Het Linn topic

Started by royal d, September 16, 2012, 01:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fred Mulder

Wie heeft een Klimax DS/1 (uit 2012) vergeleken met recente streamer/DACs? (Van Linn of andere merken). Is een DS/1 tegenwoordig een goede middenklasser, of draait deze nog mee in de top?

Er lijkt een ruim aanbod Klimax DS/1. Is bekend of de Klimax DS reeks blijft bestaan? (De Klimax DS/3 is ook alweer wat ouder, geboren in 2016)

Robiwan

Quote from: Fred Mulder on February 19, 2019, 16:36:12
Wie heeft een Klimax DS/1 (uit 2012) vergeleken met recente streamer/DACs? (Van Linn of andere merken). Is een DS/1 tegenwoordig een goede middenklasser, of draait deze nog mee in de top?

Er lijkt een ruim aanbod Klimax DS/1. Is bekend of de Klimax DS reeks blijft bestaan? (De Klimax DS/3 is ook alweer wat ouder, geboren in 2016)

waarom een klimax een Majik is voldoende en en heel stuk voordeliger.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Fred Mulder

Dat begrijp ik  ;) anderen vinden een raspPi of chromecast audio voldoende.
Ik ben benieuwd hoe de KDS/1 presteert tov de recente spelers, heb je hier toevallig ervaring mee?

eddy135

Quote from: Robiwan on February 19, 2019, 18:03:16
waarom een klimax een Majik is voldoende en en heel stuk voordeliger.
Gewoon, omdat het kan!  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

bmateijsen

Quote from: Fred Mulder on February 19, 2019, 16:36:12
Wie heeft een Klimax DS/1 (uit 2012) vergeleken met recente streamer/DACs? (Van Linn of andere merken). Is een DS/1 tegenwoordig een goede middenklasser, of draait deze nog mee in de top?

Er lijkt een ruim aanbod Klimax DS/1. Is bekend of de Klimax DS reeks blijft bestaan? (De Klimax DS/3 is ook alweer wat ouder, geboren in 2016)

Je kan hem altijd upgraden naar de laatste generatie met Katalyst ;).

raindog

#3080
Quote from: Robiwan on February 19, 2019, 18:03:16
waarom een klimax een Majik is voldoende en en heel stuk voordeliger.

Een Majik is inderdaad 'voldoende' om van muziek te kunnen genieten, maar dat is een Sonos ook. Wat voor iemand voldoende is, dat is subjectief.

Hoe oudere Linn streamers zich verhouden tot actuele streamers van een klasse lager, dat is een relevante vraag die ik mezelf ook meer dan eens heb gesteld.

Zelf ervaar ik de vooruitgang op streamer/dac gebied wel merkbaar maar niet schokkend. Het meest hoor je het terug in het budget gebied, goedkopere dacs en streamers zoals de Bluesound Node 2i (die ik toevallig sinds een paar weken heb staan) hebben echt wel een stap gemaakt en klinken tegenwoordig heel volwassen. Nog niet op Linn niveau, ook niet Majik, maar dat mag je ook verwachten voor dat bedrag.

Wanneer de Linn sound (rustig, verfijnd) je aan staat dan denk ik dat je, voor het bedrag van een gebruikte Majik of Akurate, niet snel iets beters zult vinden. Daarbij is de Linn service en software ondersteuning nog steeds top, veel nieuwe technieken worden kostenloos beschikbaar gemaakt. Daardoor blijven ook oudere modellen erg actueel.

Originele KDS en KDSM's zijn nog steeds erg prijzig, ook al kosten ze nu een fractie van hun nieuwprijs. Zoals Bjorn ook al aangaf, het voordeel van een originele Klimax is dat je kunt blijven vernieuwen met actuele hardware, mocht het maximale willen nastreven.
Alternatief is een Renew KDS(M) die niet de aluminium body heeft maar wel meer prijskwaliteit biedt dan een originele Klimax. En ook die Renews dalen gestaag in prijs. Een RKDSM/1 vind je al onder de vier duizend euro (originele KDSM/1 was 22k), en meestal zit er dan ook nog een paar jaar restgarantie op.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Fred Mulder

Quote from: bmateijsen on February 19, 2019, 19:43:33
Je kan hem altijd upgraden naar de laatste generatie met Katalyst ;).
Precies, daarmee voor ongeveer de halve prijs een recent model.Wordt de DS bij een upgrade volledig naar laatste specs bijgewerkt? (Of alleen bepaalde onderdelen)

De upgrade mogelijkheid bij Linn spreekt me aan. Weet je toevallig of de DS reeks eruit gaat? Als de DS'en eruit gaan zal de KDS/3 waarschijnlijk de laatste DS zijn, wat dan weer niet zo handig is.. (dan valt m'n plannetje in duigen  :dozingoff:) Of kan een DS tzt ook naar DSM worden geüpgrade? Bij de nieuwe modellen zag ik in de 2019 prijslijst alleen de DSM'en staan, geen DS'en meer.

En als ik zo vrij mag zijn  ;D de KDSM stamt ook uit 2016, weet je toevallig of een DSM/3 (4e gen) in aantocht is?

Fred Mulder

Quote from: raindog on February 19, 2019, 19:53:33
Een Majik is inderdaad 'voldoende' om van muziek te kunnen genieten, maar dat is een Sonos ook. Wat voor iemand voldoende is, dat is subjectief.

Hoe oudere Linn streamers zich verhouden tot actuele streamers van een klasse lager, dat is een relevante vraag die ik mezelf ook meer dan eens heb gesteld.

Zelf ervaar ik de vooruitgang op streamer/dac gebied wel merkbaar maar niet schokkend. Het meest hoor je het terug in het budget gebied, goedkopere dacs en streamers zoals de Bluesound Node 2i (die ik toevallig sinds een paar weken heb staan) hebben echt wel een stap gemaakt en klinken tegenwoordig heel volwassen. Nog niet op Linn niveau, ook niet Majik, maar dat mag je ook verwachten voor dat bedrag.

Wanneer de Linn sound (rustig, verfijnd) je aan staat dan denk ik dat je, voor het bedrag van een gebruikte Majik of Akurate, niet snel iets beters zult vinden. Daarbij is de Linn service en software ondersteuning nog steeds top, veel nieuwe technieken worden kostenloos beschikbaar gemaakt. Daardoor blijven ook oudere modellen erg actueel.

Originele KDS en KDSM's zijn nog steeds erg prijzig, ook al kosten ze nu een fractie van hun nieuwprijs. Zoals Bjorn ook al aangaf, het voordeel van een originele Klimax is dat je kunt blijven vernieuwen met actuele hardware, mocht het maximale willen nastreven.
Alternatief is een Renew KDS(M) die niet de aluminium body heeft maar wel meer prijskwaliteit biedt dan een originele Klimax. En ook die Renews dalen gestaag in prijs. Een RKDSM/1 vind je al onder de vier duizend euro (originele KDSM/1 was 22k), en meestal zit er dan ook nog een paar jaar restgarantie op.

Inderdaad, 'voldoende' (en budget) zijn subjectief, wat soms tot ingewikkelde discussies kan leiden. Ik denk dat m'n voorkeur uitgaat naar een 'origineel', ivm upgrade mogelijkheden: nog even afhankelijk of de DS reeks ook een upgradepad blijft houden.

De gebruikte prijzen lijken aardig te zijn gezakt de laatste tijd, zo staat er nu een ADS/1 voor €1900 op hifi.nl. Naar verhouding is de upgrade prijs inmiddels hoger dan de aanschaf van een gebruikte origineel model als basis, dit geldt ook voor de KDS. Ideaal zou zijn een KDS als basis model upgraden naar DS/4 of DSM/3, uitgaande dat deze modellen binnenkort worden geïntroduceerd.

Htdre

Sinds kort ook eigenaar van Linn. De majik 140 en de dsm/3.
Altijd 'grappig' om te merken hoe groot de 140 eigenlijk is in je eigen huis
Hoopte op  :pompom: maar kreeg  :nopompom:

Nu alles nog finetunen en het genieten kan beginnen. Mede door dit forum voor Linn gekozen.
Niet eens veel geluisterd(ja kom maar :-)) maar alleen al het principe dat een 'oude' unit conditie en lang wordt ge-update met nieuwe software sprak me aan. Slechte ervaringen uit het verleden met software updates. Daarnaast zocht ik een stereo unit welke HDMI kan doorsturen en afspelen over de speakers.

denoontje

Mooie keus...welcome to the club


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

i2Paq

Quote from: Htdre on February 20, 2019, 22:22:43
Hoopte op  :pompom: maar kreeg  :nopompom:

De WAF is er niet blij mee?

iig. gefeliciteerd!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Htdre

De luidsprekers vallen thuis wat 'ruim' uit :-)

Sailor Jan

Quote from: Htdre on February 21, 2019, 17:45:34
De luidsprekers vallen thuis wat 'ruim' uit :-)

Al een voorzichtige oriëntering; welke kleur is het? [emoji2957]
Wees lief voor jezelf

Htdre

Wit. Want dat is in lijn met de meubels. Dus de kast en alles bevallen goed qua waf. Maar dat ze enigszins groot zijn kan ik niet ontkennen :D

denoontje

Groot is relatief [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Htdre

Wellicht een domme vraag. Maar zetten jullie als
Je weg gaat de Linn echt uit met de knop rechtsvoor onder. Of altijd op
Stand-by?

blue-eyes

Ik zet het uit. Vind het absurt dat je 22 watt standby verbruik hebt....
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Htdre

Oh balen. Knop om en ook meteen geen HDMI doorvoer :-(
Dacht als geluid via unit niet nodig is je het gewoon kon uitzetten. Dat is wel balen.

i2Paq

Ik vraag mij af of steeds Uit/Aan wel goed is.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Htdre

Je zou zeggen dat moet toch kunnen? Maar iemand wellicht feitelijke ervaringen met jaren aan/uit? 22 wat stand-by is wel erg veel!

Htdre

Is er een manier om Spotify in te stellen op een bepaald volume?
Want in de auto moet ie op max enzo. Daarnaast ook voor wekker etc. Maar ik zette spotify aan op de Linn en meteen vol. Gekukkig snel zacht gezet. Want bij radio enzo pakt ie wel netjes de afstandsbediening laatste volume.

KillerbeeNL

Quote from: Htdre on February 22, 2019, 22:11:07
Is er een manier om Spotify in te stellen op een bepaald volume?
Want in de auto moet ie op max enzo. Daarnaast ook voor wekker etc. Maar ik zette spotify aan op de Linn en meteen vol. Gekukkig snel zacht gezet. Want bij radio enzo pakt ie wel netjes de afstandsbediening laatste volume.
van een forum geplukt en werkte bij mijn samsung S8 en mijn Pioneer autoradio met Bluetooth ook.

"From the Bluetooth menu, select the three dots and select media volume sync option. Turn this option OFF if it is on"
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Htdre

Heb een IPhone. Maar connect ook niet via Bluetooth. Dat staat vaak zelfs uit op mijn telefoon.
Maar bedankt voor de tip

mradem

Quote from: i2Paq on February 22, 2019, 21:05:32
Ik vraag mij af of steeds Uit/Aan wel goed is.

Vind ik ook wel een interessante vraag. Ik laat altijd de stand-by aan iig.

mradem

Quote from: bmateijsen on February 19, 2019, 19:43:33
Je kan hem altijd upgraden naar de laatste generatie met Katalyst ;).

Een adsm/0 moet naar Linn zelf toch? Hoelang duurt zoiets ongeveer?