het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

De judder waar ik op doel is de schokkerige weergave van 23,976 FPS content op een 60Hz weergever, ook wel bekend als 3:2 pulldown. Deze wordt veroorzaakt doordat het veelvoud van de hoeveelheid beelden bronmateriaal per seconde (23,976) niet past in de verversingsfrequentie van de beamer (60Hz, ofwel 60 vernieuwingen per seconde). Het resultaat is een weergave waarbij snelle pans er schokkerig uitzien, al zijn de schokken wel helemaal gelijkmatig verdeeld. Het is in deze situatie, met een HTPC onmogelijk om een 100% juddervrij beeld te krijgen zonder of de audio priority in Windows aan te passen (Reclock) of de hoeveelheid FPS van het bronbestand te manipuleren (SVP). De ontwikkelaar van SVP geeft in onderstaande post overigens zelf aan dat het syncen van de framerate aan de vernieuwingsfrequentie ook een doel is van reclock: http://www.svp-team.com/forum/viewtopic.php?pid=21039#p21039. Je kan Reclock dus puur gebruiken om een judder probleem op te lossen, al heeft dat wel nogal consequenties voor de geluidskwaliteit. Bij bitstreaming gaat dit niet op, daarbij is deze app zo goed als onbruikbaar.

Mijn ervaring is dat veel mensen de judder als gevolg van 3:2 pulldown niet zien totdat je ze dit aanwijst. Zelfs na het aanwijzen zeggen velen nog: waar heb je het over? Zet je JVC beamer voor de grap eens op 60Hz en speel een willekeurige 23,976 FPS MKV af op je HTPC. Ziet het beeld er voor jou prima uit? Dan zie je de judder waar ik het over heb niet. Ziet het er niet smooth uit? Dan zie je 3:2 pulldown judder wel. Een voorbeeld van 3:2 pulldown heb ik gevonden in de volgende bestanden op avforums.com. Als je je weergever op 60Hz zet en het 23,976.mkv bestand afspeelt is het te zien (wel de SVP app uiteraard even uitzetten). Speel dat bestand op 4x speed af in MPC-HC, en je krijgt het effect wat meer overdreven en duidelijk te zien. http://www.avforums.com/forums/attachments/streamers-network-media-players/157672d1263650568-files-judder-test-juddertests.rar. Het 30.mkv bestand ziet er op 60Hz wel smooth en soepel uit, omdat een veelvoud van deze framerate precies past in de 60Hz vernieuwingsfrequentie van de weergever. Een 100% soepele weergave met 23,976 FPS bronmateriaal en een 60Hz weergever is alleen te bereiken met SVP of Reclock.

Nu kun je je afvragen, waarom niet 24Hz vernieuwingsfrequentie gebruiken bij 23,976 FPS bronmateriaal en 2:2 pulldown in de beamer instellingen aanzetten? Dat ligt er toch zeer dicht in de buurt? Ja, echter geeft de 24Hz optie op mijn TW2900 zoals eerder gezegd een gigantische inputlag (vertraging), en is voor mij niet bruikbaar.

Mijn conclusie is dus: SVP is een must-have voor mensen met HTPC's, gevoeligheid voor judder en een weergever welke op 60Hz speelt. En het is wel degelijk een directe oplossing voor 3:2 pulldown judder.

Quote from: THX-ultraII on September 24, 2012, 13:12:37
Nogmaals, de intentie van SVP is niet om judder te voorkomen. Als je last hebt van judder zonder SVP zou ik persoonlijk eerst tot op de bodem uitzoeken waardoor dit komt en het oplossen en pas daarna aan de slag gaan met SVP.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Gerbrand

Quote from: mark235 on September 24, 2012, 21:46:52
Heb zelf de Xonar D2 gehad en hetzelfde gedaan toen ik reclock gebruikte. Vond de analoge uitgangen van deze kaart echter niet heel erg mooi. Wat me nog wat meer dwarszat was de brakke driver die met deze kaart kwam. Veel harde "plopjes" bij het starten / stoppen van muziek. Heb je daar last van met de Essence? Wat is trouwens jouw reden voor het gebruik van de videoclock optie?

Ik heb geen last van plopjes e.d. Wel blijven de ASIO drivers een beetje behelpen. Ik gebruik daarom in de praktijk WASAPI.

Ik gebruik videoclock om bijvoorbeeld 23.976p op 48 Hz display (CRT projector) af te spelen. Videoclock is volledige geintegreerd in jriver en werkt daarom soepeler dan reclock. Reclock wordt daarnaast nauwelijks nog onderhouden.

Quote from: mark235 on September 24, 2012, 21:46:52
FIR filters, zit die optie in de huidige stable build? (v17).

Ja, de huidige jriver heeft standaard een 64 bit convolution-engine (zie http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=68828.0). Het probleem van dergelijke filters blijft echter het genereren ervan. Ik heb hiervoor DRC gebruikt (http://drc-fir.sourceforge.net/), maar echt een goede multichannel configuratie daarmee maken is mij nog niet gelukt. Elke individuele luidspreker trekt hij wel strak, maar ergens bij de cross-over gaat het niet helemaal goed. Er zijn commerciele pakketten die dat wel kunnen, maar daar betaal je dan wel voor.

@THX-ultraII:

Ik zag je vraag op het jriver forum.  Als je jriver installeert, installeert hij zijn eigen versies van LAV filters en MadVr. Je moet daarna altijd LAV + madvr opnieuw installeren om deze d.m.v. de custom video instellingen te kunnen gebruiken. Ik heb echter vanavond uitgevonden dat de laatste jriver niet samenwerkt met de meest recente LAV filters (v0.51.3) en dat je terug moet naar v50.5. Vreemd genoeg deed de vorige jriver dit wel.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

THX-UltraII

Quote from: Gerbrand on September 25, 2012, 02:39:24
Ik zag je vraag op het jriver forum.  Als je jriver installeert, installeert hij zijn eigen versies van LAV filters en MadVr. Je moet daarna altijd LAV + madvr opnieuw installeren om deze d.m.v. de custom video instellingen te kunnen gebruiken. Ik heb echter vanavond uitgevonden dat de laatste jriver niet samenwerkt met de meest recente LAV filters (v0.51.3) en dat je terug moet naar v50.5. Vreemd genoeg deed de vorige jriver dit wel.
Gerbrand
Heb het gisterenavond alsnog aan de praat gekregen met de laatste versie van LAV filters.

simsatit

Ik heb een jvc hd-1, deze heeft veel last van "niet smoothe pans", ik ben nu een htpc aan het samenstellen, z75pro3 met i5-2500k, 8mb corsair vengeance.
Grafische kaart ben ik nog over aan het nadenken, misschien een 7850.
Kan de software hier besproken de hd-1 een beetje acceptabel weergave geven? of zit dat niet smoothe gewoon in het paneel?
Volgenst mij is er in het menu van de hd-1 niet veel aan te passen.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

rickw

Zit het niet juist kunnen weergeven van 23.976 nou in de beamer of in de htpc? Er zijn namelijke grafische kaarten die dit kunnen weergeven. Onder andere die van nvidia.

THX-UltraII

Quote from: simsatit on October 16, 2012, 14:06:40
Ik heb een jvc hd-1, deze heeft veel last van "niet smoothe pans", ik ben nu een htpc aan het samenstellen, z75pro3 met i5-2500k, 8mb corsair vengeance.
Grafische kaart ben ik nog over aan het nadenken, misschien een 7850.
Kan de software hier besproken de hd-1 een beetje acceptabel weergave geven? of zit dat niet smoothe gewoon in het paneel?
Volgenst mij is er in het menu van de hd-1 niet veel aan te passen.
De panelen van de HD1 zijn echt een pak minder snel dan de huidige generatie JVC panelen dus hier ga je tegenaan lopen. Of het voor jou voldoende is zal persoonlijk zijn. Voor SVP kun je beter voor minimaal een 2600K overclocked gaan. Ik had in eerste instantie ook een 2500K maar die is een stuk minder snel dan een oced 2600K en daarmee zul je concessies moeten doen in de settings van SVP

THX-UltraII

Quote from: rickw on October 16, 2012, 16:01:17
Zit het niet juist kunnen weergeven van 23.976 nou in de beamer of in de htpc? Er zijn namelijke grafische kaarten die dit kunnen weergeven. Onder andere die van nvidia.
licht eens wat beter toe wat je bedoelt. Alle huidige grafische kaarten hebben 23,976 output. Wel is het zo dat de ATI kaarten out-of-the-box 23,976 doen en voor de NVIDIA kaarten moet je wat fine-tunen met de advanced settings in het NVIDIA control panel. Overigens is het zo dat je bij bitstreamen ALTIJD een minimale afwijking zal hebben en dus een aantal dropped frames. Dit is te minimaliseren tot zo n 2-5 dropped frames per film wat niet merkbaar zal zijn. Wil je 100,00% perfecte sync moet je je HTPC laten decoderen en via ReClock uitsturen naar je AVR.

simsatit

Quote from: THX-ultraII on October 17, 2012, 09:29:12
De panelen van de HD1 zijn echt een pak minder snel dan de huidige generatie JVC panelen dus hier ga je tegenaan lopen. Of het voor jou voldoende is zal persoonlijk zijn. Voor SVP kun je beter voor minimaal een 2600K overclocked gaan. Ik had in eerste instantie ook een 2500K maar die is een stuk minder snel dan een oced 2600K en daarmee zul je concessies moeten doen in de settings van SVP

Zo dan, dan is dat SVP wel een rete zwaar programma, als het goed is kan ik de 2500k clocken op 4.5gz.
Doet een radeon 7850 ook nog een beetje wat?
(ik zit een beetje op een budget, de 2500k koste mij 50€ minder dus..)
Ik hoop iig een verbetering te kunnen krijgen met SVP voor mijn hd1.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Ejorne

Quote from: Gerbrand on September 24, 2012, 20:22:25

Het aardige van JRiver is dat je hierin sinds kort ook FIR filters kunt gebruiken t.b.v. roomcorrectie.

Gerbrand

Misschien ga ik dan toch maar eens de overstap maken. Ik heb het n het verleden wel eens getest en vond het een fijn programma. Maar omdat ik roomcorectie gebruikte in Mediaportal en/of foobar wilde ik eigenlijk dat ook kunnen blijven gebruiken. Nu dacht ik dat het altijd al mogelijk was via een VST plugin maar kon dat niet bevestigd krijgen. Zelf kreeg ik het ook niet voor elkaar om dit in de testversies in te stellen.

Maar als het nu onderdeel uitmaakt van jRiver zelf dan ben ik om!  8)

simsatit

Ik houd de 2500k en spendeer het extra aan een snelle gpu.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

rickw

Quote from: THX-ultraII on October 17, 2012, 09:34:32
licht eens wat beter toe wat je bedoelt.
Ik denk dat ik wat dingen door elkaar haal. Ik kom dan ook nog maar net kijken. Toen ik de post las van simsatit dacht ik van...Waarom gebruiken jullie svp om 23.976 af te spelen? Ik heb onlangs gelezen dat een grafische kaart een dergelijke framerate uit kan zenden. Waarom al die moeite doen?

Ik begreep alleen niet dat het jullie intentie is om juist een 23.976 signaal op 60hz uit te zenden cq te kijken. Want dat is toch jullie intentie.
Quote from: THX-ultraII on October 17, 2012, 09:34:32
Alle huidige grafische kaarten hebben 23,976 output. Wel is het zo dat de ATI kaarten out-of-the-box 23,976 doen en voor de NVIDIA kaarten moet je wat fine-tunen met de advanced settings in het NVIDIA control panel. Overigens is het zo dat je bij bitstreamen ALTIJD een minimale afwijking zal hebben en dus een aantal dropped frames. Dit is te minimaliseren tot zo n 2-5 dropped frames per film wat niet merkbaar zal zijn. Wil je 100,00% perfecte sync moet je je HTPC laten decoderen en via ReClock uitsturen naar je AVR.
Dat ati kaarten 23.976 konden doen wist ik niet. Ik dacht dat nvidia hier uniek in was. Ik ben aan het kijken om zelf een htpc samen te stellen en wilde een losse gpu van nvidia erbij vanwege het 23.976 verhaal.
Als een ati kaart dit out of the box kan, zou ik dan ook een processor met een geintegreerde gpu/apu kunnen nemen? Bijvoorbeeld een trinity?

simsatit

Gents,

Volgende week komt mijn hd7870 powercolor kaart, heb nu een i5-2500k op 2.4gz.
Ik wil dus voornamelijk gaan draaien met mijn HTPC.

Ik heb xmbc geprobeerd maar dat is niet mijn ding ondanks de mooie interface.
Wil me nu gaan orienteren voor een andere speler die het hele gebeuren van LAV, reclock madrvr svp etc ondersteund.

Kan ik MPC-HC gebruiken? ik wil met mijn pc de best mogelijke weergave verkrijgen, ik speel met een Onkyo pr sc-886.
Wat moet ik doen om de settings zo goed mogelijk te krijgen, maw, welke programma's moet ik allemaal instaleren en heeft iemand settings voor mij die mij een zo goed mogelijk resultaat geven, speel voornamelijk bd materiaal af.

Muchos gracias!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Help needed!

Mijn Radeon aan het instaleren maar er zit een progje bij; hdmi/dp geluidstuur programma, moet ik dit wel/niet instaleren??
Kan ik met xmbc, toch met madrvr/reclock en svp draaien?
Kan iemand mij goede settings aanraden?
Mijn weergever is een jvc hd-1.

THANKS
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Witalik

Dus eigenlijk zou ik nooit zoiets kunnen draaien ? Dit moet met aparte GPU ? Ik heb bij sommige films op mijn HTPC wel eens stotternd beeld gezien maar dus niet bij elke film dus ik verdenk ervan dat het per opname verschillend is. In principe haal ik altijd blue ray kwaliteit binnen maarja wat dat betreft weet je het nooit, ik moet zeggen dat ik ook niet echt naar de fps heb gekeken via XBMC.

Specs staan in me signature.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

THX-UltraII

Quote from: simsatit on November  4, 2012, 13:20:04
Gents,

Volgende week komt mijn hd7870 powercolor kaart, heb nu een i5-2500k op 2.4gz.
Ik wil dus voornamelijk gaan draaien met mijn HTPC.

Ik heb xmbc geprobeerd maar dat is niet mijn ding ondanks de mooie interface.
Wil me nu gaan orienteren voor een andere speler die het hele gebeuren van LAV, reclock madrvr svp etc ondersteund.

Kan ik MPC-HC gebruiken? ik wil met mijn pc de best mogelijke weergave verkrijgen, ik speel met een Onkyo pr sc-886.
Wat moet ik doen om de settings zo goed mogelijk te krijgen, maw, welke programma's moet ik allemaal instaleren en heeft iemand settings voor mij die mij een zo goed mogelijk resultaat geven, speel voornamelijk bd materiaal af.

Muchos gracias!
simpel: XBMC als interface gebruiken en Media Player Classic - Home Cinema + madVR + LAV filters + SVP frame is external player

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Ik kom er niet uit..


  • Heb SVP pakket geinstalleerd (in dat pakket zit ffdshow, madrvr, lav en mpc-hc en svp dus) mpc-hc werkt en svp ook
  • nu voor xmbc: een xml file aangemaakt en in de roaming directory van xmbc gezet dat mpc-hc gebruikt dient te worden als externe player
  • Bij opstarten xbmc en via video een file willen openen schakelt die naar mpc-hc en dan freeze, helemaal niks meer dus..
Ben een wiki aan het lezen maar kom er nog niet uit.

Niemand hier meer op het forum met een htpc??? :wacko: (met deze zaken geinstalleerd) of werkt het zo goed dat er geen tijd is voor hulp, :blush: maw aan het genieten van je pristine blurayiso hd audio 60fps reclocked playback :P
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: THX-ultraII on November  8, 2012, 09:35:58
simpel: XBMC als interface gebruiken en Media Player Classic - Home Cinema + madVR + LAV filters + SVP frame is external player

Ik kan niet zeggen dat ik het nou ZO simpel vindt, ben er zeg maar aardig wat tijd al mee bezig om het uberhaubt draaiend te krijgen.
Nu moet ik ook zeggen dat ik gewoonweg geen ervaring heb met HTPC en aanverwante programma's.

Maar goed ik geef het niet op :crazy:

uiteindelijk moet het een keer lukken :yin-yang:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

high-q

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

simsatit

Quote from: simsatit on December  2, 2012, 13:31:03
Ik kom er niet uit..


  • Heb SVP pakket geinstalleerd (in dat pakket zit ffdshow, madrvr, lav en mpc-hc en svp dus) mpc-hc werkt en svp ook
  • nu voor xmbc: een xml file aangemaakt en in de roaming directory van xmbc gezet dat mpc-hc gebruikt dient te worden als externe player
  • Bij opstarten xbmc en via video een file willen openen schakelt die naar mpc-hc en dan freeze, helemaal niks meer dus..
Ben een wiki aan het lezen maar kom er nog niet uit.

Niemand hier meer op het forum met een htpc??? :wacko: (met deze zaken geinstalleerd) of werkt het zo goed dat er geen tijd is voor hulp, :blush: maw aan het genieten van je pristine blurayiso hd audio 60fps reclocked playback :P

THX? of Mark235? Anyone??
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


simsatit

Quote from: Marvin.... on December  2, 2012, 17:59:39
Mooi topic...!

Maar even volgen dus.

Ja iedereen volgt, maar niemand post...         EDIT  ;D ;D

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Marvin....

Met zo'n instelling die je toont verdwijnt de drang hiernaar natuurlijk ook.

simsatit

Dat krijg je als je snel beantwoorden gebruikt, dan kun je geen smileys gebruiken ;) ;D

Wellicht komt het dan ook anders over toch? :blush:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Marvin....

Om het even te nuanceren, ik zie zo ongeveer alleen maar onbekende termen voorbij komen. Draai wel alles via m'n pc af.
Echt grove problemen heb ik nog niet ondervonden, dus ik lees (volg) graag hoe er met deze materie wordt omgegaan op 'Het HT-Forum'.