Leben CS300 versus Luxman SQ38u

Started by marcush, September 17, 2012, 22:43:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marcush

Ik zoek een buizenversterker met een gloedvol, rijk en tikkeltje warm geluid.  Mijn speakers zijn makkelijk aan te sturen, dus ik kan al uit de voeten met een versterker met laag  vermogen.

Mijn interesse gaat o.a. uit naar Leben (CS300 met 4x EL84) of Luxman (SQ38u met 4x EL34), zie onderstaande plaatjes.  Zijn er onder jullie die beide versterkers hebben kunnen vergelijken? Graag jullie ervaringen.

bvd, marc






Kingpin

#1
Mooie versterkers, maar ik zou eerst gewoon zelf gaan luisteren wat het verschil is tussen el34 en el84, de laatste kan wat wolliger (warmer) overkomen, daarnaast spelen veel meer factoren een rol om tot een 'warmere' sound te komen, zo kun je warm/wollig creeren alsook warm/gedefineerd met behulp van de pre sectie buizen.
Het hangt een beetje van het geheel af.

Heb jezelf deze 2 types al eens met elkaar vergeleken?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dre73

heb je een reden om geen kt88 in het verhaal mee te nemen?
die voldoet namelijk ook aan alle eisen die jij stelt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Welke speakers heb je precies? Wat noem jij 'makkelijk'?

marcush

Quote from: garmtz on September 18, 2012, 09:19:22
Welke speakers heb je precies? Wat noem jij 'makkelijk'?

Audionote AN/E,  94db met 'gunstig' impedantieverloop.

garmtz

Quote from: marcush on September 18, 2012, 11:42:09
Audionote AN/E,  94db met 'gunstig' impedantieverloop.

Die zijn inderdaad erg makkelijk... Snap ook dat je een wat warmer afgestemde versterker zoekt, de AN/E kan afhankelijk van uitvoering 'pittig' zijn in het hoog. Waarom ook geen Audio Note versterking meenemen in de zoektocht?

Persoonlijk zou mijn voorkeur de Leben zijn, maar hier ook nog een ander interessant vergelijk om te lezen: http://www.stereophile.com/content/leben-cs300-integrated-amplifier

twani

Quote from: marcush on September 17, 2012, 22:43:55
Ik zoek een buizenversterker met een gloedvol, rijk en tikkeltje warm geluid.  Mijn speakers zijn makkelijk aan te sturen, dus ik kan al uit de voeten met een versterker met laag  vermogen.

Mijn interesse gaat o.a. uit naar Leben (CS300 met 4x EL84) of Luxman (SQ38u met 4x EL34), zie onderstaande plaatjes.  Zijn er onder jullie die beide versterkers hebben kunnen vergelijken? Graag jullie ervaringen.

bvd, marc







Both :inlove: :inlove:

marcush

#7
Dank voor jullie reacties.

Ik zal iets specifieker zijn omtrent mijn eisen/wensen.  Naast bovengenoemd karakter is een harde eis: niet dieper dan ca. 30cm.  Daarmee valt ca. 95% van alle buizenversterkers (inclusief die van mijzelf, maar ik denk ook alle Audionote versterkers) af.  Verder is een radiografische afstandsbediening een nice-to-have.

Enige versterker waarvan ik weet dat die aan alle bovengenoemde eisen/wensen voldoet is de Dared MP30 (300b single ended), maar ik twijfel een beetje aan de kwaliteit daarvan.  Van de Luxman / Leben lees ik dat ze een rijk, vol en warm karakter hebben, daarnaast vind ik het beide prachtige versterkers om te zien.  Maar als er nog andere suggesties zijn, dan neem ik die graag mee.


S@m

#8
Moet het per se een buizenversterker zijn?

Zo niet dan zou je je oor eens te luisteren kunnen leggen bij een Sugden A21 serie II.

Voldoet klankmatig aan je eisen, is alleen wel 35 cm diep...








dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

YamahaRXV

Twee buizenversterkers die ik zelf meerdere keren heb beluisterd (en zeer goed vond klinken) zijn de Canor en de Octave V70.
Met name de laatstgenoemde heeft zeer veel mogelijkheden en is erg afgewerkt. Beiden zullen zeer waarschijnljk niet voldoen aan de afmetingen die je als max voor ogen heb. Met name de Canor is een redelijk ''stevige'' bak, de Octave V40 en V70 zijn wel een stuk ''compacter''  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kingpin

Cayin VP100i.

Houd je nog ruimte over ook :D

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

marcush

#13
Quote from: S@m on September 18, 2012, 20:09:09
Moet het per se een buizenversterker zijn?

Zo niet dan zou je je oor eens te luisteren kunnen leggen bij een Sugden A21 serie II.

Voldoet klankmatig aan je eisen, is alleen wel 35 cm diep...



Als er 1 transistor in aanmerking zou komen, dan waarschijnlijk deze inderdaad.  Maar 35cm is net iets te diep....

Quote from: Kingpin on September 18, 2012, 20:23:18
Cayin VP100i.

Houd je nog ruimte over ook :D



Volgens mij 38cm diep...

Quote from: YamahaRXV on September 18, 2012, 20:21:58
Twee buizenversterkers die ik zelf meerdere keren heb beluisterd (en zeer goed vond klinken) zijn de Canor en de Octave V70.


Ik heb zelf ooit een Edgar (voorloper Canor) gehad en was hier ook zeer tevreden over (TP101 MkII), maar volgens mij allemaal te diep.

Ik lees dat Octave versterkers wat strakker/moderner en minder romantisch klinken dan Leben/Luxman.

garmtz

Octave versterkers klinken ronduit analytisch... Dat iets buizen heeft, maakt het nog niet 'buizig'. Dat iets transistoren heeft, maakt iets overigens ook nog steeds niet kil en hard. Heb overigens laatst iemand in de zaak gehad met AN/E's mee en dat ging waanzinnig mooi op een Naim versterker. Eigenlijk was het minder op een Leben. Maarja, dat kan ook smaak zijn natuurlijk...

dre73

het blijft ook smaak.......
bij audionote hoort inderdaad eigenlijk audionote....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kingpin

Quote from: marcush on September 18, 2012, 21:15:50
Volgens mij 38cm diep...
Nope:

Afmetingen: 440x390x210 mm (bxhxd); gewicht: 30,5 kg.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

marcush

Quote from: Kingpin on September 18, 2012, 22:41:13
Nope:

Afmetingen: 440x390x210 mm (bxhxd); gewicht: 30,5 kg.

kijk maar eens goed op de foto's naar de verhouding hoogte/diepte.  Het lijkt me dat dit een typefout is en dat h/d omgedraaid moeten worden.


Kingpin

Quote from: marcush on September 18, 2012, 22:48:44
kijk maar eens goed op de foto's naar de verhouding hoogte/diepte.  Het lijkt me dat dit een typefout is en dat h/d omgedraaid moeten worden.


hmm daar kon je idd wel eens gelijk in hebben, heb het van de site zelf overgenomen, op andere sites staat het ook zo.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

marcush


Een paar commentaren uit Stereophile:

" the SQ-38u was on a par with the Leben CS300, also reviewed in this issue: rhythmic nuance and impact were good, but not up to the megabuck standard. The Luxman's bass depth was also acceptably good, although the Leben edged it out in that regard."

"Compared to the Leben CS300, the Luxman allowed the piano's left hand to sound tighter and cleaner in Elgar's Violin Sonata in E Minor"

"The Leben CS300 integrated, reviewed elsewhere in this issue, delivered a somewhat more tactile, believably textured sound with notably better bass extension, but the Luxman was consistently engaging—if not always quite as exciting—"

Het geeft helaas echter nog niet aan welke van de 2 het meest gloedvol, rijk en warm klinkt.

Kingpin

#20
Quote from: marcush on September 19, 2012, 09:14:27
Het geeft helaas echter nog niet aan welke van de 2 het meest gloedvol, rijk en warm klinkt.
Dat is moeilijk te zeggen, ieders gehoor is 'anders', maar je kan altijd andere buizen proberen om tot een bepaalde sound te komen.
Persoonlijk denk ik dat de el84 prettiger en muzikaler in het gehoor ligt (ligt ook een beetje aan je muziek smaak).
Daarnaast staat de Lux in Ultra Liniear en de Leben in dual-triodes/power pentodes.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

raindog

Prachtig bedrijf dat Leben, hier een plaatje van het Japanse handwerk.



De 300XS schijnt nog weer iets mooier te dan de standaard CS300 en haalt nog een paar watt extra uit de EL84's. Als 15 watt voldoende zouden zijn dan wist ik het wel. Zelf zou ik minimaal een CS600 nodig hebben en die is toch wel erg prijzig.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Kingpin

Quote from: raindog on September 19, 2012, 10:47:46
Prachtig bedrijf dat Leben, hier een plaatje van het Japanse handwerk.



De 300XS schijnt nog weer iets mooier te dan de standaard CS300 en haalt nog een paar watt extra uit de EL84's. Als 15 watt voldoende zouden zijn dan wist ik het wel. Zelf zou ik minimaal een CS600 nodig hebben en die is toch wel erg prijzig.
De XS gebruikt sowieso betere buizen en heeft volgens mij daarnaast nog geupgrade passive componenten en betere aansluitklemmen.
Prijstechnisch zou de Lux meer richting de CS600 gaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

H&C Hifi

Op audiomarkt.de staat een SQ-38 zgan voor 2450,00 euro (met garantie en staat in Nederland)
Die prijs is al een stuk aangenamer dan de adviesprijs van 5700,00 Euro...
(zelfde man biedt hem trouwens ook aan op MP voor 3250,00.....  :ph34r:)

Misschien dat dat ook helpt bij je keuze  ;)

Gr,

Marcel

garmtz

Quote from: raindog on September 19, 2012, 10:47:46
Prachtig bedrijf dat Leben, hier een plaatje van het Japanse handwerk.



De 300XS schijnt nog weer iets mooier te dan de standaard CS300 en haalt nog een paar watt extra uit de EL84's. Als 15 watt voldoende zouden zijn dan wist ik het wel. Zelf zou ik minimaal een CS600 nodig hebben en die is toch wel erg prijzig.

Er zijn zat andere opties voor je Harbeths... Verder denk ik dat in een kleinere kamer en wat meer near-field luisteren, de CS300 genoeg is. Wij hebben een klant die zeer tevreden speelt met een CS300 + Harbeth M30.

Overigens wordt de 300XS niet meer verkocht/gemaakt.