blindtest audio

Started by THX-UltraII, August 9, 2012, 16:11:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:22:51
Je suggereert dat ik beweer dat het een probleem van de statistiek is, maar dat is niet zo. Naja, jij bent van de statistiek, dus ik laat 't verder maar aan jou. Mijn vriendinnetje in epidemioloog en zij noemt dat soort zaken volgens mij confounders. Ze gebruikt de statistiek juist om de invloed van confounders te beperken.
Ik meende duidelijk te lezen dat jij beweerde dat ik het vanuit de statistiek benaderde terwijl het mij om de causale relatie ging.  Dit slechts om aan te geven dat ik je geen uitspraken toeschreef.

Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:22:51Wat betreft het relais heb je gelijk, maar de discussie dwaalt naar mijn mening wel af naar mierenneukniveau :D .
Alle begrip daarvoor maar bij 'metingen aan mensen' is het wel een ervaringsfeit dat dit soort dingen veel vaker opspelen dan verwacht.  Het is toch wat minder simpel dan een SPL meting.

Martijn M

Het probleem van je voorbeeld kan worden ondervangen met statistiek. Mijn punt was dat je een vergelijkbaar probleem (het relais) bij een experiment bij de bron moet aanpakken. Hoe dan ook (als ik 'anyway' zeg, krijg ik de anywaypolitie achter me aan), volgens mij zitten we nu wel voldoende op dezelfde lijn  :pompom: .
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Jullie zijn eruit nu?
Dus compleet blind testen?
Dus ook niet weten of er uberhaupt iets veranderd is in de set...
Het wordt steeds moeilijker de uitdaging, maar vooruit. Lets do it!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rusher

Steeds moeilijker, maar misschien zijn de uitkomsten des te mooier?!

Martijn M

Overmorgen doen ArjanR1, Frank2 en ik een test tussen een complete high-end set en een budget-set. Alleen de luidsprekers zullen gelijk zijn. Ik heb er zin in!
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:54:48
Overmorgen doen ArjanR1, Frank2 en ik een test tussen een complete high-end set en een budget-set. Alleen de luidsprekers zullen gelijk zijn. Ik heb er zin in!

Vet!
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

#106
Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:46:25Hoe dan ook (als ik 'anyway' zeg, krijg ik de anywaypolitie achter me aan), volgens mij zitten we nu wel voldoende op dezelfde lijn  :pompom: .
Dat is funest voor de discussie maar ik zal het voor deze ene keer door de vingers zien  :xmas:

Rusher

Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:54:48
Overmorgen doen ArjanR1, Frank2 en ik een test tussen een complete high-end set en een budget-set. Alleen de luidsprekers zullen gelijk zijn. Ik heb er zin in!

Verplichte kost om ons daarna in te lichten over jullie resultaten. Succes mannen!  :thumbs-up:

Peerless Monster

Quote from: Rusher on August 13, 2012, 21:58:25
Verplichte kost om ons daarna in te lichten over jullie resultaten. Succes mannen!  :thumbs-up:

Sommigen hebben dat niet nodig ;D.
Anyway...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Quote from: keyser on August 13, 2012, 21:54:48
Overmorgen doen ArjanR1, Frank2 en ik een test tussen een complete high-end set en een budget-set. Alleen de luidsprekers zullen gelijk zijn. Ik heb er zin in!

Leuk en mn top van Frank dat hij hier aan meedoet.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Arjan en Frank hebben er vertrouwen in. Ik heb geen idee wat de uitslag zal zijn, het zou me hooguit een beetje verbazen als er wel degelijk een verschil gehoord wordt. Ik denk echter wel dat het hen op hun beurt zal verbazen hoe moeilijk het nog zal zijn en dus hoe klein die eventuele verschillen zijn ;D .
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Quote from: keyser on August 13, 2012, 22:05:09
Arjan en Frank hebben er vertrouwen in. Ik heb geen idee wat de uitslag zal zijn, het zou me hooguit een beetje verbazen als er wel degelijk een verschil gehoord wordt. Ik denk echter wel dat het hen op hun beurt zal verbazen hoe moeilijk het nog zal zijn en dus hoe klein die eventuele verschillen zijn ;D .

Ergens heb ik ook dat idee.
Maar toch blijven mijn hersenen zeggen dat je die verschillen hoort zonder dat je de apparatuur ziet...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

THX-UltraII

Quote from: Bas Akkerman on August  9, 2012, 21:55:56
Nou, als het op prijs wordt gesteld wil ik ook graag mee doen!
toegevoegd als reserve

THX-UltraII

Quote from: Zymotic on August  9, 2012, 22:24:04
lijkt me heel interessant, dus bij deze. En Als er nog plaats over is, dan plus 1.
toegevoegd als reserve

THX-UltraII

Quote from: Willy de Woofer on August  9, 2012, 22:52:33
Ik wil mij graag opgeven.

Practisch gezien zou ik er vanuit gaan dat er altijd een paar mensen niet blijken te kunnen, om wat voor reden dan ook.
Daarom zou ik werken met een lijst van 20 deelnemers.

Wil
toegevoegd als reserve

THX-UltraII

Quote from: Peerless Monster on August 13, 2012, 15:08:10
Ik lever de electrostaten (en daar hoor je echt alles op!).
Daarnaast moet er duidelijk gaan worden wat er getest gaat worden.
Kabels vind ik minder interessant.
We moeten groots beginnen, dus verschillen in een goedkope discman en dure CD-speler?
Ik zei al ik heb nogal wat tweaks die we kunnen testen (lijkt me wel grappig), zoals een Gryphon toongenerator...
ik ben ervoor dat we het niet te complex maken om duidelijk eea. te kunnen aantonen. Dus 1 test goedkope discman+dure cd-speler en andere test goedkope instap alles-in-1-AVR en dure stereo eind/voorversterker.

THX-UltraII

Quote from: Klinkt Beter on August 13, 2012, 15:28:52
goed is, eerst niet-blind te trainen, desnoods achter een gordijn, maar wel benoemen dit is a of dit is b

een paar keer herhalen tot de kandidaten trained zijn
ze moeten de verschillen eerst in kaart brengen in hun mindmap

en dan volledig blind, iets laten spelen en laten benoemen door kandidaten of het A of B is

zonder training vooraf is een test belachelijk, we hebben dit in onze 432 Hz vs 440 Hz workshops duidelijk gemerkt
ze moeten eerst de verschillen leren ervaren, alvorens ze het correct ook blind kunnen benoemen


veel success met de test
dit vind ik echt pure onzin maar we kunnen het doen. Waarom wil jij er eigenlijk niet bij zijn??

THX-UltraII

Quote from: Bas Akkerman on August 13, 2012, 15:30:21
Mij maakt het niet uit naar welke verschillen ik ga luisteren. Ik ben gewoon benieuwd of ik blind überhaupt verschillen kan horen!
dat moet idd de insteek zijn.

THX-UltraII

Quote from: Peerless Monster on August 13, 2012, 21:48:35
Jullie zijn eruit nu?
Dus compleet blind testen?
Dus ook niet weten of er uberhaupt iets veranderd is in de set...
Het wordt steeds moeilijker de uitdaging, maar vooruit. Lets do it!
Ja, compleet blind testen. Geen moeilijk gedoe met voorluisteren of wat dan ook

Peerless Monster

Quote from: THX-ultraII on August 14, 2012, 09:30:08
Ja, compleet blind testen. Geen moeilijk gedoe met voorluisteren of wat dan ook

Is geen moeilijk gedoe, is alleen de opzet van een test.
Compleet blind luisteren is echt erg moeilijk...
Ik weet niet of jij in de slaapkamer de lichten uit doet? ;D ;D ;D

Maar de test lijkt me duidelijk. Eerst heel simpel lijkt mij ook de beste.
Dan weet iedereen waar hij (zij) aan toe is...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bas Akkerman

Hoe staat het met de planning voor de test...?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on October 13, 2012, 13:19:50
Hoe staat het met de planning voor de test...?
Niet gebeurd?

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on December  8, 2012, 17:54:12
Niet gebeurd?
Nope... nog niet in ieder geval. Welkom terug (ook al weet ik dat je misschien niet zit te wachten op dat soort "in memoriam-uitspraken";)).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2012, 18:40:36
Nope... nog niet in ieder geval. Welkom terug (ook al weet ik dat je misschien niet zit te wachten op dat soort "in memoriam-uitspraken";)).
no problemo  ;D