HDMI: blijft 1080p van BD behouden via receiver die tot 1080i ondersteunt?

Started by Martijn M, August 24, 2012, 10:04:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Mijn BD-speler stuurt via HDMI een 1080p signaal uit. In het menu van mijn surround-receiver (Philips DFR9000) kan ik kiezen welk formaat het apparaat op de HDMI-uitgang zet. De receiver is een paar jaar oud en het hoogste formaat dat er bij staat is 1080i. Standaard staat de uitgang op automatisch. Ik vraag mij af of de receiver op de automatische stand het HDMI-signaal onveranderd (dus 1080p) doorstuurt naar de uitgang, of dat het wordt omgezet in 1080i.
Dutch & Dutch

riwi

Ik weet van een Denon receiver (met max 1080i op HDMI) dat ie wel gewoon 1080p doorliet, althans dat probeerde in de "through" mode. In de praktijk zal de schakelende chip de datarate van 1080p60 niet aan kunnen. Echter 1080p24 is heeft ongeveer evenveel data nodig over de kabel als 1080i60 dus meestal werkt 1080p24 dan wel (films).
Als je dan 1080p60 er doorheen stuurde kreeg je rare fratsen in beeld, strepen, verkeerde kleuren etc.

Je Philips zal weinig doen met het signaal neem ik aan? Of haalt ie er wel het geluid vanaf? Veel oude receivers zijn voor HDMI alleen een switch en doen verder niets met het signaal. Daarvoor geld het verhaaltje wat ik hierboven typte.

Ik lees in de handleiding dat de dfr9000 wel audio van de HDMI input kan lezen en weergeven. Alleen geen HD audio. Ik denk dat ie dus meer doet dan alleen HDMI switching en dat ie er dus wel 1080i van zal maken.
Kan je op de TV niet zien wat het ingangssignaal is dat de TV ontvangt?

Martijn M

Bedankt voor je antwoord. Het geluid wordt sowieso uit het HDMI-signaal gehaald. Ik zal eens kijken hoe ik op de tv kan zien wat het inkomende signaal is.
Dutch & Dutch

Martijn M

Ik heb het gecontroleerd en het blijkt dat via HDMI wel degelijk 1080p 60hz doorstuurt! Bedankt voor de tip (ik had dit eigenlijk zelf kunnen bedenken ;) ).
Dutch & Dutch

riwi

Netjes. Dus de Philips doet meer dan ie in de specs had belooft. Altijd fijn zo'n meevaller  :)