Aankondiging blinde test: High-end set vs. goedkope set - Luidsprekers gelijk

Started by Martijn M, August 14, 2012, 12:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Een paar maanden geleden heb ik samen met ArjanR1 een blinde test tussen luidsprekers gedaan. Zie HIER. Dat was voor herhaling vatbaar! Morgen staat een blinde test gepland bij Frank2 thuis. ArjanR1 zal daar ook bij aanwezig zijn. Het is de bedoeling om de set van Frank te vergelijken met een goedkoop setje dat ik mee zal nemen. Het zal gaan om de complete set van Frank, dus incl. de speciale stroomtoevoer en dergelijke. De goedkope set zal worden aangesloten op een simpel stekkerblok, waarvan de stekker in een 'gewoon' stopcontact gestoken zal worden, dus zonder de Snowmasterstroom.

Een foto van Franks set (volgens mij niet volledig up-to-date):


De goedkope set die ik zal meenemen bestaat uit een Sony versterker van eind jaren '90. Deze heeft volgens mij 800 gulden gekost. De bron is een oude Samsung DVD-speler. Deze is van rond het jaar 2000 en kostte toen volgens mij om en nabij 150 euro. Dat was op dat moment een van de goedkoopste spelers op de markt. De kabels zullen een allegaartje zijn: de interlink is een 'dropveter', de luidsprekerkabels zijn van simpel dik koperdraad.



Om discussie vooraf te voorkomen, sluit ik het topic even tot na de test. EDIT: sluiten kan blijkbaar niet. Nou mensen, aub geen discussie starten :P .
Dutch & Dutch

Maro

Ga ik volgen natuurlijk. Heb het maar druk met al die vergelijken de laatste tijd.  :popcorn:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

chansig

Leuk...jammer dat het te ver weg is, anders had ik graag aangeschoven. Enig idee hoe je de test zo "blind" mogelijk laat verlopen ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Om het blind te laten verlopen zijn slaapmaskers beschilkbaar en heeft Keyser een schema uitgewerkt wat neerkomt op ongeveer 7 a 10 keer luisteren zonder dat je weet welke set aanstaat.

De resultaten zullen hier gepost worden.

Bijna 1 jaar geleden vlgs mij heb ik dit al een keer afgesproken en nu is het dan zover.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Leuk dat je eraan mee wilt werken..Wat verwacht je ervan ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Vooruit gezegd, morgen gaat het gebeuren: er is een verschil dat geeft zelfs Keyser wel toe, alleen hoe groot is het verschil dat is meer de vraag.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Duidelijk hoorbaar verschil. (anders verkoop ik maar mijn set en ga 3 weken ervan op vakantie  ;D ;D)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

 :D

Veel plezier morgen..ik ben benieuwd hoe groot de verschillen zullen zijn.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Dutch & Dutch


Former member 78

Quote from: frank2 on August 14, 2012, 16:26:33
Duidelijk hoorbaar verschil. (anders verkoop ik maar mijn set en ga 3 weken ervan op vakantie  ;D ;D)

Ik ook!
En op de terugweg direct langs de MM voor een Bose setje :D


EJ


frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Ik zou liever zien dat je een hedendaagse 'instap' set zou vergelijken met Frank z'n set om het vergelijk enigsinds te rechtvaardigen.
Ik bedoel te zeggen, hoe betrouwbaar is bv een 10-15 jaar oude bron (lens slijtage etc) idem van versterker (component slijtage, toleranties die achteruit gaan met de jaren).
Of is dit ook de insteek van het vergelijk?

Leuke test, veel plezier vandaag.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Quote from: Kingpin on August 15, 2012, 10:08:57
Ik zou liever zien dat je een hedendaagse 'instap' set zou vergelijken met Frank z'n set om het vergelijk enigsinds te rechtvaardigen.
Ik bedoel te zeggen, hoe betrouwbaar is bv een 10-15 jaar oude bron (lens slijtage etc) idem van versterker (component slijtage, toleranties die achteruit gaan met de jaren).
Of is dit ook de insteek van het vergelijk?

Leuke test, veel plezier vandaag.

Aha, dus een set van enkele jaren oud speelt altijd slechter dan nieuw fris spul, omdat het
niet versleten is?

Kingpin

Quote from: ArjanR1 on August 15, 2012, 10:16:54
Aha, dus een set van enkele jaren oud speelt altijd slechter dan nieuw fris spul, omdat het
niet versleten is?
Absoluut niet!
Wat ik bedoel te zeggen is dat je nu een oude budget set gaat vergelijken tov een vrij nieuwe high-end set.
Weet je dan zeker dat de 'oude' set in topconditie is om een eerlijk vergelijk aan te gaan, anders heeft het geen zin.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lion of Judah

Een set van enkele jaren geleden niet, daar mag je van aannemen dat die in goede conditie verkeerd. Maar een versterker uit de jaren '90? Meet de Uf waarde van de elco's maar eens voor de gein.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Martijn M

Ik ga ervan uit dat de apparatuur die ik meeneem van voldoende niveau is. Mochten er vanmiddag duidelijke verschillen geconstateerd worden, dan kan het interessant zijn de apparatuur te checken.
Dutch & Dutch

Kingpin

Quote from: keyser on August 15, 2012, 10:48:54
Ik ga ervan uit dat de apparatuur die ik meeneem van voldoende niveau is. Mochten er vanmiddag duidelijke verschillen geconstateerd worden, dan kan het interessant zijn de apparatuur te checken.
Ben ook benieuwd, persoonlijk denk ik dat het geluidsverschil niet in verhouding staat met het prijsverschil, maar verschillen zullen er wel degelijk zijn en met name het onder controle houden van de grote Ushers denk ik.

Ik verwonder me ook vaak hoe goed het Pioneer setje klinkt bij m'n ouders, als ik dit vergelijk met de kosten van mijn set.

Leuke test.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Quote from: Kingpin on August 15, 2012, 11:09:09
Ben ook benieuwd, persoonlijk denk ik dat het geluidsverschil niet in verhouding staat met het prijsverschil, maar verschillen zullen er wel degelijk zijn en met name het onder controle houden van de grote Ushers denk ik.

Ik verwonder me ook vaak hoe goed het Pioneer setje klinkt bij m'n ouders, als ik dit vergelijk met de kosten van mijn set.

Leuke test.

Ik verwacht ook duidelijke verschillen maar ik denk wel dat het niet in verhouding staat tot de prijs. Om een beetje meer kwaliteit te krijgen moet je meestal 2x zoveel betalen.

Ook nu weer, de Dac van de Anthem die hier staat is dusdanig goed dat hij bijna de Oppo Dac+TUC evenaart.
Af en toe denk ik wel eens ik ben hartstikke gek (vlgs. mijn vrouw al jaren) Maar heb nu ook zo'n Boxee Box streamend van HD komt akelig dicht in de buurt mbv de anthem dac bij mijn dure Oppo qua geluid dan.

Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen werd het hier geheel anders..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Lion of Judah

Veel (luister)plezier in ieder geval maar dat zal wel goedkomen :pompom:
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Former member 78


chansig

Quote from: frank2 on August 15, 2012, 11:16:35
Ik verwacht ook duidelijke verschillen maar ik denk wel dat het niet in verhouding staat tot de prijs. Om een beetje meer kwaliteit te krijgen moet je meestal 2x zoveel betalen.

Ook nu weer, de Dac van de Anthem die hier staat is dusdanig goed dat hij bijna de Oppo Dac+TUC evenaart.
Af en toe denk ik wel eens ik ben hartstikke gek (vlgs. mijn vrouw al jaren) Maar heb nu ook zo'n Boxee Box streamend van HD komt akelig dicht in de buurt mbv de anthem dac bij mijn dure Oppo qua geluid dan.

Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen werd het hier geheel anders..

Dan zou het verschil vanmiddag dus heeel erg groot moeten zijn. De set van Keyser koste nieuw...1000 euro ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.