Het Linn topic

Started by royal d, September 16, 2012, 01:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mitch--

Quote from: Markvandiepen on April  5, 2021, 09:13:01
Erg mooi die nieuwe Klimax DSM

Zeker, vind hem alleen een beetje goedkoop... ::)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Achiel

Quote from: Mitch-- on April  6, 2021, 07:51:07
Zeker, vind hem alleen een beetje goedkoop... ::)

Nog even en ze verkopen het in de Action.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

JoWa

De speciale Action Edition... ;)
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Lazybird

Ik vind de oude Klimax prachtig qua vormgeving ik vind deze variant lelijk om eerlijk te zijn.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Mitch--

Quote from: Lazybird on April  6, 2021, 16:58:12
Ik vind de oude Klimax prachtig qua vormgeving ik vind deze variant lelijk om eerlijk te zijn.

eens, de oude variant vond ik ook veel mooier en ook veel 'onderscheidender'
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

DStout

#3605
Quote from: Mitch-- on April  2, 2021, 10:58:26
Zeker zou ik de Artikulat 350A verkiezen boven de 242 met Akurate ev, eigenlijk is de 242 een speaker die je minimaal aktiv moet draaien en beter nog exakt, en houdt rekening dat ze behoorlijk ruimte nodig hebben. Akubariks zou ik ook ver verkiezen boven de 242, maar toch zou ik de oudere 350A's doen als je er de ruimte voor hebt  :thumbs-up:
Hoeveel ruimte hebben de Artikulats nodig?

Mijn luisterruimte is 8,00 m diep x 6,00 m breed x 4,00 m hoog. De speakers staan op de lange wand aan weerszijden van een open haard met de luisterpositie op ongeveer 3,00 m van de wand. Aan de ene korte kant zit een open keuken van 3,00 m diep x 6,00 m breed en aan de andere kant een open en-suite doorgang naar een voorkamer van 6,00 m diep x 6,00 m breed.

Ik zou de verschillende opties natuurlijk ter plaatse moeten proberen, maar dat wordt lastig met niet-nieuwe exemplaren.
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

Mitch--

Quote from: DStout on April  6, 2021, 21:46:49
Hoeveel ruimte hebben de Artikulats nodig?

Mijn luisterruimte is 8,00 m diep x 6,00 m breed x 4,00 m hoog. De speakers staan op de lange wand aan weerszijden van een open haard met de luisterpositie op ongeveer 3,00 m van de wand. Aan de ene korte kant zit een open keuken van 3,00 m diep x 6,00 m breed en aan de andere kant een open en-suite doorgang naar een voorkamer van 6,00 m diep x 6,00 m breed.

Ik zou de verschillende opties natuurlijk ter plaatse moeten proberen, maar dat wordt lastig met niet-nieuwe exemplaren.

8 bij 6 zou ik met de 350a wel aandurven, zijn grote speakers maar geen disco bonkers. Tevens kan je een eventueel laagprobleem oplossen door het vakkundig inregelen van Space Optimization wat je nog wat hulp biedt.

Met inderdaad tweede hands spul is thuis uitproberen niet optimaal en moet je in het diepe durven springen....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

DStout

Maakt de Dynamik upgrade nog veel uit voor de Artikulat 350A?
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

bmateijsen

Quote from: DStout on April 13, 2021, 14:45:11
Maakt de Dynamik upgrade nog veel uit voor de Artikulat 350A?

Maakt veel uit...

DStout

Heeft iemand de Akubariks Aktiv (non exact) wel eens vergeleken met de Artikulats 350A?
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

5061

Ben van Linn Akubariks overgestapt naar de Dutch&Dutch 8c. Verschillende adviseurs haddden mij dat afgeraden maar heb er geen moment spijt van gehad. Verder ga ik mijn set "rond" maken met de Grimm MU1. Daar kan zelfs de allerduurste Linn-combinatie niet aan tippen. De space optimalisation heeft in mijn situatie nooit gewerkt.
Als ik het financieel ga bekijken is mijn nieuwe opstelling goedkoper dan de nieuwe Klimax DSM. Die kost maar liefst € 36300,--. In mijn ogen een bezopen bedrag zeker in vergelijking met wat ik nu heb en de audiofiele kwaliteiten.
Ben erg blij dat ik wat eigenwijs ben geweest en mijn eigen ingeving heb gevolgd en van Linn ben afgestapt.
Zodra alles z'n plekje heeft gekregen zal ik een foto van mijn set op het forum zetten.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Mitch--

Quote from: 5061 on April 28, 2021, 18:07:05
Ben van Linn Akubariks overgestapt naar de Dutch&Dutch 8c. Verschillende adviseurs haddden mij dat afgeraden maar heb er geen moment spijt van gehad. Verder ga ik mijn set "rond" maken met de Grimm MU1. Daar kan zelfs de allerduurste Linn-combinatie niet aan tippen. De space optimalisation heeft in mijn situatie nooit gewerkt.
Als ik het financieel ga bekijken is mijn nieuwe opstelling goedkoper dan de nieuwe Klimax DSM. Die kost maar liefst € 36300,--. In mijn ogen een bezopen bedrag zeker in vergelijking met wat ik nu heb en de audiofiele kwaliteiten.
Ben erg blij dat ik wat eigenwijs ben geweest en mijn eigen ingeving heb gevolgd en van Linn ben afgestapt.
Zodra alles z'n plekje heeft gekregen zal ik een foto van mijn set op het forum zetten.

Mooie set hoor de 8C's met de Grimm MU1  :worship: kan snappen dat je er erg blij van word!

Heb de 8C's ook vaak gehoord en het klinkt echt heel erg goed, en juist voor mij geldt dat ik het 'Linn's' mis wat ik zo lekker vind als ik de 8C's heb gehoord, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk zo zie je maar :)

Of de allerduurste Linn combo daar niet aan kan tippen, hmm das een lastige discussie, voor mij is de Linn electronica onnavolgbaar, de speakers daarentegen zijn bij mij altijd haat/liefde geweest... Akubarik's (en meerdere recente Linn speakers) vind ik dan voor de prijs een beetje 'mwah...', de 350A heeft hierin absoluut de voorkeur ondanks dat ze ouder zijn, zijn misschien voor mij een van de mooiste speakers die ik zelf heb gehoord, vandaar ook wel wat voorkeur die kant op..

Ben wel met je eens dat de nieuwe Klimax een redelijk absurd prijskaartje heeft..... maar heb ook al hier en daar gehoord dat ze wonder boven wonder als 'warme broodjes' gaan...  :nervous: Überhaupt is het prijskaartje van recente Linn apparatuur op zijn minst stevig te noemen, heb net de ADSM gekocht en thank god was dat een buitenkansje :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

5061

Hoe dan ook : Linn is én blijft een schitterend mooi merk, met mooie produkten.

Alleen van de prijsstelling krijg ik geen lekker gevoel. Jammer eigenlijk, maar het zal z'n reden wel hebben.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

denoontje

Ben nu aan het luisteren met de panelen van gik in de woonkamer (zie mijn stereo topic). Het effect van spaceoptimation is nu verdomd goed hoorbaar. Even door wat gesavede programma's van garmt geswiped.

Zonder de panelen was dit veel minder duidelijk.

Nu wordt het integreren van panelen in de woonkamer, want dat bet beter klinkt is duidelijk.
Dan verder spelen met spaceoptimation.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch--

Quote from: denoontje on May  8, 2021, 00:16:05
Ben nu aan het luisteren met de panelen van gik in de woonkamer (zie mijn stereo topic). Het effect van spaceoptimation is nu verdomd goed hoorbaar. Even door wat gesavede programma's van garmt geswiped.

Zonder de panelen was dit veel minder duidelijk.

Nu wordt het integreren van panelen in de woonkamer, want dat bet beter klinkt is duidelijk.
Dan verder spelen met spaceoptimation.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Interessant :)

Welke uitwerking hoor je nu beter van SO, positief of negatief? En SO helemaal uit ook al eens geprobeerd? Ik heb nu SO uit staan en kan er verdomd weinig in ontdekken of het 'beter' zou worden met...
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

denoontje

Hij was uitgezet, omdat dat beter klonk. Garmt had verschillende settings nog erin gezet..en nu hoor ik wel duidelijk verschil alsnik die inschakel. Dat hoorde ik zonder de panelen niet. Dus nu eerst kijken hoe de panelen op te hangen (waf) en dan verder spelen met so settings.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deleted User

Quote from: 5061 on April 28, 2021, 18:07:05
Verschillende adviseurs haddden mij dat afgeraden maar heb er geen moment spijt van gehad.

Zo zie je maar weer... iedereen kan roepen wat hij of zij wil (ook via dit forum) uiteindelijk ben jij die uiteindelijk een beslissing neemt.. Zouden meer mensen moeten doen...

Veel luisterplezier!!

DStout

#3617
Even een update. Na het beluisteren van zowel de Artikulat 350A (non Dynamik) als de Akubarik Aktivs zijn het de laatste geworden. De Artikulats waren zeer melodieus/tuneful met een stevig aanwezig laag. Het slagwerk en de vocalist stonden als het ware levensgroot in de kamer (bij Steely Dan, Norah Jones). De hoge(re) tonen kwamen naar mijn idee echter minder goed uit de verf en de definitie en snelheid vond ik ook wat tegenvallen. De Akubariks scoorden op die gebieden toch beter. Bij klassieke muziekstukken (bijvoorbeeld preludes Chopin door Kissin, strijkkwartet no. 16 Schubert door Borodin kwartet en eerste vioolconcert Shostakovich door Vengerov) vond ik de tunefulness en het meer gecontroleerde en gedefinieerde laag van de Akubariks ook beter. De "power" van de Artikulats bleef lonken maar balans, definitie en snelheid van de Akubariks Aktiv gaven uiteindelijk de doorslag.

Inmiddels ben ik thuis volgens Tune Dem aan het experimenteren met de plaatsing. Een hele klus omdat de parketvloer nergens vlak is en ik steeds de spikes (op skeets) moet verstellen. De tunefullness is ten opzichte van de luistersessie alleen maar toegenomen. Daarna ga ik me verdiepen in SO2.

Akurate DS/3, Kontrol en Akubariks Aktiv zijn in ieder geval een enorme stap vooruit ten opzichte van mijn oude Karik, Wakonda, Klout en Kabers. Al luisterend realiseer ik mij dat het algehele karakter van de Akubariks Aktiv in wezen niet eens zo sterk verschilt met dat van de Kabers. Evolutie met behoud van het goede...
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

Mitch--

Quote from: DStout on May 19, 2021, 17:31:52
Even een update. Na het beluisteren van zowel de Artikulat 350A (non Dynamik) als de Akubarik Aktivs zijn het de laatste geworden. De Artikulats waren zeer melodieus/tuneful met een stevig aanwezig laag. Het slagwerk en de vocalist stonden als het ware levensgroot in de kamer (bij Steely Dan, Norah Jones). De hoge(re) tonen kwamen naar mijn idee echter minder goed uit de verf en de definitie en snelheid vond ik ook wat tegenvallen. De Akubariks scoorden op die gebieden toch beter. Bij klassieke muziekstukken (bijvoorbeeld preludes Chopin door Kissin, strijkkwartet no. 16 Schubert door Borodin kwartet en eerste vioolconcert Shostakovich door Vengerov) vond ik de tunefulness en het meer gecontroleerde en gedefinieerde laag van de Akubariks ook beter. De "power" van de Artikulats bleef lonken maar balans, definitie en snelheid van de Akubariks Aktiv gaven uiteindelijk de doorslag.

Inmiddels ben ik thuis volgens Tune Dem aan het experimenteren met de plaatsing. Een hele klus omdat de parketvloer nergens vlak is en ik steeds de spikes (op skeets) moet verstellen. De tunefullness is ten opzichte van de luistersessie alleen maar toegenomen. Daarna ga ik me verdiepen in SO2.

Akurate DS/3, Kontrol en Akubariks Aktiv zijn in ieder geval een enorme stap vooruit ten opzichte van mijn oude Karik, Wakonda, Klout en Kabers. Al luisterend realiseer ik mij dat het algehele karakter van de Akubariks Aktiv in wezen niet eens zo sterk verschilt met dat van de Kabers. Evolutie met behoud van het goede...

Prachtige set geworden als ik het zo lees  :clapping:

Happy listening!  :music:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

DStout

#3619
Ik ben zeer tevreden ;-). Het instellen van Space Optimalisation V2 valt me echter niet mee. Na alles opmeten en invoeren ben ik nu aan het experimenteren met de optimisation preference slider en de absorptie. De default instelling van de preferentie slider (80/20) berooft het systeem zoals verwacht van veel laag. Ik besef dat zonder SO een deel van het laag afkomstig is van de ruimte en niet van de oorspronkelijke opname. In zoverre zou de ervaring met SO "akurater" moeten zijn. Het komt alleen wel wat "dunnetjes" over na het luisteren zonder SO.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!

De luisterruimte is een kamer en suite met op de linker en rechter korte kant ramen, een oud gestuct plafond en een parketvloer.



Nog een andere vraag. Volstaan gebalanceerde black Linn interlinks tussen de Akurate Kontrol en de Akubariks of kan ik beter doorsparen voor Silvers (2 x 7 meter)? Tussen de ADS en de AK zitten nu nog ongebalanceerde Linn black rca interlinks.
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

Mitch--

Quote from: DStout on May 26, 2021, 13:50:34
Ik ben zeer tevreden ;-). Het instellen van Space Optimalisation V2 valt me echter niet mee. Na alles opmeten en invoeren ben ik nu aan het experimenteren met de optimisation preference slider en de absorptie. De default instelling van de preferentie slider (80/20) berooft het systeem zoals verwacht van veel laag. Ik besef dat zonder SO een deel van het laag afkomstig is van de ruimte en niet van de oorspronkelijke opname. In zoverre zou de ervaring met SO "akurater" moeten zijn. Het komt alleen wel wat "dunnetjes" over na het luisteren zonder SO.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!

De luisterruimte is een kamer en suite met op de linker en rechter korte kant ramen, een oud gestuct plafond en een parketvloer.

Nog een andere vraag. Volstaan gebalanceerde black Linn interlinks tussen de Akurate Kontrol en de Akubariks of kan ik beter doorsparen voor Silvers (2 x 7 meter)? Tussen de ADS en de AK zitten nu nog ongebalanceerde Linn black rca interlinks.

Ik vond het verschil tussen Black en Silver aanzienlijk, Silver is veel opener en muzikaler tov de Black, hoor je direct, zou je daarom sowieso aanraden een Silver tussen ADS en AK te plaatsen (asap  ;)), en tsja ook een Silver naar de speakers maar 2*7m zal een flinke investering zijn, en toch denk ik wel dat het het waard is :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Barry32

Quote from: DStout on May 26, 2021, 13:50:34
Ik ben zeer tevreden ;-). Het instellen van Space Optimalisation V2 valt me echter niet mee. Na alles opmeten en invoeren ben ik nu aan het experimenteren met de optimisation preference slider en de absorptie. De default instelling van de preferentie slider (80/20) berooft het systeem zoals verwacht van veel laag. Ik besef dat zonder SO een deel van het laag afkomstig is van de ruimte en niet van de oorspronkelijke opname. In zoverre zou de ervaring met SO "akurater" moeten zijn. Het komt alleen wel wat "dunnetjes" over na het luisteren zonder SO.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!

De luisterruimte is een kamer en suite met op de linker en rechter korte kant ramen, een oud gestuct plafond en een parketvloer.



Nog een andere vraag. Volstaan gebalanceerde black Linn interlinks tussen de Akurate Kontrol en de Akubariks of kan ik beter doorsparen voor Silvers (2 x 7 meter)? Tussen de ADS en de AK zitten nu nog ongebalanceerde Linn black rca interlinks.

Ik gebruik zelf ook de 80/20 setting die preferred is maar heb zelf liever goede bass in plaats vette bas. Ik heb de nodige keren Lorde met het album Pure Heroine gedraaid waar een stevige bass beat bevat. Door de slider te bewegen merk je bij dergelijke albums de verschillen goed.

Wat ik zou aanraden is om je vloerstaanders een keer in de lengte richting van je woonkamer te proberen. Dan komt vermoedelijk de bass beter tot zijn recht en wordt er minder 'geknepen' in de SO settings.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

s.t.

#3622
Quote from: DStout on May 26, 2021, 13:50:34
Ik ben zeer tevreden ;-). Het instellen van Space Optimalisation V2 valt me echter niet mee. Na alles opmeten en invoeren ben ik nu aan het experimenteren met de optimisation preference slider en de absorptie. De default instelling van de preferentie slider (80/20) berooft het systeem zoals verwacht van veel laag. Ik besef dat zonder SO een deel van het laag afkomstig is van de ruimte en niet van de oorspronkelijke opname. In zoverre zou de ervaring met SO "akurater" moeten zijn. Het komt alleen wel wat "dunnetjes" over na het luisteren zonder SO.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!

De luisterruimte is een kamer en suite met op de linker en rechter korte kant ramen, een oud gestuct plafond en een parketvloer.




Nog een andere vraag. Volstaan gebalanceerde black Linn interlinks tussen de Akurate Kontrol en de Akubariks of kan ik beter doorsparen voor Silvers (2 x 7 meter)? Tussen de ADS en de AK zitten nu nog ongebalanceerde Linn black rca interlinks.

Ik zou die 80/20 gebruiken en dan een maandje veel luisteren. Is ook wennen aan het nieuwe geluid.

DStout

#3623
Quote from: Mitch-- on May 30, 2021, 11:12:32
Ik vond het verschil tussen Black en Silver aanzienlijk, Silver is veel opener en muzikaler tov de Black, hoor je direct, zou je daarom sowieso aanraden een Silver tussen ADS en AK te plaatsen (asap  ;)), en tsja ook een Silver naar de speakers maar 2*7m zal een flinke investering zijn, en toch denk ik wel dat het het waard is :)
Ik was er al bang voor ;-). Eerst maar eens beginnen met een silver tussen ADS en AK.

Is bij de Akurat DS naar Kontrol en Kontrol naar Akubarik gebalanceerd aansluiten eigenlijk zinvol? Ik begrijp dat de Akurate anders dan de Klimax geen Lundahl output transformatoren heeft. Van ADS naar AK is het ook maar 1,2m. Voor de 7m van AK naar Akubarik ligt dat qua invloed van de kabellengte misschien anders.
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv

DStout

#3624
Quote from: Barry32 on May 31, 2021, 16:39:18
Ik gebruik zelf ook de 80/20 setting die preferred is maar heb zelf liever goede bass in plaats vette bas. Ik heb de nodige keren Lorde met het album Pure Heroine gedraaid waar een stevige bass beat bevat. Door de slider te bewegen merk je bij dergelijke albums de verschillen goed.

Wat ik zou aanraden is om je vloerstaanders een keer in de lengte richting van je woonkamer te proberen. Dan komt vermoedelijk de bass beter tot zijn recht en wordt er minder 'geknepen' in de SO settings.
Ik prefereer ook goede gedefinieerde bas boven vette bas...

Plaatsing in de lengterichting is helaas geen optie. Aan de rechterkant zit een open keuken. De linkerkant heeft een andere functie voor met name de kinderen (piano, tv, PlayStation, etc.).
Linn Akurate DS/1(3) - Basik - Karik - Akurate Kontrol - Akubarik Aktiv