het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Moondust

Maar hoe krijg je daarin dan SVP werkend? Gewoon installeren samen met ReClock, LAV-filters, fddshow, etc. en het werkt? Ik heb het altijd samen met MPC-HC gebruikt omdat het daarvoor geschreven leek en meegeleverd werd. Daarnaast ken ik MPC-HC vrij goed, dus nooit verder gekeken. Maar Kodiu ziet er natuurlijk erg gelikt uit. Ik oiverweeg n.a.v. jouw post toch een overstap.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Quote from: Moondust on October 12, 2015, 16:50:31
Maar hoe krijg je daarin dan SVP werkend? Gewoon installeren samen met ReClock, LAV-filters, fddshow, etc. en het werkt?
Yep, dat klopt  :clapping: Zie eventueel mijn documentje.

En je hoeft natuurlijk niet gelijk over te stappen, je kunt beide oplossingen naast elkaar op 1 pc gebruiken en proberen toch?

Moondust

Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

roelk79

Dank voor je settings, heb ze kunnen gebruiken. Ik had overigens ook last van de RGB settings 0-255 in MADVR gaf inderdaad een behoorlijke verbetering. De rest staat wel op limited 16-255. Ik heb een JVC X500. Mogelijk iets typisch voor de JVC projectors. Verschil is trouwens wel goed te zien :)

Ik heb ook eindelijk 3.17 aan het werk gekregen, wat bij hielp was de interne gpu van mijn I5-6600K gebruiken voor SVP en voor MADVR gebruik ik mijn ATI R380 (externe grafische kaart). Nu zitten MADVR en SVP elkaar ook niet in de weg en kan ik MADVR ook op hoge settings blijven gebruiken.
Ik heb een paar korte stukjes gekeken en het blokkerige beeld rondom mensen is iets minder, maar nog steeds wel aanwezig. Het is alleen niet meer storend nu, ik stoorde me meer aan de langzame pans en die zijn nu verleden tijd :). Ik blijf nu een tijdje draaien met 3.17.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

hifiman

Quote from: roelk79 on October 13, 2015, 13:19:17
Dank voor je settings, heb ze kunnen gebruiken. Ik had overigens ook last van de RGB settings 0-255 in MADVR gaf inderdaad een behoorlijke verbetering. De rest staat wel op limited 16-255. Ik heb een JVC X500. Mogelijk iets typisch voor de JVC projectors. Verschil is trouwens wel goed te zien :)
Ah super  :pompom: :thumbs-up:

Quote from: roelk79 on October 13, 2015, 13:19:17
Ik heb ook eindelijk 3.17 aan het werk gekregen, wat bij hielp was de interne gpu van mijn I5-6600K gebruiken voor SVP en voor MADVR gebruik ik mijn ATI R380 (externe grafische kaart). Nu zitten MADVR en SVP elkaar ook niet in de weg en kan ik MADVR ook op hoge settings blijven gebruiken.
Ik heb een paar korte stukjes gekeken en het blokkerige beeld rondom mensen is iets minder, maar nog steeds wel aanwezig. Het is alleen niet meer storend nu, ik stoorde me meer aan de langzame pans en die zijn nu verleden tijd :). Ik blijf nu een tijdje draaien met 3.17.
Das wel een idee voor mij ook, ik zou er een tweede grafische kaart bij kunnen zetten (heb ik nog liggen), maar hoe kies je dan in SVP en MadVR welke GPU je gebruikt?

roelk79

Madvr zal altijd de GPU gebruiken die als primair beeldscherm wordt gebruikt, dat kan je helaas niet wijzigen. Bij SVP kan je wel kiezen welke gpu je inzet (SVP tray menu - GPU-acceleration (OpenCL) en vervolgens kan je kiezen tussen de gpu's, in mijn geval de intel en ATI gpu.

Ik gebruik mijn ATI kaart als primaire kaart en mijn Igpu als secondaire. Op die manier gebruikt Madvr de meest krachtige en krijgt SVP de interne intel gpu.

Op die manier gebruik je toch alles wat er in je pc zit  ;D
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

hifiman

Quote from: roelk79 on October 13, 2015, 14:57:38
Madvr zal altijd de GPU gebruiken die als primair beeldscherm wordt gebruikt, dat kan je helaas niet wijzigen. Bij SVP kan je wel kiezen welke gpu je inzet (SVP tray menu - GPU-acceleration (OpenCL) en vervolgens kan je kiezen tussen de gpu's, in mijn geval de intel en ATI gpu.

Ik gebruik mijn ATI kaart als primaire kaart en mijn Igpu als secondaire. Op die manier gebruikt Madvr de meest krachtige en krijgt SVP de interne intel gpu.

Op die manier gebruik je toch alles wat er in je pc zit  ;D
Ok, dat wist ik dan weer niet, super, dank je!  :clapping:

hifiman

Helaas blijk ik met 1920x1080@24 materiaal nog wel regematig een wat schokkerig beeld te hebben, dit is gerelateerd aan hoge (plusminus 90%) cpu belasting. (GPU blijft onder 75%). En dan heb ik toch een 4 GHz 8 core processor  :ohmy:

Overklokken naar 4,5 GHz resulteerde binnen 2 minuten in een spontane reboot dus dat maar weer even uitgezet, ik kan natuurlijk nog eens wat minder stevig overklokken proberen.

Ik gebruik dus 1.5m SVP profiel met de default settings. Wat zou ik nog kunnen terugschroeven zonder al teveel kwaliteitsverlies om de cpu belasting bij lastige scenes omlaag te krijgen?

Moondust

Intel cpu's zijn beter geoptimaliseert voor encoding/decoding. Aantal kernen en GHz'en zeggen niets meer tegenwoordig. Maar als een Intel upgfrade er even niet in zit, dan zou ik binnen het 1.5M profiel wat gaan sleutelen aan de settings. De settings zijn altijd van licht (bovenaan) tot zwaar (onderin) gerangschikt volgens mij. Dus kwestie van uitproberen. Ik denk zelf dat minder zware settings echt niet heel veel slechtere beeldkwaliteit geven. Darbij zou iik mikken op gemiddeld 30-40% cpu-belasting, dan kan je de uitschieters waarschijnlijik wel opvangen. Ik ben benieuwd of je een goedwerkende oplossing kan vinden.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Quote from: Moondust on October 14, 2015, 10:11:38
Intel cpu's zijn beter geoptimaliseert voor encoding/decoding. Aantal kernen en GHz'en zeggen niets meer tegenwoordig. Maar als een Intel upgfrade er even niet in zit, dan zou ik binnen het 1.5M profiel wat gaan sleutelen aan de settings. De settings zijn altijd van licht (bovenaan) tot zwaar (onderin) gerangschikt volgens mij. Dus kwestie van uitproberen. Ik denk zelf dat minder zware settings echt niet heel veel slechtere beeldkwaliteit geven. Darbij zou iik mikken op gemiddeld 30-40% cpu-belasting, dan kan je de uitschieters waarschijnlijik wel opvangen. Ik ben benieuwd of je een goedwerkende oplossing kan vinden.
De grap is dat ik al gemiddeld aan 30% zit, er zijn alleen af en toe uitschieters tot in de 90% en dat geeft haperend beeld. Ik ga vanavond eens kijken naar zowel overclocking als lichtere settings (binnen het 1.5m profiel inderdaad). Verder ben ik benieuwd of svp4 nog performance winst gaat brengen. En ja mee eens, intel was een betere keuze geweest, ik dacht slim te zijn door een AMD 8 core te kopen om zo een beetje binnen budget te blijven.

hifiman

Gisteravond de hele avond bezig geweest.  :wacko: Ik begon met overclocken van de cpu, daar ben ik snel van genezen want naast een instabiel systeem was mijn windows installatie (corrupte data op disk) er zelfs door gesloopt. Ik had de mazzel dat nu net gister een image had gemaakt van mijn harddisk, dus dat was gelukkig vrij snel weer gefixed  :pompom: Uiteindelijk las ik ook dat mijn moederbord totaal niet geschikt is voor overclocking (o.a. geen koellichamen op spannings regelaars). Dan kan ik natuurlijk wel een andere moederbord kopen en aan de water koeling gaan, maar dat is onzinnig (qua kosten) voor de ongeveer 10% performance winst die ik er mogelijk mee ga bereiken. Dan kan ik net zo goed gelijk een duurdere processor kopen ipv overclocken.

Daarna ben ik mij gaan richten op het fine tunen van de svp settings, als ik alle settings die op default staan 1 tandje terugzet dan heb ik een stabiel (geen haperingen) beeld en blijven de cpu uitschieters onder de 90%  8) Uiteindelijk dus een resultaat waar ik goed mee kan leven. Het ziet er naar uit dat ik voor nu even klaar ben en gewoon eens lekker film kan gaan kijken na weken stoeien met de settings :P

Ik verwijs nog eenmaal naar mijn (geupdate) documentje waar mijn configuratie in terug te vinden is: http://www.ronaldverlaan.com/download/htpc.pdf







Moondust

Heel goed! Klooien met hard- en software is leuk, maar op een gegeven moment moet het gewoon naar je zin werken en klaar zijn. Bedankt voor de pdf.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Quote from: Moondust on October 15, 2015, 12:27:38
Heel goed! Klooien met hard- en software is leuk, maar op een gegeven moment moet het gewoon naar je zin werken en klaar zijn. Bedankt voor de pdf.
:pompom: :popcorn:

hifiman

Voor de geinteresseerden, ik heb mijn documentje ge-update met relevante informatie m.b.t. onder andere SVP4 instellingen.

http://www.ronaldverlaan.com/download/htpc.pdf

Moondust

Geweldig Audioloog, bedankt. Ik ga binnenkort eens een verse installatie maken met Kodi en SVP.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Quote from: Moondust on November 16, 2015, 22:24:15
Geweldig Audioloog, bedankt. Ik ga binnenkort eens een verse installatie maken met Kodi en SVP.
Ik heb vandaag (20 november) nog flink wat info erbij gezet in het SVP hoofstukje dus je zou nog even de laatste versie (zelfde linkje) kunnen ophalen!

Leuk dat je er ook weer mee aan de slag gaat! :pompom:

nielvm

Ik ben ook eens aan de slag gegaan om films af te spelen via mijn pc. Ik wil hierbij vooral gebruik maken van SVP.

Je handleiding is hierbij al heel erg handig geweest, audioloog, waarvoor dank!

Ik heb geen aparte videokaart, maar mijn I7 4790 lijkt krachtig genoeg voor de beeldwerwerking en SVP. Het enige dat slecht werkt, is het geluid. Ik laat het beeld en geluid uitsturen via de HDMI uitgang van mijn moederbord. De versterker merkt een 7.1 PCM signaal (maar geen dts-hd o.i.d) en het geluid kraakt op enkele kanalen.

Ligt dit aan een instelling, of is dit een beetje te verwachten bij onboard hdmi? Zou een (eenvoudige) videokaart gemakkelijker zijn?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

eduard

Onboard hdmi moet goed kunnen werken qua geluid. Het is sowieso altijd even puzzelen met hdmi om alle geluids formaten er uit tekrijgen

nielvm

Ben er al een hele tijd mee bezig geweest, maar ik krijg het niet goed...

Als een eenvoudige videokaart met hdmi meer "plug and play" is, ben ik bereid om eentje aan te schaffen. Ook qua beeldverwerking zal het dan allemaal iets eenvoudiger gaan, maar vooral het geluid zou goed moeten lopen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Je kunt nog even proberen te switchen tussen bitstream audio uitsturen over hdmi of de media player laten decoderen en pcm uitsturen over hdmi. Ik had last van random audio dropouts en na mij daar afgelopen weekend in verdiept te hebben is dit opgelost door voor pcm te kiezen, de reden hiervoor is als volgt (het gaat specifiek even over reclock wat ik als audio renderer gebruik):

You can achieve perfect video with ReClock . If you're not bitstreaming, ReClock can resample your audio, so the audio stays properly in sync with the video. Most people will never hear the difference, and appreciate the fluid video.
However, if you're bitstreaming, ReClock can not resample the audio. So instead, it has to drop or repeat an audio frame to keep the A/V sync stable - which means you will hear it (or might hear it, depending on the sound at that moment).

If you're bitstreaming, and you want perfect audio, there really isn't a way to avoid dropped or repeated frames without losing the A/V sync, sorry.

I would suggest to simply not bitstream, and use ReClock. That way you'll get perfect video, and near-perfect audio (assuming you have a proper decoder).

Zie screenshot: het vinkje bij accept bitstream weglaten dus om pcm uit te krijgen.

hifiman

Dan heb ik nog iets anders "ontdekt" m.b.t. Reclock en SVP:

De Kodi DSPayer guide raad aan om "assumed framerate" op 23,97 fps te zetten. Echter, bij het gebruik van SVP is de framerate die ReClock ziet niet meer die van de bron, maar die van de output van SVP, in mijn geval 60 fps. Dit is geen kiesbare optie, dus om die reden zet ik beiden "Assumed frame rate" opties op "Unknown" zodat ReClock zelf kan detecteren dat het om 60 fps gaat. Dit is te checken door tijdens het afspelen van video content te checken of het reclock icoontje in de icon tray groen wordt. Als deze rood of geel is dan betekent dit dat reclock zijn werk niet goed kan doen. Door te klikken op het reclock icon in de icon tray krijg de je de reclock settings te zien voor de op dat moment afgespeelde content.

Ik heb dit en bovenstaande ondertussen in mijn documentje verwerkt.

nielvm

Reclock had ik nog niet geïnstalleerd. Ik had eerder begrepen dat dit in combinatie met SVP overbodig was. Blijkbaar dus niet?

Welke grafische kaart raden jullie aan om madvr en SVP te gebruiken?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on November 23, 2015, 13:47:44
Reclock had ik nog niet geïnstalleerd. Ik had eerder begrepen dat dit in combinatie met SVP overbodig was. Blijkbaar dus niet?

Welke grafische kaart raden jullie aan om madvr en SVP te gebruiken?
Ik gebruik een kaart met een Geforce GTX750 (100 euro) en die voldoet prima.

nielvm

Morgen eens testen met reclock. Ik gebruik nog SVP 3, daar zit reclock niet bij.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on November 23, 2015, 16:48:09
Morgen eens testen met reclock. Ik gebruik nog SVP 3, daar zit reclock niet bij.
Dat klopt, bij SVP4 zit tie er wel bij!