het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

reza

Quote from: nielvm on April 18, 2020, 22:59:57
Eigenlijk vooral wat de dynamic target nits doet...

De dynamic target nits bepaald hoe helder je het HDR effect wilt hebben. Hoe lager de waarde hoe "platter" of fletser het beeld. Hoe hoger de waarde des de dieper, donkerder het beeld wordt. Dit is niet altijd aanwezig maar wordt per scène toegepast, bv met een lamp op de achtergrond waar minder of meer detail in te zien is. Hier moet je zelf mee spelen.
Ik weet dat de meeste hier het onder de 100 hebben ik zelf heb het nu op 125 staan.
Het allerbelangrijkste nu met de laatste versies is de  real display nits, de rest is "eigenlijk niet belangrijk"
madVR regelt als je dat hebt ingevuld eigenlijk de rest voor je.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Die "hoofdinstelling" staat bij mij ook op 125, onder 100 vind ik het te veel licht geven op mijn TW9300 en 280cm breed beeld.

Daarnaast zie ik in de handleiding van hifiman (hulde!!!) ook dat de dynamic target nits aangevinkt staat en op 65 ingesteld is. Het is deze instelling die ik nog niet volledig begrijp.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Quote from: nielvm on April 19, 2020, 08:37:34
Die "hoofdinstelling" staat bij mij ook op 125, onder 100 vind ik het te veel licht geven op mijn TW9300 en 280cm breed beeld.

Daarnaast zie ik in de handleiding van hifiman (hulde!!!) ook dat de dynamic target nits aangevinkt staat en op 65 ingesteld is. Het is deze instelling die ik nog niet volledig begrijp.

Dat is echt iets naar smaak. Dat moet je zelf weten en heeft iedereen dus anders.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Even een cut and paste van AVS forum waarin madvr tonemapping besproken wordt:

change "real display peak nits" and use your actual display peak nits. If you don't know this value, you need to measure it with a probe or estimate it (I believe some websites do that based on projector model, image size, projector to screen distance... I don't know if it's reliable though).

change "dynamic target nits" to a value you like. Basically, it affects the overall brightness of the picture. It's a matter of taste.

nielvm

Ik geloof dat ik maar een 60-70 nits haal, maar dan is alles toch een pak te helder hoor  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Het is inderdaad zoals de heren boven al schreven ,het is belangrijk om te weten  hoeveel nits je op het doek hebt en dan deze waarde in te vullen bij real "display peak nits".
Dit is het speelveld wat je beamer ter beschikking hebt en de andere waarde "dynamic target nits" is om inderdaad een kwestie van smaak om hoeveel HDR effect je wilt hebben , de meeste jongens zitten tussen de 65 en de 125 in .
Mocht je niet een exact de hoeveelheid nits weten wat je op je doek hebt dan zou ik beginnen tussen de 80 en 120.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

QuoteIk geloof dat ik maar een 60-70 nits haal, maar dan is alles toch een pak te helder hoor  :)   

Denk dat je met je epson ook wel meer Nits hebt maar ik weet natuurlijk niet hoe dichtbij je beamer staat t.o.v. je doek en hoe groot je doek is .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

Schermbreedte is 280. Zal het nog eens nameten, maar ik dacht dat ik 70 nits haalde.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

QuoteSchermbreedte is 280. Zal het nog eens nameten, maar ik dacht dat ik 70 nits haalde. 

Dat zou kwa grootte heel goed kunnen.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

Ik hoop later deze week de 3DLUT eens te proberen. Ik heb daarover alvast een vraag.

Ik ben mogelijk wat voorbarig met mijn vraag (omdat ik de software nog niet in detail bekeken heb) maar ik stel ze toch al om te vermijden dat ik iets over het hoofd zie.

Ik merkte volgende waarschuwing op:

There are 3 possible HTPC level configurations, when using madVR:

(1) Display wants 0-255. GPU and madVR are consequently also both set to 0-255.

(2) Display wants 16-235. GPU is set to 16-235. madVR has to be set to 0-255.

(3) Display wants 16-235. GPU is set to 0-255. madVR is set to 16-235.

This is the recommended setup for best image quality if your display can't do 0-255. This setup results in banding-free madVR image quality. However, levels for desktop and games will be incorrect, because desktop and games will render black at 0,0,0, while the display expects black at 16,16,16. This is a problem for ArgyllCMS, because Argyll will create test patterns with black at 0,0,0, and the display will also receive these at 0,0,0. So basically Argyll test patterns will have wrong levels, which will screw up the whole calibration.

It is my understanding that Graeme implemented the -E switch specifically for (3), because without the -E switch Argyll test patterns would send wrong levels to the display. Basically the -E switch tells Argyll to render test patterns with black at 16,16,16 and white at 235,235,235, which Argyll never had to do before. When using VMR/EVR, you usually switch your GPU to 0-255 or 16-235. In both cases Argyll can render test patterns with black at 0,0,0, and they will still be sent to the display with the correct levels. However, due to my recommendation to use (3) if your display doesn't support 0-255, Argyll suddenly needs to render test patterns differently. Hence Graeme implemented the -E switch.

So my understanding is that -E should be used only for (3) and in no other situation. If you use the -E switch for (1), Argyll will create test patterns with black at 16,16,16 which would be incorrect!



Ik gebruik optie 3 in mijn htpc (GPU op 0-255, Kodi DS-player op 16-235, MadVR op 16-235). Tenzij ik mij vergis, zijn er nog andere forumleden met deze instellingen.

Zou iemand mij nader kunnen uitleggen wat ik precies moet doen om het probleem met de testpatronen te vermijden? Begrijp ik het juist dat dit moet gebeuren via een aanpassing van een instelling in de software die je gebruikt voor de 3D Lut? Het is mij momenteel niet duidelijk wat er bedoeld wordt met de "-E switch" in het citaat. 

Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik voor het uitvoeren van de 3D LUT tijdelijk overschakelnaar optie 1 (alles op 0-255). Of vergis ik mij?

Alvast alweer bedankt.

Shadowfox

Hey hey

IK heb een uhd afgespeeld van mn htpc naar de plasma tv. Via kodi was het zo donker als wat en via mpc-hc waren alle kleuren eruit gezogen.
Het beeld was wel geweldig via mpc.
De hdmi kabel is wel een 2.0 maar blijkbaar kan de tv het niet aan? Of ligt het aan de hdr? MIsschien een film zonder hdr?

Roept u maar


reza

Quote from: Shadowfox on April 22, 2020, 09:35:58
Hey hey

IK heb een uhd afgespeeld van mn htpc naar de plasma tv. Via kodi was het zo donker als wat en via mpc-hc waren alle kleuren eruit gezogen.
Het beeld was wel geweldig via mpc.
De hdmi kabel is wel een 2.0 maar blijkbaar kan de tv het niet aan? Of ligt het aan de hdr? MIsschien een film zonder hdr?

Roept u maar

Ik denk het verkeerde topic....
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shadowfox


williams

QuoteIk hoop later deze week de 3DLUT eens te proberen. Ik heb daarover alvast een vraag.

Ik ben mogelijk wat voorbarig met mijn vraag (omdat ik de software nog niet in detail bekeken heb) maar ik stel ze toch al om te vermijden dat ik iets over het hoofd zie.

Ik merkte volgende waarschuwing op:

There are 3 possible HTPC level configurations, when using madVR:

(1) Display wants 0-255. GPU and madVR are consequently also both set to 0-255.

(2) Display wants 16-235. GPU is set to 16-235. madVR has to be set to 0-255.

(3) Display wants 16-235. GPU is set to 0-255. madVR is set to 16-235.

This is the recommended setup for best image quality if your display can't do 0-255. This setup results in banding-free madVR image quality. However, levels for desktop and games will be incorrect, because desktop and games will render black at 0,0,0, while the display expects black at 16,16,16. This is a problem for ArgyllCMS, because Argyll will create test patterns with black at 0,0,0, and the display will also receive these at 0,0,0. So basically Argyll test patterns will have wrong levels, which will screw up the whole calibration.

It is my understanding that Graeme implemented the -E switch specifically for (3), because without the -E switch Argyll test patterns would send wrong levels to the display. Basically the -E switch tells Argyll to render test patterns with black at 16,16,16 and white at 235,235,235, which Argyll never had to do before. When using VMR/EVR, you usually switch your GPU to 0-255 or 16-235. In both cases Argyll can render test patterns with black at 0,0,0, and they will still be sent to the display with the correct levels. However, due to my recommendation to use (3) if your display doesn't support 0-255, Argyll suddenly needs to render test patterns differently. Hence Graeme implemented the -E switch.

So my understanding is that -E should be used only for (3) and in no other situation. If you use the -E switch for (1), Argyll will create test patterns with black at 16,16,16 which would be incorrect!


Ik gebruik optie 3 in mijn htpc (GPU op 0-255, Kodi DS-player op 16-235, MadVR op 16-235). Tenzij ik mij vergis, zijn er nog andere forumleden met deze instellingen.

Zou iemand mij nader kunnen uitleggen wat ik precies moet doen om het probleem met de testpatronen te vermijden? Begrijp ik het juist dat dit moet gebeuren via een aanpassing van een instelling in de software die je gebruikt voor de 3D Lut? Het is mij momenteel niet duidelijk wat er bedoeld wordt met de "-E switch" in het citaat. 

Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik voor het uitvoeren van de 3D LUT tijdelijk overschakelnaar optie 1 (alles op 0-255). Of vergis ik mij?

Alvast alweer bedankt.   


Hoi beetje late reactie maar was druk.
In mijn beleving hoef je met het kalibreren van 3dlut i.c.m. madVr niets te veranderen aan je video of pc levels daar je zowel met afspelen als met kalibreren dezelfde levels gebruikt .
Het is wel zo dat je 3dlut kalibratie allen geschikt is voor het afspelen met madVR en niet voor je andere bronnen daar zal je los een bestaande of andere kalibratie voor moeten gebruiken .

Het is redelijk rechttoe rechtaan met displaycall dus ik verwacht niet dat je vastloopt hiermee ,een aantal pagina's terug heb ik een kleine handleiding gemaakt die je kunt volgen.
Na een kalibratie zou ik ook wel even een measurement rapport laten lopen om te kijken  wat de resultaten zijn. Begin ook eerst met een niet te lange kalibratie en kijk wat de resultaten zijn ,langer laten lopen hoeft niet perse beter te zijn.


JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

Ik heb alle instructies van het gekende document gevolgd om mijn PC in te stellen, met uitstekend resultaat bij HDR films.

Nu merk ik dat KODI systematisch crasht bij het beëindigen van een film. Is het toegelaten KODI te updaten, of kom ik dan in de problemen met bepaalde functionaliteiten?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on April 27, 2020, 19:11:16
Ik heb alle instructies van het gekende document gevolgd om mijn PC in te stellen, met uitstekend resultaat bij HDR films.

Nu merk ik dat KODI systematisch crasht bij het beëindigen van een film. Is het toegelaten KODI te updaten, of kom ik dan in de problemen met bepaalde functionaliteiten?
Dat is raar, nog nooit een kodi crash gehad volgens mij. Gebruik je wel al kodi dsplayer 17.7 bettergui 64 bit versie?

Maar om je vraag te beantwoorden: je kunt kodi gewoon updaten , je instellingen blijven behouden.

PS. Mocht kodi na herinstallatie of upgrade nog steeds crashen kijk dan ook eens in de kodi logfile!

nielvm

Jep, ik gebruik momenteel die versie.

Ik hou het even in de gaten, als het blijft aanhouden, probeer ik te upgraden.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on April 27, 2020, 19:45:31
Jep, ik gebruik momenteel die versie.

Ik hou het even in de gaten, als het blijft aanhouden, probeer ik te upgraden.
Dan bedoel je neem ik aan een herinstallatie en geen upgrade. Overigens zijn mijns inziens de twee meest voorkomende oorzaken van crashes: slecht RAM geheugen of een onderbemeten voeding.

nielvm

Te zwakke voeding is nagenoeg onmogelijk (RM850x) voor een gtx1070 graka.
Geheugen heb ik geen idee van, nooit bij een ander programma last van gehad.

Films draaien feilloos, het is pas als ik de film stop en hij komt terug in mijn bibliotheek dat hij het opgeeft.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Heel vreemd. Ik heb er ook nog nooit last van gehad? Welke computerversie van Kodi heb je geïnstalleerd?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

hifiman

Quote from: nielvm on April 27, 2020, 20:03:22
Te zwakke voeding is nagenoeg onmogelijk (RM850x) voor een gtx1070 graka.
Geheugen heb ik geen idee van, nooit bij een ander programma last van gehad.

Films draaien feilloos, het is pas als ik de film stop en hij komt terug in mijn bibliotheek dat hij het opgeeft.
Dat moet inderdaad dik voldoende zijn qua voeding. En klinkt dan meer als een software probleem inderdaad, aan kodi kan het niet liggen, anderen hebben dit probleem niet. Misschien je windows installatie een keer opnieuw doen?

nielvm

 :-\

PC wordt ook als "gewone" pc gebruikt, dus windows even opnieuw installeren zit er niet zo gemakkelijk in...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik kan wel alles probleemloos afspelen en stoppen via de app. Net goed, want dat wordt de manier waarop ik alles ga bedienen  ;D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X