de meter leek wel metingen op te pikken.

Ik zal later nog eens opnieuw proberen. Is er een aanbevolen positie voor de meter?

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Als je op oké drukt kun je als het goed is verder naar het meten. Je ziet dan een scherm met wat opties.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Aha. Ik zal het straks een proberen.

Zodra de boodschap kwam, werden mijn testpatronen ineens veel kleiner (in een "window") en was ook een deel van de achtergrond van mijn bureaublad te zien, dat leek mij niet juist te zijn en de meting te verstoren. Ik vond geen manier om de test verder te kunnen zetten op een manier waarbij enkel de testpatronen te zien waren.

Het is toch de bedoeling dat enkel de testpatronen te zien zijn en dit over het volledige scherm?

hifiman

Quote from: The Luggage on April 30, 2020, 12:46:19
Aha. Ik zal het straks een proberen.

Zodra de boodschap kwam, werden mijn testpatronen ineens veel kleiner (in een "window") en was ook een deel van de achtergrond van mijn bureaublad te zien, dat leek mij niet juist te zijn en de meting te verstoren. Ik vond geen manier om de test verder te kunnen zetten op een manier waarbij enkel de testpatronen te zien waren.

Het is toch de bedoeling dat enkel de testpatronen te zien zijn en dit over het volledige scherm?
Nee hoor, dit is zoals het bedoeld is.

williams

QuoteAha. Ik zal het straks een proberen.

Zodra de boodschap kwam, werden mijn testpatronen ineens veel kleiner (in een "window") en was ook een deel van de achtergrond van mijn bureaublad te zien, dat leek mij niet juist te zijn en de meting te verstoren. Ik vond geen manier om de test verder te kunnen zetten op een manier waarbij enkel de testpatronen te zien waren.

Het is toch de bedoeling dat enkel de testpatronen te zien zijn en dit over het volledige scherm?
 

Het klopt dat je inderdaad alleen de testpatronen wilt zien ,je kunt deze op fullscreen zetten in het tooltje wat de testpatronen genereerd .
Voor de eerste meting waarin je de witbalans goed moet zetten wil je juist niet dat het fullscreen wordt anders zie je het menu hiervan niet meer waarmee je groen rood en blauw moet afregelen.
Hier zie je trouwens gelijk de hoeveelheid nits die je ter beschikking hebt op het doek en deze waarde kun je gebruiken om in te vullen bij de tonemap settings in madVr.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

QuoteOk. Dus als ik het goed begrijp is dit gaan standaard stap en effectief een foutmelding. Ik veronderstel dat als alles meteen goed gaat de testpatronen gewoon in full screen blijven komen zonder onderbreking tot alles klaar is?

De software herkende de meter op zich, dus ik veronderstel dat er met de usb verbinding niets mis is. Blijkbaar ontvangt de software geen meetresultaat. Ik had de meter nochtans op verschillende posities gezet maar kreeg steeds dezelfde melding. De eigen software van de meter leek wel metingen op te pikken.

Ik zal later nog eens opnieuw proberen. Is er een aanbevolen positie voor de meter
   

Ik zou de meter ongeveer 30cm van het scherm plaatsen net onder midden van je doek  en zo dat deze niet in zijn eigen schaduw staat .
In het eerste test menu van 3Dlut krijg je een window te zien met wit 100 ire en in het menu zie je dan de hoeveelheid nits wat je meter opvangt ,zet de meter nu onder de hoek zodat je de meeste lichtopbrengst hebt en je bent dan klaar om te starten met de meting van 3dlut .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

QuoteBij JVC werkt dit niet volgens mij bij jullie Epsons wel. 

Dit klopt ,alleen werkt het bij de JVC N serie wel maar bij de X serie dus niet. Waarom dit is weet ik ook niet maar is wel bekend bij madshi van madVR en hoop dan ook dat hij hier nog een keer mee aan de gang gaat .Of misschien is het een bug in de jvc X serie .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

Quote from: williams on April 30, 2020, 17:27:54
Voor de eerste meting waarin je de witbalans goed moet zetten wil je juist niet dat het fullscreen wordt anders zie je het menu hiervan niet meer waarmee je groen rood en blauw moet afregelen.

OK. Bedankt!

Ik ben hier echt leerling tovenaar aan het spelen en zou vooral niets willen veranderen (verknoeien) aan de calibratie van mijn projector. Ik had begrepen dat de 3D LUT volledig "bovenop" de calibratie kwam, m.a.w. dan je niets in je projector moest aanpassen en dat alle verdere correcties enkel via MadVR gebeurden.

Vandaar dat ik enkel de 3DLUT zou doen en ik van de autocal af blijf.

Begrijp ik het uit het bovenstaande citaat juist dat je toch nog iets moet aanpassen in de projector (afregelen RGB)?

Als er volgens mijn meting een afwijking is van de norm, dan lijkt mij de kans groot dat dit komt omdat ik iets mis heb gedaan bij de meting en niet omdat Werner iets mis gedaan heeft bij de calibratie.

Sorry voor alle vragen en nogmaals bedankt voor de antwoorden.

reza

Hoi,

Je zal een "nieuw" leeg profiel moeten kiezen waarin je kan rommelen. Niet over je eigen kalibratie indd.
Het enige wat je moet doen is de basis kleuren, rood, groen, blauw aanpassen. De rest van de kalibratie gebeurt in je HTPC.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Quote from: reza on April 30, 2020, 20:59:20
Het enige wat je moet doen is de basis kleuren, rood, groen, blauw aanpassen. De rest van de kalibratie gebeurt in je HTPC.

OK. Ik probeer het een van de komende dagen eens.

Voor de zekerheid: via welke instelling van de JVC projector pas ik RGB aan?

reza

in je kleuren temperatuur. Alleen de bovenste drie.
Dus verhoog.
Van verlaag blijf je af.

Het werkt echt gemakkelijk. Je ziet in je scherm welke kleuren je moet aanpassen om zo een goede kalibratie te kunnen doen. Je past de kleuren aan totdat je een groen vinkje te zien krijgt. Dit accordeer je en gaat door met de meting.
Ik zou om te beginnen wel eerst iets van 75 punten doen, dit duurt hooguit 5min.
Als dit klaar is kan je een measurement rapport laten lopen om te kijken of het allemaal goed is gegaan.

Daarna zou ik er voor kiezen om een betere kalibratie te doen van 175 of meer punten. Ik zelf doe altijd 425 punten, dan krijg ik de beste resultaten.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Ik denk dat ik een 3DLUT sessie heb kunnen laten lopen tot het einde (een beperkte, van ongeveer 5 minuten).

Ik heb dan in Displaycal op "Tools" => "report" => "measurement report" geklikt en de test laten lopen.

Het resultaat was het rapport dat ik voeg als bijlage (ik hoop dat dit leesbaar is als html bestand).

Ik begrijp er weinig tot niets van, maar ik zie nogal wat in het rood en "not OK", dus het lijkt toch niet goed te zijn gegaan.

Iemand een idee wat er mis is?