het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: The Luggage on February 18, 2020, 09:44:32
Ik zou ook eens met de 3DLut willen experimenteren. Ik zoek dus een niet te dure meter, maar ik heb absoluut geen idee van welke geschikt is.

De hierboven vermelde I1 display2 wordt blijkbaar niet meer (nieuw) verkocht. Ik vind wel de i1 Display Pro en de i1 Display Pro Plus terug (dus telkens zonder "2"), maar het is mij niet duidelijk of deze geschikt zijn?

Of zou ik best zoeken naar een tweedehandsmodel?

Ik zou de meter enkel gebruiken voor het testen van de 3D Lut. Mijn projector zelf werd nog vrij recent gecalibreerd, dus van de autocal zou ik afblijven.
die 2 zou ik niet kopen, die verloopt te veel na een tijdje.
De display 3 is een prima ding die ik al jaren met plezier gebruik!

riwi

Quote from: The Luggage on February 18, 2020, 09:44:32
Ik zou ook eens met de 3DLut willen experimenteren. Ik zoek dus een niet te dure meter, maar ik heb absoluut geen idee van welke geschikt is.

De hierboven vermelde I1 display2 wordt blijkbaar niet meer (nieuw) verkocht. Ik vind wel de i1 Display Pro en de i1 Display Pro Plus terug (dus telkens zonder "2"), maar het is mij niet duidelijk of deze geschikt zijn?

Of zou ik best zoeken naar een tweedehandsmodel?

Ik zou de meter enkel gebruiken voor het testen van de 3D Lut. Mijn projector zelf werd nog vrij recent gecalibreerd, dus van de autocal zou ik afblijven.

Voor zover ik het begrijp kan je het beste eerst de software kiezen die je wil gebruiken. En dan kijken welke meter daarmee compatible is. En die dan kopen :)

Dus wil je autocal : en heb je een N serie of X serie kijk dan op de JVC pagina om te zien welke meters compatible zijn.
Wil je display cal met de 3Dlut van ArgylCMS kijk dan op de displaycal pagina.
Wil je HCFR : kijk dan bij HCFR.

Ik vind het lastig allemaal. Ik had verwacht dat 1 meter wel met meerdere pakketten overweg kan, maar dat is in de praktijk dus niet zo (vaak/soms).

Voor autocal gebruiken de meesten hier een Spyder5. En een i1display voor de rest. Maar al die versies van i1 sensoren is een oerwoud met veel te weinig info.

Ik moet er zelf ook nog steeds een keer een aanschaffen.

The Luggage

Quote from: hifiman on February 18, 2020, 10:59:08
die 2 zou ik niet kopen, die verloopt te veel na een tijdje.
De display 3 is een prima ding die ik al jaren met plezier gebruik!

Bedankt voor het antwoord. Net als Riwi vind ik de indeling van de i1display modellen erg verwarrend.

In het overzicht van Xrite zie ik geen"display" modellen met een "3" in de benaming:

https://www.xrite.com/categories/calibration-profiling/i1-solutions

De modellen die wel een "3" in de benaming hebben, zitten in een veel hogere prijsklasse.

Begrijp ik het juist dat de i1display3 gekend is onder de naam i1 DisplayPro ? (die een stuk minder duur is)

Zie : https://www.argyllcms.com/doc/instruments.html#i1d3

Uit die laatste link leid ik ook af dat de i1 DisplayPro werkt met ArgyllCMS en uit de link hieronder dat hij ook werkt met DisplayCal

https://displaycal.net/#instruments

Om een lang verhaal kort te maken: begrijp ik het juist dat ik deze meter kan gebruiken voor 3DLUT met de Displaycal software:

https://www.xrite.com/categories/calibration-profiling/i1display-pro




reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Is inderdaad erg verwarrend, het helpt om te weten dat de verschillende benamingen vooral slaan op de meegeleverde software (die je dus niet nodig hebt).

The Luggage

Nog een vraagje, sorry als ik iets evident over het hoofd heb gezien.

Op p. 10 van de handleiding van hifiman onder punt 4 "Configuratie Nvidia Control Panel" staat:

Gebruik GEEN NVIDIA beeldverbeteringen, dit geeft een digitale look en doet de voordelen van MadVR deels teniet


Ik ben niet helemaal zeker waar dit precies op slaat. Ik vermoed dat dit betrekking heeft op "Video" => "adjust video colour settings" en/of "adjust video image settings", waar je telkens de optie hebt om "with the NVIDIA settings" te nemen in plaast van "with the video player settings". Zie tweede bijgevoegde screenshot. Is dat juist?

Of wordt hiermee bedoeld "use Nvidia colour settings" in de "display" => "change resolution" tab? (zie eerste bijgevoegde screenshot)?

Kloppen mijn "use Nvidia colour settings" instellingen zoals op eerste de bijgevoegde screenshot? Ik kan de kleureninstellingen - op het eerste gezicht - enkel aanpassen via "use Nvidia Colour settings".


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Quote from: reza on February 21, 2020, 22:19:44
Heb je een custum refreshrate gemaakt?

Normaal gezien wel, zie eerste screenshot, onder custom staat het aangeduid in de blauwe balk.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Ik ben bezig met het instellen volgens de handleiding van hifiman, maar ik heb weinig tijd voor HT momenteel en veel kennis over de materie heb ik niet, dus zelfs de basisinstellingen zijn nog niet klaar. Ik zal een screenshot van mijn control+J scherm posten als ik denk dat alles op punt staat.

Ik heb wel al eens heel even een UHD film getest en dat zag er al veelbelovend uit. Ik gebruik voorlopig de "conservative" curve voor de tonemapping omdat meerdere personen op AVS dat blijkbaar ook doen, de meer agressieve curves kunnen momenteel (beta 113) blijkbaar nog leiden tot veel flicker.

Ik heb ondertussen een meter besteld. Maar voor ik mij aan een 3DLUT ga wagen, moet ik eerst de basics wat in orde hebben, dus dat zal nog wel even duren.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Flinke overhaul van mijn htpc kodi/madvr documentje:
- up to date voor kodi 17.7 build006 en madvr build 113
- alle madvr screenshots vervangen (duidelijker leesbaar)
- alle kodi screenshots vervangen (nu geen oude kodi 16 screenshots meer)
- kodi hoofdstuk logischer ingedeeld
- configuratie kodi 17.7 bettergui toegevoegd
- configuratie external directshow filters toegevoegd
- 3DLUT calibratie up to date gemaakt

http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc-27022020.pdf


angelo41

hifiman die nieuwe dsplayer van kodi uit je tutorial, kan ik die over de oude installeren zonder opnieuw alles te moeten instellen? thxs

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


hifiman

Quote from: angelo41 on February 27, 2020, 17:28:06
hifiman die nieuwe dsplayer van kodi uit je tutorial, kan ik die over de oude installeren zonder opnieuw alles te moeten instellen? thxs

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk
Het antwoord is JA  :angel:

angelo41


The Luggage

Ik ben nog aan het instellen en heb zeer veel aan de handleiding van hifiman. Nogmaals bedankt daarvoor!

Ik heb een vraag over iets wat mij een tegenstrijdigheid lijkt, maar vermoedelijk ligt dat aan mij.

Op p. 26 onder "6.4 Kodi System Settings" staat: (mijn vette druk)

Zet "Use limited colour range (16-235) UIT! Aangezien de videokaart settings op pc levels (0-
255) ingestelt staat, zorgt het uit laten van deze setting er namelijk voor dat het kodi menu
ook in pc levels wordt gedisplayed waardoor de kleuren in deze menu's blijven kloppen
evenals de grijstinten en het zwart nivo. Deze setting heeft GEEN invloed op de afgespeelde
content


Ik begrijp daaruit dat je in de Lav filter settings wel 16-235 moet aanvinken (want dat heeft wel effect op de afgespeelde content) maar dus niet in de Kodi System settings.

Op p. 89 onder "9. RGB video levels" staat echter:

Hieronder staan een aantal mogelijke configuratie, uiteindelijk heb ik gekozen voor de oplossing in het rood gedrukt

De tekst in het rood is (mijn vette druk)

If your HTPC is a dedicated Kodi machine, an alternative approach is possible.
Alternative Color Space Configuration:
(madVR) TV levels (16-235) -> (Kodi) Use limited color range (16-235) -
> (GPU) Full Range RGB 0-255 -> (TV) Output as RGB 16-235
In this configuration, the signal remains 16-235 until it reaches the TV avoiding any
clipping by the GPU. This is the most pure path with the fewest color range conversions
and least amount of added dithering. However, other computer applications will appear
over-saturated as a result unless they are also configured to use 16-235 levels. Note:
Kodi must be configured under System -> Video output to use a limited color range to
match madVR.


Zijn de twee passages in vette druk tegenstrijdig of zie ik dat verkeerd?

reza

Nee.

De een gaat over het menu in Kodi en de ander over het afspelen van content.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

heeft er iemand hier ook al gemini man in hfr afgespeeld met madvr? dat loopt voor geen meter. gelukkig nog een shield waarmee het wel perfect loopt[emoji848][emoji848][emoji848][emoji848][emoji848]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

angelo41

Quote from: papaleo on February 28, 2020, 21:46:26
Is dit een software of een hardware isseu?
software ms? want met de shield perfect. of de gpu kaart ms? maar zit al met een rtx2060 en 16gb ram erin.

zou eigenlijk niet mogen he als het met een shield werkt.
of madvr heeft heel veel  rekenkracht nodig.??
Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk

angelo41

of gebruikt er iemand een sli opstelling in zn htpc? als dit werkt met madvr?

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

vanmorgen naar het copiecentrum getrokken om de nieuwe tutorial van hifiman uit te printen, en dan nog mazr eens aan de slag met madvr om het nog beter te krijgen. maar man wat een werk toch. meer dan 3 uren bezig geweest. aanpassen filmke testen aanpassen etc. [emoji848][emoji848][emoji848][emoji848]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


reza

Quote from: angelo41 on February 28, 2020, 22:00:25
software ms? want met de shield perfect. of de gpu kaart ms? maar zit al met een rtx2060 en 16gb ram erin.

zou eigenlijk niet mogen he als het met een shield werkt.
of madvr heeft heel veel  rekenkracht nodig.??
Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


madVR is een absoluut "reken wonder" dit gebruikt indd heeeel veel rekenkracht. Jouw kaart trekt het gewoon niet om op " normale " kracht deze film te draaien. Ik weet van Williams dat hij de film wel werkend heeft gekregen maar dan moeten er wel wat vinkjes aangezet worden bij : trade quality for performance.

Ik kan je verzekeren dat dat er wel anders uitziet dan op je Shield :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

benieuwd welke vinkjes? williams heeft toch een gtx1070? dus als het daar mee werkt dan moet het zeker met een rtx2060.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk