Het Linn topic

Started by royal d, September 16, 2012, 01:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zegel

Mijn ervaring ( met Ninka's welliswaar) was dat het verschil tussen bi en triaktiv minimaal was.  Ik zou dan liever gaan voor een DS,  biampen op de wat duurdere isobarik of ( heel gewaagd misschien) de 109 met een of twee subs....

Mij heeft de lage tonen weergave van de 140 aktiv en passief niet kunnen bekoren,  het bleef wat onbeholpen.

Kortom: zelf luisteren en vergelijken
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

bmateijsen

Quote from: Moondust on January  7, 2013, 02:45:27
Ik ben me een beetje aan het inlezen in Linn systemen. Zonder nog maar een noot op een Linn systeem gehoord te hebben, neig ik al naar een bepaalde config, eentje die nog ruimte heeft om te groeien. Nu ben ik benieuwd wat de groeipotentie is van onderstaande config en dan doel ik voornamelijk op het volledig actief aansturen.

Linn Majik DSM
Linn 140
Linn K20 of K400

Als ik een dergelijke set volledig actief (quad amp) zou willen aansturen, heb ik dan alleen een Linn Majik 6100 + AKTIV cards + interlinks nodig? Of heb je daar dan een Linn Majik 2100 extra bij nodig? Wordt de eindversterking in de Majik DSM bij AKTIV quad amping eigenlijk nog wel gebruikt of staat die gewoon niets te doen? En zo ja, is de directe aanschaf van een DS dan niet beter dan een DSM als je toch gelijk AKTIV gaat?

DSM doet meer dan alleen DS, het is ook een voorversterker! (met HDMI, analoge en digitale inputs). Er gaan in een Aktiv configuratie ook aktiv kaarten in de DSM en kom je totaal op 8 kanalen met een 6100. Overigens spreek je met Aktiv kaarten altijd van Aktiv en niet quad amping ;)

QuoteEn om de nieuwsgierigheid een beetje tegemoet te komen. Ik snap dat AKTIV quad amping het mooiste resultaat geeft, maar wellicht is AKTIV tri amping bijna net zo goed. Of misschien is AKTIV bi amping ook al een hele stap en leveren tri en quad maar marginale winst? Wat zijn de meningen hierover?

Aktiv is het beste om direct door te voeren, de Aktiv kaarten kosten namelijk niet enorm veel extra, het meeste geld zit in de versterkerkanalen.

bmateijsen

Quote from: zegel on January 10, 2013, 16:57:01
Mijn ervaring ( met Ninka's welliswaar) was dat het verschil tussen bi en triaktiv minimaal was.  Ik zou dan liever gaan voor een DS,  biampen op de wat duurdere isobarik of ( heel gewaagd misschien) de 109 met een of twee subs....

Een Isobarik moet je minimaal Aktiv bass gebruiken, maar ik vind de stap van Aktiv Bass naar volledig aktiv enorm groot.

Een 109 met 2 subs zal niet hetzelfde doen als een Isobarik Aktiv ;)

QuoteMij heeft de lage tonen weergave van de 140 aktiv en passief niet kunnen bekoren,  het bleef wat onbeholpen.

Kortom: zelf luisteren en vergelijken

Ik vind het verschil tussen de 140 aktiv en passief enorm, dat ik een Majik 140 passief niet per definitie direct aanraad. Dan zijn er in dat prijs segment andere sets die ik aantrekkelijker vindt. Maar Aktiv wordt het een totaal ander systeem.

Maar wat vond je exact onbeholpen aan het laag van de 140 aktiv of passief? Leg eens uit wat je met onbeholpen bedoeld en waar heb je de 140 in beide configuraties beluisterd?

denoontje

al een aantal maal proberen uit te vinden wat linn nu bedoelt met aktive en isobaric, maar nog niet gevonden.

Wie kan het even in nederlands uitleggen?

zegel

Quote from: denoontje on January 10, 2013, 19:15:02
al een aantal maal proberen uit te vinden wat linn nu bedoelt met aktive en isobaric, maar nog niet gevonden.

Wie kan het even in nederlands uitleggen?

Moet met even zoeken snel duidelijk worden, op de Linn site wordt het uitstekend beschreven.  Maar even kort door de bocht: Aktiv: hier schakel je het passief wisselfilter in je luidspreker uit, en  zet je een filter (per luidsprekereenheid, ofwel kanaal) in je versterker. Elke versterker hoeft zodoende alleen voor bv het hoog, of het laag te zorgen en doordat het filter stroom via de voeding van je versterker krijgt verlies je geen muzikale energie. Isobarik: tegengekoppelde luidsprekereenheden. Zeg maar: op een compacte manier verkrijg je een groter luidsprekeroppervlak maar met veel controle door de tegenkoppeling.

Quote from: bmateijsen on January 10, 2013, 18:42:58

Ik was niet pecies genoeg, maar dat bedoelde ik zo idd.

Quote from: bmateijsen on January 10, 2013, 18:42:58

Ik vind het verschil tussen de 140 aktiv en passief enorm, dat ik een Majik 140 passief niet per definitie direct aanraad. Dan zijn er in dat prijs segment andere sets die ik aantrekkelijker vindt. Maar Aktiv wordt het een totaal ander systeem.

Maar wat vond je exact onbeholpen aan het laag van de 140 aktiv of passief? Leg eens uit wat je met onbeholpen bedoeld en waar heb je de 140 in beide configuraties beluisterd?

Al geruime tijd voordat de 140 op de markt kwam zoemde het rond op 't Linn forum. Nog net voordat ze er waren zette ik mijn Ninka's op marktplaats in de vaste veronderstelling dat deze mijn nieuwe luidsprekers gingen worden. De upgrade destijds van Keilidh naar Ninka was immers ook een grote verbetering geweest, en ik wilde wel iets meer druk.  Enfin, luisterafspraak in Naaldwijk bij toenmalige Arts audio gemaakt. We kregen de 140 niet lekker aan het spelen, de lage tonen leken wel ongecontroleerd, tegen het boemerige aan, in ieder geval niet in balans. Ook aktief ( op een 4100) niet. En aan het vakmanschap van de beide verkopers lag het zeker niet. Toen kennis gemaakt met de Arc's van Wilson Benesch, later werden dit mijn speakers.  Maar omdat ik het niet kon geloven, Linn Freak als ik was,  zijn mijn vrouw en ik de week erna naar Rotterdam, Snijders vertrokken. Ook hier weer hetzelfde, ondanks alle inspanning van de verkoper. In beide gevallen waren de verkopers ongelukkig, omdat ze net als ik een heel andere perceptie van de speaker hadden. Wisselen met speaker kabel, tot Ocos aan toe hielp niets. Daar viel ik voor de vivid's, type ben ik even kwijt - maar de kleinste.  Uiteindelijk is het dus de Arc geworden, met een DD15.

Als ik destijds de Isobarik had gehoord, was deze het waarschijnlijk wel geworden, mooie speaker is dat ( na even wennen ook uiterlijk)
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

denoontje

ok, speciaal soort multi-ampen dus...dat aktive. Je moet dan dus minimaal 4 versterkerkanalen hebben?

Maar ik neem aan dat dat speciaal voor linn speakers is (door die kaarten) of worden er ook grote verbeteringen gehaald met andere merk speakers?





BuSpu

Quote from: denoontje on January 10, 2013, 23:51:04
ok, speciaal soort multi-ampen dus...dat aktive. Je moet dan dus minimaal 4 versterkerkanalen hebben?

Maar ik neem aan dat dat speciaal voor linn speakers is (door die kaarten) of worden er ook grote verbeteringen gehaald met andere merk speakers?
Precies, alleen voor Linn want de filterkaarten horen alleen bij een speakermodel van Linn. Daar kan je niet zomaar een ander merk speaker aanhangen want die kaart vervangt het filter.

Moondust

#132
Quote from: bmateijsen on January 10, 2013, 18:39:18
DSM doet meer dan alleen DS, het is ook een voorversterker! (met HDMI, analoge en digitale inputs). Er gaan in een Aktiv configuratie ook aktiv kaarten in de DSM en kom je totaal op 8 kanalen met een 6100.
Dus als je volledig Aktiv wil draaien met de 140 of Isobarik op de Majik DSM, dan heb je 8 Aktiv-kaarten en de 6100 nodig? Zo ja, waarom worden er bij de Isobarik alleen gratis Aktiv-kaarten meegeleverd als je er een 2100 of 4100 bijneemt en niet bij een 6100? Tenminste, dat maak ik op uit de prijslijst.

Quote from: bmateijsen on January 10, 2013, 18:39:18Overigens spreek je met Aktiv kaarten altijd van Aktiv en niet quad amping ;)
Zou je kunnen zeggen dat Aktiv meer doet dan alleen quadamping, een soort uitbreiding van quadamping?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

bmateijsen

Quote from: Moondust on January 13, 2013, 14:59:44
Dus als je volledig Aktiv wil draaien met de 140 of Isobarik op de Majik DSM, dan heb je 8 Aktiv-kaarten en de 6100 nodig? Zo ja, waarom er bij de Isobarik alleen gratis Aktiv-kaarten meegeleverd als je er een 2100 of 4100 bijneemt en niet bij een 6100? Tenminste, dat maak ik op uit de prijslijst.
Zou je kunnen zeggen dat Aktiv meer doet dan alleen quadamping, een soort uitbreiding van quadamping?

Nope.... niet gratis, in de package met Aktiv Bass (let op de toevoeging bass), kan je passief draaien op de overige 3 drivers (tweeter en woofer), maar wordt het laag deel van de Isobarik wel actief gedaan. Je kan dus delen niet aktief doen, ik zou echter voor de prijs van een Aktiv kaart, altijd volledig Aktiv gaan.

Natuurlijk doet Aktiv meer dan quad-amping. Immers je omzeilt het filter in de luidspreker en iedere driver krijgt zijn eigen filtering en versterking!

Groet,

Bjorn

Moondust

#134
Quote from: bmateijsen on January 13, 2013, 15:04:57
Nope.... niet gratis, in de package met Aktiv Bass (let op de toevoeging bass), kan je passief draaien op de overige 3 drivers (tweeter en woofer), maar wordt het laag deel van de Isobarik wel actief gedaan. Je kan dus delen niet aktief doen, ik zou echter voor de prijs van een Aktiv kaart, altijd volledig Aktiv gaan.
Bij een Majik Isobarik package komt het er toch op neer dat je de bass Aktiv-kaarten er gratis bij krijgt als je de prijs vergelijkt met de prijzen van alle losse onderdelen van de package bij elkaar opgeteld? Bij een Majik Isobarik package met 2100 en 4100 krijg je er dus 2 bass Aktiv-kaarten bij. Maar waarom is deze package er voor de 6100 niet? Dat vind ik vreemd, zeker als je bedenkt dat met de 6100 je volledig Aktiv speelt en de hele set het meest straalt. Niet dat die 2 gratis bass Aktiv-kaarten een dealbreaker zijn, maar ik snap de redenering (nog) niet.

Ik kan je dit allemaal aanstaande zaterdag face-to-face vragen (en nog veel meer), maar ik ben te nieuwsgierig vrees ik?  O0

Quote from: bmateijsen on January 13, 2013, 15:04:57Natuurlijk doet Aktiv meer dan quad-amping. Immers je omzeilt het filter in de luidspreker en iedere driver krijgt zijn eigen filtering en versterking!
Helder. :-)

En welke bekabeling komt er nog extra bij als je Aktiv gaat draaien? Interlinks tussen de DSM en de eindversterker(s)?

Tot slot, zou je nog kunnen reageren op jouw quotes in het bericht van Zegel? Ik lees namelijk dat jij hebt ervaren dat het laag van de 140 tekortschiet, niet zozeer qua power maar wel qua controle. Wat zou dan nog een reden zijn om voor de 140 te gaan?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

bmateijsen

Quote from: Moondust on January 13, 2013, 15:26:53
Bij een Majik Isobarik package komt het er toch op neer dat je de bass Aktiv-kaarten er gratis bij krijgt als je de prijs vergelijkt met de prijzen van alle losse onderdelen van de package bij elkaar opgeteld? Bij een Majik Isobarik package met 2100 en 4100 krijg je er dus 2 bass Aktiv-kaarten bij. Maar waarom is deze package er voor de 6100 niet? Dat vind ik vreemd, zeker als je bedenkt dat met de 6100 je volledig Aktiv speelt en de hele set het meest straalt. Niet dat die 2 gratis bass Aktiv-kaarten een dealbreaker zijn, maar ik snap de redenering (nog) niet.

Komt eigenlijk omdat je niet zonder Aktiv Bass kan draaien... En volgens mij kan dat ook met de 6100, maar zou ik na moeten vragen. ;)

QuoteIk kan je dit allemaal aanstaande zaterdag face-to-face vragen (en nog veel meer), maar ik ben te nieuwsgierig vrees ik?  O0
Helder. :-)

Precies ;)

QuoteBjorn, zou je nog kunnen reageren op jouw quotes in het bericht van Zegel? Ik lees namelijk dat jij hebt ervaren dat het laag van de 140 tekortschiet, niet zozeer qua power maar wel qua controle. Wat zou dan nog een reden zijn om voor de 140 te gaan?

Dat is niet mijn uitspraak! Hij quote mij, maar zet zijn eigen tekst er daarna neer. ;). Ik vind namelijk niet dat het laag te kort schiet in Aktiv en vindt dat de 140 eigenlijk alleen Aktiv gekozen zou moeten worden of later Aktiv toegevoegd moet worden, maar dat moet je wel vooraf weten. Aktiv vs passief met de 140 is zo verschillend..... Passief vind ik het een saaie luidspreker, Aktiv juist opwindend ;).

Maar ga eerst maar eens luisteren voordat je de rekenmachine erbij pakt ;). We hebben leuke dingen staan voor a.s. zaterdag!

Moondust

Helder verhaal nu Bjorn! Bedankt voor je reactie.

Quote from: bmateijsen on January 13, 2013, 15:42:07Maar ga eerst maar eens luisteren voordat je de rekenmachine erbij pakt ;). We hebben leuke dingen staan voor a.s. zaterdag!
Ik kijk er echt naar uit!

Anderen ook bedankt voor hun reactie.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

zegel

Quote from: bmateijsen on January 13, 2013, 15:42:07


Dat is niet mijn uitspraak! Hij quote mij, maar zet zijn eigen tekst er daarna neer. ;). Ik vind namelijk niet dat het laag te kort schiet in Aktiv en vindt dat de 140 eigenlijk alleen Aktiv gekozen zou moeten worden of later Aktiv toegevoegd moet worden, maar dat moet je wel vooraf weten. Aktiv vs passief met de 140 is zo verschillend..... Passief vind ik het een saaie luidspreker, Aktiv juist opwindend ;).


Klopt, excuses daarvoor - ging iets mis met quoten.  Lichtere kader  =  quote Bjorn,  wat daaronder stond  in donkerdere achtergrond schreef ik. :withstupid:  Doet overigens niets af aan mijn mening.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

fireman

Toch hier verder omdat ik een verwijzing kreeg:

Quote from: garmtz on January 15, 2013, 21:58:15
Als je het allemaal wilt weten, misschien even in het Linn topic verder. Je haalt nu in ieder geval wat modellen door elkaar... :)  Er bestaan DS modellen - puur streaming met dig. out en 'digitale' volumeregeling en je hebt DSM modellen, met dig. in/out en 'echte' analoge volumeregeling.

Welke modellen heb je dan allemaal die specifiek streaming doen + volumeregeling??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dirk

Quote from: Fireman on January 16, 2013, 07:29:08
Toch hier verder omdat ik een verwijzing kreeg:

Welke modellen heb je dan allemaal die specifiek streaming doen + volumeregeling??
streaming + volumeregeling doen de beide types van Linn streamers, maw alle DS of DSM modellen van Linn voldoen aan die 2 eisen.

het (belangrijkste) verschil zit hem zoals Garmt aangeeft in het feit dat de DS modellen pure streamers zijn, en daarom ook de volumeregeling in het digitale domein doen...terwijl de DSM modellen de volumeregeling van zowel de eigen streamer analoog doen + daarenboven enkele extra ingangen hebben voor het aansluiten van andere bronnen, maw de DSM kan je beschouwen als streamer + centrale voorversterker in één behuizing, terwijl een DS een pure streamer is (met de luxe van een digitale volumeregeling, die handig is als je bvb een versterker aansluit zonder remote).

De meningen zijn er redelijk eenduidig over dat een DS in principe een tikje verfijnder speelt dan een DSM van gelijke serie ;), dus bijvoorbeeld Majik DS vergeleken met Majik DSM, als je de beide louter op de kwaliteit van audio-streaming gaat vergelijken...maar een DSM biedt zoals gezegd wel het voordeel van wat meer multifunctionaliteit voor een relatief kleine meerprijs.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

BuSpu

#140
De Majik DSM heeft toch een geintegreerde versterker aan boord? Een all in one zogezegd. De hogere modellen zijn inderdaad of alleen streamer (DS) of streamer met pre-amp ineen (DSM). Als ik het goed heb.

bmateijsen

Quote from: BuSpu on January 16, 2013, 08:23:08
De Majik DSM heeft toch een geintegreerde versterker aan boord? Een all in one zogezegd. De hogere modellen zijn inderdaad of alleen streamer (DS) of streamer met pre-amp ineen (DSM). Als ik het goed heb.

Dat is correct.

Groet,

Bjorn

Mitch--

ook ik ben gevallen voor de stream kwaliteiten van Linn, kon een Sneaky DS lenen en inderdaad deze is niet meer weggegaan! Na wat stoeien met mijn NAS om deze op de juiste manier zijn taak te laten doen (met veel hulp van Garmt, veel dank daarvoor) is de combi echt te gek, wat zal dit brengen in de Linn toekomst!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

fireman

Ik vind dat er bar weinig inputs op zitten, behoudens die apparaten die een "echte"  voorversterker in zich hebben. Althans zo zie ik het. Of kijk ik ergens overheen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Quote from: Fireman on January 16, 2013, 18:19:51
Ik vind dat er bar weinig inputs op zitten, behoudens die apparaten die een "echte"  voorversterker in zich hebben. Althans zo zie ik het. Of kijk ik ergens overheen?

Hoe bedoel je weinig...? Een Majik DSM heeft 15 inputs..... (hoeveel bron apparaten wil je erop aansluiten?)

Groet,

Bjorn

advr

Quote from: bmateijsen on January 16, 2013, 18:38:26
Hoe bedoel je weinig...? Een Majik DSM heeft 15 inputs..... (hoeveel bron apparaten wil je erop aansluiten?)

Groet,

Bjorn

:pompom: :music: :music:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

BuSpu

Quote from: Fireman on January 16, 2013, 18:19:51
Ik vind dat er bar weinig inputs op zitten, behoudens die apparaten die een "echte"  voorversterker in zich hebben. Althans zo zie ik het. Of kijk ik ergens overheen?
Alleen de DSM modellen hebben extra inputs, de andere zijn alleen streamer en hebben dus alleen een output.

fireman

Quote from: BuSpu on January 16, 2013, 19:53:06
Alleen de DSM modellen hebben extra inputs, de andere zijn alleen streamer en hebben dus alleen een output.
Ja, maar daarintegen heeft de naim ND5xs wel 3 extra inputs ( ojee, niet naar naim afdwalen, ik heb al een switch gemaakt ;) )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Boontje

15 aansluitingen en vergeet niet dat wanneer je gaat streamen, je mogelijk geen cd-speler meer nodig hebt (als je daarvoor kiest) en internetradio optie in de Linn ook een hele goede optie is.
Ik heb alleen mijn Dune, PS3, digitale tv kastje en bluray speler gekoppeld.

Werkt prima! En ook de AB via de Ipad :)
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Moondust

Kan ik een Linn Majik DSM (aangesloten met netwerkkabel op router) ook met een tabet of smartphone zonder wifi bedienen. Of is wifi echt noodzakelijk?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R