het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Started by THX-UltraII, September 17, 2012, 11:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Luggage

En nog eentje: In de Lavfilter settings (in Kodi): begrijp ik het juist dat je bij "hardware decoder" best kiest voor direct3D11 in plaats van "DXVA2 copy back", maar dat Hifiman in zijn handleiding specifiek kiest voor "DXVA2 copy back" vanwege zijn 21:9/masking scherm?

reza

Hoi,

De LAV filters hoef je niet twee keer in te voeren.
In Kodi is het genoeg.

Pc levels zijn niet de juiste setting!!! Het zegt al genoeg: PC levels.
Je moet hem op 16-235 zetten. Je kan zelf zien wat er gebeurt met het beeld als je pc levels kiest.
Het wordt veeels te donker.
Het heeft echt niks met persoonlijke voorkeur te maken. Werner heeft in het verleden ( ik weet niet of hij dat nog steeds doet?) Ook projectoren gekalibreerd op de pc stand maar het beeld wordt dan gewoon te donker. Andere kalibrateurs raden dit dan ook af. Er is een discussie over geweest hier op het forum.

Ik laat madVR HDR--sdr 2020 uitsturen.
Om toch gebruik te kunen maken van het bredere kleuren spectrum.

Als je een dikke kaart hebt kan je DXVA2 kiezen. Dit kost je meer rendertijd maar zitten meer opties in, zoals het automatisch masken van een projectort.
Anders is 3D11 prima, die gebruik ik ook.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: reza on December 21, 2019, 21:14:26
Pc levels zijn niet de juiste setting!!! Het zegt al genoeg: PC levels.
Je moet hem op 16-255 zetten. Je kan zelf zien wat er gebeurt met het beeld als je pc levels kiest.
Het wordt veeels te donker.
Het heeft echt niks met persoonlijke voorkeur te maken. Werner heeft in het verleden ( ik weet niet of hij dat nog steeds doet?) Ook projectoren gekalibreerd op de pc stand maar het beeld wordt dan gewoon te donker. Andere kalibrateurs raden dit dan ook af. Er is een discussie over geweest hier op het forum.

16-235 levels is video levels. 0-255 is PC levels. In de N serie heb je nog een tussen stap 16-255 levels.
Ik kies voor 16-235 en accepteer dan evt clipping in het 235-255 gedeelte van het beeld (dat er eigenlijk niet in zou moeten zitten, maar er volgens Werner wel in zit vaak/soms).

Ik heb Hifiman's document instellingen gevolgd voor de levels.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

hierbij nog mijn keten met de video en pc levels .
Nvidia:         Kleuruitvoer              RGB
                   8 Bit
                   Dynamische bereik    Full

MAdvr         TV Levels (16-235)
                  8 Bit

Jvc             Videolevels   Standaard


Kodi            DS Player  Videodecoder   RGB outputlevels   Tv  (16-235)

Lav Filter                                                                       Tv (16-235)


Ik heb alles op 8 bits staan daar dit minder color banding geeft als 10 of 12 bits en zo lopen er ook gelijk  wat minder bitjes door je HDMI kabel heen .


Ook ik draai nog steeds met de standaard lav filters in Kodi Ds Player en zie zelf geen reden om dit te updaten naar nieuwe filters .

Voor de pc en video levels die kun je op verschillende configureren met dezelfde uitkomst ,maar volg gewoon de tutorial van hifi man en zit je goed .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

QuoteEn nog eentje: In de Lavfilter settings (in Kodi): begrijp ik het juist dat je bij "hardware decoder" best kiest voor direct3D11 in plaats van "DXVA2 copy back", maar dat Hifiman in zijn handleiding specifiek kiest voor "DXVA2 copy back" vanwege zijn 21:9/masking scherm?

Dit klopt Hifiman wilt dat de jvc automatische de lensmemory omschakeld tussen een 16/9 film en 235/ 1 ,dit kan namelijk alleen met DXVA copy back en niet met D3D11.
Houd er wel rekening mee dat DXVA copy back aanzienlijk meer rekenkracht kost van je grafische kaart .
Met DXVA heb je dan ook wat meer instelmogelijkheden dan D3D11 ,bv zoom opties of ondertitels verplaatsen.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Quote from: williams on December 22, 2019, 10:05:14
Dit klopt Hifiman wilt dat de jvc automatische de lensmemory omschakeld tussen een 16/9 film en 235/ 1 ,dit kan namelijk alleen met DXVA copy back en niet met D3D11.
Houd er wel rekening mee dat DXVA copy back aanzienlijk meer rekenkracht kost van je grafische kaart .
Met DXVA heb je dan ook wat meer instelmogelijkheden dan D3D11 ,bv zoom opties of ondertitels verplaatsen.
Kleine correctie, ik doe het voor het automatisch omhoogschuiven van een 253/1 beeld, maar dat terzijde  ;) Als je die fratsen niet nodig hebt dan inderdaad
D3D11 kiezen, scheelt GPU rekenkracht

riwi

Als ik kijk naar de xrite i1display pro meters dan zie ik in verschillende webshops wel de i1display pro, maar niet de i1display pro2
https://tweakers.net/pricewatch/286512/x-rite-i1display-pro.html   ongeveer 200 euro.

Op de JVC support pagina staat in de tabel voor de N serie echt specifiek i1display pro2
https://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-nx9_dla-nx7_dla-nx5_dla-n7_dla-n5_dla-n11_dla-n8_dla-n6_dla-rs3000_dla-rs2000_dla-rs1000_calibrationsoft-dl.html

Ik vraag me dus af of de pro (zonder 2) ook te gebruiken is voor autocal?

williams

QuoteAls ik kijk naar de xrite i1display pro meters dan zie ik in verschillende webshops wel de i1display pro, maar niet de i1display pro2
https://tweakers.net/pricewatch/286512/x-rite-i1display-pro.html   ongeveer 200 euro.

Op de JVC support pagina staat in de tabel voor de N serie echt specifiek i1display pro2
https://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-nx9_dla-nx7_dla-nx5_dla-n7_dla-n5_dla-n11_dla-n8_dla-n6_dla-rs3000_dla-rs2000_dla-rs1000_calibrationsoft-dl.html

Ik vraag me dus af of de pro (zonder 2) ook te gebruiken is voor autocal? 


Dit is me ook niet duidelijk ,mocht je willen kun je natuurlijk altijd mijn meter lenen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Hierbij de settings voor een rec709 calibratie met Displaycal i.c.m  madVR.
Ik zal later op de avond ook de settings posten voor een calibratie van P3/rec2020
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

nog wat settings
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

en nog wat
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Bedankt heren voor alle antwoorden.

Ik zal wat experimenteren met wisselen tussen de PC en TV modus. Ik zal ook eens bij Werner checken welke stand volgens hem het best is voor de manier waarop hij de SDR-2020 stand in mijn projector gecalibreerd heeft.

In ieder geval zien de eerste korte stukjes UHD materiaal die ik al heb kunnen bekijken (weinig tijd momenteel) er al zeer veelbelovend uit, zelfs op de PC stand.

3DLUT gaat mijn pet momenteel nog zeer ver te boven, dus daar begin ik voorlopig niet aan. Ik veronderstel dat jullie de settings van een calibratie kunnen bewaren zodat die calibratie (toch het gedeelte dat via MadVR gebeurt) niet telkens opnieuw moet gebeuren bij elke update van MadVR?

williams

QuoteBedankt heren voor alle antwoorden.

Ik zal wat experimenteren met wisselen tussen de PC en TV modus. Ik zal ook eens bij Werner checken welke stand volgens hem het best is voor de manier waarop hij de SDR-2020 stand in mijn projector gecalibreerd heeft.

In ieder geval zien de eerste korte stukjes UHD materiaal die ik al heb kunnen bekijken (weinig tijd momenteel) er al zeer veelbelovend uit, zelfs op de PC stand.

3DLUT gaat mijn pet momenteel nog zeer ver te boven, dus daar begin ik voorlopig niet aan. Ik veronderstel dat jullie de settings van een calibratie kunnen bewaren zodat die calibratie (toch het gedeelte dat via MadVR gebeurt) niet telkens opnieuw moet gebeuren bij elke update van MadVR? 

Het 3Dlut calibratie is niet zo spannend hoor en is voor iedereen hier makkelijk te doen en  daar hoef je eigenlijk geen kennis van calibreren voor te hebben .
Het is gewoon een kwestie va de juiste instellingen en het programma doet de rest .
Het mooie is dat je zelfs je oude calibratie kunt behouden en gebruiken daar deze in je projector zit en 3dLUT in je bron (HTPC met madVR) wordt weggeschreven ,dus ze bijten elkaar niet.
Het dan ook gewoon een kwestie van een andere schone user gebruiken voor je htpc met 3dlut en madVR.

Ben nu zelf vaak aan het testen en ik overschrijf dus iedere keer de oude calibratie .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Hierbij nog de settings voor de calibratie van P3.
Het enige dat veranderd heb ik in geel gemarkeerd.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Nu ik toch bezig bent hierbij een voorbeeld van een shortkey in madVR.
Hiermee kun je via je keyboard snel schakelen tussen je profielen om eventueel te testen.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

maximus79

Quote from: williams on December 24, 2019, 09:47:01
Hierbij nog de settings voor de calibratie van P3.
Het enige dat veranderd heb ik in geel gemarkeerd.
Super man, wanneer kies je voor een p3 3dlut? Ik las iets dat je soms beter rec709 kan kiezen voor 4k als je projector niet 100% p3 zoals bijvoorbeeld mijn JVC N5.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Dat is niet wat Manni adviseerd. Die kalibreerd altijd in BT2020. Ook al kan zijn projectort geen BT2020 weergeven. Hij adviseert dan ook om zo dicht mogelijk bij je uiterlijke kleurenbereik te gaan.
Als je dus 93% P3 haalt is dat dus altijd meer dan 100%rec709. Dus altijd gaan voor het grotere bereik.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

QuoteSuper man, wanneer kies je voor een p3 3dlut? Ik las iets dat je soms beter rec709 kan kiezen voor 4k als je projector niet 100% p3 zoals bijvoorbeeld mijn JVC N5.

Het is volgens mij  inderdaad aan te raden om het maximale(kleurenbereik) eruit te halen wat erin zit ,maar het calibreren gaat vrij snel dus je kunt gewoon kijken waar je voorkeur naar uit gaat.
En mocht je wat shortkey's aamaken in calibratie dan is het heel makkelijk om een 1 op 1 vergelijk te doen .
Weet zo even niet uit mijn hoofd tot hoever de N5 gaat in het kleurenbereik van P3 en of hier nog een filter voor aanwezig was in de user ,maar dat weet Riwi wel denk ik.

Verder heb ik zo op het eerste gezicht geen verschil gezien tussen een P3 calibratie en rec2020,maar misschien dat anderen wel een voorkeur hebben.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Quote from: riwi on December 22, 2019, 15:12:17
Als ik kijk naar de xrite i1display pro meters dan zie ik in verschillende webshops wel de i1display pro, maar niet de i1display pro2
https://tweakers.net/pricewatch/286512/x-rite-i1display-pro.html   ongeveer 200 euro.

Op de JVC support pagina staat in de tabel voor de N serie echt specifiek i1display pro2
https://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-nx9_dla-nx7_dla-nx5_dla-n7_dla-n5_dla-n11_dla-n8_dla-n6_dla-rs3000_dla-rs2000_dla-rs1000_calibrationsoft-dl.html

Ik vraag me dus af of de pro (zonder 2) ook te gebruiken is voor autocal?
Ah ha :)
Ten eerste had ik de pagina van JVC verkeerd gelezen : er staat niet i1display pro2, maar er staat i1pro 2
Dus je moet (voor autocal met een JVC N projector die firmware 3.00 of hoger heeft een SpyderX of een  i1 Pro2 hebben. Geen i1display pro want die werken niet met autocal.

Quote from: SirMaster;58747774Just a small correction.
No autocal supports the i1Display Pro colorimeter.

The NX series and 2 generations before that (2017, and 2016 models) support using the i1 Pro 2 spectrophotometer for color autocal.

Je kan met de i1display Pro wel prima calibreren met HCFR of DisplayCal denk ik.

En kwa autocal software :
JVC_PJ_Calibration12_en_v1_00 als je firmware 3.00 of nieuwer in de projector hebt (met de frame adaptive HDR toestand) en een SpyderX of I1 Pro2
Met een Spyder 5 kan je wel autocal doen maar dan moet je software versie JVC_PJ_Calibration11_en_v1_20  hebben.  :popcorn:

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

The Luggage

Quote from: riwi on December 21, 2019, 22:35:34
16-235 levels is video levels. 0-255 is PC levels. In de N serie heb je nog een tussen stap 16-255 levels.
Ik kies voor 16-235 en accepteer dan evt clipping in het 235-255 gedeelte van het beeld (dat er eigenlijk niet in zou moeten zitten, maar er volgens Werner wel in zit vaak/soms).

Ik heb ondertussen gevonden dat Werner mijn JVC X5000 qua input level heeft ingesteld op "Super White". Als ik het  goed begrijp, dan is dat de tussenstap van 16-255 waar Riwi naar verwijst.

Blijkbaar wordt die stand ook aangeraden door Mediasluis voor JVC projectoren:

Dan gaan we bovenin naar Tab 2, Zie foto 12) met bovenin de Input Level voor HDMI welke bij JVC het beste kan staan op Super White 16-255 voor een wat beter gebalanceerd beeld. Je kunt hierna dan het contrast wat omhoog zetten, welke anders het wit op 1 al laat clippen. De rest laat je gewoon op Auto staan en werkt verders goed bij JVC.

https://mediasluis.nl/review/jvc-dla-n5-dla-rs1000-vs-jvc-dla-n7-dla-rs2000

De motivering van Mediasluis komt overeen met wat ik me nog herinner van de uitleg van Werner via het testpatroon.

Riwi: staat jou N5 ook ingesteld op super white? (dat je dan combineert met 16-235 in Kodi/Lav)

riwi

Quote from: The Luggage on December 24, 2019, 22:21:11
Ik heb ondertussen gevonden dat Werner mijn JVC X5000 qua input level heeft ingesteld op "Super White". Als ik het  goed begrijp, dan is dat de tussenstap van 16-255 waar Riwi naar verwijst.

Blijkbaar wordt die stand ook aangeraden door Mediasluis voor JVC projectoren:

Dan gaan we bovenin naar Tab 2, Zie foto 12) met bovenin de Input Level voor HDMI welke bij JVC het beste kan staan op Super White 16-255 voor een wat beter gebalanceerd beeld. Je kunt hierna dan het contrast wat omhoog zetten, welke anders het wit op 1 al laat clippen. De rest laat je gewoon op Auto staan en werkt verders goed bij JVC.

https://mediasluis.nl/review/jvc-dla-n5-dla-rs1000-vs-jvc-dla-n7-dla-rs2000

De motivering van Mediasluis komt overeen met wat ik me nog herinner van de uitleg van Werner via het testpatroon.

Riwi: staat jou N5 ook ingesteld op super white? (dat je dan combineert met 16-235 in Kodi/Lav)

Nee want ik ben het niet eens met Werner op dit punt. Ik heb dit ook voorgelegd aan de guru's op AVS (Kris Deering) en die vond dit een verkeerde keuze. Het kost je ook zeker 10% van je lichtopbrengst als je dit op 16-255  instelt. Dus ik heb het in de JVC terug gezet naar 16-235 zoals het video materiaal bedoeld is om af te spelen.
Ik was teleurgesteld in de N5 kwa licht opbrengst toen ik hem voor het eerst bekeek, mede door deze concessie die gedaan is bij de calibratie.

https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread-283.html#post57807340

riwi

Quote from: williams on December 24, 2019, 10:45:55
Weet zo even niet uit mijn hoofd tot hoever de N5 gaat in het kleurenbereik van P3 en of hier nog een filter voor aanwezig was in de user ,maar dat weet Riwi wel denk ik.

Van AVS geplukt :
Quote from: SirMaster;57809826
The NX5 covers 85-90% of P3, same as the NX7/9 do without the rec2020 filter.

According to X-Rite i1 Pro, my NX5 does 87.6% P3.