het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Quote from: reza on January  5, 2021, 18:41:29
Welke kaart heb je er nu in zitten?

Ik heb op dit moment een GTX 1650  :-[

Gisterenavond wat zitten testen - de config van madvr scaling rules (dankzij userguide van hifiman) werkt Ok als ik het zo zie. Het beeld is ook echt beter dan via de shield  8)
Edoch, paar zaakjes;

1) ik had initeel dus Kodi opgezet met media player classic. Ik zie dat voor de de upscaling van hdr content (hdr-16:9 en hdr-21:9) het beeld stottert als ik anti-alias kies. Het enige dat werkt daar is cubic (ik bedoel, wat het beeld niet laat stotteren). Voor scaling van 2160p profiel kan ik wel anti-alias kiezen, maar dan wel op low quality -> ik vermoed dat dit gewoon puur van de videokaart afhangt die te zwak is om dit alles te verwerken? Ik merk trouwens, dat dit stotteren gebeurt als de render time zo vanaf >= 45-50ms is... dus is dit kwestie van krachtigere gpu te steken?

2) DSplayer heeft veel meer problemen bij het afspelen dan media player - de render times zijn veel hoger bij alle soorten profielen. Bijvoorbeeld, waar ik via mediaplayer in 2160p profiel anti-alias kan gebruiken op low quality, lukt dat via DSplayer totaal niet (volledige stottering)... ik moet daar ook omschakelen naar cubic

3) Heb nog een algemeen probleem met Kodi zelf, navigatie door menu's is enerverend pokketraag... als ik van een naar ander  (sub)menu ga, dan valt het beeld soms weg ook, alsof er geswitcht wordt van beeldscherminstellingen? Ik krijg het op dit moment dus niet "vlot" en breek m'n kop van waar dit komt.

Ter info, ik kan geen custom resolutie aanmaken in nvidea instellingen - als ik dat doe, en kies voor "test" en dan de instelling bewaar, dan zet die gewoon de resolutie op "4K x 2K - 3840 x 2160 @60Hz"... (dus custom blijft leeg) - maar als ik dan naar Kodi ga (waar dus beeld staat ingesteld op "3840 x 2160p") en Kodi sluit, dan is het beeld van windows teruggezet naar 1080p (native)
Om dit "euvel" te vermijden, en windows dus steeds op 3840 x 2160 te laten draaien, moet ik eigenlijk de resolutie in display settings van windows veranderen - alsof dus via nvidia settings die dat niet kan "onthouden"... ik snap er niets van  ;D

Concreet - ik vermoed dat ik sowieso een andere GPU best steek om bovenstaande issues (1-2) op te lossen?
Mocht iemand een tip hebben ivm die traagheid van Kodi - dan hoor ik dat graag!

@riwi, nog bedankt voor jouw linkje - die 113 heb ik binnen en kunnen gebruiken

Edit: ik mijn andere pc heb ik een RX580 zitten, zou dat eventueel een betere oplossing zijn (tot ik een nvidia kan scoren?)

Dank allen nogmaals voor de support!

reza

1. Je hoeft 2160 niet te scalen ;) dat is al de "hoogste" resolutie.
2. Naar mijn weten heb je de DS player nodig voor het beste gebruik van madVR. En werkt die eigenlijk ook alleen maar samen met DS player.
Maar dit kan je natuurlijk checken in het online display menu ( contr j5 ) ( als ik het nog goed heb, ik ben er al weer een tijdje uit :D) daar kan je gelijk kijken naar je rendertijden. Meestal begint je beeld te stotteren boven de 35ms maar dat ligt uiteraard wel aan je kaart. De 1070 die ik had kon rond de 35/37 aan. Jij zal met je kaart echt alles op low moeten zetten en de rendertijden dus naar beneden moeten krijgen.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Ad 1. Je conclusie is correct.

Wat het niet kunnen maken van de custom resolutie betreft, dat probleem heb ik sinds een tijdje ook na een keer een upgrade van de nvidia driver. Helaas weet ik ook niet precies bij welke versie dat nu wel en niet goed gaat.

Quote from: clicquot on January  6, 2021, 09:05:07
Ik heb op dit moment een GTX 1650  :-[

Gisterenavond wat zitten testen - de config van madvr scaling rules (dankzij userguide van hifiman) werkt Ok als ik het zo zie. Het beeld is ook echt beter dan via de shield  8)
Edoch, paar zaakjes;

1) ik had initeel dus Kodi opgezet met media player classic. Ik zie dat voor de de upscaling van hdr content (hdr-16:9 en hdr-21:9) het beeld stottert als ik anti-alias kies. Het enige dat werkt daar is cubic (ik bedoel, wat het beeld niet laat stotteren). Voor scaling van 2160p profiel kan ik wel anti-alias kiezen, maar dan wel op low quality -> ik vermoed dat dit gewoon puur van de videokaart afhangt die te zwak is om dit alles te verwerken? Ik merk trouwens, dat dit stotteren gebeurt als de render time zo vanaf >= 45-50ms is... dus is dit kwestie van krachtigere gpu te steken?

2) DSplayer heeft veel meer problemen bij het afspelen dan media player - de render times zijn veel hoger bij alle soorten profielen. Bijvoorbeeld, waar ik via mediaplayer in 2160p profiel anti-alias kan gebruiken op low quality, lukt dat via DSplayer totaal niet (volledige stottering)... ik moet daar ook omschakelen naar cubic

3) Heb nog een algemeen probleem met Kodi zelf, navigatie door menu's is enerverend pokketraag... als ik van een naar ander  (sub)menu ga, dan valt het beeld soms weg ook, alsof er geswitcht wordt van beeldscherminstellingen? Ik krijg het op dit moment dus niet "vlot" en breek m'n kop van waar dit komt.

Ter info, ik kan geen custom resolutie aanmaken in nvidea instellingen - als ik dat doe, en kies voor "test" en dan de instelling bewaar, dan zet die gewoon de resolutie op "4K x 2K - 3840 x 2160 @60Hz"... (dus custom blijft leeg) - maar als ik dan naar Kodi ga (waar dus beeld staat ingesteld op "3840 x 2160p") en Kodi sluit, dan is het beeld van windows teruggezet naar 1080p (native)
Om dit "euvel" te vermijden, en windows dus steeds op 3840 x 2160 te laten draaien, moet ik eigenlijk de resolutie in display settings van windows veranderen - alsof dus via nvidia settings die dat niet kan "onthouden"... ik snap er niets van  ;D

Concreet - ik vermoed dat ik sowieso een andere GPU best steek om bovenstaande issues (1-2) op te lossen?
Mocht iemand een tip hebben ivm die traagheid van Kodi - dan hoor ik dat graag!

@riwi, nog bedankt voor jouw linkje - die 113 heb ik binnen en kunnen gebruiken

Edit: ik mijn andere pc heb ik een RX580 zitten, zou dat eventueel een betere oplossing zijn (tot ik een nvidia kan scoren?)

Dank allen nogmaals voor de support!

hifiman

Das niet helemaal waar, de chroma resolutie is de helft en wordt wel degelijk geupscaled.

Quote from: reza on January  6, 2021, 09:26:57
1. Je hoeft 2160 niet te scalen ;) dat is al de "hoogste" resolutie.

clicquot

Quote from: reza on January  6, 2021, 09:26:57
1. Je hoeft 2160 niet te scalen ;) dat is al de "hoogste" resolutie.
2. Naar mijn weten heb je de DS player nodig voor het beste gebruik van madVR. En werkt die eigenlijk ook alleen maar samen met DS player.
Maar dit kan je natuurlijk checken in het online display menu ( contr j5 ) ( als ik het nog goed heb, ik ben er al weer een tijdje uit :D) daar kan je gelijk kijken naar je rendertijden. Meestal begint je beeld te stotteren boven de 35ms maar dat ligt uiteraard wel aan je kaart. De 1070 die ik had kon rond de 35/37 aan. Jij zal met je kaart echt alles op low moeten zetten en de rendertijden dus naar beneden moeten krijgen.

1. Ik volg het docje van Hifiman :-) zie zijn reply ook
2. Ik denk het niet he? Dit was mijn initiele setup, voor ik het doc van Hifiman in handen kreeg - daar doet MPC het toch met madvr? En dit stottert minder bij mij hier dan DSplayer - wellicht is de load via die laatste toch iets hoger dan via externe MPC ?

Ok thanks, dus bottleneck is de 1650 kaart wellicht hier.

reza

Quote from: hifiman on January  6, 2021, 10:00:03
Das niet helemaal waar, de chroma resolutie is de helft en wordt wel degelijk geupscaled.

Klopt, maar dit heeft niet veel invloed op de rendertijden. En in principe ook niet nodig toch.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: clicquot on January  6, 2021, 10:09:20
1. Ik volg het docje van Hifiman :-) zie zijn reply ook
2. Ik denk het niet he? Dit was mijn initiele setup, voor ik het doc van Hifiman in handen kreeg - daar doet MPC het toch met madvr? En dit stottert minder bij mij hier dan DSplayer - wellicht is de load via die laatste toch iets hoger dan via externe MPC ?

Ok thanks, dus bottleneck is de 1650 kaart wellicht hier.

Je hebt indd gelijk. Zelf nooit aan begonnen, wij gebruiken allemaal DS player.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot

Quote from: reza on January  6, 2021, 10:43:52
Je hebt indd gelijk. Zelf nooit aan begonnen, wij gebruiken allemaal DS player.

Het "voordeel" daar is dat je dat laatste Kodi versie kan gebruiken (nieuwe skins etc) - het enige probleem dat ik zag was files afspelen, lekker cruciaal :-)  de source kan niet via unc patch (of het nu smb/nfs is, die media player begrijpt dat niet - dus moet je uw shares mappen naar de PC en dan zo die mapped drives in Kodi hangen)
Maar DSPlayer heeft dan weer het grote voordeel dat die bediend wordt vanuit Kodi zelf hé... dan wel een grote plus vind ik...
Ik zie dat de RX580 ongeveer 30% sneller nog zou zijn dan de GTX 1650 - zal eens swappen om te zien wat het verschil maakt, tot ik een 2060 ergens vind...

Reza, als het geen verschil maakt op de rendertijden... waarom als ik swap van NGU naar Cubic, gaan die rendertijden naar beneden dan? Of zelfs, binnen NGU van high naar low bv, maakt wel degelijk verschil in die tijden, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

mannen, echt nogmaals merci voor het gidsen, ten zeerste gewaardeerd !!

reza

Er kan indd iets verschil zitten tussen de verschillende opties, is niet veel maar soms helpen alle beetjes.
High en low daar zitten soms wel grote verschillen in, dat kan je dan gelijk terug zien in het osd scherm van madVR.
Waarom koop je geen tweedehands kaart?

Dan kan je echt gaan knallen.
Een 1070/1080 kaart kan je genoeg vinden en werkt perfect.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot

Quote from: reza on January  6, 2021, 13:13:18
Er kan indd iets verschil zitten tussen de verschillende opties, is niet veel maar soms helpen alle beetjes.
High en low daar zitten soms wel grote verschillen in, dat kan je dan gelijk terug zien in het osd scherm van madVR.
Waarom koop je geen tweedehands kaart?

Dan kan je echt gaan knallen.
Een 1070/1080 kaart kan je genoeg vinden en werkt perfect.

oh dank voor de tip, eigenlijk totaal nog niet aan gedacht om 2e hands te zoeken  ;D

Maks

Op welke kodi versie draaien jullie nu?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

williams

QuoteDas niet helemaal waar, de chroma resolutie is de helft en wordt wel degelijk geupscaled.

Klopt, maar dit heeft niet veel invloed op de rendertijden. En in principe ook niet nodig toch.
   


Even aanhaken hierop .
De chroma upscaling drukt wel zwaar op je rendertijd en zeker als je deze wat hoger zet,en ook NGU drukt hier weer zwaarder op dan de andere scaling settings .
Zou wel aanbevelen om zoveel mogelijk NGU te gebruiken daar deze de beste resultaten geeft .
Om je rendertijden laag te houden met hoge settings kun je een aantal dingen doen hieronder wat voorbeelden

Zwaardere grafische kaart
D3D11 gebruiken t.o.v. DVX copyback
Bij de trade quality settings kun je ook wat settings aanvinken  bv scale chroma separately

Vooral D3D11 tov copyback geeft veel winst in rendertijden .

En zoals Reza aangeeft kun je met een 1070 of 1080 kaart 2e hands al aardig ver komen en dit kost niet zo veel meer deze dagen.
De richtlijn voor rendertijden zit zo rond de 35 om soepel te blijven lopen zonder dat het beeld gaat vast lopen maar dan zit je wel tegen de grens aan dus iets lager is wenselijker .





JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Quote
Ter info, ik kan geen custom resolutie aanmaken in nvidea instellingen - als ik dat doe, en kies voor "test" en dan de instelling bewaar, dan zet die gewoon de resolutie op "4K x 2K - 3840 x 2160 @60Hz"... (dus custom blijft leeg) - maar als ik dan naar Kodi ga (waar dus beeld staat ingesteld op "3840 x 2160p") en Kodi sluit, dan is het beeld van windows teruggezet naar 1080p (native)
Om dit "euvel" te vermijden, en windows dus steeds op 3840 x 2160 te laten draaien, moet ik eigenlijk de resolutie in display settings van windows veranderen - alsof dus via nvidia settings die dat niet kan "onthouden"... ik snap er niets van  ;D   


Je hoeft niet perse een custom resolutie aan te maken in windows of je grafische kaart .
Als je in de setting van je grafische kaart kiest voor 23 fr dan zit je ook goed . 23 staat namelijk voor 23,976.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Quote2) DSplayer heeft veel meer problemen bij het afspelen dan media player - de render times zijn veel hoger bij alle soorten profielen. Bijvoorbeeld, waar ik via mediaplayer in 2160p profiel anti-alias kan gebruiken op low quality, lukt dat via DSplayer totaal niet (volledige stottering)... ik moet daar ook omschakelen naar cubic
 

Waarschijnlijk is dit een gevolg van dat dvx copyback aanstaat ipv  d3d11.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

QuoteOp welke kodi versie draaien jullie nu? 

Ik gebruik de laatste versie van kodi dsplayer ,weet even zo niet uit mijn hoofd welke dat is  ???
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Maks

Quote from: williams on January  6, 2021, 19:42:16
Ik gebruik de laatste versie van kodi dsplayer ,weet even zo niet uit mijn hoofd welke dat is  ???
Heb 17.7 maar geprobeerd[emoji1] en de build van Madvr van 113..dus geen beta.
Ik heb mijn 2080 super binnen, eens kijken hoe ver ik hem kan stretchen [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

williams

QuoteHeb 17.7 maar geprobeerd en de build van Madvr van 113..dus geen beta.
Ik heb mijn 2080 super binnen, eens kijken hoe ver ik hem kan stretchen
   

Denk dat je met de 2080 super alles op high kunt zetten .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

clicquot

thx Williams nog voor de tips!
Uehm tweedehands, wat is een correcte prijs dan voor zo'n 1080 denken jullie? en is dat 1080 of 1080 Ti ?
En is nvidia "beter" dan AMD hierin? jullie lijken me allemaal nvidia te nemen  ;D

Nu eerst Kodi troubleshooten, dat gaat echt met geen meter vooruit - snap het niet, eerste keer ooit dat ik dit zie -- lijkt me toch ergens met display settings te maken te hebben maar wat...
denk dat ik de AMD er eens ga instoppen om te zien wat dat geeft (zou volgens bench 30% sneller moeten zijn)... om bezig te blijven

reza

1080 of 1080i maakt niet echt verschil, met beide zit je gewoon goed  :thumbs-up:
250/300 euro, dat is toch wel wat je er voor moet gaan betalen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot

Quote from: reza on January  6, 2021, 20:40:21
1080 of 1080i maakt niet echt verschil, met beide zit je gewoon goed  :thumbs-up:
250/300 euro, dat is toch wel wat je er voor moet gaan betalen.

oki, thx Reza voor de feedback!

clicquot

Mag ik eens vragen welke nvidia driver versie jullie precies gebruiken? thx!

riwi

Kwa GPU heb je niet zo veel aan al die game benchmarks om de prestaties te vergelijken. MadVR besteed via DirectX "rekenwerk" uit aan de grafische kaart. Dat rekenwerk wordt door de cuda-cores gedaan. Dus het aantal van die cores en de frequentie waarop ze draaien is bepalend voor de effectiviteit in MadVR.
Er speelt ook nog de bandbreedte op de PCI-E bus en geheugen van de kaart omdat het "rekenwerk" naar de GPU kaart gestuurd moet worden en nadat het is uitgevoerd terug naar de CPU moet.

Als je dan ziet dat een 1070 en een 2060 beide ong. 2000 van die cores hebben zijn ze "dus" even snel. De nieuwe 3000 serie schijnt de dubbele hoeveelheid cores te hebben, dus ik verwacht dat die het wel goed zullen doen.

kwa nvidia drivers :
Op Doom9 staat een overzicht, en met bepaalde versies waren er issues met het doorgeven van de HDR vlag.
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=176013

Ik heb er een boel getest en de nieuwere deed het niet goed bij mij.. Ik ben geland bij 442.92 Dat was voor de HDR passthrough stuk ging.

clicquot

Quote from: riwi on January  7, 2021, 10:28:37
Kwa GPU heb je niet zo veel aan al die game benchmarks om de prestaties te vergelijken. MadVR besteed via DirectX "rekenwerk" uit aan de grafische kaart. Dat rekenwerk wordt door de cuda-cores gedaan. Dus het aantal van die cores en de frequentie waarop ze draaien is bepalend voor de effectiviteit in MadVR.
Er speelt ook nog de bandbreedte op de PCI-E bus omdat het "rekenwerk" naar de GPU kaart gestuurd moet worden en nadat het is uitgevoerd terug naar de CPU moet.

Als je dan ziet dat een 1070 en een 2060 beide ong. 2000 van die cores hebben zijn ze "dus" even snel. De nieuwe 3000 serie schijnt de dubbele hoeveelheid cores te hebben, dus ik verwacht dat die het wel goed zullen doen.

kwa nvidia drivers :
Op Doom9 staat een overzicht, en met bepaalde versies waren er issues met het doorgeven van de HDR vlag.
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=176013

Ik heb er een boel getest en de nieuwere deed het niet goed bij mij.. Ik ben geland bij 442.92 Dat was voor de HDR passthrough stuk ging.

dank voor je feedback en info riwi! Maakt eea duidelijker

Ja ik vroeg versie omwillen van Kodi - had die laatste driver geinstalleerd maar Kodi gaat voor geen meter vooruit daarmee. Als ik dan clean doen en gewoon windows de driver laat installeren, dan werkt alles supersnel. Ik zal eens zien wat het geeft met de 442.92 - dank je!

hifiman

Quote from: Maks on January  6, 2021, 20:10:05
Heb 17.7 maar geprobeerd[emoji1] en de build van Madvr van 113..dus geen beta.
Ik heb mijn 2080 super binnen, eens kijken hoe ver ik hem kan stretchen [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe bedoel je geen beta? 113 is wel degelijk een beta, de nieuwste stabiele versie is 0.92.17

riwi

Er is ook wel eens een versie geweest zoals 112b dus met een b'tje erachter.
Volgens mij zijn het allemaal beta versies. Die b was een soort 2de uitgave denk ik. Een patch of zo iets.