het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Moondust

Weer een paar uurtjes rommelen met SVP. De vloeiendheid op Adaptive (default) is echt geweldig, maar zoals gezegd zijn de artifacts niet om aan te zien. De artifacts kunnen wel gemaskeerd worden door de masking optie op Strongest, maar dan is de vloeiendheid weer...foetsie. Op 1M is het beeld nog steeds opvallend vloeiend (wel minder dan Adaptive maar nog steeds ok), maar er zijn nog wel artifacts al zijn ze een stuk minder storend dan bij Adaptive. Pas op 2M zie ik amper artifacts meer, maar dan is de vloeiendheid tot zo'n niveau gezakt dat het net ietsje vloeiender is dan zonder SVP, voor mijn gevoel in ieder geval. Tijdens het experimenteren kwam de cpu load nooit hoger uit dan 55-60% (i7 2600K niet overklokt). Ik snap wel waarom THX-UltraII zo focust op 1.5M. Dat lijkt de middle ground, tamelijk vloeiend en toch net geen storende artifacts. Lastig....
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

THX-UltraII

@Moondust: ik ben beta-tester van SVP en zowel 1.5M, 1M50% als 1.5M50% modus zitten nog in een beta-fase. Zodra deze gereed zijn worden ze in de final versie geimplementeerd. 1M, adaptive en uniform zijn niet bruikbaar als je een volledig artifact vrij beeld wil. (adaptive is overigens een 'auto-detect' mode afhankelijk van de scene en maakt wat mij betreft teveel fouten bij zijn keuze). Masking optie raad ik niet aan (altijd helemaal uit dus) omdat je daarmee ervoor zorgt dat SVP teveel blurring toepast. Search radius, Motion vector prec en Wide search altijd op hoogste setting laten staan. Decrease grid step kun je aanzetten om locale smoothness te bovorderen maar kan voor halo's zorgen. Onderschat ook het gebruik van de shader niet, dat is namelijk de basis van svp.

Je moet je realiseren dat het altijd een compromis zal blijven tussen smoothness en artifacts tot het moment de films daadwerkelijk op hogere framerates geschoten zullen worden (laten we hopen dat The Hobbit het begin is van een nieuw filmtijdperk). Als je veel smoothness wil dan krijg je gewoon artifacts omdat er minder originele beeldjes worden getoond. Voor mij persoonlijk is dat kleine beetje smoothness dat je met 1.5M50% bereikt net genoeg om het lekker soepel te laten laten zonder enige zichtbare artifacts.

Meldt je aan bij het SVP forum. Veel lezen en vragen en dan wordt alles vanzelf duidelijker (althans, zo ben ik een jaar geleden ook begonnen met SVP).

Moondust

Bedankt voor de input THX-UltraII. Hoe zou jij de 2M modus typeren? Is er dan meer smoothness dan gewoon op 24p draaien? Ik heb zelf het idee dat het verschil marginaal is. En wanneer verwacht je dat de 1.5M modi in de final versie worden opgenomen?

Goed dat je The Hobbit aanhaalt. Die is in 48p geschoten heb ik begrepen, maar de meeste weergevers kunnen helemaal niet overweg met 48p. Dan moet er toch weer 60p van gemaakt worden. Toch? Maar goed, van 24 -> 60p of van 48p -> 60 is natuurlijk wel een groot verschil. Maar ik ben benieuwd hoe de fps-oorlog gaat verlopen.

Ik blijf de ontwikkelingen van SVP sowieso op de voet volgen. Het is een zeer interessant project.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

THX-UltraII

Quote from: Moondust on February  5, 2013, 14:09:02
Bedankt voor de input THX-UltraII. Hoe zou jij de 2M modus typeren? Is er dan meer smoothness dan gewoon op 24p draaien? Ik heb zelf het idee dat het verschil marginaal is. En wanneer verwacht je dat de 1.5M modi in de final versie worden opgenomen?

Goed dat je The Hobbit aanhaalt. Die is in 48p geschoten heb ik begrepen, maar de meeste weergevers kunnen helemaal niet overweg met 48p. Dan moet er toch weer 60p van gemaakt worden. Toch? Maar goed, van 24 -> 60p of van 48p -> 60 is natuurlijk wel een groot verschil. Maar ik ben benieuwd hoe de fps-oorlog gaat verlopen.

Ik blijf de ontwikkelingen van SVP sowieso op de voet volgen. Het is een zeer interessant project.
uiteraard heb je met 2M een smoother plaatje. Er zitten immers frames extra in het beeld. 1.5M zal nog wel een paar maanden duren. De mannen van SVP zijn niet al te snel eigenlijk :)

Er zijn nog geen projectoren (althans, tot 10K) die 48fps kunnen weergeven maar echt een probleem is dat niet want tegen de tijd dat 48fps blu-rays uitkomen komen die er wel verwacht ik. En zo niet, dan maakt svp wel een modificatie dat je van 48=>60 kan. Dit zal nagenoeg geen artifacts met zich meebrengen.

mimic

@thx:

Jij kent de JVC X30. Is jullie HTPC project instaat de smoothnes van de frame creation in de JVC te evenaren maar dan zonder artifacts.

Als in, Is de combi htpc + x30 een flinke upgrade?
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

thx:

Jij kent de JVC X30. Is jullie HTPC project instaat de smoothnes van de frame creation in de JVC te evenaren maar dan zonder artifacts.

Als in, Is de combi htpc + x30 een flinke upgrade?
KEF LS50W - Velodyne DD12

THX-UltraII

Quote from: mimic on February  5, 2013, 21:28:04
@thx:

Jij kent de JVC X30. Is jullie HTPC project instaat de smoothnes van de frame creation in de JVC te evenaren maar dan zonder artifacts.

Als in, Is de combi htpc + x30 een flinke upgrade?
duidelijk antwoord:ja

simsatit

Thanks voor je settings thx, ik heb het nu zeeer goed gekregen!
cpu trekt het net, komt soms op 90 tot 95% maar dan nog blijft het perfect soepel lopen en geen hickups niets, artifacts met deze nieuwe instellingen minimaal!
Ik had vandaag een maat op bezoek, mib3 gekeken en zeer indrukwekkend.
Ik denk dat mijn htpc het met gemak nu kan opnemen tegen een 'high dollar' bluray speler.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

simsatit

een snelle pc hoeft echt niet zo duur te zijn..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

mimic

Vroeger was ik zeer goed op de hoogte, nu niet meer :) moederbordje geheugen, cpu, voeding en capabele vga kaart. Bouwen kan ik zelfs, enig idee wat ik daarvoor uit moet trekken?
KEF LS50W - Velodyne DD12

simsatit

Kan voor onder de 400€, je zult dan wat via mp kunnen kopen en de rest via pricewatch op tweakers
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

Quote from: mimic on February  5, 2013, 22:23:55
Vroeger was ik zeer goed op de hoogte, nu niet meer :) moederbordje geheugen, cpu, voeding en capabele vga kaart. Bouwen kan ik zelfs, enig idee wat ik daarvoor uit moet trekken?

Even snel een zeer capabele htpc in elkaar geklust. Om je een idee te geven. kan uiteraard goedkoper en duurder, net waar je behoeftes naar uitgaan.










ProductPrijs
Intel Core i5 3350P Boxed€ 151,20
MSI Z77MA-G45€ 88,30
Gigabyte GV-N66TWF2-2GD€ 248,-
Fractal Design Define Mini€ 80,91
Corsair Vengeance  CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,90
be quiet! Straight Power E9 400W€ 66,55
Totaal€ 681,86

Mijns inziens heb je voor € 400,- niet zoveel, zeker als je optimaal van SVP gebruik wil maken.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

Quote from: simsatit on February  5, 2013, 22:08:59
Thanks voor je settings thx, ik heb het nu zeeer goed gekregen!
cpu trekt het net, komt soms op 90 tot 95% maar dan nog blijft het perfect soepel lopen en geen hickups niets, artifacts met deze nieuwe instellingen minimaal!
Ik had vandaag een maat op bezoek, mib3 gekeken en zeer indrukwekkend.
Ik denk dat mijn htpc het met gemak nu kan opnemen tegen een 'high dollar' bluray speler.

Klinkt goed! Zou je al je profielinstellingen willen posten? Ik wil jouw settings ook graag uitproberen.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

Quote from: THX-ultraII on February  5, 2013, 11:06:18
Search radius, Motion vector prec en Wide search altijd op hoogste setting laten staan.

Wat is de hoogste setting? Default of de waarde onderin of bovenaan de lijst?

Quote from: THX-ultraII on February  5, 2013, 11:06:18
Decrease grid step kun je aanzetten om locale smoothness te bovorderen maar kan voor halo's zorgen.

Welke waarde is het beste?

Quote from: THX-ultraII on February  5, 2013, 11:06:18
Onderschat ook het gebruik van de shader niet, dat is namelijk de basis van svp.

Is 23 beter dan 13? Of kan je dat zo niet stellen?

Ik wil graag mijn hardware tot het uiterste drijven om maar zo goed mogelijk PQ te krijgen.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

Quote from: Moondust on February  6, 2013, 12:10:04
Mijns inziens heb je voor € 400,- niet zoveel, zeker als je optimaal van SVP gebruik wil maken.

Ik was onder de 400€ klaar, alleen op de motion vector kan ik met svp niet op de hoogste stand, staat nu een boven de default stand, small pix 8 is dat geloof ik.
Mijn 2500k is geclocked op 4.8 ghz.
Ik zag laatst een 2600k op mp voor 150€ incl garantie nog.
Op mp is zat bij elkaar te sprokkelen, het hoeft de hoofdprijs niet te zijn.
Ik heb mijn z77 pro en antec atx kast via mp voor de halve prijs als op tweakers, beide nog nieuw!
Een 400watt voeding zou ik niet doen, ik heb een 550watt pro van xfx, als je overclocked toch wel aan te raden.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Ohja en je wilt dus een K cpu (2600k) bv, deze kun je extrrreem overclocken;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

Quote from: simsatit on February  6, 2013, 16:20:17
...alleen op de motion vector kan ik met svp niet op de hoogste stand, staat nu een boven de default stand, small pix 8 is dat geloof ik.
Mijn 2500k is geclocked op 4.8 ghz.

Hoe kan je nu zien wat de hoogste stand is? Bij de ene optie is het het onderste titem in de lijst en bij de andere de bovenste optie. Toch? Default waarden zijn niet de hoogst mogelijke heb ik inmiddels begrepen. En als ik het dus goed begrijp heb jij alle dingen in het profiel op de hoogste stand staan? Welke FI stand gebruik je daarbij? En wat ervaar je nog aan artifacts met jouw config?

Quote from: simsatit on February  6, 2013, 16:20:17
Ik zag laatst een 2600k op mp voor 150€ incl garantie nog.
Op mp is zat bij elkaar te sprokkelen, het hoeft de hoofdprijs niet te zijn.
Ik heb mijn z77 pro en antec atx kast via mp voor de halve prijs als op tweakers, beide nog nieuw!
Een 400watt voeding zou ik niet doen, ik heb een 550watt pro van xfx, als je overclocked toch wel aan te raden.

Tweedehands kan je idd een stuk lager uitkomen.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Dit geeft gewoon een waanzinnig mooi beeld met minimale artifacts bij mij, mijn 2500K kan het hebben, ik heb wel een redelijk snelle gpu (1.1ghz) radeon 7870.
Sinds ik mijn htpc heb, heb ik NOOIT meer gebruik gemaakt van de br speler;) zegt toch wel wat..
Als je de scenes ziet in de laatste x-men, boven het water, dat is echt heeel mooi, ook mib3 is mooi, game of thrones.. alles is eigenlijk mooi, we hebben nog nooit zoveel films gekeken als dat we nu via de htpc kijken.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

@simsatit
Met jouw settings gaat mijn 2600K ook geregeld richting de 90%, maar ik zie nog steeds veel artifacts bij snelle scenes met veel contrast. Dus heb ik de masking artifacts optie aangezet. Alleen op Strongest zijn de artifacts zo goed als niet meer zichtbaar. Ik moet zeggen dat het er mooi uitziet, heel soepel. Enige nadeel is dat er meer motionblur is. Dus waziger bij bewegingen. Maar goed, het is, óf vloeiendheid, óf PQ, beide zonder artifacts lijkt vooralsnog onmogelijk. Zoals ik het nu zie kies ik voor de vloeiendheid.

Met welke player speel jij alles af? Ik MPC-HC, maar ik wil PotPlayer nog gaan proberen. Echter, ik verwacht egen betere prestaties van SVP bij PotPlayer.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Ejorne

Ik heb half zitten meelezen en mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Alleen mijn pc komt qua prestaties nog niet in de buurt van dat waarmee jullie draaien.

Is er voor mij enige winst te behalen ten opzichte van de standaard player settings of hoef ik er niet eens aan te beginnen en moet ik toch eerst echt andere hardware aanschaffen?

cpu - c2d e6300 (1.86GHz)
vga - ATI HD6450
4 GB memory
Win 8 (of win7)
(windows score index minimaal 4.6 op de cpu en maximaal 6.4 op de vga)



simsatit

Moondust:
mpc-hc

Misschien is jou pj gewoon wat onvergeeflijker (laat meer zien), ik heb een hd350 jvc, is al wat ouder maar erg mooi beeld, met deze settings heb ik weinig last van de artifacts, ja ze zijn er maar de soepele pans zijn zo mooi dat het me niet zo stoort.

Ejorne:

Nee, jou pc gaat het niet trekken maar het progje is gratis dus uitproberen op lage settings kan geen kwaad.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Moondust

Quote from: simsatit on February  7, 2013, 09:11:39
Misschien is jou pj gewoon wat onvergeeflijker (laat meer zien), ik heb een hd350 jvc, is al wat ouder maar erg mooi beeld, met deze settings heb ik weinig last van de artifacts, ja ze zijn er maar de soepele pans zijn zo mooi dat het me niet zo stoort.

Mijn weergever is een Pioneer Kuro 60-inch plasmatv. Daar zit bij mijn weten geen FI op, althans niets serieus. En of je de artifacts ziet heeft denk ik ook erg veel te maken met de manier waarop je naar een film kijkt. Ik ben een zeer kritische kijker. Elk schokje, elke artifact valt me op. Mijn zoon heeft nergens last van. ;)

Heb je de masking artifacts optie al eens geprobeerd? Ben benieuwd hoe jij het ervaart als je die op strongest zet met verder je huidige settings.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

Ja ik heb de masking optie geprobeerd en vond het effect niet om aan te zien, zou ook heel best kunnen liggen aan de verschillende weergevers, ik een pj, jij een tv.
Bovenstaande config geeft bij mij de beste resultaten.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.