Aankondiging blinde test: High-end set vs. goedkope set - Luidsprekers gelijk

Started by Martijn M, August 14, 2012, 12:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78

Vond het een erg leuke test!

Frank en ik vonden het schokkend dat de verschillen zo klein waren :D
Beide hadden we dat niet verwacht, vooral na de eerste klanken uit de budget set.
Het klonk wat plat en verder weg. Zoals we beide hadden verwacht, appeltje eitje dachten we nog ;)

Vreemd genoeg is het blind luisteren toch totaal anders, en daarom ook een leuke verrassing wat uitkomst
betreft. Ik had eenmaal eerder een test met Keyser gedaan, en die was makkelijker dan deze.

Er zijn dus verschillen, maar ze zijn kleiner dan we beide dachten.

chansig

Ik heb zo'n Dynavox kastje waar je 2 sets op aan kan sluiten. Binnenwerk zijn dezelfde draadjes als in een versterker en een schakelknop. Bij een mogelijk volgende test wil ik die wel meenemen.

Even voor mijn financiele voorstellings vermogen. De Oppo kost 2500 en de rest?

Verders een leuke test...mogelijk een vervolg?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Het zou leuk zijn ook eens een systeem aan te pakken met een volwaardige DSP, wedden dat de blinde test een pak makkelijker zal zijn?

Feit is wel, wanneer de set zichtbaar is zijn voor jullie persoonlijk de verschillen groter. Misschien maakt net dat voor jullie het dan meer de moeite waard om toch net dat component te kiezen, en is de keuze verantwoord. Je geniet namelijk veel meer van de muziek.

Ik denk dat het gisteren of eergisteren was dat ik aan Frank de vraag stelde; Kan je eventueel aanvaarden dat de verschillen die jij waarneemt, er mogelijk niet effectief zijn?

Ik hoop dat je me nu iets meer kan volgen waarom ik die vraag stelde  ;)

koosnaampje-audiofiel

Klipsch, Denon.

frank2

Quote from: Timvg on August 15, 2012, 17:55:37
Hoi Frank

Ik bedoelde voor aanvang van de niet-blinde test, of pas voor aanvang van het blind vergelijk?

Groetjes

voor aanvang van niet blind luisteren, dus geheel in het begin
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Quote from: Timvg on August 15, 2012, 18:12:39
Het zou leuk zijn ook eens een systeem aan te pakken met een volwaardige DSP, wedden dat de blinde test een pak makkelijker zal zijn?

Feit is wel, wanneer de set zichtbaar is zijn voor jullie persoonlijk de verschillen groter. Misschien maakt net dat voor jullie het dan meer de moeite waard om toch net dat component te kiezen, en is de keuze verantwoord. Je geniet namelijk veel meer van de muziek.

Ik denk dat het gisteren of eergisteren was dat ik aan Frank de vraag stelde; Kan je eventueel aanvaarden dat de verschillen die jij waarneemt, er mogelijk niet effectief zijn?

Ik hoop dat je me nu iets meer kan volgen waarom ik die vraag stelde  ;)

zichtbaar of niet zichtbaar de verschillen waren hetzelfde, maar we hadden de pech dat dmv een munt bepaald werd welke set mocht spelen, en in de eerste sessie van 5x was dat 1x mijn set.  In de tweede sessie was dat gevarieerder. Het nadeel van deze test was duidelijk dat je niet kon omschakelen, waardoor je moest wachten, was het 1 knop omdraaien geweest hadden we waarschijnlijk alles goed gehad, neemt niet weg dat de verschillen minder groot waren dan wij hadden gedacht.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kjelt

Frank, als dit al zo'n klein verschil is mag ik dan aannemen dat netspanningssnoeren helemaal wegvallen in de marge of wil je die conclusie nog steeds niet trekken?

frank2

IK heb daar een andere mening over. Gezien de test die wij hier gedaan hebben ( test met Snowmaster) waren de verschillen zeker niet kleiner.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

Quote from: keyser on August 15, 2012, 17:26:27
Het was een gezellige en leerzame dag. We hebben één sessie van vijf trials afgewerkt en vervolgens heeft Frank nog drie trials met een ander nummer gedaan. Bij de eerste sessie deed Arjan ook mee. Het was de bedoeling dat ze de test individueel zouden doen, maar ze konden het niet laten hun ervaringen met elkaar te delen in de omschakelpauzes :p .

Bij de eerste sessie scoorden ze drie uit vijf goed. Bij de tweede sessie scoorde Frank alle drie keer goed. Op dat moment wilde Arjan eigenlijk graag de Anthem receiver wel eens beluisteren en Frank was volgens mij ook wel content met zijn drie uit drie score  ;D .
Leuk dat jullie dit gedaan hebben!  Aantal trials is wel errug weinig en gezien alle moeite om het gebeuren bij elkaar te krijgen is dat imho een beetje jammer.  Moeten we een collecte houden zodat keyser een schakelkastje kan aanschaffen?  Ik wil wel geloven dat het verschil bij direct schakelen iets duidelijker zou zijn.
3 uit 5 is een afgeronde 50% gokkans.
3 uit 3 is kans van 12.5%, ook niet echt klein.

Quote from: keyser on August 15, 2012, 17:26:27Aan het eind van de dag waren we het er wel over eens dat áls er al klankverschillen zijn, deze zich in de marge bevinden en dat deze eventuele klankverschillen de zeer grote verschillen in prijs eigenlijk niet rechtvaardigen.
Quote from: Timvg on August 15, 2012, 18:12:39Feit is wel, wanneer de set zichtbaar is zijn voor jullie persoonlijk de verschillen groter. Misschien maakt net dat voor jullie het dan meer de moeite waard om toch net dat component te kiezen, en is de keuze verantwoord. Je geniet namelijk veel meer van de muziek.
Voor mijzelf ben ik er allang achter dat dit inzicht juist een relaxed effect heeft voor relatief (te) dure aankopen.  Dan weet je iig zeker dat je het gewoon voor de leuk doet  :smile:

Overigens zegt Alan Parsons ook ergens (op zijn eigen site?) dat hedendaagse budget-setjes heel behoorlijk presteren.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

EJ

Inderdaad. Complimenten voor Frank dat hij het heeft aangedurfd! Resultaten zijn niet echt onverwacht (en inderdaad statistisch gezien nog niet relevant).

Martijn M

Die complimenten zijn wat mij betreft terecht. Ik ken mensen die een blinde test als deze - al hun grootspraak ten spijt - afwijzen omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Van Frank dacht ik dat hij de test (al maanden geleden heb ik deze test voorgesteld) op de lange baan schoof om van uitstel afstel te kunnen maken, maar na mijn herinnering van een paar dagen geleden was de afspraak van vandaag gauw gemaakt  :clapping: .


Deze foto is er een voor in het plakboek:


;D
Dutch & Dutch

Denon Focal

Respect om dit aan te durven, dan leg je je audiofiele ballen wel op het blok.
Voor mijn gevoel maken speakers het geluid maar dat de rest zo weinig invloed had ik niet verwacht.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

negotiata

Ik vind het leuk om te zien en horen dat mensen dit nog aandurven.

meeste "audiofielen" zouden dit blinde vergelijk niet aandurven.

Petje af mannen !
- To be or not to be, thats the question -

frank2

Quote from: Denon Focal on August 16, 2012, 00:51:00
Respect om dit aan te durven, dan leg je je audiofiele ballen wel op het blok.
Voor mijn gevoel maken speakers het geluid maar dat de rest zo weinig invloed had ik niet verwacht.

Laten we zeggen dat het verschil kleiner was dan wij hadden gedacht, neemt niet weg dat er wel duidelijk verschil was, het goedkope setje klonk vlakker, in het hoog niet zo verfijnd, maar in een blindtest waren deze eigenschappen moeilijk terug te halen.
Als ik bijv. 3 maand naar het Sony setje zou moeten luisteren zou ik echt geen muziek meer luisteren vanwege irritatie die ik nu niet heb. Als je puur naar de prijs kijkt, is de verhouding compleet zoek.

Ga straks de Anthem surr. reciever verder beluisteren vooral in stereo, kijken hoe goed die is.
Mocht dat op een level zijn als mijn VV, gaat deze eruit en komt de Anthem erin.

Als je een EV als een echte classe A zou hebben, zou het geheel waarschijnlijk grotere verschillen hebben opgeleverd, maar de test heeft wel mijn ogen en die van Arjan geopend.... Voor een beetje meer verfijnd geluid moet je gewoon 1000% meer betalen... (ja 1000%)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Staaled

Leuk en interessant om te volgen. Petje af voor de heren. :thumbs-up:

Dat het verschil als klein ervaren wordt verbaast mij niet eens zo zeer.
Ik heb ooit een Linn Classik ,Mk1, op een set Wilson Audio Maxx2 gehoord en was ook verrast door de kwaliteit.

Dat er derhalve een fors prijskaartje aan kleine(re) stappen hangt, so be it.
Wel wil ik er nog bij aantekenen dat naar mijn ervaring de wegen scheiden indien er harder wordt gedraaid dan normaal luisterniveau.
De betere set klinkt dan rustiger ,blijft transparant,en heeft tegelijktertijd meer dynamiek. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

negotiata

Quote from: Hipster on August 16, 2012, 09:20:18
Leuk en interessant om te volgen. Petje af voor de heren. :thumbs-up:

Dat het verschil als klein ervaren wordt verbaast mij niet eens zo zeer.
Ik heb ooit een Linn Classik ,Mk1, op een set Wilson Audio Maxx2 gehoord en was ook verrast door de kwaliteit.

Dat er derhalve een fors prijskaartje aan kleine(re) stappen hangt, so be it.
Wel wil ik er nog bij aantekenen dat naar mijn ervaring de wegen scheiden indien er harder wordt gedraaid dan normaal luisterniveau.
De betere set klinkt dan rustiger ,blijft transparant,en heeft tegelijktertijd meer dynamiek. :music:

Hoe vaak luisteren de doorsnee muziekluisteraars zo hard ?

Gabbers en house liefhebbers daargelaten ?
- To be or not to be, thats the question -

Martijn M

De Sony levert om en nabij 70 watt - meer dan voldoende om zeer luid te spelen met luidsprekers met een modaal rendement.
Dutch & Dutch

Former member 78

Als je puur naar het wattage kijkt moet dat idd voldoende zijn.

Mijn Luxman geeft maar 2x20 @8Ohm, en die komt zelfs nooit op ''12uur''

Dirk

Quote from: frank2 on August 16, 2012, 08:09:56
...
Als ik bijv. 3 maand naar het Sony setje zou moeten luisteren zou ik echt geen muziek meer luisteren vanwege irritatie die ik nu niet heb.
...
dit blijf ik na wat je zelf hebt "ontdekt" toch een boude stelling.
hoe kan je die conclusie zo stellig neerzetten als je het niet aan den lijve probeert ?

fyi : ik luister hier intussen al bijna 2 maanden naar een Sony integrated (van '76) en het heeft nog nooit zo goed geklonken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Markus2

Klasse A is anders vanwege een hogere ruststroom instelling. Echter de mythe aangaande klankverschillen t.a.v. andere schakelprincipes is gebakken lucht, ondanks geen crossoververvorming.

Groet. Markus2
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

erik s.

Quote from: Markus2 on August 16, 2012, 13:43:31
Klasse A is anders vanwege een hogere ruststroom instelling. Echter de mythe aangaande klankverschillen t.a.v. andere schakelprincipes is gebakken lucht, ondanks geen crossoververvorming.

Groet. Markus2
bij klasse A wordt inderdaad de lucht gebakken, maar er is gelukkig nog meer dan een fikse rekening ivm het verbruik.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Staaled

Quote from: Negotiata on August 16, 2012, 10:54:35
Hoe vaak luisteren de doorsnee muziekluisteraars zo hard ?

Gabbers en house liefhebbers daargelaten ?
Hiero  toch wel regelmatig :lookaround:,en muziek kent al langer diep laag en dynamiek dan sinds er een beat onder zit. ;)

Quote from: keyser on August 16, 2012, 10:59:59
De Sony levert om en nabij 70 watt - meer dan voldoende om zeer luid te spelen met luidsprekers met een modaal rendement.
@ ? % THD.

Dynamiek vergt reserve, zeker als je al luid speelt.
En er zijn ook zat luidsprekers minder modaal in deze.


Quote from: ArjanR1 on August 16, 2012, 11:38:51
Als je puur naar het wattage kijkt moet dat idd voldoende zijn.

Mijn Luxman geeft maar 2x20 @8Ohm, en die komt zelfs nooit op ''12uur''
De Watt=Watt discussie (denk gaarne even een streepje door = teken , krijg ik nl niet ingetypt  ;D)daargelaten kan dit verscheiden redenen hebben.
Potmeter amp ,rendement LSers,luisterruimte en -positie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Quote from: erik s. on August 16, 2012, 13:45:15
bij klasse A wordt inderdaad de lucht gebakken, maar er is gelukkig nog meer dan een fikse rekening ivm het verbuik.

Geachte,

Zoals?

Groet. Markus2
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Former member 78