Yippie

Author Topic: Virtual reality in games dichterbij gekomen  (Read 13514 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Erik

  • HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 25136
  • Total likes: 289
  • Gender: Male
Virtual reality in games dichterbij gekomen
« on: August 5, 2012, 18:36:56 »
http://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-step-into-the-game

Iemand heeft een nieuw concept bedacht voor een betaalbare en werkende VR bril. John Carmack is al razend enthousiast en heeft Doom3 al omgezet. Nu eens geen scherm wat ver voor je zweeft maar eidelijk iets wat je hele blikveld in beslag neemt en je dus in de game trekt. Je kan je zelfs al inschijven om een preview model te krijgen of het project te steunen. Ziet er in ieder geval veel belovend uit.  8)
« Last Edit: August 5, 2012, 18:39:39 by Erik »
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- Winston Churchill

Offline aMUSEd

  • junior
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+10)
  • Posts: 4851
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #1 on: August 5, 2012, 21:11:09 »
Gaaf zeg. Alhoewel ik niet helemaal begrijp wat er nu zo bijzonder aan is en waarom dit nu pas mogelijk is.
Eigenlijk had ik 10 jaar geleden al een degelijke virtual reality ervaring verwacht.

Een combinatie van virtual en augmented reality lijkt mij DE toekomst voor bepaalde gamegenres (FPS/TPS/Adventures/racers/puzzel). Maar het moet verder gaan dan een bril met headtracking. (voor een shooter hoort er natuurlijk een guncon-achtig apparaat bij ;D).

Offline Erik

  • HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 25136
  • Total likes: 289
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #2 on: August 5, 2012, 22:09:22 »
Vooral de prijs lijkt mij leuk, een paar honderd euro, nu de resolutie nog iets omhoog.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- Winston Churchill

Offline aMUSEd

  • junior
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+10)
  • Posts: 4851
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #3 on: August 6, 2012, 00:32:54 »
De prijs is inderdaad niet verkeerd als het apparaat zo'n goede game-ervaring geeft.
Tja, waarom die 'lage' resolutie.. zeker voor zo'n extreem korte kijkafstand lijkt me een hoge resolutie noodzakelijk.

Offline Erik

  • HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 25136
  • Total likes: 289
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #4 on: August 6, 2012, 00:55:24 »
Hij is laag, maar ook niet zo laag gelukkig was vroeger met de VR1 320x200 per oog dat is pas laag ;D
Maar ik vind resolutie overrated de immersie dat is wat geldt. Al die goed is dan ga je op in het spel dat je overal beeld ziet, hersens passen zich snel aan hieraan. Maar het voelt wat weinig nu zo van dat moet vast hoger kunnen ;D maar hiervoor doe ik het al, zit er soms zelfs aan te denken om zo'n kit voor 300 dollar te bestellen.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- Winston Churchill

Offline VlisChris

Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #5 on: August 6, 2012, 01:46:18 »
Ik zie een toekomst voor een virtual reality world wide web opkomen :)
De groeten.

Offline aMUSEd

  • junior
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+10)
  • Posts: 4851
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #6 on: August 6, 2012, 22:06:55 »
Hij is laag, maar ook niet zo laag gelukkig was vroeger met de VR1 320x200 per oog dat is pas laag ;D
Maar ik vind resolutie overrated de immersie dat is wat geldt. Al die goed is dan ga je op in het spel dat je overal beeld ziet, hersens passen zich snel aan hieraan. Maar het voelt wat weinig nu zo van dat moet vast hoger kunnen ;D maar hiervoor doe ik het al, zit er soms zelfs aan te denken om zo'n kit voor 300 dollar te bestellen.
Eens, resolutie is niet wat de ervaring bepaalt zolang het maar niet in de weg staat van.
Ik merk wel dat ik gewend ben geraakt aan hoge resolutie textures. Vooral wanneer ik een oud spel opnieuw speel valt me dit op.

Moet zeggen dat ik er ook over na heb gedacht om zo'n kit te kopen maar ik geloof niet dat ik er nu zoveel aan heb. Daarbij zal de prijs mogelijk tzt nog lager worden van het finale product en heb ik op dat moment een beter beeld van de spellen die het (gaan) ondersteunen.

Offline Erik

  • HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 25136
  • Total likes: 289
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #7 on: August 7, 2012, 00:21:52 »
Vraag me af hoor denk eerder dat die duurder wordt. Maar dan krijg je ook een verbeterd model.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- Winston Churchill

Offline Thunder

Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #8 on: August 7, 2012, 09:08:03 »
Dit heb ik een 10 jaar geleden als eens meegemaakt met een oude versie van doom en/of consorten. Je had een soort puck in je handen, waarmee je kon "lopen" en je gun kon draaien. Voor de rest moest je je blikveld inderdaad aanpassen door je hooft te draaien. Was op zich een mooie manier van gamen, alleen zaten er best wat nadelen aan. De kabels draaien om je lichaam, waardoor je verplicht op een gegeven moment moet terug draaien. Je lichaam raakt in de war, want je hele beeld beweegt, maar je lichaam staat stil. Je kan lang niet zo snel draaien als met een muis-tobo combo. Richten is een grotere uitdaging.

Als ze deze uitdagingen kunnen tackelen is het zeker een leuke toepassing voor de toekomst. Als deze problemen nog aanwezig zijn, zal het geknoei in de marge blijven. De VR-setups verdwenen destijds ook redelijk snel uit de arcades.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Offline FvP

Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #9 on: August 7, 2012, 09:24:02 »
Dit heb ik een 10 jaar geleden als eens meegemaakt met een oude versie van doom en/of consorten. Je had een soort puck in je handen, waarmee je kon "lopen" en je gun kon draaien. Voor de rest moest je je blikveld inderdaad aanpassen door je hooft te draaien. Was op zich een mooie manier van gamen, alleen zaten er best wat nadelen aan. De kabels draaien om je lichaam, waardoor je verplicht op een gegeven moment moet terug draaien. Je lichaam raakt in de war, want je hele beeld beweegt, maar je lichaam staat stil. Je kan lang niet zo snel draaien als met een muis-tobo combo. Richten is een grotere uitdaging.

Als ze deze uitdagingen kunnen tackelen is het zeker een leuke toepassing voor de toekomst. Als deze problemen nog aanwezig zijn, zal het geknoei in de marge blijven. De VR-setups verdwenen destijds ook redelijk snel uit de arcades.

In 1995 was dat een van de speeltjes van het eerste cyberkafee in Gent. Ook nog mee gespeeld, maar er zat op de helm een serieuze lag. Uiteindelijk hebben we dan een simpel level in doom laten maken om het speelbaar te krijgen.

Was met iets wat leek op deze helm:

http://ixbtlabs.com/articles/vfx3d/index.html

Offline aMUSEd

  • junior
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+10)
  • Posts: 4851
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #10 on: August 7, 2012, 21:41:33 »
Vraag me af hoor denk eerder dat die duurder wordt. Maar dan krijg je ook een verbeterd model.
Misschien wel. Ik kijk in elk geval de kat even uit de boom  ;D

Offline Erik

  • HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 25136
  • Total likes: 289
  • Gender: Male
Re: Virtual reality in games dichterbij gekomen
« Reply #11 on: August 8, 2012, 12:05:22 »
Het worden in ieder geval spannende tijden
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- Winston Churchill