Aankondiging blinde test: High-end set vs. goedkope set - Luidsprekers gelijk

Started by Martijn M, August 14, 2012, 12:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

katwax

Sinds enkele weken heb ik een marantz pm5004 op bezoek aangezien mijn chord even op bezoek moest bij dealer.
In begin hoorde ik duidelijk verschil, alles was vlakker, maar je oren wennen er ook snel aan en vond hem best wel goed.
Echter na enkele dagen (week ofzo) begonnen mij ook andere details op te vallen zoals dat het hoog soms schel is ,...
Nu deze versterker stond nog maar 1 week in de winkel, dus kan gedeeltelijk te wijten zijn aan inspelen.

Hierdoor kan ik ook Frank wel volgen dat hij zegt dat hij na 1 week de sony niet meer zou willen horen.
Hoelang duurde elke sessie? Moest men elke sessie proberen te raden of het een andere versterker was?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

frank2

elke sessie was onbekend welke set er speelde, het lag aan ons hoe lang de muziek speelde, als wij zeiden genoeg werd er gestopt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

katwax

Quote from: frank2 on August 16, 2012, 17:02:01
elke sessie was onbekend welke set er speelde, het lag aan ons hoe lang de muziek speelde, als wij zeiden genoeg werd er gestopt.
en was het dan de bedoeling te zeggen of het dezelfde set was als de sessie ervoor of moest je zeggen welke set er aan het spelen was?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Pjotr27

Tja ik vind het wel een leuke test. En natuurlijk is het zo dat er hoe meer geld je uitgeeft de verschillen kleiner worden. Wat is niet echt gelezen heb ( misschien erover heen gelezen) is welke muziek gebruikt is.
Met name als je klassiek / jazz met goede opname`s afspeelt zijn de verschillen veel groter.
De kleur van de instrumenten, de natuurlijkheid ( klinkt het als een echte piano!), de ruimte erom heen, de aanslag op vel of instrument zijn details die hoe beter de set zijn meer zullen opvallen.
Heel veel apparatuur vind ik onder de grote grijze massa vallen, daar zijn de verschillen niet zo groot ook niet als je veel geld uitgeeft. Ik weet niet wie van jullie weleens oud Western Electric spul  ( versterker / luidspreker) gehoord heeft maar dan hoor je pas echt wat wij tegenwoordig voor hifi kopen. Dramatisch ( met uitzonderingen). Het spul uit de 30er en 40er jaren speelt zo`n beetje alles compleet weg wat er nu gemaakt wordt. En iedereen kan dat simpel horen. De beste demo`s op de Highend in Munchen waren die met oud spul, het gemak waarmee dat daar speelde was een verademing tegenover de grote Highend set`s.
Echt luisterplezier! En opvallend er wordt op die sets maar een paar Watt vermogen gebruikt. De luidsprekers van rond de 2e wereldoorlog (of ouder) hebben rendementen ver boven de 100 db...
En zoals een technicus me ooit eens vertelde: de 1e watt uit een versterker klinkt het mooiste.... ;D
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Martijn M

Quote from: katwax on August 16, 2012, 17:05:43
en was het dan de bedoeling te zeggen of het dezelfde set was als de sessie ervoor of moest je zeggen welke set er aan het spelen was?


De test is uitgevoerd volgens de ABX-methode. Dat wil zeggen, ze mochten luisteren naar A (Franks set), naar B (de goedkope set) en naar X (identiteit onbekend). Het was aan hen om de identiteit van X aan te geven. Voor elke sessie bepaalde ik middels het opgooien van een muntje welke set ik aansloot en wat dus de identiteit van X was. Als Frank en Arjan niet met zekerheid konden zeggen of X nou A of B was, dan konden ze op elk moment terug naar A of B. Pas als ze 'zeker' waren van hun zaak, vulden ze de identiteit in en gingen we verder met de volgende trial.
Dutch & Dutch

Martijn M

Doorgaans druk ik mij op dit forum niet uit in al te krachtige termen, maar het idee dat hifi tegenwoordig minder goed is dan in de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw vind ik werkelijk onzinnig. Naar huidige maatstaven is hifi van die tijd erbarmelijk slecht. Ik ben er van overtuigd dat een modern mini-setje de beste hifi van toen compleet aan de kant speelt.
Dutch & Dutch

Pjotr27

Quote from: keyser on August 16, 2012, 17:15:42
Doorgaans druk ik mij op dit forum niet uit in al te krachtige termen, maar het idee dat hifi tegenwoordig minder goed is dan in de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw vind ik werkelijk onzinnig. Naar huidige maatstaven is hifi van die tijd erbarmelijk slecht. Ik ben er van overtuigd dat een modern mini-setje de beste hifi van toen compleet aan de kant speelt.

Heb je weleens wat gehoord uit die tijd? De Western Electric hoorns op de HighEnd in Munchen waren met afstand het beste wat je daar kon horen.... www.youtube.com/watch?v=w_WgNVOA8w4
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Pjotr27

Quote from: Maro on August 16, 2012, 17:27:38
Allemaal naar de braderie.... :D

Nou als je wat uit die tijd  hebt ben je binnen, er worden voor Western Electric uit die tijd giga bedragen betaald...

Hier nog een leuk verslag over wat dat spul doet:
http://hifiheroin.blogspot.nl/2012/05/munich-high-end-2012-silbatone-and.html
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Appels met peren vergelijken, toen hadden ze slechte opnames tot wellicht slechts 10 kHz ofzo, nu moeten we tot 23kHz kunnen weergeven, toen als ik je youtube filmpje zie mochten boxen de halve woonkamer in beslag nemen nu mag het nauwelijks meer opvallen etc etc. De huidige sets geven veel meer en strakker weer dan destijds maar wellicht heb je gewoon liever een warm (vervorming in het midden gebied) geluid dan een directe weergave van hoe het werkelijk hoort te klinken ( neutraal ) dat kan, zie je vaker in deze hobbie dat mensen een vervormd geluid mooier vinden dan de beste benadering van de werkelijkheid.

Pjotr27

Quote from: Kjelt on August 16, 2012, 19:35:06
Appels met peren vergelijken, toen hadden ze slechte opnames tot wellicht slechts 10 kHz ofzo, nu moeten we tot 23kHz kunnen weergeven, toen als ik je youtube filmpje zie mochten boxen de halve woonkamer in beslag nemen nu mag het nauwelijks meer opvallen etc etc. De huidige sets geven veel meer en strakker weer dan destijds maar wellicht heb je gewoon liever een warm (vervorming in het midden gebied) geluid dan een directe weergave van hoe het werkelijk hoort te klinken ( neutraal ) dat kan, zie je vaker in deze hobbie dat mensen een vervormd geluid mooier vinden dan de beste benadering van de werkelijkheid.

Tja ik heb nog niet eerder ergens een orkest zo horen spelen als op de western set.... heel vergelijkbaar met live...en ik zou de setup van de film zeker geen hobbie meer durven noemen... strak laag leuk maar als de rest niet om aan te horen is.... mij gaat het om live weergave versus muziek weergave en dat was bij de western set onovertroffen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

John Wx

Quote from: Maro on August 16, 2012, 17:27:38
Allemaal naar de braderie.... :D

:withstupid:

Ik wil geen toeter in mijn huiskamer
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maro

Zit ik net even met de kinderen naar een paar Tom & Jerry filmpjes te kijken. Valt me opeens de naam Western Electric op bij de credits.  :o Even googelen en ja hoor daar staat het ook. Dacht al, wat een vette soundtrack... :D


http://www.imdb.com/title/tt0042569/
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Pjotr27

Grappig.... western electric sound was vroeger de 'apple' van deze tijd. Er waren al meer dan 2000 mensen bezig met de ontwikkeling van electronenbuizen. Maar we dwalen (mijn schuld) nu wel af van het topic...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Maro

Quote from: Pjotr27 on August 16, 2012, 20:43:12
Grappig.... western electric sound was vroeger de 'apple' van deze tijd. Er waren al meer dan 2000 mensen bezig met de ontwikkeling van electronenbuizen. Maar we dwalen (mijn schuld) nu wel af van het topic...

Alleen ietjes groter. Ben blij dat zij niet de smartphone hebben uitgevonden.. :D

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

AbZ

Quote from: Pjotr27 on August 16, 2012, 19:47:46
Tja ik heb nog niet eerder ergens een orkest zo horen spelen als op de western set.... heel vergelijkbaar met live...en ik zou de setup van de film zeker geen hobbie meer durven noemen... strak laag leuk maar als de rest niet om aan te horen is.... mij gaat het om live weergave versus muziek weergave en dat was bij de western set onovertroffen...
Zal subjectief wezen maar heb geen flauw idee wat je bedoelt  ;D

AbZ

Was dit ff vergeten: 
Quote from: keyser on August 15, 2012, 17:26:27Het niet exact gelijk zijn van de niveaus maakt het makkelijker verschillen te horen. Daarentegen duurde het omschakelen in de eerste sessie telkens toch wel om en nabij twee minuten, in de tweede sessie (waaraan alleen Frank deelnam) werd ik bij het omschakelen geholpen door Arjan, dus duurde het omschakelen misschien ongeveer een minuut. Eigenlijk zijn zowel twee minuten als één minuut wat aan de lange kant. Het lijkt mij de moeite waard om de test nog eens te herhalen met behulp van een schakelbox, zodat instantaan omgeschakeld kan worden, zonder noemenswaardige vertraging. Dan moeten we ook zorgen dat we de uitgangsniveaus gelijk zijn binnen de hoorbaarheidsgrenzen m.b.t. verschil in absolute geluidsniveaus (ik weet op dit moment even niet wat die zijn, maar ik geloof om en nabij 0,2 dB).
Die grens ligt gewoonlijk dichter bij 1dB, kan wel lager worden (tot ~0.5dB  geloof ik) bij hoge geluidsdruk, maar menselijk onderscheid van 0.2dB lijkt me moeilijk.  (Wie weet wat training hier kan doen?)  Normale waarden zullen vast makkelijk te vinden zijn in één of ander handboek. 

Het verschil in dB niveau is juist zo'n onderscheid op "niet-relevant kenmerk" waar we het al eerder over hadden, maar dat weet je wel.  Btw puur speculatief kan ik me voorstellen dat een subliminaal dB-verschil nog wel de perceptie van andere 'kwalitatieve' eigenschappen kan beïnvloeden.




p.s. Linkje voor 0.5dB als verschil dat je nog net kunt waarnemen:
http://www.audiologieboek.nl/p/niveau2/hfd2/indexn2h2.htm
Zie paragraaf 2.3.1.6(2), Verschillen in luidheid.
De wet van Weber/Fechner die daar wordt besproken gaat trouwens niet helemaal op.