het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

Ik denk dat ik de htpc en MadVR min of meer heb ingesteld gekregen.

Ik vind dat het in ieder geval een heeeeel erg mooi resultaat geeft met de stukjes film die ik al heb kunnen testen.

Hieronder de gegevens die ik zie wanneer ik op control+J duw (apart voor hdr en sdr content) en mijn hdr settings.

Alle opmerkingen zijn uiteraard welkom.

Mijn hdr settings zijn gebaseerd de meting van mijn lichtopbrengst en verder geïnspireerd door de settings van AVS leden Zombie10K, Manni en NeoXP en op de handleiding van hifiman.

De 155 nits is gebaseerd op een meting door Werner, die onlangs hier was om mijn bioscoopstoelen te leveren. Het aantal is hoog omdat ik "maar" een 80 inch scherm heb en de projector (wegens beperkingen kamer) dicht bij het scherm staat.

Projector staat in de SDR2020 stand in low lamp, iris volledig open. Lamp heeft een 157 uur op de teller.

Grafische kaart is een RTX 2080. Projector is een JVC X5000.

Met een 3D LUT heb ik door tijdsgebrek nog niet kunnen experimenteren. Dat is voor later. Als ik al tijd heb voor ht de komende weken, ga ik waarschijnlijk gewoon een film kijken en genieten  8)

The Luggage

Ik heb ook nog een vraag.

Ik heb mijn windows updates nog niet uitgeschakeld, maar heb de htpc niet met een netwerk of het internet verbonden. Ik veronderstel dat dit neerkomt op het uitschakelen van de updates?

Zelfs als ik de updates uitgeschakeld zou krijgen, lijkt het mij beter om de pc niet aan het internet te koppelen, wegens kans op beveiligingslekken?

reza

Klopt. Updates zijn vaak killing voor een goed werkend madVR :D
Ik heb ik alle updates uit staan. Dit voorkomt en hoop gedoe met nieuwe drivers enz.

Je screenshots zien er goed uit!

Als je dit al mooi vind dan kan ik je vertellen dat na een 3dlut kalibratie je mond nog verder open zal gaan.. Er komt dan nog meer contrast in het beeld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Met de nieuwste windows 10 builds zijn de updates niet meer uit te schakelen! En aangezien jij met een RTX2080 draait zul je met zo'n nieuwe build draaien (anders zijn de drivers van je videokaart niet compatible). Vandaar dat er ik een pi-hole tussen heb zitten die de DNS requests voor updates van de HTPC blokkeert.

Wat het aan internet hangen betreft, als je op die pc geen andere dingen (andere software installeren, mail ontvangen/openen, web browsen, files downloaden, enz..) doet dan is er weinig aan de hand naar mijn idee. Je htpc hangt achter een nat gateway en als je alleen kodi zijn ding laat doen richting internet dan loop je ongeveer nul gevaar. Dat is ook wat ik doe... Dat betekent wel dat ik alle andere handelingen waarvoor internet nodig is vanaf een andere pc doe.

reza

Ik heb ook W10 maar kan de updates wel uitzetten?
Heeft dat te maken met mijn kaart Ronald?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: reza on March 10, 2020, 10:29:33
Ik heb ook W10 maar kan de updates wel uitzetten?
Heeft dat te maken met mijn kaart Ronald?
Nee met de build die je draait. Welke build draai je?
Ik draai: Windows 10 Pro english/international 64bit build 1903 May 2019

Oudere versies ondersteunen geen RTX nvidia drivers. Jij hebt geen RTX kaart dus je draait wellicht op een oudere build waarbij je de updates nog wel kon uitzetten.

reza

Quote from: hifiman on March 10, 2020, 10:54:55
Nee met de build die je draait. Welke build draai je?



Dat vraag je aan mij  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: reza on March 10, 2020, 11:03:33
Dat vraag je aan mij  :D
Je controleert als volgt welke versie van Windows 10 op je pc is geïnstalleerd: Selecteer de Startknop en daarna Instellingen . In Instellingen selecteer je Systeem > Info

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Quote from: hifiman on March 10, 2020, 09:36:08
Wat het aan internet hangen betreft, als je op die pc geen andere dingen (andere software installeren, mail ontvangen/openen, web browsen, files downloaden, enz..) doet dan is er weinig aan de hand naar mijn idee. Je htpc hangt achter een nat gateway en als je alleen kodi zijn ding laat doen richting internet dan loop je ongeveer nul gevaar. Dat is ook wat ik doe... Dat betekent wel dat ik alle andere handelingen waarvoor internet nodig is vanaf een andere pc doe.

OK, bedankt.

Ik zou het risico om per ongeluk een verkeerde verbinding te maken met het internet voor de zekerheid willen vermijden. Toch als dat geen echte nadelen heeft voor het gebruik als htpc.

Mis ik iets essentieel wanneer Kodi geen toegang heeft tot het internet?

Ik veronderstel dat ik dan geen hoesjes of andere info krijg over de films in mijn bibliotheek, maar daar kan ik normaal gezien wel zonder.

hifiman

Quote from: reza on March 10, 2020, 11:20:19
W10 pro.
Versie 1809
1809   Redstone 5   November 13, 2018
Een ouwetje dus die het nog toeliet om updates uit te zetten.

riwi

Quote from: The Luggage on March 10, 2020, 11:41:23
Ik zou het risico om per ongeluk een verkeerde verbinding te maken met het internet voor de zekerheid willen vermijden. Toch als dat geen echte nadelen heeft voor het gebruik als htpc.

Mis ik iets essentieel wanneer Kodi geen toegang heeft tot het internet?

Ik veronderstel dat ik dan geen hoesjes of andere info krijg over de films in mijn bibliotheek, maar daar kan ik normaal gezien wel zonder.

Ik heb dat ook. De mijne mag niet naar internet en ik heb dus verder geen moeite gedaan om windows updates te stoppen. Mijn router dropt gewoon alle verkeer vanaf het ip van de HTPC. Laatst met Williams moest er displaycal en de drivers voor de sensor geinstalleerd worden en dat wilde ie niet doen zonder dat ie bij het internet kon. Dus toen voor een paar minuten aangezet, drivers, etc. geinstalleerd en het internet weer dicht gezet.

Ik merk bij het starten van een file wel een delay van enkele seconden. Volgens mij komt dat omdat ie iets van internet wil halen en dat niet lukt. En hoesjes inderdaad, dat krijg je dan ook niet.

Verder zien je settings er goed uit volgens mij.

Overigens denk ik niet dat windows updates perse de boel stuk maken. Maar je krigt dan nieuwe software ook van de nvidia drivers zodat alles wat je daar hebt ingesteld weer foetsie is (custom resolutie etc.). Ik draai windows 10Pro  1903 volgens mij. Of 1809. En ik kreeg in het begin de nvidia drivers niet geinstalleerd omdat de PC niet bij de Microsoft store kon.

Maks

Heren, even andere vraag, ik heb mijn HTPC met 3dlut ingesteld, met dank aan jullie hulp ;D, en het beeld ziet er goed uit alleen mijn persoonlijke smaak is dat ik graag van wat "pop" hou in het beeld. Aan welke knoppen moet ik draaien in madvr om daarmee te spelen. Hoor het graag. Gr. Max
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

hifiman

Mijn htpc document vanaf nu downloadbaar vanaf deze link:
http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc.pdf

Overigens weer wat kleine aanpassingen gedaan, niks schokkends..

hifiman

Quote from: Maks on March 18, 2020, 09:24:51
Heren, even andere vraag, ik heb mijn HTPC met 3dlut ingesteld, met dank aan jullie hulp ;D, en het beeld ziet er goed uit alleen mijn persoonlijke smaak is dat ik graag van wat "pop" hou in het beeld. Aan welke knoppen moet ik draaien in madvr om daarmee te spelen. Hoor het graag. Gr. Max
Heb je het over hdr materiaal kijken middels de tonemapping van madvr?
Dan is het antwoord: kies je tonemapping curve naar smaak en speel met de waarde van dynamic target nits.

Heb je het over SDR materiaal, tsja dan is de vraag wat jouw definitie van pop is en ten koste van wat je dat wilt laten gaan?

reza

Quote from: Maks on March 18, 2020, 09:24:51
Heren, even andere vraag, ik heb mijn HTPC met 3dlut ingesteld, met dank aan jullie hulp ;D, en het beeld ziet er goed uit alleen mijn persoonlijke smaak is dat ik graag van wat "pop" hou in het beeld. Aan welke knoppen moet ik draaien in madvr om daarmee te spelen. Hoor het graag. Gr. Max

Je zou je nits waarde iets naar beneden kunnen zetten, hierdoor wordt je beeld wat lichter.
Meer highlights kan je met : no compression limit en dynamic target nits instellen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

pameijer

Microsoft heeft de specs van hun nieuwe Xbox series X vrijgegeven. Aangezien de GPU op de prestaties heeft van een RTX2080 en de Xbox draait op een afgeleide van Windows 10...., zou het zo kunnen zijn dat hier MadVR op zou kunnen draaien??
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

Volgens mij is de Xbox een gesloten systeem net zoals de PS. Daar kan je de downloads die je nodig hebt niet op kwijt. Kwa kracht zou die het zeker kunnen maar voor de rest niet
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Maks

Quote from: hifiman on March 18, 2020, 10:34:46
Heb je het over hdr materiaal kijken middels de tonemapping van madvr?
Dan is het antwoord: kies je tonemapping curve naar smaak en speel met de waarde van dynamic target nits.

Heb je het over SDR materiaal, tsja dan is de vraag wat jouw definitie van pop is en ten koste van wat je dat wilt laten gaan?

Met name HDR, waar kan ik die verschillende tonemapping curves vinden (ik heb die van jouw nu ingesteld) en moet ik dan de target nits verhogen of verlagen?

En mocht het SDR zijn, waar kan ik dan aan "draaien"?
Hoor het graag
gr.max
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

hifiman

Quote from: Maks on March 18, 2020, 12:04:58
Met name HDR, waar kan ik die verschillende tonemapping curves vinden (ik heb die van jouw nu ingesteld) en moet ik dan de target nits verhogen of verlagen?

En mocht het SDR zijn, waar kan ik dan aan "draaien"?
Hoor het graag
gr.max
http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc.pdf
Blz 54, 2e screenshot: contrast recovery.
En niet de target nits, maar de DYNAMIC target nits! De target nits zet je op de werkelijk gemeten aantal nits van je display.

En wat SDR betreft: alles verkloten naar wens zodat jij het weer mooi vind  :angel:

Maks

Thx, alleen ik heb al 112b zoals je in je handleiding staat, maar heb de optie niet om een contrastrecovery te kiezen.

Oh ik zie nu dat ik 113 moet hebben, ze staan er beide in op pagina 5 ;)

Blijven de settings gehandhaafd na het eroverheen kopieren of moet ik die back-up terug zetten nadat ik 113 erover heen heb geinstalleerd?
gr
max
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

Maks

Top, is gelukt, settings bleven staan en 113 is idd de juiste build...nu wederom gaan tweaken ::)
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!