het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: nielvm on November 23, 2015, 16:48:09
Morgen eens testen met reclock. Ik gebruik nog SVP 3, daar zit reclock niet bij.
En even los van reclock: ergens (je mediaplayer settings?) zal toch gedefinieerd staan of je streaming audio of gedecodeerd (pcm) wilt uitsturen..

nielvm

Ik bekijk het morgen nog eens, maar er lijkt mij meer aan de hand dan die instelling. Ik kreeg een 7.1 signaal door op de versterker, maar met veel ruis. Een muisklik uit windows klonk erg krakend.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Met reclock lukt het allemaal een stuk beter  ;)

Bij sommige films krijg ik wel een aantal "dropped frames" wanneer SVP aanstaat. Ik merk hier echter niets van. Moet ik mij hier zorgen om maken/kan ik dat vermijden?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on November 24, 2015, 12:48:00
Met reclock lukt het allemaal een stuk beter  ;)

Bij sommige films krijg ik wel een aantal "dropped frames" wanneer SVP aanstaat. Ik merk hier echter niets van. Moet ik mij hier zorgen om maken/kan ik dat vermijden?
Heb je ook dropped frames als je geen bitstream maar pcm uitstuurt?

nielvm

Jep. Volgens kodi zijn er heel wat dropped frames hoor, zo'n 5-10 per seconde.

Mij lijkt dit een verkeerde interpretatie door het gebruik van SVP? Anders zou ik toch zeker iets merken aan het beeld?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on November 24, 2015, 13:35:01
Jep. Volgens kodi zijn er heel wat dropped frames hoor, zo'n 5-10 per seconde.

Mij lijkt dit een verkeerde interpretatie door het gebruik van SVP? Anders zou ik toch zeker iets merken aan het beeld?
Ja dat lijkt me ook. 5-10 frames dropped per seconde zou je toch moeten opmerken lijkt me :P

Heb je de counters wel eerst gereset ? Ik krijg in madvr ook dropped frames als SVP net opstart, maar daarna niet meer.

thebest106

Quote from: nielvm on November 24, 2015, 13:35:01
Jep. Volgens kodi zijn er heel wat dropped frames hoor, zo'n 5-10 per seconde

Mij lijkt dit een verkeerde interpretatie door het gebruik van SVP? Anders zou ik toch zeker iets merken aan het beeld?

Dit kan toch zo maar eens kloppen, als we 24fps al waarnemen als een vloeiend beeld dan word 60-10=50fps zeker als vloeiend waargenomen.  Je zult dit alleen opmerken als de drop bestaat uit meerdere opeenvolgende frame.  Dit gebeurt meestal bij een overschakeling van een rustige scene naar een snelle scene,  maar omdat er op dit moment al een tempo verandering plaats vind zal de multi-framedrop niet als hinderlijk worden ervaren.

De framedrops willen wel zeggen dat algoritmes in madvr op een te hoog niveau voor jou pc staan


nielvm

Hoe dan ook, als ik er nog een aparte videokaart in steek (wat toch wel de bedoeling is als ik dit als bron ga gebruiken), zal alles nog een pak vlotter kunnen lopen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Moondust

Ik zie elke framedrop direct terug in het beeld als er tenminste iets in beeld beweegt waar ik een hapering in kan zien. Dat we alles vanaf 24fps als vloeiend ervaren is in die zin waar dat dat het minimum is om een gevoel van vloeiendheid te ervaren. Maar optimaal is het echt niet. 60fps voelt veel vloeiender en als je gaat gamen in 120fps of zelfs 144fps dan merk je het verschil met 60fps weer erg goed. Framedrops zijn iig niet goed en met de goede hardware ook makkelijk te voorkomen. Zoals gezegd door Audioloog is het normaal dat je een aantal framedrops hebt zodra SVP aanmaakt, maar daarna zou je geen enkele framedrop meer moeten zien. Mijn vermoeden is dat je een videokaart moet bijprikken, omdat SVP anders al heel snel te hoog staat afgesteld en het dus niet goed kan bijbenen.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Mijn HTPC met Smooth Video Project is nu wel aardig uitgekristalliseerd, ik heb mijn documentje up to date gemaakt, voor wie er wellicht ook wat aan heeft:

http://www.ronaldverlaan.com/download/htpc.pdf (versie: 14 december 2015)

hifiman

De settings die ik uiteindelijk op ben uitgekomen zijn de onderstaande. Feitelijk zijn dit de default settings met 1 wijziging:
- SVP Shader van Standard naar Complicated, de verschillen zijn minimaal en alhoewel zeer subjectief, heeft de Complicated setting mijn voorkeur als het gaat om artifacten.

Na veel experimenteren kom ik tot de conclusie dat alle overige setting het best op de default blijven staan, wijzigen van de settings gaf of een beduidend minder smooth beeld of voor mij onacceptabel veel artifacts. De seting (1.5m mode) met minder artefacts geeft een minder vloeiend beeld dan de andere default (adaptive) mode.

Dit zijn voorlopig mijn final settings, nu 3 maanden klooien en finetunen ga ik nu maar gewoon eens lekker film kijken  :popcorn:

PS. Een en ander weer verwerkt in dit documentje:
http://www.ronaldverlaan.com/download/htpc.pdf

Moondust

Hoe krijg jij het oude profile menu in SVP 4? Ik krijg alleen due nieuwe interface met veel minder opties.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

hifiman

Ik ben terug gegaan naar svp3, ik had het idee dat svp4 meer artifacts gaf bij dezelfde settings. Kan verbeelding zijn, maar just in case...

Overigens kan het wel, maak een kopie van profile automatic en pas die aan naar eigen smaak.

nielvm

Ben nog eens bezig geweest om de htpc als bron te proberen.

Ik lijk een probleem te hebben met de combinatie ondertitles en svp. Een van de twee geeft geen problemen, maar allebei samen geeft dropped frames.

Ik heb de instellingen van audioloog naar mijn weten allemaal overgenomen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ondertitels toevoegen zou toch geen extreme prestaties van cpu of gpu mogen eisen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on December 28, 2015, 13:11:24
Ben nog eens bezig geweest om de htpc als bron te proberen.

Ik lijk een probleem te hebben met de combinatie ondertitles en svp. Een van de twee geeft geen problemen, maar allebei samen geeft dropped frames.

Ik heb de instellingen van audioloog naar mijn weten allemaal overgenomen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ondertitels toevoegen zou toch geen extreme prestaties van cpu of gpu mogen eisen?
Hmmm, das apart, dat issue herken ik niet.

Met de O toets kun je tijdens afspelen in kodi je overigens cpu gebruik per core op het scherm weer laten geven.

nielvm

Lijkt toch wat te zwaar voor enkel cpu (heb geen aparte videokaart)

Met SVP op 2M en luma sharpen uit heb ik geen dropped frames meer...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on December 28, 2015, 14:33:46
Lijkt toch wat te zwaar voor enkel cpu (heb geen aparte videokaart)

Met SVP op 2M en luma sharpen uit heb ik geen dropped frames meer...
Ehhh je bedoeld een single core cpu???

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on December 28, 2015, 16:16:05
Nee, een i7 4670 (als ik mij niet vergis)
Oh ok, haha ik had het woordje "enkel" in je zin even verkeerd geintepreteerd.

hifiman

Quote from: nielvm on December 28, 2015, 14:33:46
Lijkt toch wat te zwaar voor enkel cpu (heb geen aparte videokaart)

Met SVP op 2M en luma sharpen uit heb ik geen dropped frames meer...
Blijkbaar was het je GPU die stond te clippen op 100% en niet je CPU.

Moondust

Quote from: Audioloog on December 26, 2015, 10:41:56
Ik ben terug gegaan naar svp3, ik had het idee dat svp4 meer artifacts gaf bij dezelfde settings. Kan verbeelding zijn, maar just in case...

Overigens kan het wel, maak een kopie van profile automatic en pas die aan naar eigen smaak.
Ik ben ook maar terugegaan naar 3.17, want in 4 kan ik de instelmogelijkheden van 3 niet vinden, wat ik ook probeer. En wat ik dan kan instellen leidt er niet toe dat ik betere kwaliteit interpolatie krijg dan 3.17. Sterker nog, het is gewoonweg veel slechter, met constant artifacts. Heb nu jouw guide gevolgd en ziet er nu al goed uit. Nogmaals dank daarvoor. Ik wil nog gaan kijken of ik mijn Kuro op 72 Hz kan krijgen, dat is voor SVP nog beter.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

@Audioloog
Ik krijgt de ondertiteling niet goed. In Kodi kan ik de grootte van de letters aanpassen wat ik wil, maar er gebeurt niets. In de opties van xysubfilter evenmin en ook kan ik niet vinden hoe ik ervoor kan kiezen om de ondertiteling ONDER het videobeeld te zetten. Vaak is een film in 21:9 en zijn er mooie zwarte balken waar de ondertiteling mooi inpast. Dan staat het ook niet hinderlijk in beeld. Daarnaast prefereer ik kleinere ondertiteling dan standaard is omdat ik redelijk dicht op mijn scherm zit (2 meter afstand op 60 inch scherm). Ik ben nu tijdelijk weer teruggevallen op MPC-HC, omdat ik het daar wel goed kan instellen. Heb jij enig idee waar ik de gewenste opties kan vinden en hoe ik deze moet instellen?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

simsatit

Quote from: Audioloog on December 14, 2015, 10:12:22
Mijn HTPC met Smooth Video Project is nu wel aardig uitgekristalliseerd, ik heb mijn documentje up to date gemaakt, voor wie er wellicht ook wat aan heeft:

http://www.ronaldverlaan.com/download/htpc.pdf (versie: 14 december 2015)

Na mijn vorige HTPC gefried te hebben... iets te lang met een overclock van 5Ghz op mijn 2500K gespeeld dat vond die niet zo fijn..
heb ik nu een heel nieuw systeem, dus weer opnieuw alles installeren en dan is zo een handleiding heel fijn!!!
Dank je!!

Ik heb nog wel een vraagje:
in eerdere Kodi gebruikte ik altijd MPC als mediaplayer met het hele riedeltje eronder, je moest dan een externe player xml file aanpassen in Kodi was omslachtig maar is de dsPlayer van Kodi nu net zo goed?

Thanks
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

hifiman

Quote from: simsatit on January 25, 2016, 11:34:30
Na mijn vorige HTPC gefried te hebben... iets te lang met een overclock van 5Ghz op mijn 2500K gespeeld dat vond die niet zo fijn..
heb ik nu een heel nieuw systeem, dus weer opnieuw alles installeren en dan is zo een handleiding heel fijn!!!
Dank je!!

Ik heb nog wel een vraagje:
in eerdere Kodi gebruikte ik altijd MPC als mediaplayer met het hele riedeltje eronder, je moest dan een externe player xml file aanpassen in Kodi was omslachtig maar is de dsPlayer van Kodi nu net zo goed?

Thanks
Oh, das niet zo mooi dan  :butbut: Ik heb mijn systeem zelfs 5% underclocked voor minder warmte, minder fan herrie en langere levensduur.

Ik heb MPC nooit gebruikt dus ik kan je vraag niet echt beantwoorden. Voor mij werkt dsplayer prima in elk geval.
Ik heb wel 2 issues:
1. ondertiteling doet het niet altijd , na wat heen en weer spoelen doet tie het opeens wel. Dit is opgelost (heb ik getest) in kodi 16 die nog in beta stadium is.
2. Als ik wat te enthousiast heen en weer spoel dan hangt kodi (windows zelf reageert dan nog wel), ik hoop dat dit in kodi 16 straks ook is opgelost, ik wacht even tot de stable versie gereleased is om dat uit te testen.

hifiman

Quote from: Moondust on January 21, 2016, 08:33:18
@Audioloog
Ik krijgt de ondertiteling niet goed. In Kodi kan ik de grootte van de letters aanpassen wat ik wil, maar er gebeurt niets. In de opties van xysubfilter evenmin en ook kan ik niet vinden hoe ik ervoor kan kiezen om de ondertiteling ONDER het videobeeld te zetten. Vaak is een film in 21:9 en zijn er mooie zwarte balken waar de ondertiteling mooi inpast. Dan staat het ook niet hinderlijk in beeld. Daarnaast prefereer ik kleinere ondertiteling dan standaard is omdat ik redelijk dicht op mijn scherm zit (2 meter afstand op 60 inch scherm). Ik ben nu tijdelijk weer teruggevallen op MPC-HC, omdat ik het daar wel goed kan instellen. Heb jij enig idee waar ik de gewenste opties kan vinden en hoe ik deze moet instellen?
Tsja ik heb  precies het omgekeerde, ik wil de ondertiteling in het film gedeelte hebben en niet in de balken (vanwege 21:9 scherm), en dat is een optie die je aan kunt zetten in kodi. Ik zou zo gauw niet weten of je ook kunt instellen dat je ze juist altijd in de balken wilt hebben. Kwestie van even de settings nalopen toch?