4 ohm luidsprekers op Denon AVR3802

Started by Jep, December 12, 2003, 12:20:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo!

In de handleiding van de AVR3802 staat dat de impedantie van de front- en middenluidsprekers tussen de 6 en 16 ohm moet zijn en als er dubbele surrounds worden gebruikt de surroundluidsprekers niet lager dan 8 ohm mogen zijn. Er zou anders schade kunnen optreden.

Wat kan er dan beschadigen (versterker of luidsprekers of beide)? De handleiding is hierover voor mij niet echt duidelijk.

Als ik één paar surrounds gebruik, mogen deze dan 4 ohm zijn en mogen de fronts ook 4 ohm zijn??

Ik heb namenlijk van een collega een paar Cantons type Fonum 601 te luisteren (welke dus 4 ohm zijn...) en misschien ga ik deze overnemen, ter vervanging van mijn huidige surrounds of om een oude set compleet te maken.

Graag uitleg/ advies!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

stevieB

hoi,

Heb zelf ook de AVR3802 en draai hierop enkele (7X) ;D Dynaudio's, waarvan de front speakers 6 ohm zijn en de rest (dacht ik) 4 ohm. Dit geeft voor mij geen probleem.

Advies: probeer de combinatie gewoon uit (op een normaal volume), dan weet je zo of het problemen geeft!

Gr Stefan
Under construction.....

Barabas

Ik heb zelf de Denon AVR-2802 (williswaar geen 3803) met 5 Elac 4 Ohm luidsprekers. Geen enkel probleem zelfs niet bij een hoog volume nivo.
Denon:        AVR-4306 /  DVD-2910
Elac:            FS-209.2 front / CL-305 rear  / CM-80/4 centre
Pioneer:       PDP 435-HDE
Dreambox:   7000 (2x) Sennheiser:   580 Precision / PX100

Point7

Quote from: Jep on December 12, 2003, 12:20:40
Hallo!

In de handleiding van de AVR3802 staat dat de impedantie van de front- en middenluidsprekers tussen de 6 en 16 ohm moet zijn en als er dubbele surrounds worden gebruikt de surroundluidsprekers niet lager dan 8 ohm mogen zijn. Er zou anders schade kunnen optreden.

Wat kan er dan beschadigen (versterker of luidsprekers of beide)? De handleiding is hierover voor mij niet echt duidelijk.

Zoveelste lager de impedantie van de speakers, zoveelste hoger de stroom zal worden die de versterker moet leveren.
Normaal gezien zal er voor dat er iets overbelast wordt, wel een beveiliging in werking treden en zal de versterker afslaan.
De 3802 heeft wel een redelijk stevige voeding en zal niet zoveel problemen hebben met 4 Ohm speakers. Toch blijft het een beetje opletten geblazen dat je niet een te hoog volume gebruikt zodat de versterker gaat clippen wat dan weer schadelijk voor de speaker is.


CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Bert

Ik snap dat echt niet he dat DENON maar vanaf 6 Ohm aankan ::), maargoed even on-topic.

Als je op hoog volume gaat spelen heb je idd kans dat je de eindtrap opblaast. Daar hoeft het beveiligingsrelais niet eens voor aan te trekken.
Om een praktijk voorbeeld te nemen van mijzelf:
Ik had een Sony versterker die ook van 6 ~ 16 Ohm aankon. Daarop had ik 4 Ohm speakers. Bij hoog volume sprong het relais aan. Dus dat deed ik niet meer. Echter na vele luister uren zonder dat het relais had aangesprongen deed mijn rechterkanaal het niet meer. Eerst vervormde het geluid en ineens viel het weg.
Moraal van het verhaal is dat je bij dit soort versterkers eigenlijk geen 4 Ohm speakers moet aansluiten op een 6 Ohm uitgang. Je voeding heeft er geen r**t mee te maken het is de eindtap die het voor zijn kiezen krijgt.
Je eindtrap wordt namelijk een stuk warmer, hierdoor zullen de transistoren sneller slijten wat in geluidsdegradatie resulteert.
Daarom kan ik er niet bij dat DENON zelfs op zijn topmodellen geen 4 Ohm speakers kan aansluiten >:( Erg jammer.