Plannen met een JL Audio 12W6-V2

Started by Clifdon, September 5, 2012, 02:06:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clifdon

Zoals een aantal weten spoken er al een tijdje plannen bij mij rond om een stereo sub te gaan maken met een JL audio 12W6-V2. De koop van de woofer heeft is wat uitgesteld door onvoorziene omstandigheden. Het is dus afwachten tot het geld en ook het aanbod in de tweedehands markt er is.

Zoals het er nu uit gaat zien komt hierop of een
Crown Xti 1000
of een
Behringer Inuke 3000DSP
op te staan.

Beide kunnen afdoende vermogen leveren. Waar de Crown een veel beter resultaat neerzet in aansturing van subwoofers.

Maar ookal hebben we de 'spullen' nog niet. Plannen moeten er ook worden gemaakt en zo ook het ontwerp van het woofertje.
In de slaapkamer/werkruimte komt een TV meubel te hangen wat er ongeveer zo uit gaat zien:


Wel behoorlijk rond ontwerp. Oohja voordat iemand roept een TV meubel aan de bovenkant rond is toch niet handig?  Ja zeker wel!
1. TV komt toch aan de wand gefixeerd dus eigenlijk is het gewoon een 'meubel'
2. Het uitgangspunt in dit ontwerp is het feit dat ik geen mogelijkheid wil hebben om iets op het meubel te leggen.
Al weer een gekke gedachte misschien maar ik ben nogal van waar ik iets neer kan leggen leg ik iets neer zodat het in mijn ogen overzichtelijk verspreid ligt. (sommige mensen schijnen dat moeilijk te vinden en noemen het een rommel)

Goed genoeg over dat TV gebeuren de sub draait het nu om. Het kan dus niet uitblijven dat de sub ook een dergelijke ronding in zich krijgt. Mijn voorstel voor de sub zou dit zijn:


Ik ben alleen bang dat ik per direct te veel wil. Maar ik vind het ontwerp echt goed op deze manier! (heb ik niet vaak ergens bij). Wat denken jullie is het een haalbaar iets? Voorlopig ben ik tevens uitgegaan van een kistinhoud van 55Liter hier gaat dan nog van af de bracing en de woofer inhoud. Ik vraag me af wat Marco hier over te zeggen heeft.

Alle reacties worden gewaardeerd!

Mijn ideeën voor de bouw zijn simpel en als volgt:

  • Alle stapelstukken uitfrezen (buitenzijde)(20/20)
  • Inhoud bepalen en binnenwerk uitfrezen incl. een aantal stukken met horizontale bracing. (inhoud word 46l bruto.)tevens is alle binnenwerk gefreesd
  • Alle stapelstukken voorzien van twee gaten voor in de kast(verticaal) op dezelfde locatie. Hierdoor kan ik de stukken stapelen op twee draadeinden en stevig aanklemmen(twijfel of ik achter in de kist nog een derde draadeind meeneem.(Alle stukken zijn voorzien van 3 gaten om draadeinden door te steken)
  • De stukken verlijmen met bruislijm (PE dacht ik?) Persen doormiddel van het aandraaien van de draadeinden.
  • Front op maat maken (eiken) en beslissen of een dergelijk front reëel is om toe te passen.
  • Randen frezen. Randen van front dienen dan direct mee genomen te worden
  • Voorbewerken van de kast. Wit lakken schuren lakken schuren etc.
  • Verlijmen front en uitfrezen woofergat(verzonken)
  • evt. dus afwerken met een blanke lak

knubbe

#1
Mooie afwerking gekozen.

Ronde vormen zijn natuurlijk altijd moeilijker dan een kubus, maarja daarvoor ga je ook zelf bouwen toch, je wilt tenslotte iets unieks.
Je kan in ieder geval goed oriënteren en mogelijk al beginnen met de bouw voordat je financiële middelen hebt voor de woofer (of aanbod).
Kijk eens even hoe de meeste speakers met een dergelijke vormen zijn opgebouwd, (Humble Statement; http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10562 of Concave; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=1102). Vaak worden ze opgebouwd uit lagen welke gefreesd/gezaagd zijn. Meer werk dus, ook in de afwerking (helemaal bij high gloss white) maar des te leuker is het resultaat.
Het gaat natuurlijk om een subwoofer dus een beetje degelijke wanden zijn wel gewenst dus misschien dus buigzaam plaatmateriaal minder geschikt is. Bestaat er de mogelijkheid voor je om CNC te frezen? Zo te zien ben je handig in CAD !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Clifdon

CAD is het probleem niet maar het CNC frezen wel. Ik zou niet weten waar ik dat moet laten doen en wat dat moet gaan kosten. Echter heb ik wel een eventuele oplossing en dat is het namaken van deze machine:
http://woodgears.ca/pantograph/index.html

Voorlopig had ik eigenlijk dit in gedachten:

Hierbij wordt de bracing als eerste gemaakt welke als mal zou dienen voor 3lagen buigtriplex a 8mm dik. Wat ik her en der gelezen heb zou dat een radius van 100mm moeten kunnen buigen. Zou buigtriplex dan alsnog te makkelijk resoneren? Anders moet ik inderdaad aan de stapelmethode gaan denken. Dat is meer werk kost meer hout maar buigtriplex zal allicht weer duurder zijn. Misschien is het nog niet zo'n gek idee. Zou bracing in het geval van de stapelmethode nogsteeds benodigd zijn? In principe zou het niet heel moeijlijk hoeven zijn om enkele stukken hout dusdanig te fabriceren dat zij doorverbinden.

Wanneer ik eenmaal een werkende Pantograaf heb kan ik de buitenzijde van elk los element door middel van een mal allemaal gelijk houden. Het is misschien een idee,

morca

Inhoud en design niks op aan te merken,voor de aanstuuring zou ik wel de Crown gebruiken.
Om de kist ineens goed te doen...de stapel methode gebruiken,dat is veel steviger voor dit kaliber woofer  ;)

Goeie/mooie plannen  :thumbs-up:

Clifdon

Word het toch plannen uittekenen voor de stapelmethode. Zonde van de tijd allemaal weer :(. Maar het is inderdaad wel beter daar ben ik van overtuigt. Sowieso moet ik er niet aan denken dat door beweging de hoogglans witte lak er af komt zetten o.i.d. Hebben jullie nog idee over het gebruik van hout? Ik denk zelf aan Multiplex van goede kwaliteit. MDF gaat veel te veel verf opnemen en word daardoor lelijk. tenzij ik het mdf met waterglas bewerk. Mijn gevoel zegt alleen dat Multiplex van 25MM dik or so toch ook sterker is dan MDF. Er is sowieso beter in te schroeven.

knubbe

Quote from: Clifdon on September  7, 2012, 00:36:13
Word het toch plannen uittekenen voor de stapelmethode. Zonde van de tijd allemaal weer :(. Maar het is inderdaad wel beter daar ben ik van overtuigt. Sowieso moet ik er niet aan denken dat door beweging de hoogglans witte lak er af komt zetten o.i.d. Hebben jullie nog idee over het gebruik van hout? Ik denk zelf aan Multiplex van goede kwaliteit. MDF gaat veel te veel verf opnemen en word daardoor lelijk. tenzij ik het mdf met waterglas bewerk. Mijn gevoel zegt alleen dat Multiplex van 25MM dik or so toch ook sterker is dan MDF. Er is sowieso beter in te schroeven.

Als je dit al zonde van je tijd vind kan je misschien beter een sub in de winkel kopen ;) Dit hoort nou eenmaal bij zelfbouwen, de mogelijkheid om te experimenteren en tot de beste oplossing te komen.
Over MDF strak krijgen kan Dhr. W. Otter je alles vertellen :P Dit is wel degelijk goed strak te krijgen! Wit hoogglans is ook iets eenvoudiger als pianozwart. Ik heb zelf ook een sub in hoogglans wit gemaakt (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71372.125) en dat is goed te doen met MDF. Nadeel van je vorm is dat je dus enkel de kopse kant gebruikt waardoor je dus idd moet primen oid. Heb zelf alleen ervaring met MDF en niet met multiplex dus of dat beter is kan ik je geen antwoord op geven.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: Clifdon on September  5, 2012, 02:06:37
Zoals een aantal weten spoken er al een tijdje plannen bij mij rond om een stereo sub te gaan maken met een JL audio 12W6-V2. De koop van de woofer heeft is wat uitgesteld door onvoorziene omstandigheden. Het is dus afwachten tot het geld en ook het aanbod in de tweedehands markt er is

Heads-up: er staat op het showyoursound-forum (wat je volgens mij kent) een 12w6v2 te koop van een zeer betrouwbare verkoper...

Verder; leuk design, ben benieuwd wat het wordt  ;)!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

AndrewM


WilcoL

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Roksan

Ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen. Ik moet voor de mijne ook nog een mooie kast maken, dus volg modus staat zeker aan. Hetdesign uit je tekening spreekt zeker aan. Wil je er niet meteen 2 bouwen  ;) ;)
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Clifdon

Roksan als ik een template heb gemaakt voor de bovengenoemde freesopstelling is het niet heel veel werk om een tweede sub te maken. Althans het kost wel tijd. Maar een stuk minder bij de tweede dan bij de eerste. Dus mocht het resultaat er zijn is dit zeker te overwegen.

Twijfel erg hard tussen MDF of een andere plaat. Een goede multiplex zal volgens mij op de kopse kant veel makkelijker af te werken zijn dan dat gekke losvaste MDF. Vanzelfsprekend dien je dan alsnog een primer te spuiten. Maar dan gaat het over milliliters instead of liters bij MDF.
Ik zal nog eens verder kijken naar andere bouwers en navragen welk hout en waarom ze dit gebruikt hebben.

Zometteen als het donker is buiten zal ik weer eens gaan tekenen :). 'Even' een stapel methode uittekenen.


knubbe

Er zijn verschillende kwaliteiten MDF, zo te lezen heb je alleen ervaring met kwalitatief minder goede persingen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Roksan

#13
QuoteRoksan als ik een template heb gemaakt voor de bovengenoemde freesopstelling is het niet heel veel werk om een tweede sub te maken. Althans het kost wel tijd. Maar een stuk minder bij de tweede dan bij de eerste. Dus mocht het resultaat er zijn is dit zeker te overwegen.

Dat zou echt top zijn  :bigsmile:  :bigsmile: . Uiteraard worden alle kosten vergoed (en hoef je het zelf natuurlijk ook niet gratis te doen). Heb je al enig idee wat de afmetingen worden? Ik heb de mijne nu tijdelijk in een car hifi sub kast gezet van 40 liter. En nu speelt dit al zeer indrukwekkend. Veel beter dan de Klipsch SW-311 die ik hiervoor had (en die heeft toch een adviesprijs van 1900 euro). Het is geen top kast natuurlijk. Maar het gaat voor mij al laag genoeg. In combinatie met mijn Troel mini monitor luidsprekers, speelt het nu al de sterren van de hemel. Hij houdt met gemak de snelheid van de Excel laag / mid woofertje bij en laat een duidelijke gelaagdheid horen. Ik heb het via mijn versterker afgefilterd op 80 hertz en dat is echt perfect. De Crown levert meer dan voldoende vermogen om op mijn geluidsniveau de sub lekker te laten spelen.

Vreemd genoeg heb ik in combinatie met mijn Magnats nog geen goede setup kunnen vinden. In deze combi mis ik eigenlijk de lekkere drive die ik met de monitors wel heb. Ik ben nu aan spelen om de sub wat lager af te filteren, maar voor mijn gehoor wordt het steeds een dikke brij. Nu hebben de Magnats ook niet echt ondersteuning nodig in het laag, maar ik had gehoopt net dat laatste beetje extra laag en definitie erin te krijgen.

Ik heb zelf hele goede ervaring met het lakken van MDF (gewoon met een roller, leverde al zeer strak resultaat op). Maar het laten spuiten door een autospuiter levert helemaal goede resultaten op. Vroeger aardig wat zelfbouw luidsprekers gemaakt. En eigenlijk steeds op deze manier afgewerkt. De kasten van de Troels heb ik laten maken en fineren (door John Eekels) omdat een echte vakman dit toch veel beter kan  8) Ik heb geen freesmachine e.d. meer om te gebruiken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

morca

Quote from: knubbe on September  8, 2012, 01:31:42
Er zijn verschillende kwaliteiten MDF, zo te lezen heb je alleen ervaring met kwalitatief minder goede persingen :)
Iid ,ik gebruik ook de harde persing,stevigere kist die hoorbaar minder resoneert,en dus beter klinkt.
Even iets om in de gaten te houden Cliffdon als je mdf gaat gebruiken.
Persing van 600 of 800 gebruiken.

morca

Quote from: Roksan on September  8, 2012, 06:05:01


maar voor mijn gehoor wordt het steeds een dikke brij. Nu hebben de Magnats ook niet echt ondersteuning nodig in het laag, maar ik had gehoopt net dat laatste beetje extra laag en definitie erin te krijgen.

Dat is afstellen /intregeren en daar gaat wel wat tijd in zitten als je geen ervaring hebt.
Ik speel al jaren met afstellen,allang voordat ik ging meten.
Kan me goed voorstellen dat je hier een klusje aan hebt,zonder meting op het oor inschatten welke freq je moet/wilt bijregelen .
Ga je nog aan het meten?

Clifdon

Vandaag jammer genoeg geen hout kunnen halen. Is ook niet makkelijk als je zelf geen BE rijbewijs hebt. Heb wel een kar die tot 3ton geladen mag worden. Mja kost weer 180euro als je aangehouden word.
Misschien dat ik wel een mooie bestellijst maak en het gewoon laat bezorgen. Dan heb ik tenminste gewoon een voorraad hout. Dat met die MDF persing was mij inderdaad bekend hoor. Ik ben alleen toch niet zo'n voorstander van MDF waar je alleen de kopse kant van gaat lakken. Mocht het MDF gaan worden ga ik zeer zeker voor een heel harde persing.

morca

Op het ZBA forum is veel te vinden hoe de kopse kanten te bewerken bij zoiets als jij wilt bouwen,humble statement topic moet je eens opzoeken  ;)

Clifdon

Ik ga op zoek Marco bedankt =]. Ik heb de topics daar lang niet allemaal door kunnen nemen. Dat kunnen de hersentjes niet meer aan ben ik bang =P 'Too much information error' :baaa:


Clifdon

Heb het allemaal al gevonden Marco. Inmiddels 6 pagina's van het topic doorgelezen. Wat een werk stopt die man er in, prachtig gewoon. Ik ga van de week maar eens een bovenfrees halen en waarschijnlijk z.s.m. ook mijn BE rijbewijs. Word er gek van dat ik niet zelf kan rijden naar de houthandel.

Ik ben nu de sub aan het uittekenen volgens stapel methode. Maar wat zouden jullie aanhouden als wanddikte? Zouden jullie nog een bepaalde bracing aanraden?
In het ontwerp dat ik nu aan het tekenen ben zou de wand 25mm dik zijn. Genoeg?

Ik moet ook nog even een oplossing vinden m.b.t. de aansluiting. Mijn idee nu is om dit onder op de sub te doen (verdiept) zodat enkel de kabel aan de achterkant tevoorschijn komt.

knubbe

Quote from: Clifdon on September  8, 2012, 23:30:09
Heb het allemaal al gevonden Marco. Inmiddels 6 pagina's van het topic doorgelezen. Wat een werk stopt die man er in, prachtig gewoon.

Das ook vlug ;) link staat in dit topic in de eerste reactie :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


morca

Quote from: Clifdon on September  8, 2012, 23:30:09
Heb het allemaal al gevonden Marco. Inmiddels 6 pagina's van het topic doorgelezen. Wat een werk stopt die man er in, prachtig gewoon. Ik ga van de week maar eens een bovenfrees halen en waarschijnlijk z.s.m. ook mijn BE rijbewijs. Word er gek van dat ik niet zelf kan rijden naar de houthandel.

Ik ben nu de sub aan het uittekenen volgens stapel methode. Maar wat zouden jullie aanhouden als wanddikte? Zouden jullie nog een bepaalde bracing aanraden?
In het ontwerp dat ik nu aan het tekenen ben zou de wand 25mm dik zijn. Genoeg?

Ik moet ook nog even een oplossing vinden m.b.t. de aansluiting. Mijn idee nu is om dit onder op de sub te doen (verdiept) zodat enkel de kabel aan de achterkant tevoorschijn komt.
25 dik is bij de stapelmetode ok denk ik,bracing had je toch getekend ?

wupsie

Dit gaat weer een mooi project worden welke ik zeker ga volgen, ben benieuwd naar de foto's van de build :)
Succes!!!
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.