het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

Het lijkt mij dat beide op 16-235 zouden moeten staan om verkeerde kleurinstellingen te voorkomen, maar er zijn vast uitzonderingen, dus wellicht een paar opties testen? Het washed out effect van de verkeerde output range zou goed te herkennen moeten zijn.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Duffel

Quote from: mark235 on July 24, 2013, 12:37:31
Het lijkt mij dat beide op 16-235 zouden moeten staan om verkeerde kleurinstellingen te voorkomen, maar er zijn vast uitzonderingen, dus wellicht een paar opties testen? Het washed out effect van de verkeerde output range zou goed te herkennen moeten zijn.
Ja het gaat me vooral om de samenwerking tussen videorange van madvr en de instellingen van argyllcms. Ik kwam het volgende tegen

(1) Display wants 0-255. GPU and madVR are consequently also both set to 0-255.

This is the most recommended setup because it doesn't (shouldn't) have any banding problems, and still has all video, desktop and games with correct black/white levels. In this case test patterns need to have black at 0,0,0, obviously.

(2) Display wants 16-235. GPU is set to 16-235. madVR has to be set to 0-255.

This is not recommended, because the GPU stretches the madVR output, probably in 8bit without dithering, so banding could be introduced. However, this is not a big problem for ArgyllCMS. Argyll still needs to create test patterns with black at 0,0,0. The GPU will then stretch the test patterns from 0-255 to 16-235, so the display will get 16,16,16, although Argyll rendered 0,0,0. So the levels are correct.

(3) Display wants 16-235. GPU is set to 0-255. madVR is set to 16-235.

This is the recommended setup for best image quality if your display can't do 0-255. This setup results in banding-free madVR image quality. However, levels for desktop and games will be incorrect, because desktop and games will render black at 0,0,0, while the display expects black at 16,16,16. This is a problem for ArgyllCMS, because Argyll will create test patterns with black at 0,0,0, and the display will also receive these at 0,0,0. So basically Argyll test patterns will have wrong levels, which will screw up the whole calibration.


Hoe weet je 100% zeker welke range de videokaart verstuurd? Ik kan namelijk geen opties voor videorange vinden.

cardas49

Welke kaart heb je? Voor mijn nvidia kaart is er een optie voor, maar weet niet uit mijn hoofd waar die precies zit
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Duffel

Quote from: mark235 on July 24, 2013, 13:52:23
Welke kaart heb je? Voor mijn nvidia kaart is er een optie voor, maar weet niet uit mijn hoofd waar die precies zit

Heb het al gevonden. Maar niemand hier die een 3dlut voor madvr gemaakt heeft? Of iemand die het leuk vind om hier eens naar te kijken.

darkman76

Heeft iemand hier wel eens xbmc met en zonder hyperthreading geprobeerd.

Mijn setup is vooral bij audio afspelen gevoelig voor CPU gebruik van ander processen (oa. virus scanner). En ik vraag me af of uitzetten van hyperthreading in de bios verbetering zou brengen.

Mijn machine is een dell e6410 met een i5 met 4gb geheugen en een ssd drive.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Ejorne

Quote from: darkman76 on July 27, 2013, 16:50:07
Heeft iemand hier wel eens xbmc met en zonder hyperthreading geprobeerd.

Mijn setup is vooral bij audio afspelen gevoelig voor CPU gebruik van ander processen (oa. virus scanner). En ik vraag me af of uitzetten van hyperthreading in de bios verbetering zou brengen.

Mijn machine is een dell e6410 met een i5 met 4gb geheugen en een ssd drive.

Doet een i5 ook aan hyperthreading? Ik dacht dat dit iets was van de eerste generatie multi-core processoren en dat er nu volledige processoren met cache in de multi-processors zitten...

cardas49

Hyperthreading bij de Quad Core I5's was alleen bij de Clarkdale's aanwezig, en dat ontwerp is al weer een tijdje terug ingehaald door nieuwe ontwerpen. Van de huidige lijnen doen voornamelijk de Dual Core I5's hyperthreading, en de quadcores niet. De I7's moeten wat extra interessante features overhouden, en met hyperthreading op een quad core I5 zou de I7 lijn misschien te veel gekanibaliseerd worden.

Of dit voor de mobiele proc's ook op gaat weet ik niet, misschien ligt het daar anders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microprocessors

Ik denk trouwens niet dat hyperthreading aan of uit zetten veel verschil gaat maken. Als je geluidsissues ondervindt bij het gebruik van een specifieke virusscanner, zou ik eens wat andere scanners gaan uitproberen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

Het is een i5 520m. Dual Core met hyper threading en turbo boost. En volgens mij werkt dat niet lekker met xbmc.

Ik heb al een andere virus scanner geprobeerd. Ik heb nu met prioriteit settings in windows xbmc meer prioriteit gegeven en de virus scanner minder prioriteit en tot 2 (virtuele) cores gelimiteerd. Maar hij blijft af en toe hyperen. Begin ook te twijfelen of het de virus scanner is.

Mocht iemand ervaring / tips hebben...
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Quote from: darkman76 on July 29, 2013, 13:37:50
Het is een i5 520m. Dual Core met hyper threading en turbo boost. En volgens mij werkt dat niet lekker met xbmc.

Ik heb al een andere virus scanner geprobeerd. Ik heb nu met prioriteit settings in windows xbmc meer prioriteit gegeven en de virus scanner minder prioriteit en tot 2 (virtuele) cores gelimiteerd. Maar hij blijft af en toe hyperen. Begin ook te twijfelen of het de virus scanner is.

Mocht iemand ervaring / tips hebben...

Misschien een I/O issue met de HDD? Is de harde schijf continue druk bezig op je laptop?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

Dat zou kunnen, de muziek staat op een externe usb drive. Ik ga van de week nog een keer verder spelen.

Het irritante is dat het niet consistent is en dus moeilijk te traceren. De ene keer speelt ie uren zonder problemen de andere keer gaat de muziek na 15 minuten stotteren.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Test eens of het probleem er ook is als je van de interne HDD gebruik maakt
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Misschien Proces Explorer installeren (erg handige gratis powertool) en daarmee monitoren wanneer de issue voorkomt?

Zou ook kunnen dat het niet een load probleem, maar codec / audio filter issue is. Al eens met de audio settings in XMBC gespeeld?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

Dank voor de tip. Ga ik doen. Maar het lijkt als of het XBMC zelf is. Deze I5 heeft hypertheading en Turbo Boost Technology. Dat Turbo Boost Technology is een soort dynamisch overclocken. Ik denk als ie te warm wordt dat ie gewoon langzamer gaat draaien en dan komen de haperingen.

Begin het een beetje zat te worden, hopelijk licht aan het einde van de tunnel.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Misschien is het 't huidige weer dan  ;D

Maar zet Hyperthreading en Intel Turbo Boost overclocking dan ook even uit in de BIOS van je laptop, weet je het gauw genoeg. Dit soort dingen is helaas kwestie van opties elimineren, wat tijdrovend kan zijn.

Is de issue er ook als je een andere mediaplayer gebruikt?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

met dit weer werk ik liever aan een tuin ht\stereo set.  ;D

Net turboboost en speedstep (power \ speed manager) uitgezet in de bios en een muziekje aangezet. Overigens met airplay (itunes op de zelfde computer) en via de 'oude' mede8er geen problemen.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Als Airplay / Itunes geen issues geeft dan zou je het echt bij XMBC moeten zoeken.

Gebruik je Wasapi of Wasapi Exclusive mode in de XBMC Audio Engine settings?

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

darkman76

Ja, klinkt beter dan Directsound. Bovendien wil ik dat windows niets met de audio stream doet. daar is de m1 voor.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

Absoluut. Gebruik hier ook Wasapi Exclusive mode in JRiver Media Center.

Is het probleem weg als je Directsound output gebruikt? Directsound, hoe vuil hij ook is, is soms wel minder issue gevoelig.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Dit is het meest recente draadje op het XBMC forum welke gerelateerd is aan je issue. Misschien kan je er iets mee?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=157095

De user daar gebruikt wel Linux overigens
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Duffel

Ik kan ervan uit gaan dat er niemand hier met 3dlut bezig is geweest of wil zijn?

high-q

Misschien vergis ik me, maar volgens mij had ik na de calibratie van mijn projector bij BB&G een 3DLUT bestand mee kunnen krijgen. Had er inderdaad ook met madVR mee aan de slag willen gaan. Bij de volgende calibratie vraag ik er wel naar.

Gister naar aanleiding van een post op een ander forum de Intel HD4000 beta drivers gedownload en geïnstalleerd. Resultaat is dat ik geen garbled output heb in XBMC vwb de menu's, dit was overigens een known issue.

Daarna naar aanleiding van een eerdere post in dit topic de output van de Intel HD4000 naar Full RGB gezet icm madVR. Met de film die ik gister keek (Oblivion) toch wel een groot verschil, met name tijdens de lichte scenes.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

darkman76

Quote from: mark235 on August  2, 2013, 14:33:02
Dit is het meest recente draadje op het XBMC forum welke gerelateerd is aan je issue. Misschien kan je er iets mee?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=157095

De user daar gebruikt wel Linux overigens

Thanks, alleen de referentie naar een log file was al geweldig...  ;)
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

darkman76

Directsound geeft inderdaad het probleem niet. Zit dus in wasapi in xbmc.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

cardas49

En als je de alternatieve Wasapi mode gebruikt (shared)? Je gebruikt nu wellicht exclusive? Ik zou overigens geen XBMC voor muziek gebruiken. Foobar of Jriver Media Center zijn op dat gebied betere alternatieven.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup