Plannen met een JL Audio 12W6-V2

Started by Clifdon, September 5, 2012, 02:06:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clifdon

Quote from: knubbe on September  9, 2012, 01:18:38
Das ook vlug ;) link staat in dit topic in de eerste reactie :)
Had dan ook inderdaad al een tabblad open staan met het topic. Echter nog niet de tijd gehad/genomen om het door te lezen. Staat inderdaad boeiende info in.

@Morca
Ja bracing had ik getekend maar als ik gebruik ga maken van stapelmethode wat dus kennelijk gaat gebeuren. Ga ik niet die bracing gebruiken. Aangezien ik horizontale bracing kan maken die uit een stuk met de buitenkant bestaat.

Roksan

Al weer wat vorderingen in je ontwerp?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Clifdon

Het ontwerp word voorlopig gewoon zoals eerder genoemd. De exacte maatvoering hiervan in hoogte gaat even afhangen van de dikte van het hout. Tijdens het uittekenen ben ik voor het gemak uitgegaan van een dikte van 25mm. Waarschijnlijk ga ik morgen kijken bij een houtleverancier. Aangezien ik zelf geen hout kan ophalen (gebrek aan BE rijbewijs) ga ik hoogstwaarschijnlijk een bestelling plaatsten van ca. 300 euro. waarna deze om niet word afgeleverd op locatie. Ik zou dan voorlopig afdoende hout moeten hebben voor het maken van deze sub en een meubel. Wanneer het hout van enkel deze sub boven de 300 euro uit komt ga ik het ontwerp aanpassen naar mijn budget. Aangezien het niet de bedoeling is dat de sub meer dan een PB12 gaat kosten :o.

Bracing wordt 'simpel' hier zal ik z.s.m. eens een tekening van neerzetten.

Clifdon

Een klein stapje dichter bij het einde. Ik heb nu namelijk mijn hout, 22mm multiplex. Hier gaan we hem van maken. Maar wat ik nu een week geleden weer tegen kwam in een topic. Iemand zei dat de magneet van de woofer op de bracing dient te liggen. Ik dacht juist altijd dat je bracing rondom vrij moest zijn zodat er geen trillingen konden ontstaan. Iemand die hier een oordeel over heeft? De magneet van de 12W6V2 is natuurlijk geen kleintje. 


Clifdon

#30
Prima zonder steun op de bracing dus. Ik wil snel beginnen met de sub maar tot ongeveer volgende week vrijdag heb ik nog andere dingen aan mijn hoofd. Wanneer die afgelopen zijn hoop ik te beginnen.
Mijn grootste vraagstuk blijft nog steeds hoe ik dat frontpaneel van eiken strak op de woofer ga krijgen. Het hele schuur plamuur en schilder/spuitwerk gaat alleen maar tijd kosten en lukt wel. Alleen het blanke front zal wanneer ik het op maat maak te klein zijn wanneer de witte lak er op zit aangezien de lak een dikte gaat krijgen. Gaat dus erg lastig worden om dat strak te krijgen. Ik zit te denken aan misschien op het laatst afwerken met een blanke lak waardoor beide delen meer in elkaar overvloeien.

Zijn er houtbewerkers op het forum die mij hier de gulden tip voor kunnen geven?

Ik had overigens alle deeltjes uitgetekend maar was uitgegaan van plaatdikte van 25mm. Aangezien deze niet te verkrijgen was in mijn omgeving heb ik nu 22mm. Het hele uitteken gebeuren ga ik dan ook niet opnieuw doen. Ik bepaal in het werk wel hoe en wat ik moet alleen wat meer paneeltjes frezen.

Voortgangslijst verplaatst naar eerste post.

En dan hopen dat ik door middel van inslagmoeren de woofert op zijn plek krijg. Zo niet leg ik mezelf om denk ik? :popcorn:
Roksan had eerder intresse in het ontwerp maar ik neem aan dat de intresse weg is door mijn soort van trage manier van bouwen? Zelfbouw blijft tijdrovend als je gewoonweg geen tijd hebt. Overigens zijn de dagen ook erg kort alweer :(.

Ik hoop toch echt dat ik op zijn minst dit jaar de kast an sich klaar heb. spuit of schilderwerk zou ik nog wel eens uit kunnen stellen. Ik ga dan nl. Over ca. een half jaar een soort van spuitcabine inrichten zodat ik ook onder andere een aantal meubels zelf kan spuiten. Het resultaat van de lak zal hierdoor wel beter worden.

W.Otter

Quote from: knubbe on September  7, 2012, 08:02:03
Als je dit al zonde van je tijd vind kan je misschien beter een sub in de winkel kopen ;) Dit hoort nou eenmaal bij zelfbouwen, de mogelijkheid om te experimenteren en tot de beste oplossing te komen.
Over MDF strak krijgen kan Dhr. W. Otter je alles vertellen :P Dit is wel degelijk goed strak te krijgen! Wit hoogglans is ook iets eenvoudiger als pianozwart. Ik heb zelf ook een sub in hoogglans wit gemaakt (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71372.125) en dat is goed te doen met MDF. Nadeel van je vorm is dat je dus enkel de kopse kant gebruikt waardoor je dus idd moet primen oid. Heb zelf alleen ervaring met MDF en niet met multiplex dus of dat beter is kan ik je geen antwoord op geven.

beetje laat maar bedankt man! ;)
je kan zelf ook een aardig potje klussen  O0
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Clifdon on October 17, 2012, 22:34:39
Prima zonder steun op de bracing dus. Ik wil snel beginnen met de sub maar tot ongeveer volgende week vrijdag heb ik nog andere dingen aan mijn hoofd. Wanneer die afgelopen zijn hoop ik te beginnen.
Mijn grootste vraagstuk blijft nog steeds hoe ik dat frontpaneel van eiken strak op de woofer ga krijgen. Het hele schuur plamuur en schilder/spuitwerk gaat alleen maar tijd kosten en lukt wel. Alleen het blanke front zal wanneer ik het op maat maak te klein zijn wanneer de witte lak er op zit aangezien de lak een dikte gaat krijgen. Gaat dus erg lastig worden om dat strak te krijgen. Ik zit te denken aan misschien op het laatst afwerken met een blanke lak waardoor beide delen meer in elkaar overvloeien.

Zijn er houtbewerkers op het forum die mij hier de gulden tip voor kunnen geven?

Ik had overigens alle deeltjes uitgetekend maar was uitgegaan van plaatdikte van 25mm. Aangezien deze niet te verkrijgen was in mijn omgeving heb ik nu 22mm. Het hele uitteken gebeuren ga ik dan ook niet opnieuw doen. Ik bepaal in het werk wel hoe en wat ik moet alleen wat meer paneeltjes frezen.

Mijn ideeën voor de bouw zijn simpel en als volgt:

  • Alle stapelstukken uitfrezen (buitenzijde)
  • Inhoud bepalen en binnenwerk uitfrezen incl. een aantal stukken met horizontale bracing (ik twijfel of het nodig is bij een dergelijke kist)
  • Alle stapelstukken voorzien van twee gaten voor in de kast(verticaal) op dezelfde locatie. Hierdoor kan ik de stukken stapelen op twee draadeinden en stevig aanklemmen(twijfel of ik achter in de kist nog een derde draadeind meeneem.
  • De stukken verlijmen met bruislijm (PE dacht ik?) en persen doormiddel van het aandraaien van de draadeinden.
  • Front op maat maken (eiken) en beslissen of een dergelijk front reëel is om toe te passen.
  • Randen frezen. Randen van front dienen dan direct mee genomen te worden
  • Voorbewerken van de kast. Wit lakken schuren lakken schuren etc.
  • Verlijmen front en uitfrezen woofergat(verzonken)
  • evt. dus afwerken met een blanke lak

En dan hopen dat ik door middel van inslagmoeren de woofert op zijn plek krijg. Zo niet leg ik mezelf om denk ik? :popcorn:
Roksan had eerder intresse in het ontwerp maar ik neem aan dat de intresse weg is door mijn soort van trage manier van bouwen? Zelfbouw blijft tijdrovend als je gewoonweg geen tijd hebt. Overigens zijn de dagen ook erg kort alweer :(.

Ik hoop toch echt dat ik op zijn minst dit jaar de kast an sich klaar heb. spuit of schilderwerk zou ik nog wel eens uit kunnen stellen. Ik ga dan nl. Over ca. een half jaar een soort van spuitcabine inrichten zodat ik ook onder andere een aantal meubels zelf kan spuiten. Het resultaat van de lak zal hierdoor wel beter worden.

erg leuke ideeën en ambitieus!
goed idee van het draadeind en het aanpersen hiervan. ik zou er 3 maken dan kan er niets verschuiven.

wat vraag je je precies af met her front stuk?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Roksan

QuoteRoksan had eerder intresse in het ontwerp maar ik neem aan dat de intresse weg is door mijn soort van trage manier van bouwen?

Mijn interesse is zeker niet weg hoor!! Ik heb totaal geen haast
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Clifdon

Quote from: W.Otter on October 17, 2012, 23:20:16
wat vraag je je precies af met her front stuk?
Op het moment dat ik het frontstuk op maat gemaakt heb. Dat betekend de hoeken afgerond met frees en de zijkanten schuin mee laten lopen met de ronding van de kist. daarna kan ik de kist eigenlijk pas gaan lakken. Na het lakken kan ik het front nl. niet meer langs de kist houden om hier en daar wat te schuren e.d.. Het 'probleem' dat ik voorzie is dat de kist door het schilderwerk enigszins groter gaat worden. Er kom nl. een laklaag op. Hierdoor ben ik bang dat de aansluiting front>kist overdreven benadrukt word en dus lelijk is.

En ander idee is om het front toch pas op maat te maken na het lakken van de kist. Deze zal dan niet met de ronding mee kunnen lopen. Maar ik kan wel gewoon een mooie schuine kant frezen aan het frontpaneeltje. we kunnen natuurlijk ook niet zo modern doen en het front op maat maken met een handschaaf. Al ben ik geen koning in het gebruik van de handschaaf.

Ach de tijd zal het leren wat het makkelijkst gaat. Maar tips zijn altijd welkom!

Quote from: Roksan on October 18, 2012, 05:45:36
Mijn interesse is zeker niet weg hoor!! Ik heb totaal geen haast
Prima, dan zal ik zorgen dat ik alle mallen e.d. goed bewaar. Er zal een boormal een freesmal en wat klemhulpmiddelen gemaakt moeten worden. Mocht de kist dan een net resultaat hebben is er met die spulletjes redelijk snel nog een kistje te maken verwacht ik. De tweede maal zal altijd makkelijker zijn dan de eerste.

W.Otter

ik denk dat je je niet teveel druk hoeft te maken over de dikte van de verflaag. dit zal niet eens een halve millimeter zijn.

probeer het eens op een stukje. kijken hoeveel het dikker word en dat aanpassen naar je frontje.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

wupsie

#36
Tip1: laat het frontje eerst voor wat het is, spuit/verf/roller de kast, twee weken uit laten harden, frontje met kleine overmaat monteren.met de bovenfrees met gelagerde frees overige materiaal weghalen> poepstrak resultaat!!
Tip2: Plak  kunstof tape om de rand waar het frontje tegen aan komt, voor de kast gelakt word, monteer het frontje, bovenfrees er overheen jagen>> poepje strak, en, veilig :)

Bij de weg: ik zou het frontje zodanig monteren dan het losstaat van de lak op de kast, een haardikte is genoeg.
Hout werkt, en als er iets lelijk is, zijn het breuklijnen bij de lak.
Bijkomend voordeel: ziet er NOG strakker uit na afwerking.
Hoe te realiseren???
Simpel: de scherpe kanten met een korrel 400 papiertje wegschuren, liefst papier op een schuurblokje, en het blokje in een hoek van 45 graden terwijl je schuurd :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Wijx wondere wereld

frontje wordt toch bekleed met stof? Dat is dikker als verf dus gewoon frezen voor het lakken
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

wupsie

Verhip, over dat bekleden met stof heb ik heen gelezen :)
Nou, das simpel dus.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Clifdon

Uuhm Wupsie bedankt in elk geval heel verhelderend! Ik denk inderdaad dat ik maar ga trachten naderhand met de bovenfrees het boeltje vlak te maken.
Ik geloof niet dat er ergens gemeld staat dat het front met stof bekleed word toch? Kan me stiekem namelijk niet herinneren dat dat een idee van mij is geweest. (soms ben ik wel wat warrig hoor).

met mijn bedoeling zou zijn een witte hoogglans 'achterkast' met een blank eikenhouten frontpaneel.

Volgens mij als ik de kast eerst met grondverf geheel vlak en strak maak dan het front op maat maak, de witte lak er op en daarna het front verlijmen moet het allemaal goed komen.

wupsie

Hebben we toch effe met zijn allen weer een beer van het pad geschoten :)  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Clifdon

#41
Het is nog niet veel maar ik kon jullie niet laten wachten en wilde direct een paar work in progress fototjes laten zien. Er is in elk geval een begin gemaakt!

De mal is gereed om gedupliceerd te worden.

Worden totaal 19 stuks van 22mm Multiplex gemaakt. Daar hebben we jammer genoeg 2 platen voor nodig :(.

Ik ben alleen eigenlijk stiekem heel bang dat de kist vrij licht gaat worden. Ik zal zo eens even berekenen wat hij theoretisch gaat wegen ex woofer. Wanneer dit te licht word ga toch iets verzinnen om de kist te verzwaren(beton o.i.d.).

Nieuwe Festool OF 1010 bovenfrees ook eventjes getest :) wat werkt zo'n ding toch heerlijk! Goed gereedschap heb ik. Nu de tijd nog vinden om de sub af te maken.

EDIT:
Als ik 800kg/m3 aanhoud voor Multiplex dan kom ik op een gewicht van ongeveer 20kg excl. Woofer. Ik vraag me toch sterk af of de woofert dan niet van zijn plekje af gaat lopen hoor.

EDIT2:
Vandaag bezig geweest met het uitzagen/frezen van de stapelstukken. Inmiddels de buitenkant van 10 stukken gefreesd. Veel werk maar het gaat volgens mij erg goed! Als de kist in elkaar staat zal er allicht nog een hoop moeten worden geschuurd maar het kopiëren van een mal lijkt erg goed te gaan. Wel denk ik dat ik ongeveer 80 uur bezig ga zijn met deze sub (wat natuurlijk best wel wat uurtjes zijn).

kuiperik

Ben benieuwd naar de vorderingen. Wel een hoop werk dat uitfrezen met een kopieerfrees en het zal daarnaast ook nog flink wat stof opleveren, zorg maar dat je goed ventileert.

Voor wat betreft uren verkijk je je inderdaad vaak hoeveel tijd erin gaat zitten. Een nette afwerking kost nu eenmaal veel tijd.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Clifdon

Zo na dinsdag een dag op bed te hebben gelegen van de rugpijn toch inmiddels weer 2 dagen knutselen verder. Ik heb rustig aan moeten doen maar freeswerk wilde nog wel lukken(Doos schroeven optillen niet meer:().
Ik geloof dat Marco ook een dergelijk probleem heeft gehad tijdens de bouw van zijn sub(s). Al ik het me tenminste goed herinner.

Ok foto's zijn van de geweldige Iphone 3gs (met stof achter het lensje) kwaliteit. Maar toch kun je wel zien waar het om gaat.

Inmiddels heb ik alle stapelstukken gefreesd. Zowel de binnen als de buitenkant incl. bracing. vanmiddag al gaatjes gemaakt waar de draadeinde doorheen komen en als test het een en ander in elkaar gezet.

Stukken passen qua buitenkant erg goed op elkaar. Er kan soms eens een halve millimeter inzitten maar dat lossen we wel op met schuur en plamuurwerk. Binnenzijde ziet er iets minder fraai uit. Komt omdat tijdens het frezen de bovenfrees moest balanceren op de ongeveer 25-30mm breedte van het stapelstuk. Maar wie geeft er dan ook om de binnenzijde van een subwooferkist?


Ik heb overigens toch mijn twijfels over de aansluiting eikenhouten frontplaat>Multiplex kist. Ik vraag me af in hoeverre ik de kist vlak genoeg krijg om een mooie aansluiting te garanderen met de frontplaat. Overigens is de voorkant behoorlijk vlak (die heb tijdens het maken van de stukken steeds als belangrijkste uitgangspunt gehouden. Maar of het genoeg is weer ik niet.

Martijnst1990

Wauw :o

Prachtig zeg, ben heel benieuwd naar het eind resultaat!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

#45
Mooi werk, ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Clifdon

Ik zelf ook jongens:P haha. Er moet nog heel veel gebeuren voor er een eindresultaat is natuurlijk maar benieuwd ben ik zeker!

knubbe

De draadeinden zijn alleen voor het stevig aandrukken van de lagen op elkaar of dient dit verder nog voor iets?
En laat je deze straks weg of wat gebeurt ermee?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Clifdon

Draadeinden zijn inderdaad voor het stevig en gelijkmatig aandrukken van de te lijmen onderdelen. Ook zorgen ze er voor dat de stapelstukken goed recht boven elkaar geplaatst worden. Ze blijven gewoon in de kist zitten.

De bovenste en onderste plaat zijn niet voorzien van een gat waardoor het draadeind dus wegvalt in de kist zonder aan de buitenkant zichtbare gaten/plamuurscheuren.

morca

Wauw respect Clifdon van mijn kant  :thumbs-up: supermooi en degelijk gemaakt.
Gisteren Tim met ze 8 sub,s,nou  kom jij weer met zo,n mooie kist aan.
DIY is leuk de laatste tijd,hierboven staan nog een paar die Die Hard bezig zijn  :thumbs-up:   :pompom:

Doe je rustig aan met je rug,komt door dat voorover staan,met die frees maak je mooie dingen.
Alleen je staat er niet zo lekker mee vind ik.
gelukkig ben ik klaar,met bouwen dan,Afwerken???
Ik moet eens iemand vinden die boven fineer plakt voor me.
Beneden,....2 lelijke dozen,moet nog eens 1 mooie nieuwe kist komen.

Alles op ze tijd,druk met andere dingen nu .
Dat gaat me redelijk af dus daar laat ik het even bij.
Denk dat het volgende project de schutting word,nieuwe palen en schuttingdelen
dat kost ook weer geld,want ik ga ze niet zelf zetten  ;)