kwaliteiten in (huur) films

Started by Multimediaknaller, September 7, 2012, 23:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VTEC_genieter

Net zoals met fotografie...

De lens van de camera is bepalend voor de scherpte en helderheid van de foto. (glaswerk)
De grootte van de sensor is bepalend voor de kwaliteit. (kleine CCD tegenover fullframe CMOS sensor)
De megapixels is puur het formaat/resolutie waarop de foto opgeslagen wordt. Hoe groter de foto is opgeslagen, hoe groter je op papier kan afdrukken.

Full HD is volledig hoog definitie = 1920 pixels breed en 1080 pixels hoog.
DVD is .....ik dacht......720 × 576.

Alle blu-ray schijven in vergelijking met de DVD's hebben meer opslagruimte voor data, dus de film is op de blu-ray schijf opgeslagen in de resolutie 1920x1080 met geluidsbestanden in hogere kwaliteit. In totaal geeft zo'n schijfje de blu-ray experience. Echt merkbaar als je de film op een full hd TV bekijkt met een home theatre met 5.1 surround.
Maar als de film met een camera is gemaakt die toen op "low quality" opnamemodus stond (zeg maar zeg maar).........of de film is eenmaal gemaakt met veel grain, of de scene is in het donker opgenomen (vaak veel ruis).......zie je deze grain/ruis altijd terug op DVD en blu-ray.

Heb vandaag de blu-ray gezien van de film "Wake of Death" met Jean Claude van Damme op m'n full hd TV.
Zag er niet uit. Het filmmateriaal leek wel gewoon HD....niet full HD  :plain:

Heb ook een tip voor je Bierbraker:
Als je de film "Kingkong" (van Peter Jackson) in de winkels ziet.........probeer dan de DVD versie  ;)
Ik heb die DVD ook op m'n full HD TV bekeken en ik heb nog nooit zo'n scherp/mooi kwaliteit gezien van een DVD!!!!
Die DVD leek wel full HD!  ;D
Niet te vergelijken met de kwaliteit van de blu-ray van "Wake of Death" !

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

alexander2

Wat ik niet begrijp is dat velen bij onze foto topics aaaaaah oooooooh roepen als er vlijmscherpe foto's worden vertoond maar bij films crap accepteren.
Het mag dan wel de regisseur zijn die ons 'leert' hoe wij naar zijn film moeten kijken.
Peperdure camera's gebruiken en alles uit de kast halen om het downgraden om die bepaalde look te krijgen.
SF blockbusters moeten bijna allemaal een blauwe look hebben, waarom wie heeft dat bedacht?

Multimediaknaller

Quote from: alexander2 on September 13, 2012, 02:19:52
Wat ik niet begrijp is dat velen bij onze foto topics aaaaaah oooooooh roepen als er vlijmscherpe foto's worden vertoond maar bij films crap accepteren.
Het mag dan wel de regisseur zijn die ons 'leert' hoe wij naar zijn film moeten kijken.
Peperdure camera's gebruiken en alles uit de kast halen om het downgraden om die bepaalde look te krijgen.
SF blockbusters moeten bijna allemaal een blauwe look hebben, waarom wie heeft dat bedacht?

Multimediaknaller

Quote from: VTEC_genieter on September 13, 2012, 00:06:22
Heb ook een tip voor je Bierbraker:
Als je de film "Kingkong" (van Peter Jackson) in de winkels ziet.........probeer dan de DVD versie  ;)
Ik heb die DVD ook op m'n full HD TV bekeken en ik heb nog nooit zo'n scherp/mooi kwaliteit gezien van een DVD!!!!
Die DVD leek wel full HD!  ;D
Niet te vergelijken met de kwaliteit van de blu-ray van "Wake of Death" !

Ok, zal ik proberen  :bigsmile:

Robert

Quote from: Bierbraker on September 12, 2012, 20:15:02Het ziet er gewoon niet uit, dus heeft dat niets met ontwetendheid te maken.

Het blijft ontwetendheid als je afdoet met "ziet er gewoon niet uit".
Als je weet wat de bedoeling is van de regisseur en de gebruikte techniek dan zeg je zulke dingen niet, dus het blijft ontwetendheid.
Natuurlijk kan er super-slick geschoten worden, digitaal of niet, zonder grain, maar dan mis je het punt wat een film hoort in te houden.

Mensen denken altijd dat films eruit moeten zien zoals ze met hun eigen ogen kijken, zonder grain en andere beeld manipulerende zaken, maar zo werkt het niet.

Er zijn zo veel manieren om een film een bepaalde sfeer te geven:

- Hoog contrast voor een warme look (Fast & Furious reeks)
http://www.caps-a-holic.com/hd_vergleiche/index.php?art=full&image=6&vergleich=the_fast_and_the_furious&action=1&lossless=0#vergleich

- Blauw of groen filter (als Neo is de Matrix zit is het beeld groen gefiltered)
http://www.caps-a-holic.com/hd_vergleiche/index.php?art=full&image=4&vergleich=the_matrix&action=1&lossless=0#vergleich

- Lage kleurverzadiging (voor een grauwe en deprimerende look, kijk naar de Theatrical Cut van Payback)

http://www.caps-a-holic.com/hd_vergleiche/multi_comparison.php?disc1=1434&disc2=1435&cap1=13570&cap2=13574&art=full&image=3&hd_multiID=103&action=1&lossless=#vergleich

Dit zijn allemaal stylistische keuzes, maar als je daar geen oog voor hebt en er geen begrip voor hebt en alleen voor eigen smaak gaat, tja dan houdt het op.
Zelfde geldt voor de bekende zwarte balken die mensen zo haten, een voorbeeld van dezelfde ontwetendheid.

Robert

Quote from: VTEC_genieter on September 13, 2012, 00:06:22Heb vandaag de blu-ray gezien van de film "Wake of Death" met Jean Claude van Damme op m'n full hd TV.
Zag er niet uit. Het filmmateriaal leek wel gewoon HD....niet full HD  :plain:

De Blu-ray van Wake of Death is een SD upscale, dus er zit niet meer detail in dan de DVD.
Ik heb er zelf screenshots van gemaakt (Blu-ray en DVD) en de DVD is zelfs beter.

Blijkbaar is er geen HD master van Wake of Death, want de Duitse Blu-ray is ook een SD upscale.

Robert

Quote from: alexander2 on September 13, 2012, 02:19:52Wat ik niet begrijp is dat velen bij onze foto topics aaaaaah oooooooh roepen als er vlijmscherpe foto's worden vertoond maar bij films crap accepteren.
Het mag dan wel de regisseur zijn die ons 'leert' hoe wij naar zijn film moeten kijken.
Peperdure camera's gebruiken en alles uit de kast halen om het downgraden om die bepaalde look te krijgen.
SF blockbusters moeten bijna allemaal een blauwe look hebben, waarom wie heeft dat bedacht?

Ieder tijdperk heeft zijn look.

Kijk bijvoorbeeld naar films uit de jaren 80, die kenmerken zich vaak door een wazige, soms licht out-of-focus look.
Tegenwoordig zijn films nog meer gestijld, vooral hoog contrast (wordt ook wel de MTV-stijl genoemd) is tegenwoordig heel populair.

VTEC_genieter

Thanks Robert......ik had al een vermoeden dat de blu-ray van de film Wake of Death standard definition is, upscaled voor op blu-ray.

Nog even een andere voorbeeld voor effecten in een film:
De film "11-11-11"    :)

Bij het begin van deze horrorfilm hebben ze een heel erg koel (blauw) effect toegepast, met veel contrast en veel scherpte. Zorgde goed voor de sfeer.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Multimediaknaller

Bierbraker: "Robert!!!" "Die auto daar ziet er niet!!!"

Robert: "Nee, dat is gewoon ontwetendheid!!"

MVG

Die auto ziet er niet.... wat ziet de auto niet?  :tongue2:

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ook wat Robbert wil zeggen...

Ik denk dat dit een kwestie is van persoonlijk smaak....en tja daar valt niet over te twisten..
En als we dat wel doen, dan gaat dit topic, ben ik bang, een welles nietes topic worden..

Robert

Tuurlijk is het smaak kwestie, maar ongenuanceerd roepen dat het er niet uit ziet is natuurlijk te kort door de bocht.
Het gaat mij er meer om dat ik probeer duidelijk te maken van hoe, wat en waarom.


Multimediaknaller

Quote from: Robert on September 14, 2012, 01:01:06
Tuurlijk is het smaak kwestie, maar ongenuanceerd roepen dat het er niet uit ziet is natuurlijk te kort door de bocht.
Het gaat mij er meer om dat ik probeer duidelijk te maken van hoe, wat en waarom.
Laten we er maar mee stoppen.

Feit blijft dat jij het geweldig vind, en ik het er niet uit vind zien op 51 inch plasma  :dry:

MVG

Nou dat is ook weer niet zo, hij probeert uit te leggen waarom het er soms zo uit ziet.

Ik persoonlijk kan het soms wel waarderen, echter heb ik ook wel eens een film uit gezet omdat ik het echt veel te veel aanwezig vond, die grain, en me er flink aan stoorde..

Bij de film Greenzone bijvoorbeeld, zit het er ook in, deze film vond ik dermate goed dat ik besloot me er verder niet aan te storen..

Robert

#38
Quote from: Bierbraker on September 14, 2012, 09:43:37
Laten we er maar mee stoppen.

Feit blijft dat jij het geweldig vind, en ik het er niet uit vind zien op 51 inch plasma  :dry:

Waar zeg ik dan dat ik het geweldig vind? Lees maar eens terug en probeer het maar te vinden.
Ik heb het gehad over hoe, wat en waarom een film op Blu-ray een bepaalde look heeft.

En trouwens, ik kijk op een 85 inch scherm dus dan wordt alles nog een tikje erger uitvergroot ;)

VTEC_genieter

Los van dit topic (als het mag).......
.....heb gisteren "ontdekt" in de handleiding van m'n DENON versterker, dat ik de upscaler voor het weergeven van films aan of uit kan zetten.
Ik kan verder de resolutie voor output op m'n full HD TV instellen.
*m'n blu-ray speler is HDMI aangesloten aan m'n versterker*
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Robert

#40
Quote from: VTEC_genieter on September 14, 2012, 20:13:05Los van dit topic (als het mag).......
.....heb gisteren "ontdekt" in de handleiding van m'n DENON versterker, dat ik de upscaler voor het weergeven van films aan of uit kan zetten.
Ik kan verder de resolutie voor output op m'n full HD TV instellen.
*m'n blu-ray speler is HDMI aangesloten aan m'n versterker*

Het doel is zo min mogelijk conversies c.q. omzettingen van het signaal.
Een voorbeeld van 1080p (Blu-ray speler) -> 720p (versterker) -> 1080p (TV) is bijvoorbeeld onnodig.

Kijk je alleen Blu-ray's of ook nog DVD's met je Blu-ray speler?

Als je alleen Blu-ray's kijkt dan is 1080p/24 output voor de Blu-ray speler het beste en de Denon versterker in bypass/through mode (Video Convert op OFF en I/P scaler op OFF).
Als je ook nog DVD's kijkt is het de vraag wie van de drie het beste kan upscalen/deinterlacen (dit kan de speler, versterker of TV zijn).

VTEC_genieter

Mijn bluray-speler is 1080p  ---->   DENON versterker 1080p ---->   Full HD TV 1080p

Soms bekijk ik een DVD film. Alle drie componenten hebben een upscaler. En alle drie ondersteunen ze 24hz.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

beatbrother

Grain is meestal een creatieve toevoeging.
Als wij een videoproductie afleveren zetten wij regelmatig bewust een extra grain laag over de video om
een bepaalde filmische feel te krijgen.  Als je dat te veel doet, kan het soms storend overkomen voor sommigen.  ;D

alexander2

Quote from: beatbrother on September 25, 2012, 14:18:33
Grain is meestal een creatieve toevoeging.
Als wij een videoproductie afleveren zetten wij regelmatig bewust een extra grain laag over de video om
een bepaalde filmische feel te krijgen.  Als je dat te veel doet, kan het soms storend overkomen voor sommigen.  ;D

Grain is dat per definitie filmisch? :-\

Neem deze 3 films volgens mij geen grain aan toegevoegd tevens weinig tot geen filters?

1. TimeScapes: 4K
http://www.imdb.com/title/tt2297031/

2. Baraka
http://www.imdb.com/title/tt0103767/

3. Chimpanzee
http://www.imdb.com/title/tt1222815/




Pieter-Jan

Ik ga er mee akkoord dat grain niet per definitie filmisch is en soms zelfs storend is.

Echter moet je het kunnen zien als een keuze van de filmmaker om een bepaalde 'look en feel' aan zijn productie mee te geven, zoals ook een kunstenaar in heel weinig gevallen ook de werkelijkheid weergeeft, maar zijn interpretatie ervan.

In films als Bakara is ook serieus gegrade om de beelden een wauw-gevoel te geven.
Als beelden niet zouden gegrade worden, zouden we met z'n allen naar fletse films aan het kijken zijn.

Als keuzes qua belichting, grading, filtering, grain, ... goed gemaakt worden, dragen deze gigantisch bij aan de totaalervaring.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

alexander2

Quote from: Pieter-Jan on October 21, 2012, 14:45:27
Ik ga er mee akkoord dat grain niet per definitie filmisch is en soms zelfs storend is.

Echter moet je het kunnen zien als een keuze van de filmmaker om een bepaalde 'look en feel' aan zijn productie mee te geven, zoals ook een kunstenaar in heel weinig gevallen ook de werkelijkheid weergeeft, maar zijn interpretatie ervan.

In films als Bakara is ook serieus gegrade om de beelden een wauw-gevoel te geven.
Als beelden niet zouden gegrade worden, zouden we met z'n allen naar fletse films aan het kijken zijn.

Als keuzes qua belichting, grading, filtering, grain, ... goed gemaakt worden, dragen deze gigantisch bij aan de totaalervaring.

Noem is een paar titels?

Xstream

#46
Quote from: Bierbraker on September 13, 2012, 19:47:04
Bierbraker: "Robert!!!" "Die auto daar ziet er niet!!!"

Robert: "Nee, dat is gewoon ontwetendheid!!"
Het mooiste van dit gedrag is dat je jezelf (zonder dat je 't doorhebt schijnbaar) compleet belachelijk maakt.

Quote from: BierbrakerHet ziet er gewoon niet uit
Ow? Dus jij mag een mening hebben, maar een ander niet?

Zelf vind ik dat de keuzes m.b.t. style en looks gewoon bij de producer/regisseur liggen. Zij "creëren iets" en willen dat 't er op die manier uitziet. Aan jou om dat te waarderen of niet.
Maakt mij geen reet uit of jij 't lelijk vind, dat recht heb je. Maar beetje cynisch doen omdat iemand anders dan een andere mening heeft dat siert je niet.

Ik kan 't waarderen als 't om (volgens mij) de juiste redenen een bepaalde style heeft. Bovendien kan minder kwaliteit (of style is 't eigenlijk) echt bijdragen aan de beleving. Zoals ik nu oude films en foto's nog steeds heel mooi kan vinden.

Blu-Ray gaat er niet om dat het altijd maar eye-candy mooi moet zijn, maar dat 't meer opties geeft en dus meer variëteit voor de maker. Want er is nu de keuze bij gekomen om 't heel mooi te doen (en over x jaar nog weer mooier), maar dat "moet" niet. Bovendien kan "hoge kwaliteit" oude style namaken ook weer een hele eigen uitstraling krijgen. Dus ik ben 't niet met je mening eens, alsook niet met je redenering.

Picasso is dus ook maar lomp omdat 't niet foto-realistisch is? Ik denk dat veel mensen 't niet met je eens zouden zijn ...
Bovendien denk ik dat 't alleen maar saaier wordt als alles foto-realistisch wordt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub