Het Linn topic

Started by royal d, September 16, 2012, 01:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

royal d

Aangezien Linn regelmatig benoemd wordt in andere topics is het tijd voor een dedicated Linn topic.

Post hier je ervaring deel je kennis en plaats vooral foto's van Linn !!

website: http://www.linn.co.uk/


Robiwan

Ik heb ca. 9 jaar met veel plezier naar Linn Ninka's geluisterd. Niet de meest levendige speakers, vandaar de overstap naar Neat, maar ze klonken vloeiend, schoon, snel en lekker. Door de gesloten kastconstructie ook een goed laag in een kleine ruimte. Daarnaast was the value for money erg goed. Verder geen Linn in huis gehad.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 09:01:55
Ik heb ca. 9 jaar met veel plezier naar Linn Ninka's geluisterd. Niet de meest levendige speakers, vandaar de overstap naar Neat, maar ze klonken vloeiend, schoon, snel en lekker. Door de gesloten kastconstructie ook een goed laag in een kleine ruimte. Daarnaast was the value for money erg goed. Verder geen Linn in huis gehad.

Ninka's aktiv of passief? Dat vind ik namelijk een enorm verschil ;)

Robiwan

Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 09:42:23
Ninka's aktiv of passief? Dat vind ik namelijk een enorm verschil ;)

passief, actief wel erg prijzig.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 10:15:44
passief, actief wel erg prijzig.

Nee, je moet het eigenlijk anders zien... Linn is ontwikkeld om Aktiv te worden aangestuurd. Passief is eigenlijk gewoon de begin stap naar een aktiv set ;).

Klout10

Bjorn, hoe zou jij het verschil tussen Naim en Linn willen omschrijven?
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 10:24:29
Nee, je moet het eigenlijk anders zien... Linn is ontwikkeld om Aktiv te worden aangestuurd. Passief is eigenlijk gewoon de begin stap naar een aktiv set ;).

snap ik, maar ik had/heb niet het geld om actief te gaan.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Cyreg

Leuk  ;D, maar geen ervaring in 'n eigen setup.
Wel al 'ns eerder (ivm standaard netsnoeren) deze site tegengekomen; veel Linn  ;)

http://www.lejonklou.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=c1f2ee6c06bdc4c993729e5a7cf45039

Veel plezier  :notify:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Quote from: Klout10 on September 16, 2012, 10:33:38
Bjorn, hoe zou jij het verschil tussen Naim en Linn willen omschrijven?

Naim heeft een 'intenser' geluid, gericht op drive, timing en een verzadigde tonale balans (soms wat donker zelfs). Linn heeft een 'evenwichtiger' geluid, gericht op de 'tune' (melodie) en met een gedetailleerdere, schonere en o.h.a. meer open weergave, meer naar het 'frisse' neigend (maar NOOIT scherp!).

Naim zou je 'opwindend' kunnen noemen. Linn geeft meer inzicht in de opname en verschillende muzikale lijnen en doet dat op een iets terughoudendere manier. Voor beide benaderingen valt wat te zeggen.

Robiwan

Quote from: garmtz on September 16, 2012, 12:45:27
Naim heeft een 'intenser' geluid, gericht op drive, timing en een verzadigde tonale balans (soms wat donker zelfs). Linn heeft een 'evenwichtiger' geluid, gericht op de 'tune' (melodie) en met een gedetailleerdere, schonere en o.h.a. meer open weergave, meer naar het 'frisse' neigend (maar NOOIT scherp!).

Naim zou je 'opwindend' kunnen noemen. Linn geeft meer inzicht in de opname en verschillende muzikale lijnen en doet dat op een iets terughoudendere manier. Voor beide benaderingen valt wat te zeggen.

Welke bandering neigt nu het meest naar "live" of "echt"?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Peerless Monster

Nog nooit Linn in huis gehad, maar al veel componentjes mogen horen.
Het mooist? To the limit... The Klimax
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 13:25:17
Welke bandering neigt nu het meest naar "live" of "echt"?

Ligt eraan welk aspect van 'live' de luisteraar het belangrijkst vindt.

Dirk

Quote from: garmtz on September 16, 2012, 13:55:25
Ligt eraan welk aspect van 'live' de luisteraar het belangrijkst vindt.
to the point, as always  :worship:  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Robiwan

Quote from: garmtz on September 16, 2012, 12:45:27
Naim heeft een 'intenser' geluid, gericht op drive, timing en een verzadigde tonale balans (soms wat donker zelfs). Linn heeft een 'evenwichtiger' geluid, gericht op de 'tune' (melodie) en met een gedetailleerdere, schonere en o.h.a. meer open weergave, meer naar het 'frisse' neigend (maar NOOIT scherp!).

Naim zou je 'opwindend' kunnen noemen. Linn geeft meer inzicht in de opname en verschillende muzikale lijnen en doet dat op een iets terughoudendere manier. Voor beide benaderingen valt wat te zeggen.

Dat de tonale balans van Naim soms kan neigen naar donker kan ik beamen. soms mis ik ook wat openheid net of de rem er op staat.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Klout10

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 13:25:17
Welke bandering neigt nu het meest naar "live" of "echt"?

Toen ik - heel wat jaren geleden - van Linn naar Naim ben overgestapt vond ik Naim het meest naar Live neigen...

Heb overigens ook de Ninka thuis gehad, eerst actief met twee LK100's, later passief met een enkele Klout. Ik weet nog goed dat ik passief met één Klout beter vond dan actief met de eenvoudiger LK100's...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Quote from: Klout10 on September 16, 2012, 14:34:14
Toen ik - heel wat jaren geleden - van Linn naar Naim ben overgestapt vond ik Naim het meest naar Live neigen...

Heb overigens ook de Ninka thuis gehad, eerst actief met twee LK100's, later passief met een enkele Klout. Ik weet nog goed dat ik passief met één Klout beter vond dan actief met de eenvoudiger LK100's...

mijn ervaring is dat een actief systeem heel snel, strak en ruimtelijk speelt maar een passief systeem lekkerder klinkt.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Klout10

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 14:35:59
mijn ervaring is dat een actief systeem heel snel, strak en ruimtelijk speelt maar een passief systeem lekkerder klinkt.

Ik geloof dat dat een goede samenvatting is. Of dit ook voor de modernere Linn systemen geldt weet ik niet...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

garmtz

Quote from: Klout10 on September 16, 2012, 14:50:45
Ik geloof dat dat een goede samenvatting is. Of dit ook voor de modernere Linn systemen geldt weet ik niet...

Nee, ik vind de actieve variant altijd beter. Dus een actieve Majik 140 aangestuurd met Majik versterkers vind ik mooier klinken dan een passieve Majik 140 aangestuurd met Akurate/Klimax.

Robiwan

Quote from: garmtz on September 16, 2012, 14:59:27
Nee, ik vind de actieve variant altijd beter. Dus een actieve Majik 140 aangestuurd met Majik versterkers vind ik mooier klinken dan een passieve Majik 140 aangestuurd met Akurate/Klimax.

Ligt eraan welk aspect van 'beter' de luisteraar het belangrijkst vindt :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 14:35:59
mijn ervaring is dat een actief systeem heel snel, strak en ruimtelijk speelt maar een passief systeem lekkerder klinkt.

Wat is er dan lekkerder aan het passieve systeem? Leg dat eens uit?

Robiwan

Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 15:13:19
Wat is er dan lekkerder aan het passieve systeem? Leg dat eens uit?

soepel, warmer, minder aandacht trekkend. 
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 15:15:09
soepel, warmer, minder aandacht trekkend. 

Minder aandacht trekkend? Als ik muziek luister, wil ik juist dat de muziek mijn aandacht trekt. Als het op de achtergrond moet zijn, dan zet ik het wel zachter.

M.a.w. dat zou voor mij de slechtste eigenschap zijn.....

Robiwan

Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 15:16:29
Minder aandacht trekkend? Als ik muziek luister, wil ik juist dat de muziek mijn aandacht trekt. Als het op de achtergrond moet zijn, dan zet ik het wel zachter.

M.a.w. dat zou voor mij de slechtste eigenschap zijn.....

nee niet op de achtergrond maar ergens daar tussen in ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Klout10

#23
Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 15:13:19
Wat is er dan lekkerder aan het passieve systeem? Leg dat eens uit?

In vergelijking met passieve Ninka's met één Klout vs. actieve Ninka's met 2 LK100's vond ik de passieve set, meer "drive" hebben, meer een "erbij zijn" gevoel, eigenlijk datgene wat ik uiteindelijk bij Naim heb gevonden.

Uiteraard zal een actieve set met twee Klouts weer heel anders hebben geklonken ;-)
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

advr


Leuk en Linn topic :hehe: :hehe:

Tja met een aardige up to date LP12, Linto en een Majik DS-i goed vertegenwoordigd :music:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster