Aankondiging blinde test: High-end set vs. goedkope set - Luidsprekers gelijk

Started by Martijn M, August 14, 2012, 12:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Zorg er ook voor dat het volume en postprocessing etc. gelijk staat, dit doe je door een set op de linkerspeaker aan te sluiten en de andere set op de rechter en dan een mono geluidssignaal aanbieden. Op dat moment moet het volume, bass, treble, etc zo gelijk mogelijk gezet worden anders kun je een vergelijk al helemaal niet maken want dan zijn andere factoren belangrijk. Eigenlijk had ik zelf liever een test gezien van bv alleen de versterker als variabele te nemen want nu zijn er zoveel variabelen die je vervangt.

Maro

Quote from: Kjelt on August 15, 2012, 13:32:54
Zorg er ook voor dat het volume en postprocessing etc. gelijk staat, dit doe je door een set op de linkerspeaker aan te sluiten en de andere set op de rechter en dan een mono geluidssignaal aanbieden. Op dat moment moet het volume, bass, treble, etc zo gelijk mogelijk gezet worden anders kun je een vergelijk al helemaal niet maken want dan zijn andere factoren belangrijk. Eigenlijk had ik zelf liever een test gezien van bv alleen de versterker als variabele te nemen want nu zijn er zoveel variabelen die je vervangt.

Maar dan nog. Als je deze sets om deze kleine pietluttigheden niet uit elkaar kunt houden.... Dan kun je toch wel spreken van 'high end' bestaat niet.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Martijn M

De heren zitten te luisteren. Mijn setje kostte nieuw om en nabij 500 euro.
Dutch & Dutch

chansig

Ik dacht...laat ik het ruim nemen.. :D

Zweten of niet..met dit weer een audio vegelijk gaan doen: bikkels.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

contour3.0

Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

treky22

Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

chansig

Quote from: frank2 on August 15, 2012, 16:12:51
SCHOKKENDE RESULTATEN.....

Gevaar is dat ik grappen ga maken die vooruit lopen op de ervaringen. Dus ik wacht rustig de verslagen af.

Ik hoop dat het bovenal gezellig is geweest.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: treky22 on August 15, 2012, 16:22:26
Kan ik mijn interesse voor Usher ook wel laten vliegen  :laugh: :P

De test was met dezelfde speakers...
Maar ik denk dat de verschillen schokkend zijn ;D
Significant gewoon...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

neptune

Ja het zal toch er wel weer op neer komen dat de luidsprekers het geluid voor het grootste gedeelte bepalen...
Maar ja op dit forum zal men toch meer hechten aan welke speler en versterker etc., dat wordt nu vast ontkracht...

Een leukere test was geweest dure luidsprekers versus goedkopere, wellicht iets te voorspelbaar  :tongue2:
zet hier iets neer

frank2

@trek22: de speakers zijn het allerbelangrijkste van de set dat is vandaag echt wel bewezen.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Martijn M

Het was een gezellige en leerzame dag. We hebben één sessie van vijf trials afgewerkt en vervolgens heeft Frank nog drie trials met een ander nummer gedaan. Bij de eerste sessie deed Arjan ook mee. Het was de bedoeling dat ze de test individueel zouden doen, maar ze konden het niet laten hun ervaringen met elkaar te delen in de omschakelpauzes :p .

Bij de eerste sessie scoorden ze drie uit vijf goed. Bij de tweede sessie scoorde Frank alle drie keer goed. Op dat moment wilde Arjan eigenlijk graag de Anthem receiver wel eens beluisteren en Frank was volgens mij ook wel content met zijn drie uit drie score  ;D .

Bij een blinde test is het belangrijk de niveaus gelijk te maken. Als de ene set op standje twee staat en de andere heeft de volumeknop op standje tien, dan is het duidelijk dat je zult horen dat de ene set luider gaat dan de ander, en dus hoor je dan verschillen tussen de sets. Het plan was om de uitgangsniveaus gelijk te maken door een testtoon van 1 khz af te spelen via de cd-speler en de AC-uitgangsspanning van de versterker te meten. Dit ging op de een of de andere manier niet helemaal lekker. De testtoon van een test-cd van Frank bevatte een hoorbare zweving en de gemeten spanning was niet eenduidig. Vervolgens heb ik testtonen van het net gedownload en deze wilden we op een schijfje branden. Maar de laptop herkende het schijfje niet, dus op een zeker moment besloten we dan maar gewoon te beginnen. We hebben de uitgangsspanningen van de beide versterker zo goed mogelijk gelijk gemaakt op basis van de onbetrouwbare metingen. Aan het eind van de dag had ik het idee dat de goedkope set misschien een klein tikje luider stond, maar ik kan me vergissen. De niveaus lagen zonder meer dicht bij elkaar, maar ik betwijfel of het binnen 1 dB was. 

Het niet exact gelijk zijn van de niveaus maakt het makkelijker verschillen te horen. Daarentegen duurde het omschakelen in de eerste sessie telkens toch wel om en nabij twee minuten, in de tweede sessie (waaraan alleen Frank deelnam) werd ik bij het omschakelen geholpen door Arjan, dus duurde het omschakelen misschien ongeveer een minuut. Eigenlijk zijn zowel twee minuten als één minuut wat aan de lange kant. Het lijkt mij de moeite waard om de test nog eens te herhalen met behulp van een schakelbox, zodat instantaan omgeschakeld kan worden, zonder noemenswaardige vertraging. Dan moeten we ook zorgen dat we de uitgangsniveaus gelijk zijn binnen de hoorbaarheidsgrenzen m.b.t. verschil in absolute geluidsniveaus (ik weet op dit moment even niet wat die zijn, maar ik geloof om en nabij 0,2 dB).


Aan het eind van de dag waren we het er wel over eens dat áls er al klankverschillen zijn, deze zich in de marge bevinden en dat deze eventuele klankverschillen de zeer grote verschillen in prijs eigenlijk niet rechtvaardigen.
Dutch & Dutch

frank2

Even een paar foto's:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Ik denk niet zo'n wereldschokkende ontdekking ;D
Frank wordt ook ouder ;D

Maar het verschil is in ieder geval te horen. Daar ging het om.

Wel heel dapper jongens!! Chapeau.
Ik ben benieuwd naar de commentaren van Frank en Arjan.
En de gebruikte Zonie apparatuur...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Quote from: frank2 on August 15, 2012, 17:32:37
Even een paar foto's:

Ik zou jullie blind ook niet herkennen, maar Ik heb even mijn masker afgezet en herken jullie meteen! ;D
Hoe hard stond het volume overigens?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

Normaal luisterniveau, maar je moest wel iets harder praten dan normaal.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Martijn M

Voor aanvang van de test heb ik mijn setje opgesteld. Toen hebben we eerst niet-blind vergeleken. Arjan en Frank hoorden/ervoeren duidelijke verschillen met de set van Frank, maar merkten wel op dat ze een groter verschil verwacht hadden.

De gebruikte componenten:

Versterker: Sony TA-FB 930R QS
Bron: Samsung DVD-S224
Interlink: 'Dropveter'
Luidsprekerkabel: Bi-wired met vier verschillende soorten kabel, waar onder twee stukken 4mm^2 luidsprekersnoer, een oude MIT ZAPP en lampesnoer.
Stekkerblok: Oud lelijk ding van Frank
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Quote from: frank2 on August 15, 2012, 17:38:15
Normaal luisterniveau, maar je moest wel iets harder praten dan normaal.

Maar wat vind jij er van Frank?
Ik ken je al een tijdje en heb heel goed een idee hoe jij luistert en interpreteert.
Je wordt hoog ingeschat wat dat betreft... Je kan wel luisteren.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

Een zeer leuke en interessante dag is het geworden. Mijn set welbekend tegen een sony versterker en samsung dvd speler van 8 jaar oud, verschillende speakerkabels en dropveters, een in elkaar geflanst stekkerblok met een dun draadje zelf gemakt met 4 stekkergaten.
Van te voren eerst 1 a 2 nummers op de sony beluisterd en op mijn set. Was er verschil? Ja er was verschil, het geluid van de sony was vlakker, minder bas, wat hardheid in het hoog.

Totale prijs rond 500 euro totaal, mijn set het 10 voudige of zoiets...

Hoorde ik in de blindtest verschil, bij de eerste sessie van 5 kwam mijn Belles maar 1x aan de beurt, en de laatste 2 keer hadden wij het fout. Daarna heb ik met andere muziek nogmaals gedaan. De eerste keer was dire straits de tweede keer alison krauss.


Wel is blind testen aanmerkelijk moeilijker dan ik had verwacht, de verschillen zijn er wel maar benoem ze maar na een pauze van 2 minuten, best wel moeilijk. Het schokkende is wel dat de verschillen niet echt groot waren, hoorbaar en bij veel muziek zal het sony setje je misschien gaan ergeren, maar geen  echt grote verschillen. Volgens mij was het niveau ( geluid) van beide sets wel gelijk ik hoorde geen verschil.

We hebben ook nog even de Anthem alleen op mijn set gezet in stereo, daarna met mijn EV erbij, ja er zit verschil in, maar weer niet erg groot.

Arjan en ik moeten wel onze gedachtengang aanpassen, er is verschil maar voor dat beetje verschil (wat dan beter/mooier is) betaal je wel meteen 200% meer geld voor, of dat het waard is is de vraag die eenieder voor zichzelf moet bepalen, wel zou ik heel voorzichtig zijn om een andere versterker die dan net 1000 euro duurder is te kopen en van te voren uitgebreidt testen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Timvg

Quote from: keyser on August 15, 2012, 17:40:00
Voor aanvang van de test heb ik mijn setje opgesteld. Toen hebben we eerst niet-blind vergeleken.

De volume bepaling werd toch hierna gedaan hopelijk? Als er één set reeds luider speelde en er daarna niks gewijzigd is..

Geen afbraak aan de test btw, leuk dat jullie het gedaan hebben!

frank2

Volume is voor aanvang met een multimeter en test cd ingesteld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Timvg

Hoi Frank

Ik bedoelde voor aanvang van de niet-blinde test, of pas voor aanvang van het blind vergelijk?

Groetjes

Martijn M

Quote from: Timvg on August 15, 2012, 17:50:05
De volume bepaling werd toch hierna gedaan hopelijk? Als er één set reeds luider speelde en er daarna niks gewijzigd is..

Geen afbraak aan de test btw, leuk dat jullie het gedaan hebben!

De kennismakingssessie hebben we gedaan zonder vooraf ingestelde niveaus; dus gewoon muziekje opzetten en de volumeknop opendraaien tot een prettig niveau.

Voor de duidelijkheid, er zijn aanwijzingen dat Frank verschillen hoorde, maar statistisch gezien scoorde hij (nog) niet heel sterk. Er zijn meer trials voor nodig om daar zekerheid over te krijgen. Als hij werkelijk verschillen hoorde vandaag, is het niet uit te sluiten dat deze worden veroorzaakt door kwantitatieve verschillen, i.e. een verschil in absoluut geluidsniveau. Daarom zou ik de test graag eens herhalen, maar dan met een goede schakelkast en  voldoende gelijk gemaakte niveaus.

Dat Frank goed kan luisteren heb ik overigens al eens eerder gemerkt, toen hij zeer kleine aanpassingen die ik deed met de equalizer goed wist te benoemen. Maar ook Arjan kan luisteren, heb ik gemerkt tijdens het blinde luidsprekervergelijk waarnaar ik in de openingspost van dit topic een linkje heb geplaatst.
Dutch & Dutch