het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

riwi

Misschien is een 4000 serie kaart dan momenteel optimaler kwa prijs/kwaliteit?
Toen ik de 3060ti kocht waren er alleen hele dure 4000 serie kaarten.

jaco

De tuf 4060ti heeft 4352 cores maar is ook 3.x sloten breed. Past er geen hdmi input kaart meer naast, ook minstens zo duur. (€489)
4070ti is €900 heeft 7680 cores.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

angelo41

Quote from: jaco on October 17, 2023, 20:43:18Ik heb een passive 600 watt voeding met 4 x PCIe kabels.
De andere was een 400 watt maar die had een 4 polige 12v te weinig.

Die 3000 serie kaarten is raar, ze zijn naar die hele hoge prijzen gegaan en wat er nog is buiten 3060ti (€398) en 3070ti (€545) (voor redelijk normale prijzen) is niet leuk meer.
2e hands is er wel wat, maar er staan 3070ti te koop 2e hands (€550) die meer zijn dan een nieuwe nu.
2e hands 3080oc (€450) is er wel, maar buiten garantie.
Ook 3080ti (€750) is er, nog wel garantie.
[/quot

Kijk even op megekko,Staan mooie kaarten van de 4*** reeks voor rond de 450 al.

jaco

Ik heb vrij specifieke eisen helaas, asus tuf video kaart.
Alle 4xxxx TUF kaarten zijn 3.x units breed, dat gaat niet passen.

Dan zijn er wel 3 unit brede kaarten met 3 ventilatoren in de 4xxx serie.
Alleen hebben die allemaal een memory bus die minder bits is, en voor de lagere (4030-4060) kaarten. Wel een hogere klok, maar dan ook dan nog lagere geheugen snelheid.

Grootste voordeel is de lagere TDP 240 naar 160 Watt voor de 4060ti tov 3060ti
De 4070ti is een upgrade vanaf de 3070ti wat betreft shading units, bij de 3060/4060 is het minder geworden, verder is de 4070ti rond de 900 euro, wat 360 euro meer is dan een 3070ti. De tdp is ongeveer gelijk. Helaas is de tuf uitvoering te breed,

Dus gaat het een 3070ti v2 ov worden
https://tweakers.net/pricewatch/1892366/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-3070-ti-v2-oc-edition-8gb-gddr6x/specificaties/
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Vraag over de hdmi input kaart.

De 1 poort blackmagic decklink 4k recorder is iets onder de €200 (HDMI 2.0a)
De 4 poort blackmagic decklink quad hdmi is iet meer dan €500. (HDMI 2.0b)

De quad kan 2160p60 en de 1 poort enkel 2160p30 (verschil zal hdmi 2.0 a/b zijn)

Nu heb je voor de quad een x8 PCIe nodig (PCI Express 8 lane generation 3)
En voor de 1 poort een x4 PcIe (Gen 2 PCIe Express 4 lane)

Gen 2 PCIe x4 is 2 GB/sec
Gen 3 PCIe x4 is 3.9 GB/sec
Gen 3 PCIe x8 is 7.8 GB/sec

Die quad zou per poort maximaal 7.8/4 = 1,95 Gb/sec kunnen doen. Dat moet werken in een x4 PCIe gen 2 slot, en 2 kanalen in een gen 3 x4 slot.

Ik heb wat gezocht naar gebruik van die quad kaart in een x4 slot. Dat varieert van dat het gewoon kan tot mensen die af en toe storingen hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee, of een link naar posts van goede ervaringen ?

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Ik heb de single port decklink kaart hier nog liggen.
Je weet dat er geen audio door deze kaart komt he? Dus hij moet altijd tussen de versterker en de projector.
En hij geeft video delay die je dan met audio delay in de versterker of bron moet corrigeren.

Veel bron apparaten hebben een menu met 2160p60. De Dune kan wel 2160p24 als GUI. Maar de Oppo bv heeft 2160p60 en dan zie je niks.

Maximus heeft het wel werkend. En Williams heeft de quadkaart en daar werkt het ook goed met de Zidoo z9x.

maximus79

Quote from: riwi on October 20, 2023, 09:51:50Ik heb de single port decklink kaart hier nog liggen.
Je weet dat er geen audio door deze kaart komt he? Dus hij moet altijd tussen de versterker en de projector.
En hij geeft video delay die je dan met audio delay in de versterker of bron moet corrigeren.

Veel bron apparaten hebben een menu met 2160p60. De Dune kan wel 2160p24 als GUI. Maar de Oppo bv heeft 2160p60 en dan zie je niks.

Maximus heeft het wel werkend. En Williams heeft de quadkaart en daar werkt het ook goed met de Zidoo z9x.

Klopt, werkt hier vlekkeloos met de Decklink mini, ik gebruik een Dune en Atv. Delay kan wel een dingetje worden als je dit niet ver genoeg kan aanpassen. Ik zit zelf op de max voor mij Lexicon met een delay van 250ms.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

jaco

Het is de bedoeling om hem voor de projector (heb alleen nog de VW90 van 'vroeger') te zetten achter een dhcp strippende box en daarvoor de HT preamp.

Ik moet nog kabels trekken, en heb die binnen voor de speakers. Moet nog een nieuwe HDMI kopen voor de projector.

Het is allemaal voorbereiding als ik wat tijd heb.

Mijn AV8802a heeft 200 msec max delay.
De AV10 die ik wil kan 500 msec max.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Mijn Arcam AV860 heeft max 250ms delay en dat was net niet genoeg. Ik geloof dat ik 280ms nodig had ongeveer.

Je kan dan ook nog in de bron een delay zetten (dus zowel in de processor als in de bron).
Maar dat heeft (bij mij) dan weer als nadeel dat ik die bron niet meer op de TV kan gebruiken of ik moet de delay er dan weer af halen.

Verder nadeel vond ik dat ik dan altijd projector via die dikke stroomvretende PC moet kijken. Dus ik heb het een weekje geprobeerd, het werkte, maar voor mij te lastig. Ik gebruik de PC alleen als mediaplayer met Kodi-DSplayer/MadVR.

Laatste nadeel is dat het programma "VideoProcessor" alleen samen werkt met MadVR versie 113 en niet met de recentere versies die weer wat verbeterd zijn kwa HDR->SDR tonemapping.

jaco

Quote from: riwi on October 20, 2023, 12:12:21Laatste nadeel is dat het programma "VideoProcessor" alleen samen werkt met MadVR versie 113 en niet met de recentere versies die weer wat verbeterd zijn kwa HDR->SDR tonemapping.
Is dat niet een beetje raar ?
Veranderen API's onderweg, of schermen ze voor elkaar dingen af ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

Quote from: jaco on October 20, 2023, 14:01:46Is dat niet een beetje raar ?
Veranderen API's onderweg, of schermen ze voor elkaar dingen af ?
Madshi heeft er een stokje voor gestoken, vanuit commercieel oogpunt goed te begrijpen, anders koopt straks niemand meer zijn Envy..

riwi

Quote from: jaco on October 20, 2023, 09:22:23Ik heb wat gezocht naar gebruik van die quad kaart in een x4 slot. Dat varieert van dat het gewoon kan tot mensen die af en toe storingen hebben.
williams gebruikt de quad kaart. Ik weet dat hij een vrij normaal moederbord heeft. De meeste 'normale' moderborden hebben een 16 lane slot en een 4 lane slot. Maargoed even wachten op williams dus.
Mijn inschatting is dat 4x gewoon prima werkt.

Ik heb laatst een sata kaartje dat 4 lanes nodig had in een slot met maar 1 lane geprobeerd en dat werkte ook prima. Misschien als je er dan 8 harddisks/SSDs aan hangt dat er wel een bottleneck geraakt wordt dan.

riwi

Quote from: jaco on October 20, 2023, 14:01:46Is dat niet een beetje raar ?
Veranderen API's onderweg, of schermen ze voor elkaar dingen af ?
Wat hifiman zegt. Tevens heeft Madshi geeist dat hij stopte met verder ontwikkelen van VideoProcessor

jaco

Quote from: hifiman on October 20, 2023, 14:16:59Madshi heeft er een stokje voor gestoken, vanuit commercieel oogpunt goed te begrijpen, anders koopt straks niemand meer zijn Envy..
Ik denk dat met de envy prijzen maar weinig mensen hier in deze thread er een zouden kopen. Dat zal wereldwijd gelden.

Deze video legde het wel goed uit voor mij. Hij combineert ook de 'laatste' release met de versie die niet verloopt. Geen idee wat je dan krijgt.


Een hdcp stripper besteld (hdmi splitter) en Williams heeft me een bericht gestuurd :)
Quad decklink is op weg naar mij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bessiboy

Hi iedereen,

net een tweedehands RTX3080 gunstig op de kop kunnen tikken dus ga dit weekend nog eens met de settings spelen. mijn 1080ti had toch wel wat beperkingen zeker in de "videoprocessor" combo.
Iets anders wat ik me afvroeg en nog niet voorbij had zien komen was op welke setting jullie jullie projector instellen. ik bedoel specifieker welke video preset icm MAdVR. ik stel de vraag omdat mijn VW590 voorheen al ISF gecalibreerd was door Frank doorhof op BT709 en BT2020 maar ik voor de 3DLut calibratie een aparte video mode (in mijn geval USER) geselecteerd had om niet de settings die Frank erin gezet had te overschrijven en eens te kunnen vergelijken met de ISF calibratie zonder madvr Tonemapping en met tonemapping.
In die video mode heb ik dan de recommended settings van de MadvrEnvy sony quickguide gebruikt als basis (iris open, enhancements uit, ...) maar de brightness en contrast instellen loopt niet altijd even soepel met bvb spears en munsel, brightness lukt nog wel maar voor contrast vind ik niet echt het juiste clipping level (de 100% wit balkjes blijven ipv altijd licht zichtbaar zowel op bvb 40% contrast als op 100% (waar 40% uiteraard het beeld veel de donker is.
hoe pakken jullie dat aan? je kan voor als baseline niet alvast de BT709 calibratie gebruiken als baseline en dan daar de 3Dlut op los laten.
het beeld ziet er op die aparte setting goed uit naar mijn mening maar heb altijd zoiets van "als het niet door een pro ingesteld is zal het wel niet goed zijn  :-).

heb trouwens een bijkomende hdmi splitter gekocht op amazon recent, had al een avstar en nu de EZcoo. De AVstar heeft eigenlijk altijd issues gegeven, nu met de EZCOO loopt het helemaal perfect. heb hem tussen de HDMIout van  mijn Stormaudio en de input van de blackmagic gestoken en nooit issues met zwart scherm of dergelijke, zowel op shield of appleTV.

groeten
kevin

 
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

maximus79

Je kan gewoon je gekalibreerde standen kiezen aangezien de 3dlut via madvr loopt en er dus niets aan je kalibratie van de JVC veranderd.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

riwi

Quote from: maximus79 on November  9, 2023, 14:50:36Je kan gewoon je gekalibreerde standen kiezen aangezien de 3dlut via madvr loopt en er dus niets aan je kalibratie van de JVC veranderd.

Enige waar je nog op moet letten dat je bij gebruik van de 3DLut dezelfde preset op de projector moet gebruiken als waar je de 3DLut in hebt gemaakt. Ik heb de 3DLut gemaakt op een setting waar in de projector niks is gedaan (alles op 0 geen kleur correctie, gewoon gamma 2.4 etc.). Als ik REC709 speel gebruikt hij niet de 3DLut maar de in de projector gecalibreerde user.
Ik moet wel handmatig in de projector de juiste user kiezen anders klopt het niet.

williams

Net zoals Riwi aangeeft ,zou ik gewoon een lege slot gebruiken en niet een kalibratie over kalibratie laten gaan .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bessiboy

Hi guys, bedankt voor al de feedback.

Voor mijn begrip (wij belgen zijn beetje trager van begrip dan nederlanders) "alles op 0 in een lege preset" bedoelen jullie gewoon alles op neutraal. de reden van de vraag is dat bij Sony neutraal voor bvb contrast 50 is en niet 0, wellicht dat bij JVC dat anders is...
en bijkomend hebben de verschillende image modes bij Sony specifieke settings standaard ingebakken, de image mode "user" is bvb veel helderder dan de reference setting.

"gamma 2.4 etc" gebruiken jullie daar de recommended setting uit de Envy "guidelines" quickguide. Ze geven daar bvb aan om dingen zoals smooth motion, frame interpolation uit te zetten, hdmi color range op full, etc?

ik was in de veronderstelling dat je steeds eerst brightness en contrast moest instellen op een user settting en dan pas de 3d lut moest laten lopen.

en nog laatste vraagje @williams de reden dat jij naar de declink quad gegaan bent is owv het feit dat de user menus op bvb de zidoo dan ook in 4K gerenderd worden. ik dacht dat ik alles vlekkeloos lopen had maar met het ombouwen van de 1080ti naar de 3080 zag ik eens dat op de EZCOO hdmi splitter het knopje nog op Copy1 stand had staan en niet op 4K7.1 en dat de stormaudio qua audio enkel PCM 7.1 aangeeft op display en niet dolby atmos bij het streamen van een full4K rip. enige probleem wat ik heb is als ik omschakel naar 4K7.1 op de splitter hij de resolutie op de shield van 4K30 aanpast naar 4K60 en het beeld dus weg is :-)
denk als we al onze uren al eens gerekend hadden aan 40€/u we makkelijk al een Envy hadden kunnen kopen maar bon dan is het plezier er natuurlijk ook wel van af;-)
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

riwi

Ik bedoelde inderdaad alles op de neutrale stand. Iris indien aanwezig, vast en geheel open. Volgens mij had ik de Clear Motion Drive uitgezet tijdens de 3DLut. In de Sony is dat de Reality Creation. Ik weet niet of die ook invloed heeft op de meting.
Ik zou dan pas naderhand met testpatronen checken of contrast en brightness nog aangepast moeten worden. Je kan dan ook de CMD/RC weer aanzetten op het gewenste niveau.

williams

Quote.   en nog laatste vraagje @williams de reden dat jij naar de declink quad gegaan bent is owv het feit dat de user menus op bvb de zidoo dan ook in 4K gerenderd worden. ik dacht dat ik alles vlekkeloos lopen had maar met het ombouwen van de 1080ti naar de 3080 zag ik eens dat op de EZCOO hdmi splitter het knopje nog op Copy1 stand had staan en niet op 4K7.1 en dat de stormaudio qua audio enkel PCM 7.1 aangeeft op display en niet dolby atmos bij het streamen van een full4K rip. enige probleem wat ik heb is als ik omschakel naar 4K7.1 op de splitter hij de resolutie op de shield van 4K30 aanpast naar 4K60 en het beeld dus weg is :-)
denk als we al onze uren al eens gerekend hadden aan 40€/u we makkelijk al een Envy hadden kunnen kopen maar bon dan is het plezier er natuurlijk ook wel van af;-)


Hoi ik heb de kaart maar kort in mijn bezit gehad en dat was is om te testen i.v.m. de menu's van diversen bronnen die inderdaad in 50 / 60 frames zijn .
En dit werkt dan ook maar ik bleef maar HDMI problemen houden met de Apple TV en daarboven op heeft mijn Marantz niet genoeg de mogelijkheid om de audio te vertragen .Dacht zo uit mijn hoofd dat het iets van rond de 275 ms moest zijn .
Heb dan ook de kaart overgedaan aan Jaco die er binnenkort mee aan de gang gaat in zijn nieuwe bioscoopje .
Heb nog wel de oude 4K mini HD kaart in mijn pc zitten maar doe er op dit moment weinig mee daar ik op dit moment een instabiele HDMI verbinding hebt en ik nog niet de vinger erop leggen of dit mijn Marantz receiver de boosdoener is of mijn optische HDMI kabel . Hoop dan ook het laatste en ik zal is een nieuwe bestellen daar dit de goedkoopste oplossing is .

Nog even een toevoeging, mocht je de Zidoo als je hoofdspeler gebruiken dan zou ik niet investeren in de quad kaart maar gewoon de mini 4K houden en de Zidoo gewoon hard op 23,973 frames zetten .
Dit werkt bij mij het meest stabiel van alle bronnen die ik er hebt aangehangen en bij de Zidoo heb je ook de mogelijkheid om in de player de audiodelay wel in te stellen zodat dit goed loopt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bessiboy

Quote from: williams on November 11, 2023, 08:20:16Hoi ik heb de kaart maar kort in mijn bezit gehad en dat was is om te testen i.v.m. de menu's van diversen bronnen die inderdaad in 50 / 60 frames zijn .
En dit werkt dan ook maar ik bleef maar HDMI problemen houden met de Apple TV en daarboven op heeft mijn Marantz niet genoeg de mogelijkheid om de audio te vertragen .Dacht zo uit mijn hoofd dat het iets van rond de 275 ms moest zijn .
Heb dan ook de kaart overgedaan aan Jack die er binnenkort mee aan de gang gaat in zijn nieuwe bioscoopje .
Heb nog wel de oude 4K mini HD kaart in mijn pc zitten maar doe er op dit moment weinig mee daar ik op dit moment een instabiele HDMI verbinding hebt en ik nog niet de vinger erop leggen of dit mijn Marantz receiver de boosdoener is of mijn optische HDMI kabel . Hoop dan ook het laatste en ik zal is een nieuwe bestellen daar dit de goedkoopste oplossing is .

Nog even een toevoeging, mocht je de Zidoo als je hoofdspeler gebruiken dan zou ik niet investeren in de quad kaart maar gewoon de mini 4K houden en de Zidoo gewoon hard op 23,973 frames zetten .
Dit werkt bij mij het meest stabiel van alle bronnen die ik er hebt aangehangen en bij de Zidoo heb je ook de mogelijkheid om in de player de audiodelay wel in te stellen zodat dit goed loopt .

thanks William,

damn net te laat had gisteren al de quad besteld maar mogelijks kan ik die nog wel terugsturen. Heb toevallig vanmorgen een Z9X kunnen lenen van een vriend in de buurt en wow wat een vlotte setup, bediening en gebruik... Stuurt nu ook bitstream uit naar de Stormaudio dus ontvang effectief Dolby Atmos. en had idd de user interface gelocked op 4K30 en loopt prima.
Zappiti was al uit het rek maar dan gaat de zidoo in de plaats komen. top toestelletje
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

williams

Quote.   damn net te laat had gisteren al de quad besteld maar mogelijks kan ik die nog wel terugsturen. Heb toevallig vanmorgen een Z9X kunnen lenen van een vriend in de buurt en wow wat een vlotte setup, bediening en gebruik... Stuurt nu ook bitstream uit naar de Stormaudio dus ontvang effectief Dolby Atmos. en had idd de user interface gelocked op 4K30 en loopt prima.
Zappiti was al uit het rek maar dan gaat de zidoo in de plaats komen. top toestelletje

Was je niet tevreden over de Zappiti dat je hem vervangt voor de Zidoo ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

De kaart draait prima, alleen heb ik nog geen 4k device. Ik heb wel UHD en UHD DV films bij elkaar gesprokkeld. Die waren relatief makkelijk te vinden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

williams

QuoteDe kaart draait prima, alleen heb ik nog geen 4k device. Ik heb wel UHD en UHD DV films bij elkaar gesprokkeld. Die waren relatief makkelijk te vinden


Hoi Jaco ik zag dat je pas een nieuwe Marantz processor had gekocht en is deze wel capabel om de audiodelay goed te krijgen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.