het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

foopah

Heren,

ben vorige week beginnen spelen met madVR, huge thanks for de guide die ik hier gevonden heb. Zag ook dat ik niet de juiste HDR beta gedownload had (link in de guide gaat naar 112b en je moet 113 hebben) maar dat is ondertussen gecorrigeerd.

Vraagjes:

1) hoe kom ik aan een realistische schatting voor de peak luminance ? Heb de Epson TW9400 met een DIY black-over-white spandex screen met 0,9 gain dacht ik, op minimum throw distance. Ik vind online wel calculators maar die geven een super hoge luminance waarde (gebaseerd op projector spec van 2600 lumens), veel meer dan ik hier overal zie...
2) welke mode wordt aangeraden voor beste beeld in combinatie met madVR: Dynamic, Bright Cinema, Natural, Cinema, Digital Cinema ?
3) welke lamp mode wordt aangeraden: Eco, Medium, High ?

thanks !

hifiman

Ja klopt, stond per ongeluk nog het linkje naar 112b en heb ik ondertussen aangepast inderdaad in het documentje.

Wat je vragen betreft, die gaan eigenlijk allemaal heel specifiek over jouw projector en daar heb ik dan ook geen antwoorden op.

angelo41

Quote from: foopah on March 21, 2020, 09:58:13
Heren,

ben vorige week beginnen spelen met madVR, huge thanks for de guide die ik hier gevonden heb. Zag ook dat ik niet de juiste HDR beta gedownload had (link in de guide gaat naar 112b en je moet 113 hebben) maar dat is ondertussen gecorrigeerd.

Vraagjes:

1) hoe kom ik aan een realistische schatting voor de peak luminance ? Heb de Epson TW9400 met een DIY black-over-white spandex screen met 0,9 gain dacht ik, op minimum throw distance. Ik vind online wel calculators maar die geven een super hoge luminance waarde (gebaseerd op projector spec van 2600 lumens), veel meer dan ik hier overal zie...
2) welke mode wordt aangeraden voor beste beeld in combinatie met madVR: Dynamic, Bright Cinema, Natural, Cinema, Digital Cinema ?
3) welke lamp mode wordt aangeraden: Eco, Medium, High ?

thanks !
voor de waarde ikheb die nu op 160 staan geloof ik.
en voor profiel kijk ik op sdr gecalibreerd in cinema mode. soms zet ik op hdr profiel maar dat geeft geen toegevoegde waarde want ie tonemapt toch van hdr naar sdr.

9400 ook hier.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

je had mij gezegd dat ieniet gecalibreerd is he. dit is toch een must vind ik. ik heb ooknog het oude profiel staan niet gecalibreerd en dit is niet meer om aan te kijken.

eigenlijk zouden we een lichtmeter moeten hebben voor dejuiste waarde. zoals hifiman al eens heeft aangegeven. ook al eens gevraagd [emoji23]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk

reza

Een waarde van 160 is wel heel erg hoog.
Dat zijn waardes voor een laser :D

Maar als je het mooi vind spelen :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

Quote from: reza on March 21, 2020, 10:45:41
Een waarde van 160 is wel heel erg hoog.
Dat zijn waardes voor een laser :D

Maar als je het mooi vind spelen :thumbs-up:
ja laatste test op 160[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]zal wel nog eens aanpassen

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


foopah

Quote from: angelo41 on March 21, 2020, 10:13:34
je had mij gezegd dat ieniet gecalibreerd is he. dit is toch een must vind ik. ik heb ooknog het oude profiel staan niet gecalibreerd en dit is niet meer om aan te kijken.

eigenlijk zouden we een lichtmeter moeten hebben voor dejuiste waarde. zoals hifiman al eens heeft aangegeven. ook al eens gevraagd [emoji23]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk

Hij moet waarschijnlijk toch geruild worden omwille van die donkere lijn in het beeld, dus geen nut om nu nog te laten calibreren.

angelo41

Quote from: foopah on March 21, 2020, 14:14:42
Hij moet waarschijnlijk toch geruild worden omwille van die donkere lijn in het beeld, dus geen nut om nu nog te laten calibreren.
inderdaad.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


foopah


williams

Ik heb de epson een paar keer gezien en als ik het zo inschat dan zou ik met 120 nits beginnen maar dit hangt ook af of je in highlamp mode draait of niet.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

angelo41

Quote from: foopah on March 21, 2020, 14:25:45
Welke mode en lamp mode gebruik jij met je 9400 ?
zou even moeten kijken. maar denk sdr op low. heb dan nog 3 hdr profielen erin.ook op low en 1 zrker op high. zal proberen eens te kijken vandaag en stuur dan de screenshots even door.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

Quote from: foopah on March 21, 2020, 14:25:45
Welke mode en lamp mode gebruik jij met je 9400 ?
even bekeken.

sdr natural eco
hdr low cinema medium
hdr high cinema high
hdr kleur digital cinema high


Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk



angelo41

Quote from: foopah on March 21, 2020, 17:17:03
OK thanks.
is zo gecalibreerd geweest. [emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


foopah

Ik heb ondertussen al heel wat pagina's in deze thread gelezen, maar onderstaande is me nog niet duidelijk, hoewel het al eens gevraagd en beantwoord is:

Hieronder staan een aantal mogelijke configuratie, uiteindelijk heb ik gekozen voor de oplossing in het rood gedrukt

De tekst in het rood is (mijn vette druk)

If your HTPC is a dedicated Kodi machine, an alternative approach is possible.
Alternative Color Space Configuration:
(madVR) TV levels (16-235) -> (Kodi) Use limited color range (16-235) -
> (GPU) Full Range RGB 0-255 -> (TV) Output as RGB 16-235
In this configuration, the signal remains 16-235 until it reaches the TV avoiding any
clipping by the GPU. This is the most pure path with the fewest color range conversions
and least amount of added dithering. However, other computer applications will appear
over-saturated as a result unless they are also configured to use 16-235 levels. Note:
Kodi must be configured under System -> Video output to use a limited color range to
match madVR.


Ik vind maar 1 setting ivm color range in Kodi, en die staat inderdaad onder "System", maar die zou enkel slaan op de kleuren in het Kodi menu begrijp ik, en dus geen invloed hebben op de kleuren van de afgespeelde content. Correct ? Zo ja, waar moet ik dan Kodi instellen op limited color range zodat ook de afgespeelde content aangepast wordt ?

williams

QuoteIk heb ondertussen al heel wat pagina's in deze thread gelezen, maar onderstaande is me nog niet duidelijk, hoewel het al eens gevraagd en beantwoord is:

Hieronder staan een aantal mogelijke configuratie, uiteindelijk heb ik gekozen voor de oplossing in het rood gedrukt

De tekst in het rood is (mijn vette druk)

If your HTPC is a dedicated Kodi machine, an alternative approach is possible.
Alternative Color Space Configuration:
(madVR) TV levels (16-235) -> (Kodi) Use limited color range (16-235) -
> (GPU) Full Range RGB 0-255 -> (TV) Output as RGB 16-235
In this configuration, the signal remains 16-235 until it reaches the TV avoiding any
clipping by the GPU. This is the most pure path with the fewest color range conversions
and least amount of added dithering. However, other computer applications will appear
over-saturated as a result unless they are also configured to use 16-235 levels. Note:
Kodi must be configured under System -> Video output to use a limited color range to
match madVR.

Ik vind maar 1 setting ivm color range in Kodi, en die staat inderdaad onder "System", maar die zou enkel slaan op de kleuren in het Kodi menu begrijp ik, en dus geen invloed hebben op de kleuren van de afgespeelde content. Correct ? Zo ja, waar moet ik dan Kodi instellen op limited color range zodat ook de afgespeelde content aangepast wordt ?     



Er zijn inderdaad 4 settings waar je wat moet instellen bij de configuratie van hierboven .
1- op je weergever ,deze moet op standaard staan
2- in grafische kaart (gpu)  ,deze moet op  rgb full staan . (0-255)
3 - madVR bij properties ,deze moet op tv levels staan (16-235)
4 - in Kodi onder systeem maar deze heeft alleen invloed op je GUI ( menu)
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

foopah

Gisteren The Lion King (4K) gekeken en vond de kleuren wat flets, net eens wat aan het zoeken geweest in de instellingen van de projector. Blijkbaar moet je color space manueel op BT.2020 zetten (geeft al een enorme boost) en dan nog eens color range manueel op 16-235 zetten (nog eens een boost). Dit is echt ongelooflijk veel beter ! Zat allemaal wat verborgen in de menu's, vandaar dat het me eerder niet opgevallen is.

hifiman

Quote from: foopah on March 22, 2020, 18:09:11
Gisteren The Lion King (4K) gekeken en vond de kleuren wat flets, net eens wat aan het zoeken geweest in de instellingen van de projector. Blijkbaar moet je color space manueel op BT.2020 zetten (geeft al een enorme boost) en dan nog eens color range manueel op 16-235 zetten (nog eens een boost). Dit is echt ongelooflijk veel beter ! Zat allemaal wat verborgen in de menu's, vandaar dat het me eerder niet opgevallen is.
Dat zijn geen boosts, dat zijn gewoon de enige juiste instellingen  ;)

angelo41

Quote from: foopah on March 22, 2020, 18:09:11
Gisteren The Lion King (4K) gekeken en vond de kleuren wat flets, net eens wat aan het zoeken geweest in de instellingen van de projector. Blijkbaar moet je color space manueel op BT.2020 zetten (geeft al een enorme boost) en dan nog eens color range manueel op 16-235 zetten (nog eens een boost). Dit is echt ongelooflijk veel beter ! Zat allemaal wat verborgen in de menu's, vandaar dat het me eerder niet opgevallen is.
wat ik doe. de color space op auto en dan in madvr aanvinken display to bt2020. werkt super. en dan moe je niks in de 9400 veranderen

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

hier stond of staat video range op auto. nu even op 16 235 gezet ook.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

[emoji848][emoji848]toch gelijk beter hier op de weergever 9400 dus de video range op auto se.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


reza

Quote from: angelo41 on March 22, 2020, 18:34:33
wat ik doe. de color space op auto en dan in madvr aanvinken display to bt2020. werkt super. en dan moe je niks in de 9400 veranderen

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


[/quote]

Ik zou dat laatste toch niet aanvinken. Volgens mij doe je dan iets in de keten wat niet moet...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

Quote from: reza on March 22, 2020, 20:04:46


Ik zou dat laatste toch niet aanvinken. Volgens mij doe je dan iets in de keten wat niet moet...
als ik da niet aanvink moet ik manueel aznpassen in de pj. nu gaat dit automatisch. was eens op aangeven van williams dat ik dit aanvinkte.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


reza

Quote from: angelo41 on March 22, 2020, 20:07:14
als ik da niet aanvink moet ik manueel aznpassen in de pj. nu gaat dit automatisch. was eens op aangeven van williams dat ik dit aanvinkte.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk



Oke. Dan heb ik het mis. Ik heb dat zelf altijd uitstaan. Ik kan me ook niet herinneren dat Williams of iemand anders dat ook heeft aangevinkt?

Ik zal er morgen dan ook eens naar kijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

Quote from: reza on March 22, 2020, 20:09:49
Oke. Dan heb ik het mis. Ik heb dat zelf altijd uitstaan. Ik kan me ook niet herinneren dat Williams of iemand anders dat ook heeft aangevinkt?

Ik zal er morgen dan ook eens naar kijken.
ik kan het uitvinken maar dan moet je nog manueel in pj zitten veranderen. nu ik niet.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk