aansluitschema patch panel (568B) vs. Cat 5e kabel

Started by Silk, September 17, 2012, 17:08:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Silk

Hallo,

Ik ga in de meterkast een patchpanel installeren om een beetje ordete scheppen in de dradenwirwar en makkelijk alles aan te sluiten op de netwerkswitch etc.

Nu zie ik dat op de patch panelen de volgende aansluitschemas staan vermeld: 568A  568B
Verder lees ik overal om 568B aan te houden als aansluitschema
zie bv. onderstaand voorbeeld



Als ik nu kijk naar het aansluitschema van de standaard netwerkkabels dan ziet die er zo uit.


Kan iemand vertellen waarom de beide aansluitschemas afwijken van elkaar. Zit daar een idee achter? Of is dit een internationaal afgesproken regel om patch connecties zo uit te voeren.

Het zou mij namelijk het meest logische zijn om gewoon op alle patchuiteinden het 2de aansluitschema te gebruiken, net hetzelfde als je kabel bv.

Op zich weet ik dat de kleurtjes in sommige gevallen niet veel uitmaken zolang ik maar hetzelfde aansluitschema volg als ik de andere uiteinden van de gepatchte kabels  aan de contactdozen patch.

Benieuwd naar jullie input en uitleg!

Eric

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

CZ79

De 568B wordt idd standaard gebruikt in NL, maar als je beide kanten gelijk houdt maakt het niet zo veel (niets) uit hoe je de kleuren doet, het is alleen wel handig als je consequent bent en gewoon de 568B Straight standaadr gebruikt (geen cross anders gaat niet alles even goed werken  :D)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Silk

Nee geen cross dat weet ik. Mijn vraag was specifiek niet gericht op de cross en straigth ... dat spreekt voor zich. De kabels van patch panel naar switch zijn allemaal out of the box. Mij ging het eerder erom waarom ze dan op zo een patch panel niet dezelfde kleurvolgorde aanhouden.

riwi

http://www.cableorganizer.com/articles/difference-between-T568A-and-T568B.html

Als de rest van je installatie al T568A is moet je de rest ook zo houden. De nieuwere 568B heeft de voorkeur kennelijk.
Ik heb nog nooit ergens T568A gezien. Alles is T568B tegenwoordig.

Silk

Quote from: riwi on September 20, 2012, 21:51:34
http://www.cableorganizer.com/articles/difference-between-T568A-and-T568B.html

Als de rest van je installatie al T568A is moet je de rest ook zo houden. De nieuwere 568B heeft de voorkeur kennelijk.
Ik heb nog nooit ergens T568A gezien. Alles is T568B tegenwoordig.

Bij mijn Gira contactdozen staat op het papiertje dat er bij zat de kleur/pin combinatie volgens T568A. Ik ga ze gewoon als T568B aansluiten.
Heb het nu ongeveer door, ik was wat in de war met de pinvolgorde op de figuur voor het patch panel, pas nu is de eurocent gevallen dat die niet 12345678 op een rij is, vandaar de verwarring. Dus 1:OranjeWit 2:O 3 GrW etc etc

Heb al het materiaal vandaag geleverd gekregen, ga dus dit weekend aan de slag met alle kamers aan te sluiten en de draadspaghetti in de meterkast te organiseren ;)

mrrepel

Quote from: cz79 on September 17, 2012, 18:22:00
De 568B wordt idd standaard gebruikt in NL, maar als je beide kanten gelijk houdt maakt het niet zo veel (niets) uit hoe je de kleuren doet, het is alleen wel handig als je consequent bent en gewoon de 568B Straight standaadr gebruikt (geen cross anders gaat niet alles even goed werken  :D)

Het is wel belangrijk dat je de juiste paren twist met elkaar en niet zomaar een kleurcode verzint. Deze twists in de kabel zorgen voor een bepaalde impedantie, heb je deze niet dan heb je een slechte of geen verbinding. Op 1 meter merk je dit misschien niet, maar met langere runs heb je hier wel problemen mee. Helaas zelf ondervonden bij een LAN party met zelf geknepen kabels waar ik een idioot langzame verbinding mee kreeg. Na deze opnieuw te hebben geknepen met de officiƫle kleuren geen enkel probleem meer.

CZ79

Ik doelde meer op de A (US Standaard) en de B (NL/Eur standaard), dus beginnen met het oranje of groene aderpaar
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika