het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Het gaat op dit moment zo snel met nieuwe technieken/snufjes die worden toegepast dat je ieder jaar wel zou kunnen upgraden. De fabrikanten spelen hier gewoon goed op in. Dit jaar had echt al wel 4KHD geintroduceerd kunnen worden (door bijv. JVC op de X55 en hoger) maar ze brengen nu eerst Eshift2 uit. Dan wil iedereen dat nu weer hebben en volgend jaar gooien de de 4KHDs de deur uit. En zo is er tegenwoordig ieder jaar wil iets waardoor er genoeg zijn die willen upgraden.

Wat betreft de FI op de JVCs. Die is bij 23,976 content idd niet te gebruiken omdat je te veel artifacts krijgt. Bij 60fps materiaal heb je dat probleem niet en ziet het wel wel goed uit. Echter, film is natuurlijk 23,976fps. Oplossing is 'simpel' (ja, daar komt ie weer :)): FI via SVP Smooth Video via een HTPC van 23,976 naar 60fps in een milde vorm (artifact free) en daarna de lichtste FI mode op de JVC aanzetten. Resultaat: volledig artifact free beeld met motion flow waar je je vinger bij aflikt  ;D

Spollie

Quote from: THX-ultraII on September 17, 2012, 11:42:55
Wat betreft de FI op de JVCs. Die is bij 23,976 content idd niet te gebruiken omdat je te veel artifacts krijgt. Bij 60fps materiaal heb je dat probleem niet en ziet het wel wel goed uit. Echter, film is natuurlijk 23,976fps. Oplossing is 'simpel' (ja, daar komt ie weer :)): FI via SVP Smooth Video via een HTPC van 23,976 naar 60fps in een milde vorm (artifact free) en daarna de lichtste FI mode op de JVC aanzetten. Resultaat: volledig artifact free beeld met motion flow waar je je vinger bij aflikt  ;D

Vind je dat SVP echt zo mooi? Ik heb het even geprobeerd maar het geeft bij scenes met veel actie toch al snel artifacts. Ook wanneer de camera stil staat en er een (snel) bewegend object langs komt zie ik vaak een soort van 'ghosting'. Gebruik jij specifieke instellingen waarbij dit minder is?

THX-UltraII

Quote from: Spollie on September 17, 2012, 13:13:47
Vind je dat SVP echt zo mooi? Ik heb het even geprobeerd maar het geeft bij scenes met veel actie toch al snel artifacts. Ook wanneer de camera stil staat en er een (snel) bewegend object langs komt zie ik vaak een soort van 'ghosting'. Gebruik jij specifieke instellingen waarbij dit minder is?
Er zijn meer dan 150 mogelijkheden qua instellingen. De default instellingen geven artifacts dus je moet echt aan de slag om artifact free beeld te krijgen met toch een smooth beeld. Als je artifact free wil met toch aardig wat smoothness zul je echter een zeer snelle CPU+GPU moeten nemen. Ik draai nu met een 2600K overclocked op 5Ghz met een GTX580.

MaxxMark

Het gaat weer off-topic (hoewel ik het interessant vind)

@THX-Ultra; heb je al ergens een topic dat hier meer op in gaat? Die zou ik met liefde eens willen doorspitten :)
Edit: Ik kwam net je post op svp-team.com tegen, ik dacht "wat een goed verhaal" en toen zag ik jouw nick er voor staan ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Erik

Quote from: THX-ultraII on September 17, 2012, 13:44:58
Er zijn meer dan 150 mogelijkheden qua instellingen. De default instellingen geven artifacts dus je moet echt aan de slag om artifact free beeld te krijgen met toch een smooth beeld. Als je artifact free wil met toch aardig wat smoothness zul je echter een zeer snelle CPU+GPU moeten nemen. Ik draai nu met een 2600K overclocked op 5Ghz met een GTX580.
Ik las anders op hun site dat de videokaart niet uitmaakte als hij maar minimaal een bepaald snelheidsniveau had. CPU was wel weer erg belangrijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

THX-UltraII

GPU bepaalt ongeveer 15-20% en de rest wordt bepaald door je CPU dus die is idd veel belangrijker maar hoe zwaarder je GPU, hoe meer je zal overhouden voor je CPU dus dan kun je met nog hogere settings draaien. Ik kan met mijn 2600K op 5Ghz met mijn overclocked GTX580 niet op de allerbeste SVP settings draaien maar moet iets inleveren in de motion vector grids setting maar dat is eigenlijk niet te zien.

THX-UltraII

Quote from: MaxxMark on September 17, 2012, 15:10:44
Het gaat weer off-topic (hoewel ik het interessant vind)

@THX-Ultra; heb je al ergens een topic dat hier meer op in gaat? Die zou ik met liefde eens willen doorspitten :)
Edit: Ik kwam net je post op svp-team.com tegen, ik dacht "wat een goed verhaal" en toen zag ik jouw nick er voor staan ;)
we kunnen hier best eens een topic over openen. SVP is niet echt bekend maar het veegt FI technieken die in ee n projector zitten zo van tafel. Logisch natuurlijk, de FI technieken in een projector zijn qua berekeningsmogelijkheden beperkt aangezien ze natuurlijk geen snelle processor etc. in een pj gaan stoppen om dit aan te kunnen. Maar ik ben zelfs over gegaan naar een snellere processor enkel omwille SVP.

cardas49

Ik zou een apart topic hierover ook met veel interesse tegemoet zien. Ik heb de afgelopen jaren gerommeld met Reclock om een judderfree beeld uit mijn htpc te krijgen, maar dat heeft qua geluid weer grote nadelen. Dit klinkt als een veel betere oplossing voor mijn OC coreI5.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

THX-UltraII

Quote from: mark235 on September 18, 2012, 08:35:05
Ik zou een apart topic hierover ook met veel interesse tegemoet zien. Ik heb de afgelopen jaren gerommeld met Reclock om een judderfree beeld uit mijn htpc te krijgen, maar dat heeft qua geluid weer grote nadelen. Dit klinkt als een veel betere oplossing voor mijn OC coreI5.
ReClock heeft een heel ander doel dan SVP. ReClock voorkomt het 'chipmunk' effect voor PAL content. SVP is een real-time post-processing.

THX-UltraII

Quote from: squeek on September 18, 2012, 08:56:08
Als je graag hebt dan splits ik het topic af met een nieuwe titel. Dan heb je er een apart topic over voor de geinteresseerden. Ik heb alleen een topic titel nodig dan aub  :D
relaxt. Topictitel kan worden: het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver MC, MPC-HC etc.)

THX-UltraII

QuoteMijn doel is om van judder af te komen. Reclock deed dat indertijd voor me, maar met hoorbare gevolgen voor audio (Pitch bleef 1.00 in mijn geval, maar door het resamplen verslechterde de kwaliteit). SVP dient inderdaad een ander doel dan Reclock, maar kan mij zo te zien helpen om van judder af te komen.
Zoals ik al aangaf, het doel van ReClock is niet om van judder af te komen. Hiervoor is ReClock niet bedoeld. Overigens ben ik destijds afgestapt van ReClock omdat ik de voorkeur gaf aan bitstreamen (dus decoding door AVR).
Met SVP ga je nimmer afkomen van judder problemen. Je moet eerst uitzoeken waarom je last van judder hebt en het oplossen VOORDAT je met SVP aan de slag gaat. Vertel me meer over je setup zodat we samen kunnen kijken of we iets kunnen vinden?

Kjelt

Quote from: THX-ultraII on September 17, 2012, 11:42:55
Wat betreft de FI op de JVCs. Die is bij 23,976 content idd niet te gebruiken omdat je te veel artifacts krijgt. Bij 60fps materiaal heb je dat probleem niet en ziet het wel wel goed uit. Echter, film is natuurlijk 23,976fps. Oplossing is 'simpel' (ja, daar komt ie weer :)): FI via SVP Smooth Video via een HTPC van 23,976 naar 60fps in een milde vorm (artifact free) en daarna de lichtste FI mode op de JVC aanzetten. Resultaat: volledig artifact free beeld met motion flow waar je je vinger bij aflikt  ;D
Dit begrijp ik niet goed. Ik dacht dat je 23,9 fps materiaal altijd in een meervoud van die frequentie moest aanbieden omdat je anders een "storing" krijgt in de vorm van stotteren eens in de zoveel tijd om weer in de pas te lopen. Oftewel niet 60Hz van maken maar 47.95 fps,  95.90 fps etc.
Dit roept dan de volgende vragen bij mij op:
1) hoe maakt SVP van 23,9fps de 60fps, door tussenbeelden erbij te verzinnen? (dan zou de FI in de projector volledig overbodig zijn) of door een vorm van verdubbelen van de frames en hoe vult het dan de gaps op?

Eigenlijk is de enige juiste oplossing als de FI of SVP wel goed met 23,976 of 47,95fps overweg kan, eigenlijk vreemd schandalig dat een homeTHEATER projector van die prijsklasse dat niet kan.

THX-UltraII


cardas49

Core I5 2500K @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon HD6850
Windows 7 64 bit
MPC-HC 64bit (EVR output), Ffdshow Audio en Video 64 bit (preferred in MPC-HC), Haali Media splitter 64 bit.
Beeld gaat direct van de HD6850 naar de TW2900. Geluid gaat van de Cantatis (optical) naar de Classé.
Ik kijk voornamelijk BD-Rips (MKV's)

24Hz uitsturen uit de beamer zou een logische optie zijn, maar dit zorgt voor een soort van "input lag" / vertraging in het beeld. De muis reageert duidelijk minder snel, en de audio / video sync is niet goed meer. Op 50 / 60 Hz heb ik heer geen last van. Dit probleem heb ik met de lipsync van mijn vorige processor (Arcam AV8) nooit helemaal goed gekregen. Wellicht lag dat aan het feit dat lipsync op dat apparaat alleen in stappen van 5ms ingesteld kon worden. De SSP-300 die ik sinds kort heb kan in stappen van 1ms werken, dus ik moet daar opnieuw naar kijken.

Verder heb ik met 24Hz nog steeds last van een klein beetje judder, ongeveer elke 30 seconden (beeldmateriaal is 23,976FPS, maar windows of de beamer eindigt alsnog op 24.002Hz van als ik in de instellingen van de TW2900 kijk). Ik heb geen windows refreshrate kunnen vinden waarmee ik in de beamer instellingen exact op 23,976 uit kwam. Vanwege dit probleem heb ik maar 60Hz refreshrate ingesteld in windows, maar van 3:2 pulldown wordt je niet vrolijk.

Overigens denk ik dat SVP mijn probleem wel op kan lossen, want als ik het goed begrijp maakt de app van 23,976FPS materiaal in feite toch 60 FPS materiaal?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kjelt


cardas49

SVP schijnt dit beter te kunnen dan de hardware in projectoren (minder artefacten)
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

THX-UltraII

Quote from: Kjelt on September 18, 2012, 10:58:31
Dan heb je de FI van de projector toch helemaal niet meer nodig?  ???
De FI techniek op mijn JVC (heet bij JVC Creative Frame Interpolation) werkt alleen goed (lees zonder zichtbare artifacts) voor 60fps materiaal. Wat ik dus doe ik via SVP 23,976=>60fps en de JVC vervolgens op deze 60fps zijn CFI (lichtste variant) toepassen.

THX-UltraII

Quote from: mark235 on September 18, 2012, 11:12:02
SVP schijnt dit beter te kunnen dan de hardware in projectoren (minder artefacten)
Het voordeel is dat alle pjs overweg kunnen met 60fps. SVP doet het idd stukken beter dan de hardware in een pj mits je een pc hebt die zwaar genoeg is.

Kjelt

Weet je zeker dat de JVC met 60 Hz dit nog wel doet? Dat is dan toch niet meer nodig of maakt hij er dan 120Hz van?

cardas49

Heb net wat zitten spelen met SVP en mijn judder issue als gevolg van de 3:2 pulldown is nu toch echt weg! Met de frameinterpolatie op minimum heb ik verder zo goed als geen last van artifacten, en het kleine beetje extra smoothness is best aangenaam. Op de standaard smoothness setting vind ik het effect al wat te sterk, maar kan me voorstellen dat sommigen het erg mooi vinden. Bij sport lijkt de standaard setting me een hele prettige feature.

Domme vraag, maar hoe zet ik die tearing test uit? de optie staat uitgevinkt in het context menu van SVP rechtsonderin de taakbalk, maar er blijft een balk van links naar rechts schuiven. Edit: herstart van de pc loste dit op...

Quote from: THX-ultraII on September 18, 2012, 09:28:16
Met SVP ga je nimmer afkomen van judder problemen. Je moet eerst uitzoeken waarom je last van judder hebt en het oplossen VOORDAT je met SVP aan de slag gaat. Vertel me meer over je setup zodat we samen kunnen kijken of we iets kunnen vinden?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Om maar even verder te gaan met de loftrompet over SVP: volgens mij zou elke HTPC hier profijt van hebben. Alle HTPC bronnen die ik bij anderen gezien heb geven 3:2 pulldown judder op 60Hz of 23,976 > 24,002 microjudder op 24Hz. Vreemd genoeg lijken veel mensen hier geen last van te hebben, of het uberhaupt niet eens te zien :ph34r:

Ook als je geen frame interpolatie wil, en wel van judder af wil heb je hier een instelling voor: Frame interpolatie afzetten en "Blend frames to screen  refresh rate" aanzetten. Je krijgt dan mooi smooth beeld op 60Hz met 24FPS materiaal. Wel wordt er dan dusdanig "gesmeerd" met frames dat het lijkt alsof je beamer veel last heeft van ghosting. Scherp is het niet. Frame interpolatie op de minimale setting is dus beter, als het lichte "soap opera" effect je niet stoort.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

THX-UltraII

Quote from: mark235 on September 23, 2012, 12:21:42
Om maar even verder te gaan met de loftrompet over SVP: volgens mij zou elke HTPC hier profijt van hebben. Alle HTPC bronnen die ik bij anderen gezien heb geven 3:2 pulldown judder op 60Hz of 23,976 > 24,002 microjudder op 24Hz. Vreemd genoeg lijken veel mensen hier geen last van te hebben, of het uberhaupt niet eens te zien :ph34r:

Ook als je geen frame interpolatie wil, en wel van judder af wil heb je hier een instelling voor: Frame interpolatie afzetten en "Blend frames to screen  refresh rate" aanzetten. Je krijgt dan mooi smooth beeld op 60Hz met 24FPS materiaal. Wel wordt er dan dusdanig "gesmeerd" met frames dat het lijkt alsof je beamer veel last heeft van ghosting. Scherp is het niet. Frame interpolatie op de minimale setting is dus beter, als het lichte "soap opera" effect je niet stoort.
Nogmaals, de intentie van SVP is niet om judder te voorkomen. Als je last hebt van judder zonder SVP zou ik persoonlijk eerst tot op de bodem uitzoeken waardoor dit komt en het oplossen en pas daarna aan de slag gaan met SVP. De optie ''blend frames to screen RF'' wil je eigenlijk niet gebruiken. Vergt overigens ook veel meer CPU die je beter kan gebruiken voor een stap hoger in vector grid.
Al voor elkaar om je tearing test uit te zetten?

cardas49

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/SmoothVideo_Project_%E2%80%93_SVP is dat wel het doel van SVP.

Ik denk verder dat wij een andere andere betekenis verbinden aan de term judder. Zal proberen wat vergelijkingsmateriaal te verzamelen en linken zodat ik duidelijk kan maken wat ik bedoel. Wellicht gebruik ik een verkeerd woord voor het verschijnsel wat SVP bij mij opgelost heeft. 

Ja, de tearing test staat nu uit. pc herstart was nodig. Nu gedraagt de optie zich naar behoren.

Quote from: THX-ultraII on September 24, 2012, 13:12:37
Nogmaals, de intentie van SVP is niet om judder te voorkomen. Als je last hebt van judder zonder SVP zou ik persoonlijk eerst tot op de bodem uitzoeken waardoor dit komt en het oplossen en pas daarna aan de slag gaan met SVP. De optie ''blend frames to screen RF'' wil je eigenlijk niet gebruiken. Vergt overigens ook veel meer CPU die je beter kan gebruiken voor een stap hoger in vector grid.
Al voor elkaar om je tearing test uit te zetten?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Gerbrand

Quote from: mark235 on September 23, 2012, 12:21:42
Om maar even verder te gaan met de loftrompet over SVP: volgens mij zou elke HTPC hier profijt van hebben. Alle HTPC bronnen die ik bij anderen gezien heb geven 3:2 pulldown judder op 60Hz of 23,976 > 24,002 microjudder op 24Hz. Vreemd genoeg lijken veel mensen hier geen last van te hebben, of het uberhaupt niet eens te zien :ph34r:

Aangezien dit topic ook over JRiver en madvr gaat: ik gebruik JRiver met de optie "videoclock". Dit is in feite hetzelfde als Reclock. Je kunt dan echter niet meer bitstreamen. Dit heb ik opgelost door een redelijk high-end geluidskaart (Asus Xonar Essence + HD6 expansie board) te gebruiken en die analoog op mijn receiver aan te sluiten. Het resultaat is 1 dropped frame per 2 uur of zo, volgens MadVR.

Het aardige van JRiver is dat je hierin sinds kort ook FIR filters kunt gebruiken t.b.v. roomcorrectie.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

cardas49

Heb zelf de Xonar D2 gehad en hetzelfde gedaan toen ik reclock gebruikte. Vond de analoge uitgangen van deze kaart echter niet heel erg mooi. Wat me nog wat meer dwarszat was de brakke driver die met deze kaart kwam. Veel harde "plopjes" bij het starten / stoppen van muziek. Heb je daar last van met de Essence? Wat is trouwens jouw reden voor het gebruik van de videoclock optie?

FIR filters, zit die optie in de huidige stable build? (v17). Heb Jriver tot nu toe alleen voor audio en foto's gebruikt, geen video. Ben tevreden met dat pakket. Veel updates, goede support, en erg feature rijk tov veel andere mediaplayers
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup