'Lange' speaker kabels vs lange hdmi kabel

Started by GillianB, September 13, 2012, 08:15:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GillianB

Voor mijn HT ben ik nog aan het uitpluizen hoe ik de apparatuur ga plaatsen. Op dit moment heb ik nog alle vrijheid dus ik vraag me af wat beter is. Ik kan namelijk mijn receiver redelijk centraal in de kamer plaatsen waardoor alle speaker kabels redelijk kort zijn. Gevolg is dan wel dat ik een wat langere hdmi kabel nodig heb van de receiver naar mijn htpc. Zet ik de receiver echter bij de htpc, en dus ook achterin de kamer bij de beamer, dan is de afstand naar vooral de front speakers vrij 'ver' (6 meter ongeveer).

Wat geniet dus de voorkeur:
Optie a: Alle speaker kabels zo kort mogelijk en ongeveer dezelfde lengte (+- 2,5 meter) en een wat langere hdmi kabel (3 a 4 meter).
Optie b: Verschillende lengtes van speaker kabels met lange kabels voor de fronts (+-  6 meter) en korte hdmi kabel (1m max).

Bas Akkerman

#1
Ik zou absoluut voor optie a gaan, en langere hdmi-kabel dus. Dat kost niet zoveel, maar nog veel belangrijker is dat je daardoor meer geld over kan houden voor luidsprekerkabels. En een betere geluidskwaliteit heeft uiteindelijk een veel groter effect op de bioscoopbeleving.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

John Wx

je gaat het verschil niet merken en als er verschil zou zijn is het minuscuul en kan je het alleen zien of horen met A /  B vergelijk



zelf zou ik ook voor het zelfde gaan wat Bas aangeeft
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

GillianB

Dat is wel een heel goed punt inderdaad. Ik heb veel minder lange kabels nodig dus dat scheelt aanzienlijk in de kosten! Bedankt voor de input. Ik ga voor optie A. :)

W.Otter

in een set van €5000 optie A
jouw set maakt het niets uit of je er een langere hdmi kabel ingooit of langere speaker kabels dus moet je kijken naar wat het meest logische is, een receiver in een salontafel zetten is geen goed idee er zit zoiets bij dat heet een afstandsbediening
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


MVG

Ik zou je receiver daar neerzetten waar het jou het beste uitkomt. Als dit betekent dat de kabel voor FR 1 of 2 meter langer is dan voor FL (of andersom) dan gewoon doen.

Dit maakt echt niets uit. Een ander verhaal wordt het als het over tientallen meters gaat. Dat een luidspreker anders zou klinken omdat de kabel nou toevallig een meter langer is dan van de andere luidspreker is, let op: volgens mij, is gewoon een voodoo verhaal.... (al geloof ik hier deels wel in hoor, geen misverstanden hierom) 

Laat je niet teveel van de wijs brengen, gewoon wegzetten waar het volgens jou het meest handig is.. Een receiver recht voor je neus als je film aan het kijken leidt meer af van de film dan een lange luidspreker kabel  ;)

Maar geen misverstanden voor er een kabel discussie komt, een langere hdmi zou ook mijn voorkeur hebben boven langere ls kabels..


MVG

Quote from: GillianB on September 13, 2012, 16:31:44
Dus met mijn opstelling zal het nagenoeg niks uitmaken of ik nu deze kabels heb: http://www.kabelmaxx.nl/luidpreker-kabel-zwart-2x0-5mm-rol-100-meter.html of deze: http://www.hificables.co.uk/11312/Qed-Silver-Anniversary-XT-Speaker-Cable.html?referrer=ADW-SA-XT-world%2fgoogle%2f&gclid=CJ22z97hsrICFUpb3godqWgA5g ?

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb zelf gewoon 2,5mm koper en dit is in de meeste gevallen meer dan prima! Al geloof ik wel dat een betere kabel meer brengt, ik zou echter eerst de boel eens aansluiten met normale kabels (2,5 mm koper, de eerste dus, of 5 mm wat jij wil..) alvorens je gaat experimenteren met wat duurdere kabels..

W.Otter

over een afstand van 6+ meter zou ik sowieso 2,5mm2 of zelfs 4mm2 kopen. 26 cent per meter is wel erg karig!

denk aan dit : http://www.kabelmaxx.nl/audio/luidspreker-kabels/transparant/luidspreker-kabel-transparant-2x2-5mm-rol-25-meter.html

dit omdat over een grotere afstand meer weerstand optreed wat nadelig kan is voor je geluid, dus bij grotere afstand dikkere kabel.


en MVG als het idd om tientallen (of honderden) meters gaat heeft het wel degelijk zin om de kabels dezelfde afstand te maken. geluid reist met een bepaalde snelheid door metaal (6000m/s geloof ik correct me if i'm wrong) er zal dus een vertraging zijn bij een langere kabel.

maar goed dat is zoals je aangeeft zeer overdreven (tenzij je in een stadion werkt). en een receiver in het zicht is heel vervelend zeker als dit recht voor je neus staan onder je koffie tafeltje.

en als je wilt experimenteren met duurdere kabels ga dan eerst experimenteren met duurdere componenten. nogmaals op jouw set moet je niet teveel van de wijs laten brengen door alle hifi praat hier op het forum. een onkyo met klipsch zal fantastisch klinken in jouw ruimte! pas als er serieuze apparaten en dito luidsprekers gaan komen -> ga dan kijken naar bekabeling en akoestiek.

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Hierbij wil ik ook nog even aantekenen dat er absoluut niets mis is met je set! Maar W. Otter heeft idd gelijk, vind ik, over de hifi praat die je veel tegen komt. Als je over hele dure componenten gaat praten dat wordt dat allemaal wat relevanter.

Akoestiek heeft daarentegen zeker zin, ook bij een set welke geen high end of wat dan ook mag heten.

Een goedkope set zal in een akoestisch optimale ruimte vele malen beter presteren als een dure high end set welke in een galm bak staat!

Mijn eigen set is ook niet spannend of duur te noemen, echter geniet ik vaak met volle teugen! Ik ben nu wat aan het experimenteren met panelen met glaswol erin met een ikea stofje erom, en kan alleen maar zeggen dat dit echt winst opleverd! Als ik de definitieve panelen klaar heb, zal ik ook eens wat foto's gaan maken en mijn eigen topic openen!

Gillian succes! 

W.Otter

Quote from: MVG on September 13, 2012, 17:15:31
Hierbij wil ik ook nog even aantekenen dat er absoluut niets mis is met je set! Maar W. Otter heeft idd gelijk, vind ik, over de hifi praat die je veel tegen komt. Als je over hele dure componenten gaat praten dat wordt dat allemaal wat relevanter.

Akoestiek heeft daarentegen zeker zin, ook bij een set welke geen high end of wat dan ook mag heten.

Een goedkope set zal in een akoestisch optimale ruimte vele malen beter presteren als een dure high end set welke in een galm bak staat!

Mijn eigen set is ook niet spannend of duur te noemen, echter geniet ik vaak met volle teugen! Ik ben nu wat aan het experimenteren met panelen met glaswol erin met een ikea stofje erom, en kan alleen maar zeggen dat dit echt winst opleverd! Als ik de definitieve panelen klaar heb, zal ik ook eens wat foto's gaan maken en mijn eigen topic openen!

Gillian succes!

zo bedoel ik het ook niet al klinkt het misschien een beetje zo maar je vult het goed voor me aan, dankje!
de set die jij aan gaat schaffen is meer dan capabel om van je ruimte een echte HT te maken. de bekabeling etc hoef jij je echter niet druk om te maken (behalve de dikte). De echte audiofielen hier smijten met 1000den euros om net dat beetje extra uit hun set te halen, en dat gaat ver!

Genieten is het belangrijkste en niet het proberen te evenaren van iets wat opgenomen is. bespaar dat geld dan en ga 2 keer in het jaar naar een goed concert! Tuurlijk is het allemaal prachtig om mono blokken van 60kg in je kamer te hebben staan met luidsprekers van 10mille de stuk en kabels van €1000 p/m maar dat heeft niets meer te maken met muziek dat heet: vrijgezel
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

 :clapping:

(ging er ook niet van uit dat je het dat wel zou bedoelen hoor, wilde het enkel wat aanvullen)

Voor de rest, wederom, helemaal mee eens!  O0

Zoals het er nu uit ziet gaat Gillian een pracht van een ruimte krijgen met dito film beleving!

W.Otter

zijn we het ook ergens over oneens? :P

en Gillian hou het eens in je eigen topic ;) overal duiken kleine vraag topics op en ik volg het niet meer  8)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Dat moet nog blijken! Ik zou kunnen beginnen over je opstelling  :tongue2: (maar doe ik niet) Ik begrijp je maar al te goed!

W.Otter

hehe  :popcorn: nee een 50" aan het bed is n goede opstelling  O0
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Kom maar eens kijken  ;) Een blik veld vullende film ervaring hoor  :headbanging:

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Bas Akkerman

Natuurlijk moet je alle onderdelen in verhouding zien tot elkaar, 1000 euro uitgeven aan bekabeling ten opzichte van een set van 1000 euro slaat natuurlijk nergens op. Ik denk alleen dat je ook toekomstgericht moet kijken. Zeker in een zelfgemaakte HT kun je beter vooraf goed plannen wat je waar wil hebben en overwegingen zoals Gillian in dit topic maakt van te voren maken. Vandaar mijn advies om meer rekening te houden met de invloed van luidsprekerkabels tegenover een HDMI-kabel. In de toekomst wil Gillian misschien gaan upgraden en dan kunnen kortere lengtes luidsprekerbekabeling toch weer een mooie budgetwinst opleveren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

W.Otter

Quote from: Bas Akkerman on September 13, 2012, 19:17:18
Natuurlijk moet je alle onderdelen in verhouding zien tot elkaar, 1000 euro uitgeven aan bekabeling ten opzichte van een set van 1000 euro slaat natuurlijk nergens op. Ik denk alleen dat je ook toekomstgericht moet kijken. Zeker in een zelfgemaakte HT kun je beter vooraf goed plannen wat je waar wil hebben en overwegingen zoals Gillian in dit topic maakt van te voren maken. Vandaar mijn advies om meer rekening te houden met de invloed van luidsprekerkabels tegenover een HDMI-kabel. In de toekomst wil Gillian misschien gaan upgraden en dan kunnen kortere lengtes luidsprekerbekabeling toch weer een mooie budgetwinst opleveren.
ben ik deels met je eens, ik denk alleen niet dat bekabeling nu het meeste prioriteit heeft, zeker niet als het compromis is dat de receiver midden in de kamer komt. Tuurlijk zijn kortere kabels beter, maar op een set van 1000 euro?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Ik ben het ook met Bas eens. Echter zou ook voor mij een receiver in een kastje midden in de kamer (dus tussen mij en het scherm als zijnde salontafel, ik heb er misschien overheen gelezen hoe Gillian dit precies bedoelt) een absolute no go zijn!

Maar uiteraard alles is persoonlijk en smaak gebonden. Gillian doet er in ieder geval goed aan om zich goed te informeren.


Bas Akkerman

Quote from: W.Otter on September 13, 2012, 19:22:11
ben ik deels met je eens, ik denk alleen niet dat bekabeling nu het meeste prioriteit heeft, zeker niet als het compromis is dat de receiver midden in de kamer komt. Tuurlijk zijn kortere kabels beter, maar op een set van 1000 euro?
Op dit moment ook niet. Maar bij het inrichten van een HT, waar het later vaak lastig is de "infrastructuur" te veranderen, is het handig dit soort overwegingen te maken.

Ik heb mijn HT in een aparte kamer, maar zonder bijvoorbeeld kabelgoten onder de vloer. Dat zorgt ervoor dat ik genoodzaakt ben tot het hebben van lange kabels. Had ik bij het verhuizen geweten dat ik een HT wilde bouwen, dan had ik daar meer rekening mee gehouden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

W.Otter

Quote from: Bas Akkerman on September 13, 2012, 19:34:53
Op dit moment ook niet. Maar bij het inrichten van een HT, waar het later vaak lastig is de "infrastructuur" te veranderen, is het handig dit soort overwegingen te maken.

Ik heb mijn HT in een aparte kamer, maar zonder bijvoorbeeld kabelgoten onder de vloer. Dat zorgt ervoor dat ik genoodzaakt ben tot het hebben van lange kabels. Had ik bij het verhuizen geweten dat ik een HT wilde bouwen, dan had ik daar meer rekening mee gehouden.

nu zijn we het eens;) wanneer ik een aparte HT zou bouwen dan gaan er iig heel veel buizen de muur in en sockets voor geluid,beeld,netwerk en stroom. Ik denk niet dat Gillian hier op zit te wachten overigens want dan maak je 'm alleen maar meer gestresst ;)

een aparte kamer is natuurlijk makkelijk leeg te halen en er alsnog een mooie infrastructuur in te leggen ?!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: MVG on September 13, 2012, 19:29:57
Ik ben het ook met Bas eens. Echter zou ook voor mij een receiver in een kastje midden in de kamer (dus tussen mij en het scherm als zijnde salontafel, ik heb er misschien overheen gelezen hoe Gillian dit precies bedoelt) een absolute no go zijn!

Maar uiteraard alles is persoonlijk en smaak gebonden. Gillian doet er in ieder geval goed aan om zich goed te informeren.

krijgen we nou dan  :mad:  ;)

gillian heeft weer heel wat leesstof denk ik :P
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

GillianB

Eh ik heb alles gelezen en nu weet ik niet eens waar ik moet beginnen met reageren! Allereerst in ieder geval bedankt voor de reacties. Vind het wel tof dat er zo meegedacht wordt  ;D

Wat betreft het (eventueel) plaatsen van de receiver in het midden van de kamer: Áls ik daarvoor zou kiezen dan zou ik dat zo onopvallend mogelijk doen. Er komt dan dus geen gigantische tafel of iets dergelijks staan. De receiver zet ik dan praktisch op de grond neer en werk hem weg door er of een klein omhulsel omheen te maken of er zelfs een soort voetenbank van te maken. Vervolgens afsluiten met een klep zodat er tijdens het film kijken geen last is van vervelende lampjes en dergelijke. Storend zal het dus nooit zijn.

Verder heeft Bas een erg goed punt met betrekking tot het vaststellen van de infrastructuur. Dit neem ik mee in mijn overweging. Kanttekening die ik hierbij wel zal maken is hoe groot ik de kans acht dat ik ooit ga upgraden naar duurdere speakers + kabels. Ik ken mezelf en weet dus dat de behoefte om te upgraden vrijwel nihil is op het moment dat ik tevreden ben met wat ik heb staan. Daarnaast staat er een stereo opstelling op de wachtlijst en heb ik ook nog andere hobby's die geld kosten, dus zo bekeken acht ik de kans eigenlijk erg klein dat er binnen afzienbare tijd iets gaat veranderen aan de HT zodra die af is.

Verder ben ik erg benieuwd naar hoe jij de akoestiek aan gaat pakken MVG! Van mij mag dat topic er snel komen  :smile:

W.Otter

je receiver opsluiten zou ik niet doen, het wordt warm en dat komt niet ten goede van de levensduur.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF