het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Moondust

Quote from: simsatit on February  7, 2013, 13:31:49
Ja ik heb de masking optie geprobeerd en vond het effect niet om aan te zien, zou ook heel best kunnen liggen aan de verschillende weergevers, ik een pj, jij een tv.
Bovenstaande config geeft bij mij de beste resultaten.

Da's wel apart ja. Wat vond je precies niet om aan te zien met de masking artifact optie aan?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

THX-UltraII

Nogmaals, masking optie moet je niet gebruiken. Die gaat er hoogstwaarschijnlijk ook uit binnenkort. Met de maskingoptie krijg je teveel blur en worden er weer originele frames in het beeld teruggebracht dus de hele optie op zich slaat kant nog wal :)

Ejorne

Quote from: simsatit on February  7, 2013, 09:11:39
Ejorne:

Nee, jou pc gaat het niet trekken maar het progje is gratis dus uitproberen op lage settings kan geen kwaad.

Ja, ik kan het eens gaan proberen. Maar had al een vermoeden (gezien jullie hardware-geweld  ;D ) dat het voor mijn oude systeempje geen baat zal hebben. Maar proberen kan geen kwaad... Thx.


THX-UltraII

@Eljorne, zoek eens op MP naar een Q9550. Dit is een socket 775 processor die in jouw mb zal passen. De Q9550 is erg goed te oc-en. Al met al is dit een zeer kleine investering (als je goed zoekt op MP :)) en boek je hier relatief veel winst mee. Je zal nog steeds beperkt zijn in het gebruik van SVP maar wel veel meer kunnen dan met je e6300

Ejorne

Quote from: THX-ultraII on February  8, 2013, 10:41:31
@Eljorne, zoek eens op MP naar een Q9550. Dit is een socket 775 processor die in jouw mb zal passen. De Q9550 is erg goed te oc-en. Al met al is dit een zeer kleine investering (als je goed zoekt op MP :)) en boek je hier relatief veel winst mee. Je zal nog steeds beperkt zijn in het gebruik van SVP maar wel veel meer kunnen dan met je e6300

Bedankt voor de tip. Ik vind er eentje voor 99 euro. Voor het goede moet ik dan ook mijn HD6450 vervangen voor een snellere variant. (een 7750 of zo?) Ik ga het eens even op een rijtje zetten. Maar ik denk dat ik in de vakantie-geld periode maar eens een complete nieuwe pc moet gaan neerzetten en dan deze ergens anders een bestemming voor vinden...

simsatit

Voor svp is je gpu veel minder belangrijk, probeer die cpu die je op mp zag eens, misschien doet dit al de trick, let wel op dat je er een goede koeler op zet als je hem flink oced, flinke oc is echt nodig wil je svp kunnen draaien met deze cpu.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: Moondust on February  7, 2013, 22:32:10
Da's wel apart ja. Wat vond je precies niet om aan te zien met de masking artifact optie aan?

zoals thx zegt, vreselijke blur.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

Quote from: THX-ultraII on February  8, 2013, 10:04:25
Nogmaals, masking optie moet je niet gebruiken. Die gaat er hoogstwaarschijnlijk ook uit binnenkort. Met de maskingoptie krijg je teveel blur en worden er weer originele frames in het beeld teruggebracht dus de hele optie op zich slaat kant nog wal :)

Quote from: simsatit on February  8, 2013, 17:43:10
zoals thx zegt, vreselijke blur.

Ik heb de masking optie alweer disabled. Ik draai nu 2M met alle opties op zijn hoogst behalve Shaders en Motion Vector Grid. Mooi plaatje. En verder wacht ik ik de nieuwe FI modes af. Bedankt allen zover.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

Met wat voor settings draaien jullie voor de hd audio?
Ik merk dat er soms best veel kwaliteit verschil is tussen de verschillende br rips qua hd audio spoor, center speaker spoor is soms zacht, dan de sub weer hard.
Moet er nog het een en ander goed staan in de settings van je videokaart, W7, madvr, reclock, mpc-hc?
Wil iemand wat settings, tips en of tricks posten?
Thanks!
ohja, bij mij gaat het als pcm naar de onkyo receiver (5007).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

audi-s3

Momenteel de videokaart geupdated naar een 650ti

vervolgens weer de nieuwe Madvr en Kawaii codec pack gedownload, het eerst lopen experimenteren met Jinc 3 tabs en AR aan
vervolgens op Jinc 4 geprobeert, en dit geeft voor mij de beste settings en kwaliteit

cardas49

Heb did draadje de afgelopen maanden niet gevolgd, dus ben wat laat met mijn eigen bevindingen:

Heb in grote lijnen dezelfde bevindingen als THXUltra2 op de vorige pagina. Voor mijzelf zijn alle FI modi boven 2M minder interessant. Zet maar eens een film met veel nevel / watergespetter op en je ziet erg veel artefacten. Herinner me een storm scene in Master en Commander, waar SVP ook op 2M door de mand viel, al heb ik het daarna in geen andere film zo erg gezien. Al met al is 2M zeker de sweetspot voor de meeste films. Met sport of concerten schakel ik nog wel eens naar 1M of 1.5M, maar nooit verder.

Eerlijk gezegd kan ik met de overige settings niet veel kwaliteitsverschil bespeuren als ik deze omhoog schroef. Dit zou ook wel met mijn bronmateriaal te maken kunnen hebben, aangezien dit vaker 15GB MKV's dan volledige BD's zijn.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Weet je zeker dat dit niet gewoon een eigenschap van het geluidsspoor zelf is? Wat is het resultaat als je bitstreamed naar de Onkyo? En bij het uitsturen van PCM, gebruik je dan een extern filter voor audio in MPC-HC of de interne audio decoder?

Ik stuur zelf nog altijd de DTS core door naar mijn Classé door, dus kan het zelf niet testen met HD audio output. Weet wel dat toen ik een Emotiva UMC-1 had dit geen issue was met HD-audio van mijn ATI HD6850.

Quote from: simsatit on February 15, 2013, 17:32:13
Met wat voor settings draaien jullie voor de hd audio?
Ik merk dat er soms best veel kwaliteit verschil is tussen de verschillende br rips qua hd audio spoor, center speaker spoor is soms zacht, dan de sub weer hard.
Moet er nog het een en ander goed staan in de settings van je videokaart, W7, madvr, reclock, mpc-hc?
Wil iemand wat settings, tips en of tricks posten?
Thanks!
ohja, bij mij gaat het als pcm naar de onkyo receiver (5007).
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Moondust

Quote from: simsatit on February 15, 2013, 17:32:13
Met wat voor settings draaien jullie voor de hd audio?
Ik merk dat er soms best veel kwaliteit verschil is tussen de verschillende br rips qua hd audio spoor, center speaker spoor is soms zacht, dan de sub weer hard.
Moet er nog het een en ander goed staan in de settings van je videokaart, W7, madvr, reclock, mpc-hc?
Wil iemand wat settings, tips en of tricks posten?
Thanks!
ohja, bij mij gaat het als pcm naar de onkyo receiver (5007).

Laat je de DTS-HD en TrueHD decoding door de pc doen? Ik laat dat liever door mijn receiver doen d.m.v. bitstreaming. Bovendien ben ik er dan van verzekerd dat er niet is geknoeid (resampling) met het geluid en het de receiver bereikt gelijk aan het bronmateriaal. DTS-HD en TrueHD kan Windows niets mee doen, maar PCM wel. Overigens kan je ook voorkomen dat Windows met het PCM-spoor rommelt door gebruik te maken van WASAPI, dan wordt de Windows mixer gepasseerd. Momenteel laat ik LAV Audio decoder mijn HD audio bitstreamen naar mijn receiver (Anthem MRX-700). Onderstaand plaatje heb ik niet zelf gemaakt maar de instellingen van LAV Audio decoder komen volgens mij goed overeen.

Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

Quote from: mark235 on February 18, 2013, 22:49:41
Voor mijzelf zijn alle FI modi boven 1M minder interessant. Zet maar eens een film met veel nevel / watergespetter op en je ziet erg veel artefacten. Herinner me een storm scene in Master en Commander, waar SVP ook op 1M door de mand viel, al heb ik het daarna in geen andere film zo erg gezien. Al met al is 1M zeker de sweetspot voor de meeste films. Met sport of concerten schakel ik nog wel eens naar 2M, maar nooit verder.

Ik denk dat dat voorlopig wel de beste insteek is, 1M voor films met weinige snelle bewegingen (bij hoog contrast) en anders 2M.

Overigens merkte ik dat als ik de instellingen opschroef en er dus meer CPU-power nodig is het beeld soms al begint te haperen terwijl de CPU-load nog maar op 60% staat. Herkent iemand dit? Of kan iemand dit verklaren?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

Quote from: Moondust on February 19, 2013, 14:09:55
Laat je de DTS-HD en TrueHD decoding door de pc doen? Ik laat dat liever door mijn receiver doen d.m.v. bitstreaming. Bovendien ben ik er dan van verzekerd dat er niet is geknoeid (resampling) met het geluid en het de receiver bereikt gelijk aan het bronmateriaal. DTS-HD en TrueHD kan Windows niets mee doen, maar PCM wel. Overigens kan je ook voorkomen dat Windows met het PCM-spoor rommelt door gebruik te maken van WASAPI, dan wordt de Windows mixer gepasseerd. Momenteel laat ik LAV Audio decoder mijn HD audio bitstreamen naar mijn receiver (Anthem MRX-700). Onderstaand plaatje heb ik niet zelf gemaakt maar de instellingen van LAV Audio decoder komen volgens mij goed overeen.



Bedankt,

ik wil idd ook maar eens gaan bitstreamen, ik dacht alleen dat met SVP reclock nodig was voor de audio synchroon te laten lopen, en ik begreep ook dat als je reclock gebruikt alleen pcm uit kan.
Heb jij hier verder ervaring mee??
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

cardas49

Reclock is een tool om vloeiende beeldweergave van 24fps films op 60Hz voor elkaar te krijgen (samen met Powerstrip), en is nog steeds interessant door de PAL speedup optie. Maar als het corrigeren van PAL speedup niet je doel is, Heb je ReClock volgens mij niet meer nodig, nu dat SVP er is.

Heb je problemen met audio / video synchronisatie op 24Hz? Ik heb dat namelijk wel, waardoor de 24Hz weergave op mijn TW2900 voor mij niet bruikbaar is. Met de Lip Sync instellingen op de Classé heb ik dit in ieder geval nooit helemaal 100% gekregen, waardoor ik nu nog steeds 24fps films op 60Hz kijk met SVP.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Moondust

Volgens mij is de insteek van Reclock de aanpassing van de audioweergave, en dus niet de aanpassing van video. Laat ik vooropstellen dat je met bitstreaming niet per se Reclock nodig hebt, maar als je het perfect wil doen met PCM volgens mij wel. Ik heb begrepen dat het als volgt zit. DTS-HD en TrueHD bitstreamen is eenvoudig. De LAV en ffdshow audio decoders doen dat prima. Windows kan zich daar niet mee bemoeien, omdat het gecomprimeerde formaten zijn. Dus bitstreaming van DTS-HD en TrueHD komen altijd gegarandeerd volledig untouched aan bij de receiver. Met PCM is dat een ander verhaal. PCM is namelijk ongecomprimeerd en daarmee kan de Windows Mixer zich wel bemoeien. Daar komt WASAPI in beeld. WASAPI zorgt er namelijk voor dat de Windows Mixer wordt overgeslagen. Het signaal gaat direct door naar de audio driver (in mijn geval de driver die mijn HDMI-uitgang aanstuurt). Ik gebruik Reclock dan ook maar voor één ding en dat is WASAPI. Bij mijn weten kunnen b.v. de LAV en ffdshow audio decoders dat niet. Ik heb nogal wat mkv-bestanden met FLAC audio. De computer zet dat om in PCM en via Reclock gaat het volledig untouched door de HDMI-kabel naar mijn receiver. Het is wel belangrijk Reclock goed in te stellen. Daar wil ik later nog wel wat dieper op ingaan als daar belangstelling voor is. Er zijn overigens ook diverse goede guides hierover te vinden.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

cardas49

Quote from: Moondust on February 20, 2013, 23:43:24
Volgens mij is de insteek van Reclock de aanpassing van de audioweergave, en dus niet de aanpassing van video.

Dat klopt, ik zeg ook nergens dat Reclock iets met video doet om vloeiende beeldweergave te bewerkstelligen. Door aanpassing van de audio prioriteit en clock in windows krijgt video prioriteit boven audio, en krijg je een juddervrij beeld. Daarnaast is het een oplossing voor het "chipmunk" effect wat voorkomt op 25fps PAL films. Zie ook de uitleg op de oorspronkelijke release site http://reclock.free.fr/

Quote from: Moondust on February 20, 2013, 23:43:24
Laat ik vooropstellen dat je met bitstreaming niet per se Reclock nodig hebt

Reclock dient niet gebruikt te worden als je bitstreamed. Zie de 3e post van de huidige developer op deze pagina http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=50463

Quote from: Moondust on February 20, 2013, 23:43:24
Ik gebruik Reclock dan ook maar voor één ding en dat is WASAPI. Bij mijn weten kunnen b.v. de LAV en ffdshow audio decoders dat niet. Ik heb nogal wat mkv-bestanden met FLAC audio. De computer zet dat om in PCM en via Reclock gaat het volledig untouched door de HDMI-kabel naar mijn receiver.

Is Madflac als external filter voor audio in MPC-HC een optie? Deze kan flac in MKV's afspelen. Of Wasapi in reclock de beste optie is voor het uitsturen van untoched PCM naar de receiver betwijfel ik. Het gebruik van reclock heeft altijd een negatieve impact op geluidskwaliteit, dus het lijkt me dat hier een betere optie voor moet zijn.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Moondust

Quote from: mark235 on February 21, 2013, 10:47:39
Reclock dient niet gebruikt te worden als je bitstreamed. Zie de 3e post van de huidige developer op deze pagina http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=50463

[...]

Of Wasapi in reclock de beste optie is voor het uitsturen van untoched PCM naar de receiver betwijfel ik. Het gebruik van reclock heeft altijd een negatieve impact op geluidskwaliteit, dus het lijkt me dat hier een betere optie voor moet zijn.

Ik heb begrepen dat bitstreaming alleen slaat op gecomprimeerde formaten als AC3, DTS, DTS-HD en TrueHD. In dat licht heeft de developer gelijk en zit Reclock er nodeloos tussen. MAAR als je PCM naar je receiver stuurt wil je dat er zo min mogelijk mee geknoeid is. De FLAC decoder produceert in het gunstigste geval een 32bit float PCM stream. Dat accepteert de audio driver niet en daarom moet je het omzetten naar 24 bit padded to 32bit of misschien zelfs gewoon 32bit (dus zonder float). En wil je de gehate Windows Mixer passeren om te voorkomen dat je geluid geresampled wordt (lees: om zeep geholpen wordt), dan heb je bij mijn weten wel Reclock nodig. Ik ben niet op de hoogte van andere software die via WASAPI kan uitsturen. Het enige dat Reclock bij mij met het PCM-geluid doet is deze omzetten van 32bit float PCM naar 24bit padded to 32bit (de optie 32bit zonder float moet ik nog ff proberen) en deze vervolgens via WASAPI naar de audio driver sturen. Ik ga ervan uit dat Reclock DTS-HD en TrueHD geluid gewoon ongemoeid laat. Het lijkt me ook sterk dat Reclock daar iets mee kan doen, want het is gecomprimeerd waardoor resampling en volumeaanpassing en dat soort dingen onmogelijk zijn. Waarvan wordt volgens jou het geluid door Reclock slechter?

Quote from: mark235 on February 21, 2013, 10:47:39
Is Madflac als external filter voor audio in MPC-HC een optie? Deze kan flac in MKV's afspelen.

Madflac is zelfs te prefereren als external filter als je FLAC wil decoden. Prima stukje software.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

kun je nu bitstreamen met SVP enabled via MPC-HC?
zoja wat zijn de beste settings? thanks!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

rickw

Quote from: Moondust on February 21, 2013, 19:15:01
Ik ben niet op de hoogte van andere software die via WASAPI kan uitsturen.
Met jriver kan je oa kiezen om je geluid via wasapi uit te sturen. Ik doe het zelf ook namelijk. Volgens mij kan het ook met xbmc.

simsatit

Ok, ik heb in de instellingen van reclock wasapi ingesteld, maar.. moet ik wasapi zelf nog instaleren?
dat heb ik namelijk niet gedaan, heb ook geen download ervan kunnen vinden.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

@simsatit
Je kan deze guide gebruiken om Reclock en alles daaromheen goed in te stellen. En....SVP maakt van 24fps alleen 60fps, that's all. Geluid en dergelijke worden helemaal niet geraakt voor zover ik weet. Je kunt Reclock dus gewoon gebruiken. Sterker nog, Reclock wordt meegeleverd in de SVP-package, dus het zou gek zijn als het niet samen zou kunnen werken.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

Quote from: rickw on February 21, 2013, 20:22:21
Met jriver kan je oa kiezen om je geluid via wasapi uit te sturen. Ik doe het zelf ook namelijk. Volgens mij kan het ook met xbmc.

XBMC en SVP lijkt me een lastige combi. Ik heb vernomen dat het lastig is MPC-HC of een andere externe speler aan de praat te krijgen met XBMC. Jriver ken ik niet. Gaan Jriver en SVP samen?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

rickw

Quote from: Moondust on February 22, 2013, 01:24:32
Gaan Jriver en SVP samen?
Of jriver en svp samen gaan weet ik niet want ik gebruik geen svp. Ik zag dat THX-UltraII deze vraag ook op het jriver forum had gesteld. Op dat forum is de vraag onbeantwoord gebleven.