het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Ik gebruik versie 0.92.17 van Madvr en hier dan overheen de betaversie madVrhdrmeasure39

mocht je gaan meten met de tool zet dan in Kodi of welke player je dan ook gebruikt bij videodecoder in de settings D3D11 aan als gebruikte decoder
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

maximus79

Quote from: williams on February 24, 2019, 17:09:27
Ik gebruik versie 0.92.17 van Madvr en hier dan overheen de betaversie madVrhdrmeasure39

mocht je gaan meten met de tool zet dan in Kodi of welke player je dan ook gebruikt bij videodecoder in de settings D3D11 aan als gebruikte decoder
Thanx.

Ben er helemaal uit hoor!! Na veel gelezen te hebben de afgelopen 2 dagen is het duidelijk dat ik er nog geen reet van begrijp![emoji1787]

Voor gevoel die net alles niet goed en haal een hoop door elkaar......

Is er niet een stap voor stap guide voor gebruik met een projector in combi die hdr meter?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

williams

[quoteThanx.

Ben er helemaal uit hoor!! Na veel gelezen te hebben de afgelopen 2 dagen is het duidelijk dat ik er nog geen reet van begrijp!

Voor gevoel die net alles niet goed en haal een hoop door elkaar......

Is er niet een stap voor stap guide voor gebruik met een projector in combi die hdr meter?][/quote]

ik begrijp wat je bedoelt ,er is nog niet echt een handleiding voor de tool om te meten .
Waar loop je tegen aan ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

maximus79

Quote from: williams on February 24, 2019, 22:08:35
[quoteThanx.

Ben er helemaal uit hoor!! Na veel gelezen te hebben de afgelopen 2 dagen is het duidelijk dat ik er nog geen reet van begrijp!

Voor gevoel die net alles niet goed en haal een hoop door elkaar......

Is er niet een stap voor stap guide voor gebruik met een projector in combi die hdr meter?]

ik begrijp wat je bedoelt ,er is nog niet echt een handleiding voor de tool om te meten .
Waar loop je tegen aan ?

Hoe ik uberhaupt moet meten, zijn er geen files te downloaden van metingen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

williams

[quoteHoe ik uberhaupt moet meten, zijn er geen files te downloaden van metingen?][/quote]

Niet dat ik weet of iemand zijn gemeten files geupload heeft .
Het meten is opzich niet zo moeilijk mits je alle tools op je pc hebt draaien .
Je hebt nodig .
-MadVr
-Soulnight tool voor het meten
-laatste Lav filters
Welke player gebruik je ?
Zelf heb ik de Laatste Kodi DS player Draaaien

Het is trouwens wel zo dat de tool alleen om kan gaan met uhd files die in een mkv container zittten .

Je moet in het measure tooltje wel het pad aan geven waar madvr op je pc staat .
Verder dan gewoon de uhd file die in mkv formaat staat openen en op start drukken .
Na verloop van tijd als de tool klaar is zal je zien dat er een bij de map waar je film staat een file is bijgekomen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

maximus79


Quote from: williams on February 25, 2019, 18:59:45
[quoteHoe ik uberhaupt moet meten, zijn er geen files te downloaden van metingen?]

Niet dat ik weet of iemand zijn gemeten files geupload heeft .
Het meten is opzich niet zo moeilijk mits je alle tools op je pc hebt draaien .
Je hebt nodig .
-MadVr
-Soulnight tool voor het meten
-laatste Lav filters
Welke player gebruik je ?
Zelf heb ik de Laatste Kodi DS player Draaaien

Het is trouwens wel zo dat de tool alleen om kan gaan met uhd files die in een mkv container zittten .

Je moet in het measure tooltje wel het pad aan geven waar madvr op je pc staat .
Verder dan gewoon de uhd file die in mkv formaat staat openen en op start drukken .
Na verloop van tijd als de tool klaar is zal je zien dat er een bij de map waar je film staat een file is bijgekomen .

Madvr check
Soulnight tool bedoel je toch madvrmeasure?
Laatste LAV filters? Was is dat?
Kodi DS player check.

Edit: Ben nu Lucy aan het meten. Nog settings die ik aan moet passen in die tool of met MADVR bij het afspelen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

williams

QuoteLaatste LAV filters? Was is dat?

Lav filters zijn de video en audio filters waar madvr op draait .
En hierin moet je de videodecoder op D3D11 zetten .

Heb je het document van Hifiman al gelezen in dit topic ,hierin staat een stap voor stap installatie van kodi ds player en madvr en lav filters met een schat van informatie over het installeren en configureren van een htpc.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

[quoteBen nu Lucy aan het meten. Nog settings die ik aan moet passen in die tool of met MADVR bij het afspelen?][/quote]


Welke versie gebruik je nu van Madvr
Bij minimal taget nits heb ik nu 85 ingevuld waar op de afbeelding 100 staat
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Stomme vraag, wat is nou precies het doel van HDR tonemappen naar SDR in Madvr? Het hdr er uit laten zien als sdr met bt2020 kleuren? Dus buiten dat is er geen voordeel meer voor hdr, eigenlijk word het neutraliseert?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Klopt wat je schrijft.
Projectors hebben het moeilijk met het weergeven van HDR. Ze halen de nits waardes niet waardoor er consesies gedaan moeten worden en dit wordt er vaak niet mooier op. Zwart slipt dicht of je krijgt allerlei banding problemen in de lichte scènes.
Dus door de conversie van HDR naar sdr te doen behoud je de lusten :D een ben je de lasten voor en projector kwijt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Quote from: reza on February 27, 2019, 20:46:44
Klopt wat je schrijft.
Projectors hebben het moeilijk met het weergeven van HDR. Ze halen de nits waardes niet waardoor er consesies gedaan moeten worden en dit wordt er vaak niet mooier op. Zwart slipt dicht of je krijgt allerlei banding problemen in de lichte scènes.
Dus door de conversie van HDR naar sdr te doen behoud je de lusten :D een ben je de lasten voor en projector kwijt.
Maar dan zou toch bijvoorbeeld het beeld tonemappen in hdr een beter resultaat moeten geven, bijvoorbeeld wat de Panasonic speler doet? Maar dat is niet zo als ik dat zo lees op het internet en dat madvr het beste hdr resultaat geeft, dat terwijl het eigenlijk nooit beter word als sdr?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

HDR gebruikt een andere gamma curve dan de conversie. Het is juist dat de gamma curve problemen oplevert volgens mij.

Ik heb zelf ook een panna speler en die conversie is echt heel mooi. Maar die doet de conversie ook niet in HDR. Die gebruikt volgens mij ook een andere gamma curve. Want daar moet ik ook echt aangeven dat ik rec 709 moet kiezen voor de conversie.

Beter als sdr wordt het in mijn beleving zeker wel aangezien je een grotere kleuren bereik krijgt met de conversie. De kleuren zijn gewoon mooier/dieper.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Quote from: reza on February 27, 2019, 21:20:07
HDR gebruikt een andere gamma curve dan de conversie. Het is juist dat de gamma curve problemen oplevert volgens mij.

Ik heb zelf ook een panna speler en die conversie is echt heel mooi. Maar die doet de conversie ook niet in HDR. Die gebruikt volgens mij ook een andere gamma curve. Want daar moet ik ook echt aangeven dat ik rec 709 moet kiezen voor de conversie.

Beter als sdr wordt het in mijn beleving zeker wel aangezien je een grotere kleuren bereik krijgt met de conversie. De kleuren zijn gewoon mooier/dieper.
Ok thanx.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Ik ben ook aan het sparen voor een htpc want dan kan ik alles converteren. De Panasonic is mooi maar die speelt eigenlijk alleen maar schijfjes als media speler is die totaal niet geschikt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: maximus79 on February 27, 2019, 20:37:57
Stomme vraag, wat is nou precies het doel van HDR tonemappen naar SDR in Madvr? Het hdr er uit laten zien als sdr met bt2020 kleuren? Dus buiten dat is er geen voordeel meer voor hdr, eigenlijk word het neutraliseert?

Met de tool voor het inlezen van de film kan MadVr deze mapping per scene dynamisch aanpassen.
Dus dan maak je van HDR10 een soort HDR10+ (of DV). Bij HDR10+ en DV wordt ook per scene data naar de weergever gestuurd met info over de helderheid en kleuren, die dan door de weergever gebruikt worden om dynamisch settings aan te passen.
Naast de dynamiek aanpassing doen Madvr dan ook kleur aanpassing volgens mij.

maximus79

Quote from: riwi on February 28, 2019, 04:48:14
Met de tool voor het inlezen van de film kan MadVr deze mapping per scene dynamisch aanpassen.
Dus dan maak je van HDR10 een soort HDR10+ (of DV). Bij HDR10+ en DV wordt ook per scene data naar de weergever gestuurd met info over de helderheid en kleuren, die dan door de weergever gebruikt worden om dynamisch settings aan te passen.
Naast de dynamiek aanpassing doen Madvr dan ook kleur aanpassing volgens mij.
Ja maar hij maakt er dan SDR van, niets meer HDR aan toch?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

hifiman

Quote from: maximus79 on February 28, 2019, 06:33:56
Ja maar hij maakt er dan SDR van, niets meer HDR aan toch?
Dat klopt , SDR met behoud van BT2020, ziet er super uit :-) Behalve dan dat ik nog een sdr calibratie patronen voor BT2020 heb kunnen vinden.

maximus79

Quote from: hifiman on February 28, 2019, 10:09:02
Dat klopt , SDR met behoud van BT2020, ziet er super uit :-) Behalve dan dat ik nog een sdr calibratie patronen voor BT2020 heb kunnen vinden.
Maar hoe kan er dan over hdr10+/DV gesproken worden terwijl het er nooit beter uit kan zien dan SDR?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Wie zegt dat het er niet beter uit ziet?

HDR puur of een goede conversie daarvan ziet er in mijn beleving altijd beter uit dan de standaard sdr track.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Quote from: reza on February 28, 2019, 13:21:06
Wie zegt dat het er niet beter uit ziet?

HDR puur of een goede conversie daarvan ziet er in mijn beleving altijd beter uit dan de standaard sdr track.
Probeer het principe te begrijpen, hoe kan HDR tonemapping  SDR er beter uit zien dan normaal SDR. Word SDR buiten zijn grenzen weergegeven?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

riwi

Quote from: maximus79 on February 28, 2019, 13:27:41
Probeer het principe te begrijpen, hoe kan HDR tonemapping  SDR er beter uit zien dan normaal SDR. Word SDR buiten zijn grenzen weergegeven?

In de SDR bron zit in heldere gedeeltes weinig detail. Luchten/lichte gedeeltes zijn vaak een beetje overshot. Dat is het gevolg van de gamma curve die voor CRT/fosfor beeldbuizen was bedacht. In een HDR bron zit meer detail zowel in donkere gedeeltes als in de heldere gedeeltes. Daarnaast bevat de UHD/HDR bron de rec2020 kleuren. Door de mapping statisch te doen zal je inderdaad tov standaard SDR niet veel winnen behalve de rec2020 kleuren. Door iedere scene te analyseren, kan de mapping slimmer gedaan worden en details in het donker juist behouden en details in een heldere scene in het licht net zo.
Theoretisch zou ik ook het behoud van de 10bit kleurresolutie een voordeel vinden (SDR met rec2020 en met 10bit per kleur output). Maar ik begreep van williams (dat zegt madshi) dat het beter is om naar 8 bit terug te rekenen bij de dynamische conversie van HDR naar SDR.

Ik vond het er bij williams geweldig uit zien met de dynamische mapping.  O0